Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

M-gleiss Bochtwissel 5141/5142 met 4 draden en bimetaal

Gestart door RobV dinsdag 27 september 2022, 23:20:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M-gleiss Bochtwissel 5141/5142 met 4 draden en bimetaal
Hallo Allemaal,
Ik heb een tijd geleden wissels op catawiki gekocht. In deze partij zaten ook een aantal bochtwissels maar die hebben 4 draden ipv 3.
De wissels geopend en er zit iets in wat op een bi metaal lijkt.
De wissels werken wel maar men houd zich niet aan de gebruikelijke kleur codes.
Maar mijn vraag is wat is de functie van het bi metaal in de wissel ??

Met Vriendelijke Groet,
Rob V

Re: M-gleiss Bochtwissel 5141/5142 met 4 draden en bimetaal
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: M-gleiss Bochtwissel 5141/5142 met 4 draden en bimetaal
het lijkt er erg op dat dit een zelfgemaakt iets is
wat gebeurt er als je er stroom op zet of schakelt?

gr Ed
Re: M-gleiss Bochtwissel 5141/5142 met 4 draden en bimetaal
Dat is inderdaad een zelfgemaakt iets. Deze schakelaars (geen bimetaal) zitten ook in de kruiswissel 5128 en oude 5207. Bij de kruiswissels dienen ze voor de polarisatie.

Hier vermoed ik dat het gebruikt wordt om een stuk spoor mee stroomloos te kunnen schakelen, afhankelijk van de wisselstand.
Komt de "omzethaak" bij het omzetten tegen de witte kunststof van de schakelaar? Hij zou dan het contact moeten verbreken.

Maar je kan het er gewoon uithalen en nieuwe draden aan de spoelen solderen.

Bart
Re: M-gleiss Bochtwissel 5141/5142 met 4 draden en bimetaal
Als het een schakelaar is die mee schakelt met de wisselstand zou je de daadwerkelijke wisselstand er mee kunnen uitlezen (is de wissel ook mechanisch omgezet of weigert de aandrijving), en/of een LED aan knopen om de wisselstraat te laten oplichten op een seintableau.
Re: M-gleiss Bochtwissel 5141/5142 met 4 draden en bimetaal
Als ik de spanning op de groene draad zet (verbind met de gele) dan kan ik met de blauwe draden de wissel schakelen.
Re: M-gleiss Bochtwissel 5141/5142 met 4 draden en bimetaal
Als ik op de groene draad spanning zet (verninden met de gele) dan kan ik met de blauwe draden de wissel bedienen.
Re: M-gleiss Bochtwissel 5141/5142 met 4 draden en bimetaal
Als ik spanning op de groene draad zet (verbinden met de gele) dan kan ik met de blauwe draden de wissel schakelen.