Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

eenvoudig wisselaandrijving testen

Gestart door Stelle2211 dinsdag 27 september 2022, 12:37:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
eenvoudig wisselaandrijving testen
Goedemiddag,

Na twee dagen Googelen zonder resultaat, leg ik mijn vraag hier neer.

Ik wil graag een aantal wissels met aandrijving controleren of deze correct werken voordat ik deze op de baan verwerk.
is daar een handige methode voor?

Hoor graag.

Mvg Sjoert Stel
Re: eenvoudig wisselaandrijving testen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: eenvoudig wisselaandrijving testen
analoog of digitaal ? Anders gewoon ff de aandrijving kort onder spanning zetten
Re: eenvoudig wisselaandrijving testen
 @citaat Wat voor een aandrijvingen zijn het? Gewoon analoge spoelaandrijvingen? Zo ja: Even met een trafo wat draadjes op de contacten van de trafo zetten.
Re: eenvoudig wisselaandrijving testen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: eenvoudig wisselaandrijving testen
Wanneer het een Märklin aandrijving met twee spoelen is, kun je de gele en blauwe draad kortstondig verbinden met bijv. een kleine 16V-trafo of zelfs met een 12V-voeding of 9V-batterij.
Door te wisselen tussen de blauwe draden schakelt het relais naar de andere positie.

Wanneer het een motor-aandrijving of servo is moet je sowieso gebruik maken van gelijkspanning voedingen. De polariteit bepaald dan de draairichting.

Wanneer het gaat om de werking van de decoder te testen, dan heb je een (kleine) centrale nodig, waarmee je wisseldecoders kunt bedienen. Bij Märklin is dan de MS2 het handigst.
Bruin en Rood van de Gleisbox aansluiten op de bruin en rood van de decoder of het spoor.

John (VT601)
Re: eenvoudig wisselaandrijving testen
Dank voor jullie snelle reactie, het gaat inderdaad om de 74491 aandrijvingen die gevoed worden door een trafo.
Re: eenvoudig wisselaandrijving testen
Dan de gele draad op de gele bus aansluiten en de blauwe om beurten tegen de massa (bruin) aan houden.  Als het goed is, schakelt de aandrijving dan.
Re: eenvoudig wisselaandrijving testen
Top, thanks