Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

sluiting in voedingsgebied door treinstel

Gestart door RRvdBeek maandag 05 december 2022, 14:19:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
sluiting in voedingsgebied door treinstel
Na een -gelukkig- opgeloste sluiting begin dit jaar tussen twee voedingsgebieden wat resulteerde in een vervanging van 2 boosters, heb ik nu te maken met een sluiting wanneer een treinstel (de Koploper van Märklin) de overgang van 2 voedingsgebieden passeert. Dat treinstel heeft zowel voor als achter een sleper maar heeft eerder nog nooit voor een dergelijk probleem gezorgd. In de handleiding van de booster staat dat je de kortsluittijd kun verlengen met dipswitch 2, maar gelet mijn ervaringen begin dit jaar ben ik daar wat huiverig voor. Heeft iemand wellicht een suggestie? (ik gebruik K-rails en Märklin digitale componenten)
Bij voorbaat dank!

René
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Sleper omschakelaar installeren. Dan wordt er altijd maar één sleper gebruikt en zijn dergelijke problemen verleden tijd. Een kortstondige overbrugging van 2 stroomkringen (boosters) is nog te doen maar met twee slepers is deze tijd (veel) te lang.
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Die zit er al in.
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Oh ja? En werkt dat ding dan wel goed? Heb daar dan zo mijn bedenkingen bij.
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Van een sleper omschakelaar heb ik nog nooit gehoord; weer iets geleerd. Maar dat kan ik mij dan wel voorstellen van treinstellen waar ik de wagons zelf van licht heb voorzien met een extra sleper in het achterste rijtuig. Maar niet van een kant-en-klaar geleverde Märklin Koploper.
Voorlopig is dus nog geen oplossing. Maar dank voor het meedenken!

René
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Die sleper-omschakelaar zorgt er voor dat altijd de voorste sleper gebruikt wordt voor de rijspanning. Als het goed is zit er dus geen verbinding tussen beide slepers waardoor er geen te langdurige verbinding (kortsluiting) zou kunnen ontstaan tussen twee stroomkringen.

Edit: tekst aangepast nav opmerking Henk
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Uit mijn hoofd kan je dat wel zo instellen, dacht ergens met een dipswitch.
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Citaat van: Hanzi op dinsdag 06 december 2022, 20:16:28Het lijkt mij dus onlogisch dat er een verbinding tussen beide slepers zit

Behalve wanneer er iets defect is gegaan. Ook niet geheel ondenkbaar. Meten is weten, aannames zijn altijd de reden waarom het fout gaat.
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Klopt Henk, ik heb mijn tekst aangepast.

En als Laurent gelijk heeft dat dit in te stellen is dmv dipswitch dan kan dat de oorzaak ook nog zijn.
Deze Dino kent alleen de oude mechanische variant met relais zoals bv in het TEE-treinstel.
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Citaat van: RRvdBeek op dinsdag 06 december 2022, 20:01:43Van een sleper omschakelaar heb ik nog nooit gehoord; weer iets geleerd.


Als je van richting verandert moet je een relais klik horen, zo niet dan werkt de sleperomschakeling niet. Daar is wel het een en ander over geschreven op het forum: slechte soldeerverbindingen op de dragerprint tot aan verkeerd om gemonteerd relais vanuit de fabriek in Goppingen.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=22307.0
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Dank voor alle opmerkingen, de kennis wordt daarmee zeker vergroot. Het vreemde is dat alles op deze wijze al vele jaren probleemloos functioneert. Zelfs van treinen waarbij ik voor de verlichting een achtersleper heb gemonteerd en die doorverbonden met de voorste. (er geen moment bij stilstaand dat dit op deze wijze tot problemen zou kunnen leiden).
Ik krijg bij het steeds verder onderzoeken toch ook de indruk dat één van de voedingsgebieden voor het probleem zorgt. Van de 4 gebieden blijken er ook waarbij er geen probleem bij de overgang bestaat terwijl bij dat ene gebied de centrale eenheid steeds afschakelt wanneer er een treinstel vanuit een ander gebied binnenkomt.
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Dan zou ik denken dat je op zoek moet in dat ene gebied waarbij het zich voor doet. Ongetwijfeld zit daar iets niet goed, de Koploper fungeert slechts kennelijk als "klokkenluider".
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Je hebt de laatste tijd niks veranderd waarna dit probleem ontstaan is?
Ondanks dat ik niet thuis ben in digitaal rijden toch een gedachte: zou het kunnen dat van dat ene voedingsgebied de + en - van de voeding zijn omgewisseld?
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Dat zou een hele goede mogelijke oorzaak kunnen zijn.
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
De koploper heeft origineel een sleperwissel. Ik heb bij die van mij de sleperwissel overbrugt, waardoor beide slepers stroom afnemen. Hij rijdt bij mij probleemloos van de ene stroomsectie (lees booster) naar de andere stroomsectie. Dat zou dus het probleem op zich niet kunnen zijn. Naast suggestie van mogelijk omgewisselde bedradong, zpu het ook nog kunnen zijn dat je geen gelijksoortige boosters hebt
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Als er geen polariteits probleem (de ene sectie is net positief en de andere net negatief) is, dan kan het ook zijn het gebruik van verschillende boosters of een kapotte booster of verschillende voedingen of kapotte voedingen.

Groet, Anne W
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Citaat van: Anne W op woensdag 07 december 2022, 22:18:08dan kan het ook zijn het gebruik van verschillende boosters of een kapotte booster of verschillende voedingen of kapotte voedingen.

Het gebruik van verschillende boosters of voedingen eens, is een mogelijkheid.

Een kapotte booster of kapotte voedingen niet eens. Wanneer een booster of zijn voeding defect is rijdt er niets in dat baangedeelte en krijg je (dus) ook geen sluiting.
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Als je vermoed dat het treinstel (en daarmee de sleperwisseling) de oorzaak is, zou ik deze als eerste eens doormeten (sleper-sleper).
Natuurlijk kan de polariteit van de booster-secties een oorzaak zijn, maar omdat andere loks daar kennelijk geen probleem mee hebben, ligt m.i. daar geen oorzaak.

John (VT601)
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Beste mensen, wederom de nodige mogelijke oorzaken. Er is niets veranderd, het zijn allemaal dezelfde boosters en eenmaal binnen dat ene voedingsgebied rijdt daar alles probleemloos. Het gaat puur mis wanneer (maar nu inmiddels blijkt meerdere treinen met voor en achter een sleper) vanuit een ander voedingsgebied dat ene gebied binnenrijden. Het raadsel is nog niet opgelost.

René
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Beste René, pak eens een Faller lampje en houd dat eens over de middenleider scheiding, lampje brandt, dan heb je een polariteitsprobleem of een veel hogere spanning op de ene sectie t.o.v. de andere sectie

Groet, Anne W
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Ik heb nog niet zoveel ervaring met boosters, maar is juist dit aspect niet de reden waarom (oa) Uhlenbrock met klem adviseert om alle massa aansluitingen van alle boosters aan elkaar te knopen?

Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
 @citaat Of je de boel aan elkaar mag knopen ligt aan het digitale systeem. Dat is systeem afhankelijk.
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Zijn de massa's dan al niet via de rails doorverbonden?

En meet inderdaad eens de spanning tussen de puco's van de beide secties onderling. Of met een lampje zoals Anne voorstelde.
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: sluiting in voedingsgebied door treinstel
Alle massa's; voedingsgebieden, trafo's en boosters zijn doorverbonden. Het lampje en het spanningsverschil meten kan wellicht iets opleveren! Dank voor die suggestie. Wat wellicht meespeelt, teruglezend in alle aantekeningen over de afgelopen jaren is de invloed van de temperatuur. In de losstaande garage waar de gehele baan staat kunnen de temperaturen hier in Spanje aanzienlijk verschillen. (nee, het is hier niet altijd zonnig en warm.....). Ik probeer dat wel wat te ondervangen wat met warmte makkelijker is (ramen open en ventilatoren) maar in de winterperiode lastiger.