Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.

Gestart door modeltreinverzamelaar zaterdag 24 september 2022, 19:44:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Beste forumleden. Opmerkzaam gemaakt door enkele bijdragen van andere forumleden over het Railcom protocol bij de nieuwe Trixmodellen heb ik een verder gekeken wat het Railcom protocol nu eigenlijk inhoud. Dit was mij totaal onbekend.
Nu blijkt, zoals ik het althans begrijp, dat dit protocol ontwikkeld is door de fa. Lenz en dat het je ondermeer in staat stelt om hetzelfde te doen als de DCC en MFX protocollen maar bovendien je de mogelijkheid geeft om precies te weten waar welke trein zich bevindt, met andere woorden: komt er 'n signaal binnen in je besturingsapparaat, dan weet je van welk rijdend item dat signaal is en kan je dus vanuit het besturingsapparaat ook de juiste commando's terug sturen. Juist dat ontbreekt nu momenteel bij DCC en MFX.
Nu kom ik met de volgende vraag: De digitale decoder in deze Trix locomotief (b.v. BR193 25193) kan ik die zo overzetten op het Märklin model BR193 de 39330 ? Deze laatste heeft MFXplus en DCC aan boord? De prijs van beide locomotieven is af fabriek hetzelfde.
Een andere vraag hier aansluitend is dus waarom zou Märklin dit doen? Ik, als koper van nieuwe Märklin modellen, voelt nu wat onzekerheid: namelijk ik koop nu modellen die eigenlijk in de besturing achterhaalt zijn door de nieuwe mogelijkheden van de decoder met Railcom faciliteiten, terwijl voor deze mogelijkheid geen extra prijs betaald hoeft te worden. Het enige, maar wel belangrijk, is de opwaardse compatabiliteit die Märklin hanteert, vandaar ook mijn eerste vraag.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Marklin heeft zich al een tijd geleden toegevoegd aan de railcom groep. Mede omdat dit de toekomst is voor dcc en trix.

Zo simpel als jij het stelt is het helaas niet. Een lok kan alleen bidirectioneel communiceren als ook de baan is uitgerust met de betreffende modules. Ieder blok één als je volledige terugmelding wilt hebben.
Lokdecoders moeten dan railcom+ zijn. Net weer iets anders dan railcom (alleen aanmelden).

MFX gaat ook de richting van railcom+ op, maar ik zie er eerlijk gezegd het nut niet van in. Een besturingsprogramma kan hetzelfde en lijkt me gemakkelijker in de omgang.

Bart
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
OK als je het zo stelt dan vraag ik mij af wat Railcom dan toevoegt als je via een computerprogramma hetzelfde bereikt. Nu gebruik ik de CS3 met een of meerdere terugmeldcontacten per blok voor de besturing van de treinenloop, maar om nou de hele baan vol te hangen met slimme terugmelders vind ik een stap te ver gaan. Als ik dan een keuze zou moeten maken dan ga ik voor het computerprogramma (is dus niet CS3)en terugmeldcontacten waarbij het computerprogramma de treinenloop in de gaten houd en dus ook weet waar welke trein zich bevind.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Ik ben geen expert met railcom+, maar ik denk dat het voordeel van railcom+ is dat de besturingssoftware weet of de verwachte loc/trein zich ook echt in dat specifieke blok bevindt. Dat kan traditionele bezetmelders niet, de software detecteert wel een trein, maar als dit de verkeerde trein is, door bijvoorbeeld een weigerde wissel, dan gaat het fout.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Dat denk ik ook En dat betekent dat je naast een railcom+ centrale  en booster(s) dus moet gaan voor de full works. Ook de railcom+ bezetmelders. Vraag me af of je dan ook naar de wissels en seinen zou willen overstappen. Het gaat mij te ver. Waarschijnlijk is een goede mengvorm best werkbaar voor iemand die al veel spullen heeft.
Wellicht zijn de centrale en boosters voldoende om snel je lokkie op de baan aan te melden. De treinsoftware regelt dan maar de rest en wellicht gaat dat met iets meer risico. Als je nu moet beginnen maak je wellicht wel de overweging om voor alles te gaan.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Ik was recent bij een professionele modelbouwer op bezoek de me vertelde alleen nog maar BiDiB toe te passen op zijn (in opdracht) te bouwen banen.
Ook Huiderstad wordt helemaal uitgerust met BiDiB. Om BiDiB volledig te benutten moeten de locomotieven zijn uitgerust met Railcom.
De voordelen van dit systeem zouden zijn dat het sneller, betrouwbaarder en stabieler is dan de bestaande.
De toepassing van Railcom gaat in dit geval verder dan het automatisch aanmelden van een nieuwe loc op de baan. Je hebt het dan over de complete besturing van alle onderdelen met software zoals Rocrail, iTrain en andere. Het is wel gebaseerd op DCC dus als je ook je MFX/MM locomotieven wil blijven rijden heb je er (denk ik) weinig aan.
Voor meer info: https://www.fichtelbahn.de/
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
 @citaat @citaat @citaat
Indien er werkelijk een trein een blok binnenrijdt waar een andere trein verwacht zou worden dan slaat je centrale toch wel alarm. Omdat die trein die nu verkeerd staat ergens anders verwacht werd en daar niet aankomt. Dat is voor de software genoeg reden om een alarm af te geven.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Citaat van: AlbertG op zondag 25 september 2022, 17:47:00
............Je hebt het dan over de complete besturing van alle onderdelen met software zoals Rocrail, iTrain en andere. Het is wel gebaseerd op DCC dus als je ook je MFX/MM locomotieven wil blijven rijden heb je er (denk ik) weinig aan.
Voor meer info: https://www.fichtelbahn.de/

Dat is nieuw. Weet je software dan dat je centrale Railcom+ verwerkt?
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
In de software instellingen moet je aangeven welke centrale er aan hangt. Als die Railcom+ kan verwerken dan stelt de software zich daarop in toch. Misschien moet je dan toch nog ergens enkele opties aan of uit vinken maar dat wijst zich dan in de handleiding. Oh nee, dan moet je dat ding eerst gaan lezen, dat is niet cool.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Het is veel gebakken lucht en voegt niet zo veel toe t.o.v. geautomatiseerd rijden. Ja, je zet een lok op de baan en ja: iTrain ziet dat ding en zet 'm gelijk in het juiste blok. Nou nou da's me wat.  :D :D

Het werkt vertragend en gaat ten koste van efficiency, het op en neer gepraat moet allemaal door die twee draadjes. Mogelijk gevolg: opdrachten missen bij druk verkeer, een wissel gaat niet om en een lok mist een opdracht. En laat ik het daar nu vandaag en afgelopen vrijdag uitgebreid over gehad hebben in Utrecht.....
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal er enkele van commentaar voorzien.
Ad: Dit was precies de aanleiding om dit draadje te openen omdat met de huidige spullen van Märklin niet mogelijk is en Märklin nu komt waarvan ik geen idee had wat het was.

Michiel: Ik werk nu zonder seinen en met elektrische wissels en bestuur de treinen via de terugmeld-contacten en de logica van het CS3. Prakties betekent dit dat er maar een trein tegelijk kan rijden, die altijd hetzelfde traject volgt. Er kunnen wel meerdere treinen verschillende trajecten volgen maar altijd een tegelijk. Hierdoor weet ik waar welke trein zich bevind en kan ik specifieke treincommando's geven. De treinen door elkaar heen te laten rijden kan gewoonweg niet omdat de afvraagprotocollen voor veilig rijden te lang worden om nog een actie te doen. Zie ook reactie Ben.

Albert: BiDiB ga ik ook eens bekijken, maar Henk waarschuwt al voor vierkante oogjes door teveel te lezen. Ja, dan maar in etappes.
Alle gekheid op een stokje ik ga ook eens naar Huiderstad mijn licht opsteken.

Ben: Je voert een terecht punt aan met de transmissiesnelheid op het modelspoor. Ik merk bij het programmeren van het CS3 met lange voorwaarden-regels dat b.v. een wissel te laat wordt omgezet. Het enige wat helpt is dan het terugmeld-contact naar voren verplaatsen, waardoor ik meer tijd krijg. Overigens, zijn er in Utrecht nog belangrijke conclusies getrokken over die twee draadjes?

Alle reacties overziend tot nu toe: ik doe voorlopig niets met Railcom en stel dat ik toch iets doe, dan in een zeer kleine proefopstelling. Maar ik ga eerst Huiderstad bekijken en mij laten voorlichten op BiDiB en Railcom.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Hoi Nico,
Misschien wordt het tijd voor een programma zoals Rocrail om je treinbaan te besturen. Ik vermoed dat alle hardware (centrale, melders, wisseldecoders) al aanwezig is. En het is gratis te downloaden op Rocrail.net. En je kunt meerdere treinen tegelijk laten rijden over verschillende trajecten.
In 25 minuten heb je het up-and-running voor een eerste testbaantje:

https://youtu.be/iD3G07aBNg0
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Citaat van: modeltreinverzamelaar op zondag 25 september 2022, 20:39:29

Ben: Je voert een terecht punt aan met de transmissiesnelheid op het modelspoor.


Ja dat vond ik zelf ook, mee eens dus.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
LOL
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
OK Ben, maar je hebt mijn vraag nog niet beantwoord.

Albert: bedankt voor de link.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
De discussie was hoeveel locomotieven er tegelijk kunnen rijden bij computergestuurd bedrijf en waar dat mede van af hangt. Meerdere protocollen tegelijk op de baan zetten zoals MM/DDC/MFX helpt niet erg, op en neer praten ook niet en traditionele S88's ook niet. Wil je meer weten over aantal tegelijk rijdende treinen dan kun je beter een topic starten.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
 @citaat

Volgens mij is er al eens een topic geweest, waarin Sprinter het had over 18 tegelijk rijdende treinen op DCC

Groet, Anne W
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Ben, ik ben dit topic gestart omdat ik al jarenlang aan het wachten ben op Marklin, wanneer zij haar centrale en decoders geschikt zouden maken voor de terugmelding waar, welke loc zich bevindt. Als, voor mij dan, plotseling, als een duiveltje uit een doosje, het Railcom protocol gepresenteerd wordt in een Trix loc en niet in de eigen Märklin loc, waarschijnlijk dus om het uit te proberen, ja dan is het voor tijd om dit topic te starten. Zie ook mijn topic start tekst.
Het gaat dus niet over hoeveel rijdende treinen en tegelijk bestuurd kunnen worden met de CS3/computer etc. Als ik zie wat er bij Porsche gebouwd is, dan kunnen wij als particulier nog wel even.
Mijn prioriteit ligt dus bij de ontbrekende schakel bij Märklin: waar bevindt zich welke trein.
De geschiedenis vertelt ons dat Märklin in princiepe een treinenbouwer (Hardware) is die naar de PC-wereld aan het groeien is en dat de PC-wereld via software-programma's naar het besturen van deze hardware gegroeid is. Ergens ontmoeten die twee elkaar.
Kennelijk hebben zij elkaar al ontmoet in de professionele wereld; wellicht binnenkort ook voor de particulier nu het Railcom protocol in (alle??) besturingselementen geintroduceerd wordt. De tijd zal het leren.
Helaas hebben alleen toekomstige gebuikers daar baat bij, immers om al je decoders etc. om te bouwen naar Railcom dat is een onbegaanbare weg. Of ben ik nu te pessimistisch?? Is er ergens een slimmerik die....
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Je kunt losse railcom "zendertjes" voor in je loks kopen. Hiermee kun je iedere lok zonder railcom ermee uitrusten.
Ook motorola loks uit pakweg 1985 ;) en natuurlijk ook mfx loks.

Bart
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Uhlenbrock levert die al jaren......
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Ik denk dat je met al die extra terugmeld features je de bedrijfszekerheid van je baan maar heel beperkt verhoogd, maar het kost wel weer een aardige duit.
Als je bijvoorbeeld 18 treinen tegelijk hebt, of kunt laten rijden, is het in eerste instantie een pokke herrie op je baan en kan je toch totaal niet meer volgen wat er gebeurd. :?
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Citaat van: modeltreinverzamelaar op maandag 26 september 2022, 19:52:26
Ben, ik ben dit topic gestart omdat ik al jarenlang aan het wachten ben op Marklin, wanneer zij haar centrale en decoders geschikt zouden maken voor de terugmelding waar, welke loc zich bevindt.
Is er ergens een slimmerik die....
Ja er zijn best wel slimme mensen te vinden bij Märklin, en die zeggen ook doen wat de markt vraagt.
Als dat het geval is is jouw behoefte nog niet bij iedereen aangeslagen, maar wordt de vraag groter naar welke trein zich waar bevind, dan kun je weleens wat korter wachten.
Maar vooralsnog is dit een beetje koffiedik kijken, daar er nog niks nieuws gemeld is op dat gebied bij Märklin.
Behalve dan de introductie van Railcom in de Trixdecoders.

Natuurlijk zoals altijd geld dit voor de nieuwste decoders in vaak de nieuwste modellen, de oudere modellen zullen moeten wachten op de losse inbouwdecoder.
Railcom zelf is ook in de DCC wereld nog niet omarmt, daar men het nut niet inziet van al deze functies.
Zolang die houding waarneembaar is, zal je geen aanverwante stappen in die richting vinden, tenzij je op een omslagpunt komt.
Maar niemand weet wanneer dat is.......
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 27 september 2022, 01:01:17
Railcom zelf is ook in de DCC wereld nog niet omarmt, daar men het nut niet inziet van al deze functies. Zolang die houding waarneembaar is, zal je geen aanverwante stappen in die richting vinden, tenzij je op een omslagpunt komt. Maar niemand weet wanneer dat is.......

Voor sommige dingen heb je ook licentierechten nodig. Op Railcom+ zitten nog rechten van Esu en Lenz op. Je hebt als fabrikant daar een licentie voor nodig.Dan begrijp je de wat afwachtende houding. Zelfde geldt voor LocoNet dat van Digitraxx is ook daar mag een fabrikant rechten voor kopen. Voor MFX biedt Märklin zo'n zelfde contructie.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Bart: je hebt het over losse Railcom "zendertjes". Zijn dit draadloze zendertjes of een stukje electronica wat via de sleeper gevoed moet worden? Ik heb geen idee wat.

Ben, wat je nu aandraagt is voor mij erg verwarrend. Ik zie op de site van UHlenbrock 23 items staan die iets met Railcom te maken hebben met prijzen tussen 16,95 - en 169 euro. Marklin bied in haar Trix-controller het Railcom "gratis" aan. Kortom Uhlenbrock is voor mij geen oplossing; maar wel bedankt voor de tip.

Kappa, nou, je slaat de spijker op z'n kop. Zie de prijsrange van Uhlenbrock hiervoor. En ja, het maakt herrie op zolder maar bij een goed beveiligde baan hoef ik niet meer te volgen wat er gebeurt: dan geniet je toch van het spektakel wat zich voor je afspeelt en dan denk je toch aan die momenten dat je de goede oplossingen voor de problemen gevonden hebt, totdat....

Hans, logisch, de markt bepaalt wat een fabrikant gaat maken. Maar een slimme fabrikant creëert zelf een markt (zie b.v. Apple). Ik reken Marklin tot de groep slimme fabrikanten b.v. MFXplus, vol-metalen modellen, steeds meer schakelbare verlichting in de personenwagens, opwaards compatibel, ..Wellicht is het uitbrengen van het Trixmodel met Railcom ook wel een soort van marktverkenning. Jammer dan, dat ze dat niet met een Marklin loc gedaan hebben.
Het omslagpunt wat je aangeeft is volgens mij al bereikt maar dan in de professionele tak. Wij als particulier staan te kijken naar al dat moois en zouden dat wellicht ook wel willen maken. Nou, kennelijk is dan nu het moment gekomen om als particulier te reageren op deze Marklin uitdaging, want zo wil ik het dan toch wel benoemen. Een bericht aan Marklin hierover lijkt me nuttig. Vele berichten doen wellicht hun werk.

Ronald, Ja, ontwikkelaars moeten ook eten. Als dat niet te buitensporig is, is dat correct. Het zet wel aan voor nieuwe ontwikkelingen, immers dan kan je zelf licentie-rechen vragen in plaats van te betalen, maar hier spelen ook de hoogte van deze rechten een belangrijke rol. Het zet fabrikanten wel aan tot overleg en samenwerking om met zo min mogelijk kosten een markt te creëeren/veroveren.

Resumé: ik kom tot de ontdekking dat er al veel meer van Railcom bestaat dan ik voor mogelijk had gehouden. De verwarring neemt daardoor wel toe. Wat te doen. Mijn besluit staat nog steeds overeind: Huiderstad bekijken en Rocrail uitpluizen.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 27 september 2022, 20:13:58

Ben, wat je nu aandraagt is voor mij erg verwarrend.


Het was een reactie op wat Bart zei: losse zendertjes voor in je lok. Dit in geval dat de lokdecoder geen Railcom aan boord heeft.

Over je resumé: ga Rocrail rijden (of eender welk ander programma) dan heb je helemaal geen Railcom nodig. ;)
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 27 september 2022, 20:13:58
Jammer dan, dat ze dat niet met een Marklin loc gedaan hebben.

Het omslagpunt wat je aangeeft is volgens mij al bereikt maar dan in de professionele tak. Wij als particulier staan te kijken naar al dat moois en zouden dat wellicht ook wel willen maken. Nou, kennelijk is dan nu het moment gekomen om als particulier te reageren op deze Marklin uitdaging, want zo wil ik het dan toch wel benoemen.

Wie zegt dat met het uitbrengen van decoders met Railcom het omslagpunt is bereikt?
Ik denk het nog niet omdat veel DCC rijders het niet willen of niet snappen of niet gebruiken.
Dat automatisch aanmelden behoeft niet alleen voor MFX behouden te zijn daar Railcom dit ook al kan, alleen de DCC rijder wil zoeken in het bos CV regeltjes, waar een andere modelspoorder wellicht niet wil zoeken.
En wie weet zit het ook bij Märklin in de decoders daar er ook rijders zijn die wel DCC en mogelijk al Railcom (+) gebruiken, en wellicht komt dit nog aan het licht.

Een vriend van mij had ooit een Fleischmann dubbeltractie van de BR 218 op zijn baan rijden, die kon behalve FMZ ook op Motorola.
Hoe kwamen wij achter deze enigszins vreemde combi?
Nou simpel de baan werd aangestuurd door een Intellibox, en daar stond dat protocol aan, en ja de lok reageerde ook op hetzelfde adres.
Dit ook nadat DCC was uitgezet.

Maar of ze dat kleine groepje ( die het dan wel ziet zitten) kunnen aanspreken valt nog te bezien.
Nu maar niet te ver afdwalen van het topic O:-D
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 27 september 2022, 20:13:58
Ik reken Marklin tot de groep slimme fabrikanten b.v. MFXplus, vol-metalen modellen, steeds meer schakelbare verlichting in de personenwagens, opwaards compatibel, ..

Ik zou Märklin niet in dat groepje zetten. Ze hebben ooit het DCC-protocol door Lenz laten ontwikkelen. Dat vonden ze niet alles. Aan de overkant van de plas wel en Lenz en NMRA zijn daar verder mee gegaan. Daardoor is DCC gewoon vrij voor iedereen te gebruiken. Toen Motorola niet meer voldeed moesten ze iets nieuws. Esu gevraagd of die een nieuw protocol konden ontwikkelen. Dat is MFX geworden. Als je het MFX-protocol een beetje bekijkt zitten er veel elementen van het DCC-protocol in onder andere het wijzigen van instellingen via CV's. Toen kregen Esu en Märklin wat meningsverschillen en heeft Märklin de ontwikkeling van MFX op zich genomen en daar MFX+ uit laten komen.  Lenz had in de tussentijd Railcom bedacht. Deze is ook in de NMRA-protocollen opgenomen. Deze is vrij te gebruiken. Esu en Lenz zijn verder gegaan met Railcom om die verder te ontwikkelen tot Railcom+

Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 27 september 2022, 20:13:58
Wellicht is het uitbrengen van het Trixmodel met Railcom ook wel een soort van marktverkenning. Jammer dan, dat ze dat niet met een Marklin loc gedaan hebben.

Nee, ze moeten wel. Trix is een 2-railmerk. Dus DCC-protocol. Aangezien steeds meer DCC-decoders en DCC-centrales Railcom ingebouwd hebben is het een logische stap dat Märklin ook Railcom in zijn decoders (en op den duur centrales) inbouwd. Voor Märklin / 3rail volgen ze nog steeds het MFX-spoor, daar geen echte promotie voor Railcom. Want met MFX hebben ze al 2weg communicatie van decoders naar de centrales.

Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 27 september 2022, 20:13:58
Het omslagpunt wat je aangeeft is volgens mij al bereikt maar dan in de professionele tak. Wij als particulier staan te kijken naar al dat moois en zouden dat wellicht ook wel willen maken. Nou, kennelijk is
dan nu het moment gekomen om als particulier te reageren op deze Marklin uitdaging, want zo wil ik het dan toch wel benoemen. Een bericht aan Marklin hierover lijkt me nuttig. Vele berichten doen wellicht hun werk.

Ken genoeg professionele bouwers (die er van leven) maar die gebruiken gewoon hetzelfde als ieder andere modelspoorhobbyist. Meestal in grotere hoeveelheden maar niet veel anders.

Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 27 september 2022, 20:13:58
Mijn besluit staat nog steeds overeind: Huiderstad bekijken en Rocrail uitpluizen.

in principe heb je bij de standaard treintjesbesturingssoftware geen terugmelding vanuit de treintjes nodig. De software weet toch wel waar treintje zich bevindt. Daar is Railcom(+) / MFX(+) eigenlijk overbodig.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 27 september 2022, 20:13:58
Huiderstad bekijken en Rocrail uitpluizen.

Dat is zeker een goed idee. Bij Huiderstad zul je zien dat Railcom verder gaat dan een decoder in een loc met terugmelding naar de centrale. Daar is het gekoppeld aan BiDiB van Fichtelbahn. Volgens Ernst Huider lost dat systeem problemen op op het gebied van snelheid en stabiliteit.

Succes met je zoektocht.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
 @citaat @citaat

Märklin is in ieder geval wel slim genoeg om al lang succesvol te zijn in de verkoop.

Groet, Anne W
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
 @citaat Is dat zo? Maar dat is een hele andere discussie. Als je dat zo graag wil weten of uitzoeken zou ik een ander draadje openen.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
@ RonaldK,

Wat een onzin dat DCC en MFX op elkaar lijken.
Voor MFX hoef je het grote cv-bosregister niet meer in.
Dat kun je prima regelen door op een sleutel te drukken.
Geen gedoe meer om al die lijsten na te speuren.

Je kan ook op CV zoeken dat is waar, maar totaal overbodig is het wel geworden bij MFX.
Het comfort van die dingen regelen via cv registers is nou niet bepaald een fijne aangelegenheid.
Wil je van bijvoorbeeld een D&H decoder de cv's wijzigen dan mag je een 259 pagina' s tellende handleiding uitprinten.
Er handig is dat niet dat geblader, bovedien moet je zelf zoeken naar de instellingen want de waardes die ze opgeven zijn heel sumier omschreven en dus niet toegelicht.
Maar dit is een voorbeeld.

Nu maar weer on-topic  ;)
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Het grote verschil tussen MFX en dcc met railcom is de cutout. Deze is er bij MFX niet en kan bij maar genoeg loks en melders voor problemen zorgen. Door het steeds kortsluiten van de baanspanning kunnen behoorlijke piekstromen optreden. Zodanig hoog dat een booster dit als kortsluiting kan zien.

Bart
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
 @citaat @citaat

Beste Ronald,

Jij bedoelde toch dat Märklin niet tot de "slimme" fabrikanten behoort......

Groet, Anne W
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Hans, wat een flits-idee: in de nieuwe Marklin-locs zit ook al het Railcom-protocol maar is alleen nog geblokkeerd voor gebruik en bij Trixlocs vrijgegeven voor gebruik. Als het bij Trix aanslaat dan hoeft Marklin het alleen maar aan te zetten in haar locs. Slimme fabrikant.

Ronald, je geeft aan dat Marklin de keuze heeft gemaakt , min of meer gedwongen door de markt, om het Railcom protocol in het Trix assortiment te introduceren en niet in het Marklin assortiment. Dat vind ik toch wel een belangrijke observatie. Je zou hier uit af kunnen leiden dat Marklin met de Marklin locs tenminste twee kanten op kan: of MFXsuper uitbrengen waarin ook de gewenste faciliteit zit van "waar welke loc zich bevind" of het Railcom protocol omarmen. Overigens een leuk overzichtje van het DCCprotocol/Lenz en MFX/Esu en de rol van Marklin daarin. Slimme fabrikant.

Bart, wat bedoel je met de cutout, wat het grote verschil is tussen MFX en DCC+Railcom? Uit je tekst maak ik op dat het iets met kortsluitingen op de baan te maken heeft, maar ik begrijp het niet en al helemaal niet met de booster. Graag een toelichting/uitleg.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
De cutout is de "stilte" in het protocol als centrale en decoder met elkaar communiceren. Dit wordt voorafgegaan door een moment dat de baan even wordt kortgesloten om een duidelijk nulpunt te krijgen.. heel simpel gezegd. Op het moment dat punt voorbij is krijg je net als bij een relais een spanningspiek. Genoeg loks ;en terugmelders) is veel pieken en KAN! storing geven.

Het MFX protocol is niet (voor zover ik weet) geschikt voor bidirectionele communicatie. Of dit in de toekomst wel kan is ongewis.

DCC is ook nog volop in beweging. Kanaal 1 bij railcom is al zoiets dat eigenlijk niet gebruikt wordt; behalve voor het adres. Met nieuwe centrales en decoders kan hier ook meer mee gedaan worden.
Dit zal de datastroom ten goede komen. Het hangt allemaal ervan af of het voor een fabrikant rendabel is en of gebruikers het überhaupt zinvol vinden.

En wie zegt... misschien is het einde van het traditionele DCC wel nabij. Er bestaat al een nieuwe versie in de vorm van DCCA. Er wordt door een paar "idioten" zelfs nog gewerkt aan een moderne motorola variant.

Persoonlijk: denk dat MFX op het moment de meeste groeimogelijkheden heeft. Of dit ook daadwerkelijk komt hangt van de software engineers af. MFX is gedeeltelijk vrijgegeven wat firma's als zimo e.d. ook de mogelijkheid geeft omver in te investeren. En vergis je niet in de verbreiding van MFX. Dit wordt in duitsland en de alpenlanden meer gebruikt dan DCC.

Bart



Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Citaat van: Bajn-AG op woensdag 28 september 2022, 22:08:53
De cutout is de "stilte" in het protocol als centrale en decoder met elkaar communiceren. Dit wordt voorafgegaan door een moment dat de baan even wordt kortgesloten om een duidelijk nulpunt te krijgen.
Dit klopt niet, er wordt niets kortgesloten echter het DCC signaal wordt voor 488uSec van de baan gehaald dit is echt iets heel anders dan de een kortsluiting te veroorzaken, wat eventueel destructief kan zijn.

Dit kun je gewoon opzoeken in: https://dccwiki.com/Term:RailCom onder het kopje RailCom Terminology

Mvg,
Peter
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Citaat van: modeltreinverzamelaar op woensdag 28 september 2022, 20:07:21
Ronald, je geeft aan dat Marklin de keuze heeft gemaakt , min of meer gedwongen door de markt, om het Railcom protocol in het Trix assortiment te introduceren en niet in het Marklin assortiment. Dat vind ik toch wel een belangrijke observatie.

Trix is 2rail daarmee is DCC een vereiste. De 2rail-wereld is DCC en daarmee Railcom / Railcom+ DCC is een standaard van de NRMA, Railcom is ook een NRMA standaard. Deze zijn voor iedereen vrij te gebruiken.

Citaat van: modeltreinverzamelaar op woensdag 28 september 2022, 20:07:21
Je zou hier uit af kunnen leiden dat Marklin met de Marklin locs tenminste twee kanten op kan: of MFXsuper uitbrengen waarin ook de gewenste faciliteit zit van "waar welke loc zich bevind" of het Railcom protocol omarmen.

Voor het merk Märklin gaat het bedrijf vol voor MFX(+) dit omdat ze dat nog steeds zelf in de hand hebben. Of ze dan decoders met MFX en Railcom voor de Märklinmarkt gaan uitbrengen? Misschien. Het is goedkoper om één of twee types decoders (en software) te hebben dan 10 verschillende. Al is in de software heel gemakkelijk het een en ander uit te zetten.

Citaat van: modeltreinverzamelaar op woensdag 28 september 2022, 20:07:21
Overigens een leuk overzichtje van het DCCprotocol/Lenz en MFX/Esu en de rol van Marklin daarin. Slimme fabrikant.

Nou... niet echt. Met Lenz: Eerst iets laten ontwikkelen en niet gebruiken... dat is niet handig. Met Esu: iets laten ontwikkelen, gebruiken en ruzie krijgen. Later zelf de ontwikkelingen weer willen doen. Ook niet handig. Lenz en Esu zijn allebeide grote en technisch goede merken binnen de modelspoorwereld geworden.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Volgens mij is het onderwerp Railcom en niet MFX.....

Citaat van: Bajn-AG op zaterdag 24 september 2022, 21:12:12

MFX gaat ook .....


Citaat van: Bajn-AG op maandag 26 september 2022, 19:59:43

....natuurlijk ook mfx loks.


Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 27 september 2022, 20:51:30

......voor MFX behouden te zijn....


Citaat van: ronaldk op woensdag 28 september 2022, 08:25:23

Dat is MFX....MFX-protocol ......de ontwikkeling van MFX......MFX+ .....MFX(+) eigenlijk overbodig.


Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 28 september 2022, 15:00:40

......MFX op elkaar lijken......Voor MFX hoef je......geworden bij MFX.


Citaat van: Bajn-AG op woensdag 28 september 2022, 15:57:43

.....verschil tussen MFX.....MFX niet.....


Citaat van: modeltreinverzamelaar op woensdag 28 september 2022, 20:07:21

of MFXsuper uitbrengen.......MFX/Esu......tussen MFX.....


Citaat van: Bajn-AG op woensdag 28 september 2022, 22:08:53

Het MFX protocol is......

......denk dat MFX....... MFX is .......verbreiding van MFX....


....en bovendien sluipen er onwaarheden over Railcom in de discussie. Stop er mee zou ik zeggen, het helpt Nico niet.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Citaat van: pjve64 op woensdag 28 september 2022, 23:40:16
Citaat van: Bajn-AG op woensdag 28 september 2022, 22:08:53
De cutout is de "stilte" in het protocol als centrale en decoder met elkaar communiceren. Dit wordt voorafgegaan door een moment dat de baan even wordt kortgesloten om een duidelijk nulpunt te krijgen.
Dit klopt niet, er wordt niets kortgesloten echter het DCC signaal wordt voor 488uSec van de baan gehaald dit is echt iets heel anders dan de een kortsluiting te veroorzaken, wat eventueel destructief kan zijn.

Dit kun je gewoon opzoeken in: https://dccwiki.com/Term:RailCom onder het kopje RailCom Terminology

Mvg,
Peter

En dan even verder lezen...

Bart
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Bart, het aanmelden van een MFX-loc is toch een vorm van communicatie van loc naar centrale; het besturen van een loc b.v. verlichting, audio, panthografen enz. is toch een communicatie van centrale naar loc; de som is dus bidirectionaal. Of zie ik het verkeerd?
Ik vind MFX eenvoudig en robuust. Je hoeft, zoals Hans al eerder aangaf, geen handleiding van 259 pagina's door te lezen. Vandaar wellicht die verspreiding onder treinhobby-isten en ja, Marklin is toch Duits en dat telt ook.

Ronald, Marklin legt de lat behoorlijk hoog; kennelijk kon - of wilde Lenz daar niet in meegaan. Idem Esu. We weten het niet waarom Marklin dit zo gespeeld heeft. Dat is de bekende zwarte doos. Ik kijk alleen maar wat er uit die zwarte doos komt en dat is nu o.a. MFXplus en nu ook Railcom. En ik zwengelde deze discussie aan om te kijken of iemand al wist of de railcom faciliteiten in de MFXplus decoder zouden komen. Voilà.

Ben, Het is onvermijdelijk in deze discussie dat MFX aan de orde komt, ik zou zeggen gelukkig maar. Wellicht zien we dan een ontwikkeling bij Marklin met railcom en MFX. In een heel forum zitten echt wel leden die een puzzelstukje hebben, maar dat niet van elkaar weten. Als al die puzzelstukjes zichtbaar worden, ja dan wordt het een ander verhaal; dan heb je het plaatje!
Kortom het helpt mij, maar er zijn wel heel erg weinig puzzelstukjes zichtbaar geworden. Maar wie weet.
Ik ben wel op het spoor gezet (!) van Rocrail en Huiderstad.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Goedemorgen.
Na bovenstaande info te hebben gelezen inzake diverse digitale systemen,zou het best kunnen, dat er netals in de audiohobby een revival plaats vindt van het analoge.
Inde audio een wedergeboorte van de platenspeler en elpee. En in de modelspoor de sneheidsregelaar ,het relais en de schakelaar.
Zowel in audio als in modelspoor diversestromingen naast elkaar.
Zoveel mensen zoveel wensen,gelukkig.
Ieder een prettiger,mvrg Rene.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Citaat van: modeltreinverzamelaar op donderdag 29 september 2022, 19:50:13

Ben, Het is onvermijdelijk in deze discussie dat MFX aan de orde komt, ik zou zeggen gelukkig maar. Wellicht zien we dan een ontwikkeling bij Marklin met railcom en MFX.


Ik zie niet in wat MFX te maken heeft met Railcom. Bovendien is het nog maar zeer de vraag of Railcom ook beschikbaar komt bij Marklin. Het enige wat we zien is dat er 2 (twee) Trix lokkies een decoder aan boord krijgen met Railcom.

Verder zwijgt de firma in alle talen, nergens iets over Railcom te bekennen. Wat dan volgt is wat hier gebeurt: speculeren op een forum omdat een fabrikant zijn klantjes dom houdt.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Hoi Ben,

Je kan het zien als klanten dom houden, ik zie het meer als een zet die allang erin zit maar nog niet toegestaan wordt.
Het is voordeliger om veel dingen al te installeren, dan achteraf het te moeten doen.
Marklin zelf zit ook in de werkgroep althans de IT-afdeling.

Waarom dit geen gespeculeerd is...  van mijn kant..... is het feit dat dit wel meer voorkomt.
Mijn gevalletje is een BR218 (fFleischmann N) in dubbel tractie waar op de doos FMZ stond.
Een vriend van mij kreeg hem cadeau voor zijn jubileum.
Tja FMZ  daar kon ie niks mee, want hij had een  Intellibox voor zijn modelbaan.
Nu is die multiprotocol, en ik zette dus ook meer protocollen aan.
En zie daar de lok reageerde op het Motorola protocol, en het verbaasde ons wel.
Waarom?
Omdat FMZ niet bepaald bekend staat als multiprotocol.
Nu kwam die decoder natuurlijk van een andere fabrikant.

Tot zover even een uiteenzetting, waarom sommige dingen die niet bekend staan toch in een decoder gebakken kan zitten.
Het gebeurde al eerder dus wat dat aangaat zal me een andere keer niet meer verbazen.

Buiten het aanmelden zie ik verder ook nog niet in waarom het als twee gelijke zou moeten worden gezien.
Het potentiaal is er uit beide nog lang niet uit, alleen de behoefte zal dat doen laten groeien.

Wel zouden ze met alle protocollen in de CS2/3  best een nog grotere groep aan kunnen spreken.
Blijft natuurlijk wel de vraag heeft men er een kapitaal voor over?
Zou het wel leuk vinden als er bijvoorbeeld meer mogelijkheden waren betreffende de gebeurtenissen (rijwegen met ook commando's van en naar de lok) zodat je eigenlijk geen aparte software meer nodig hebt.
Veel is er al mogelijk  alleen het geheugen ervoor kan je op de CS2  niet, en op de CS3  wel uitbreiden.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
 @citaat Wat je doet is roepen dat Railcom MOGELIJK al in een Marklin decoder zit zonder dat "we" het weten. Je kan lang of kort lullen maar ik noem dat speculeren.  :D
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
De huidige marklin decoders hebben voor zover ik weet geen hardware aan boord om railcom te kunnen zenden. Er zijn al OEM nieuwere varianten die dit mogelijk wel al kunnen. Ik ga er vooralsnog van uit dat alle toekomstige modellen dan ook railcom geschikt zullen zijn. Wat ik liever zou zien is ABC.

Bart
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
 @citaat Nee joh Bart... waarom zou je dat als echte Märklinst dat nu willen? Veel te eenvoudig... Je moet toch een CS3 met bezetmelders en acties gebruiken om dat op te lossen?  >:-D Simpel een paar diodes gebruiken om te stoppen en weer verder te rijden en/of te keren is voor de simpele 2railers....  O:-D

Voor de Trix liefhebbers zou het wel weer een uitkomst zijn  :thumbup: Dan is er weer wat meer keuze dan tussen Lenz, Esu voor volledig ABC en Zimo met alleen remmen en stoppen.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
dit draadje gaat lijken op een voorbeschouwing van een belangrijke voetbalwedstrijd   :-( :offtopic:
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
 @citaat

Nee hoor het is gewoon de traditionele strijd tussen de aanhangers van Märklin en de rest........en Märklin houdt alle klanten dom zodat ze de nodige verrassingen kunnen verkopen, slim toch.........

Groet, Anne W
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
 @citaat Helemaal geen strijd Anne W. Dat denk jij en maak jij er van.
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin / Trix Digitale Decoders en Railcom.
Hallo,

het belangrijkste verschil tussen MFX (zonder de plus variant) en Railcom+
Bij MFX worden bits gestuurd waarop Nullen en Enen als antwoord komt, binair dus, en tijdrovend.
Voorbeeld is het adres, even als CV1 1, antwoord Nul = nee, antwoord Een = ja, zo nee volgende vraag
Is het adres 2 etc.

Bij Railcom+ is het vraag en antwoord
Wat is het adres van CV1, antwoord uit decoder is het Decoderadres, geen vervolg vragen nodig.
Een vraag, een keer antwoord.

Toekomst is Railcom+ in een verdere uitvoeringsvorm, en is MFX te traag.

met vriendelijke groet,

Walter