Nieuws:

Het 3railforum heeft een nieuwe lay-out! Ervaart u een probleem? Check het Meldtopic hierover!!

Nieuwe baan bouwen

Gestart door Märklin.Pk woensdag 28 september 2022, 21:17:49

o

o
Citaat van: Märklin.Pk op maandag 14 november 2022, 13:05:12
Citaat van: Gertjan H op maandag 14 november 2022, 12:46:55Hoi Paul,
Heb even snel in Wintrack iets gemaakt dat op jouw situatie lijkt, maar ik kan niet goed zien welke R jij gebruikt; ik ben uitgegaan van R1 voor de binnenbochtPaul_1.jpg  en R2 voor de buitenbocht.

gr. Gertjan

Dank, je had helemaal gelijk. Hopelijk vanavond even tijd om dit recht te zetten!

Citaat van: Märklin.Pk op maandag 14 november 2022, 13:05:12
Citaat van: Gertjan H op maandag 14 november 2022, 12:46:55Hoi Paul,
Heb even snel in Wintrack iets gemaakt dat op jouw situatie lijkt, maar ik kan niet goed zien welke R jij gebruikt; ik ben uitgegaan van R1 voor de binnenbochtPaul_1.jpg  en R2 voor de buitenbocht.

gr. Gertjan

Dank, je had helemaal gelijk. Hopelijk vanavond even tijd om dit recht te zetten!

Er wordt aan gewerkt :-) Er is sowieso ook ruimte voor een ijkspoor, die ik verbind met een wissel naar de 'onderste/buitenste' omloop. Kan het ijkspoor ook mooi dienen om locs op de rail te zetten, gezien het feit dat ik er straks heel gemakkelijk aan de voorkant bij kom.
De stroom is over het gehele schaduwstation nu 18.6 volt. Dus dat is netjes. Ik koppel in een later stadium de helix aan het schaduwstation, en vanaf de bovenkant van de helix ga ik in principe verder met een booster. Wissels (en wisselverlichting) wil ik op een aparte booster zetten. Moet hier nog even goed mijn gedachten over laten gaan. Er ligt deze week nog werk in het verschiet om het schaduwstation in iTrain te zetten.
Re: Nieuwe baan bouwen

Na een nachtje slapen, toch nog een aanpassing -maar deze opzet is nu wel definitief. Apart opstelspoor om de locs op te zetten )ik kan er namelijk makkelijk bij, daar de hoogte van niveau -1 naar niveau 0 veertig centimeter is, en separaat (!) ligt er nu het ijkspoor nog voor (paars) Dus niet verbonden met de rest van de baan. Op deze manier twee vliegen in een klap. Let niet op de railstukken in het programma, de geometrie klopt inmiddels -dankzij de tips!Final.schaduwstation.png

Geen vertraging? Pak de modeltrein

Je doet nog steeds iets verkeerd met dat parallelspoor. Die rare kronkels bovenin moeten helemaal niet nodig zijn en kunnen ook nog tot ontsporingen leiden.
Het gaat mis aan de onderkant in de rechte stukken. Die komen niet gelijk uit, dus je gebruikt de verkeerde rails. Bovendien gebruik je 2x hetzelfde railstuk (2223) voor de halve bocht. Dat moet in de binnenbocht (dus aan de onderkant/buitenbaan kant) een bochtstuk uit de R1 serie zijn (2223, zie mijn voorbeeldtekening) en aan de binnenkant een R2 (2233). Je kunt je beter even verdiepen in de railgeometrie van de K-rails. Er zijn nl perfect passende stukken die bijvoorbeeld even lang zijn als je de lengte van een wissel moet overbruggen  (2207). Dus waar nu in het blauwe deel 2201 en 2x 2200 liggen moeten die vervangen worden door 1x 2200 en 1x 2207 en dan de 2233. Het parallelspoor (rood) kan zo blijven.dat andere rechte deel moet dan voor zowel de binnen- als de buitenbaan exact gelijk zijn/worden. En als tegenboog van de 2260 moet je geen R2 van 30 graden gebruiken, die is te groot/teveel graden: daar moet de 2232 worden gebruikt als tegenboog.

gr. Gertjan

Beste Gertjan, mijn excuses. Ik had je wijze adviezen al opgevolgd, alleen niet meer in het programma aangepast. Ik was er even klaar mee. De rare knik (te veel graden) etc. is allemaal aangepast. Zoals het er nu in de praktijk uitziet, is het dus goed gekomen. Voor de file, zal ik de opzet nog wel aanpassen.
Ik stel je begeleiding in deze zeer op prijs (wil ik nog even extra kwijt!)
Prettige avond.

Vandaag de massa en stroomdraden netjes weggewerkt, gelabeld. nog wat gesoldeerd, etc.en dat alles onder de schaduwbaan. Ik wil dit keer niet met kroonsteentjes werken om de aansluitingen te garanderen. Soms zie je mooie 'aansluitkastjes' voorbij komen. Heeft iemand misschien tips? Websites?
Verder had ik gisteren een aanvaring met mijn (schijnbaar) oudere DR4018 decoders om mijn eerste wissel te kunnen testen. Deze hebben geen groen ledje, wel de rode uiteraard. Wilde een harde reset, om schoon te beginnen (1:1)
Nu kreeg ik dit niet voor elkaar (in combi met de Ecos2) Gelukkig had ik nog een nieuwe liggen, en die werkte uit de doos natuurlijk wel.
Wie weet raad? want na het afstruinen van diverse fora, en de handleiding - helaas nog niet gelukt. Geen idee waar het aan zou kunnen liggen!

Ondertussen een behoorlijke 'vertraging' opgelopen. Kortsluiting in het aanleggen van de schaduwbaan. En dus alle soldeerpunten van de K-rail checken en meer dan de helft opnieuw solderen. Ik dacht dat het daar aan lag. Meer dan een week 'de weg kwijt'...Het bleek uiteindelijk twee kleine issues te zijn. Het betrof een oude K-rail die aan de lipjes kortsluiting gaf en twee maildraadjes die onder het schaduwstation tegen elkaar waren komen te hangen. Ja, waar gewerkt wordt vallen spaanders. Hopelijk is nu alles in orde. De proeftrein rijdt in ieder geval heen en weer en vooralsnog zonder problemen op het schaduwstation. Ben er wel even klaar mee. Morgen -deels- weer een dag!

Citaat van: Märklin.Pk op zondag 20 november 2022, 17:10:10Wie weet raad? want na het afstruinen van diverse fora, en de handleiding - helaas nog niet gelukt.

Waarom wil je resetten, werken de decoders niet meer? Ik zou zeggen geef ze een nieuw (DCC) adres via een wisselopdracht en kijk wat er gebeurt. Resetten kan natuurlijk ook, hoe het moet staat in de handleiding die je precies op moet volgen.