Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.

Gestart door DA79 vrijdag 23 september 2022, 19:27:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Ik zat zo te kijken op wat verkoopsites naar epoche 1 en 2 stoomloks.
(Dit is wat ik het meeste op mijn baan heb en waar mijn voorkeur naar uit gaat.)

Ik kwam daar meerdere merken tegen waaronder esu.
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Stoomlocomotief/Tenderlocomotief/ESU-31182/nl/modell_402494.html

Deze kan zoals ik lees op 2rail en 3 rail.
Nu had ik begrepen dat de meeste motortjes nu dc motortjes zijn waarbij marklin ze omzet van ac naar dc motorsturing.
Deze van esu kan zoals ik lees op beide rail systemen door het omzetten van iets.

Ik heb tot nu toe alleen marklin, maar tijdperk 1 en 2 hebben maar steeds een beperkt aanbod t.o.v. tijdperk 3.

Waar moet ik op letten als ik bijvoorbeeld die van esu of een ander merk kies in ac.
Esu, Brawa, Roco, Rivarosi etc etc.

Zijn er merken die ook via mfx aanmelden?
Dacht dat esu daar ook met bezig was?
Zelf vind ik het handig dat bij het aanmelden alle functies al in beeld komen zodat ik deze niet elk afzonderlijk weer moet toevoegen.
Tenminste dit lees ik veel als men een mfx marklin lok via alleen dcc wilt aanmelden.
Niet dat het niet gaat lukken, maar heb daar eerlijk gezegd niet altijd zin aan om bij elke lok in dcc de complete functielijst aan te gaan maken zoals bedoeld.


En hoe zit dat met spoorbreedte van andere merken?

Kortom, waar moet ik op letten als ik als marklinist met cs3 ook andere merken ga toevoegen op de baan.
Waar loop ik tegen aan, bij welke merken.
(bij nieuwe loks, dus geen oud model)

Waarom deze vraag?;
De loks zoals die van bijvoorbeeld esu zijn niet echt goedkoop (net als marklin), dus het zou jammer zijn als ze tegenvallen en in de vitrine eindigen.
Maar het bied weer wat meer opties in tijdperk 1 en 2

Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Alle merken leveren tegenwoordig loks/treinstellen die geschikt zijn voor 3-rail systemen, d.w.z. dat de wielen en de stroomafname zijn aangepast voor het 3-rail systeem.

Alle merken zullen op Motorola en DCC kunnen rijden, sommige merken zijn begonnen met het MFX systeem, als dan niet compleet met aanmelding e.d.

Voor specifieke kenmerken dien je de (digitale) catalogussen uit te pluizen.

Groet, Anne W
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Citaat van: DA79 op vrijdag 23 september 2022, 19:27:16

Zijn er merken die ook via mfx aanmelden?
Dacht dat esu daar ook met bezig was?


Esu is de uitvinder van MFX dus ja: ze zijn er ook mee bezig.  ;)

Verder heb je een beetje pech wat MFX aan gaat, het is uiteindelijk een Marklin dingetje gebleven terwijl DCC gangbaar is bij de overige merken. Daar vind je veelal DCC Railcom aanmelding. Om die reden heeft Esu een centrale die het allebei aan kan: de Ecos. Zowel MFX (ze noemen dat M4) als ook DCC Railcom.

Nog meer pech als 3railer: ongeacht het merk zit er altijd een decoder in de lok. 2Railers hebben daar geen last van, die kopen hun materieel zonder decoder (behalve bij Trix) en hebben dus keuzevrijheid: MFX of Railcom.

Over de Esu lok: ik ben er niet weg van en vind het 2rail/3rail concept in één lok een compromis. Het maakt de techniek nodeloos complex en ik zou er nooit voor kiezen maar da's een subjectieve mening.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Citaat van: Spoors op zaterdag 24 september 2022, 07:39:26
Nog meer pech als 3railer: ongeacht het merk zit er altijd een decoder in de lok. 2Railers hebben daar geen last van, die kopen hun materieel zonder decoder (behalve bij Trix) en hebben dus keuzevrijheid: MFX of Railcom.

Over de Esu lok: ik ben er niet weg van en vind het 2rail/3rail concept in één lok een compromis. Het maakt de techniek nodeloos complex en ik zou er nooit voor kiezen maar da's een subjectieve mening.

Bij de Trix Herbstneuheiten zie je ook dat de locs inmiddels ook worden uitgerust met Railcom.
"Mit RailCom-fähigem Digital-Decoder."

p.s. Alhoewel "fähig" is natuurlijk weer zo'n zelfbedachte term voor een net niet functie.. het kan er later op?
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
De 3-rail locs van andere merken zijn inderdaad soms technisch erg ingewikkeld, zoals Ben aangeeft, vooral als je er simpel een 3-rail loc van maken kan door er een sleper onder te klikken. Voor de gebruiker fijn maar er zit een complexe bedrading achter en de wielen blijven geïsoleerd. Massadetectie via de locomotief? Niet zomaar...
Dan kan inderdaad de wielafstand op de as net anders zijn en koppelingen zitten niet altijd op de juiste hoogte.
Anderzijds, ik heb een mooi rijdende Roco V200 die alles prima doet. En DCC is toch een fijn protocol? Een keer instellen en het werkt.
Het beste is op zoek gaan naar ervaringen van anderen door diverse fora af te struinen met als zoekterm het catalogusnummer van de betreffende loc. Google is one of your friends.

Groet,

Peter
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Over ESU-locs heb ik geen oordeel omdat deze niet in de verzameling (uitsluitend diesel en stoom) voorkomen.
Wel 3-railers van Brawa, Liliput, Fleischmann/Roco, Gützold, Piko en Rivarossi.
Voor de topic-starter hebben die allemaal hetzelfde nadeel: uitgerust met dcc-decoders.
Voor wat betreft detaillering en rij-eigenschappen is de rangvolgorde: 1. Brawa; 2. Liliput; 3. Fleischmann/Roco; 4. Gützold; 5. Piko en 6. Rivarossi.
In het bezit van een Ecos kan ik ook probleemloos de fx/mfx locs van Märklin aansturen.
Voor mij vormt het noodzakelijkerwijs uitlezen van een decoder en handmatig aanmaken van een functielijst geen probleem.

Cees
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Citaat van: Golfer op zaterdag 24 september 2022, 08:05:02

Alhoewel "fähig" is natuurlijk weer zo'n zelfbedachte term voor een net niet functie.. het kan er later op?


Hoezo een "net niet functie"? Je kent de betekenis van het woord "fähig" niet denk ik en "het kan er later op" slaat nergens op. De Trix decoder met Railcom meldt zich met al z'n functies aan op een Railcom centrale, bijvoorbeeld een Ecos. En dat gaat knap rap, vele malen sneller dan het MFX aanmeldproces.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Bedankt voor de input  :thumbup:,

Dcc is geen verkeerd protocol.
Zelf gebruik ik mfx alhoewel ik het mm en dcc adres wel aanpas zodat elk lok zijn eigen identiek adres heeft.
En dcc adressen voor wissels etc via bijv. de m83 die ook nog op mfx kan werken.

Fähig, lijkt mij qua taalkundig dat het ermee om zou moeten kunnen gaan.
Maar kan ook in de kinderschoenen staat qua ontwikkeling en nog niet helemaal goed werken?
En heb zelf geen railcom maar een cs3, dus kan daar niet over mee praten.

Bedankt Anne;  Ik kan er dus vanuit gaan dat nieuwe 3-rail modellen van een ander merk dus zonder problemen over de C en K rails willen.
Heb bij sommige oudere trix wagons de asjes moeten wisselen i.v.m. ontsporen.
Maar dit is bij trix geen probleem omdat dit onder marklin flag zit nu, bij de wagons staan al de as nummers voor 2 of 3 rails vermeld
Het is niet de bedoeling dat ik de as/wiel van een nieuwe lok uit die prijsklasse al moet gaan stellen naar marklin spoor.
Niet dat dat niet lukt, maar om nou gelijk de wielen van de as te halen en opnieuw te fixeren.........

Dat van het omzetten van 2 naar 3 rail vind ik persoonlijk wel een interessante ontwikkeling, qua techniek toch niet zo heel ingewikkeld?
En het geeft meer vrijheid in keuze. (en het zou met spanningsherkenning kunnen i.p.v. handmatig?)
Zelfde principe zit al op sommige marklin E-loks om tussen spoor en bovenleiding te wisselen, nu tussen een ac/dc omvormertje?
Ik vroeg mij dan af of de sleper dan net als sommige marklin loks met een push/clip verbinding is, want bij 2 rail is deze overbodig.
Waarom ik voor ben;  Eigenlijk omdat dit veel extra keuzevrijheid kan geven in modellen die de een of de andere fabrikant wel of niet maakt.
Epoche 1 is altijd al lastig geweest qua aanbod, epoche 2 met ups en downs qua aanbod.
Soms veel modellen in een jaar, en dan moet bruintje het net kunnen trekken, en dan een poos niks meer.
Dus deze ontwikkeling bied wat meer keuze en vrijheid.
Of het 100% werkt en degelijk is........ geen idee.

Ben het met je eens Peter, ik struin veel google af, vaak ook op stummi.
Maar het probleem is dat iedereen hun ongezoute mening geeft al dan wel of niet bevooroordeeld of onderbouwt. (dcc vs mfx of msd3 vs esu als voorbeeld)
Ik kom eigenlijk maar weinig bruikbare "feiten op een rijtje tegen", en meer verhalen in hoe goed of slecht iets is.

Vandaar ook mijn vraag waar je tegen aan zou kunnen lopen bij het kopen van een nieuwe lok van een ander merk.
Ik neem aan dat op dit forum ook lieden zitten die andere merken op hun spoor hebben lopen.

Specifiek over de nieuwe loks, omdat die "3-rail" gebaseerd zijn volgens verkoop praat.
Nu kom ik ook regelmatig 2e hands fleishmann tegen voor 3-rail, maar gebrek aan ervaring met andere merken op marklin rails heeft mij tot nu toe tegen gehouden om zoiets te kopen.
Het enige wat ik in niet marklin heb is mijn stofzuigertje, een goedkoper dapol dingetje wat nog steeds prima doet.
Verder wat trix wagons, waarbij ik de ene meer moet aanpassen dan de andere....... assen en buffer/koppeling.



Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Hoezo een "net niet functie"? Je kent de betekenis van het woord "fähig" niet denk ik en "het kan er later op" slaat nergens op. De Trix decoder met Railcom meldt zich met al z'n functies aan op een Railcom centrale, bijvoorbeeld een Ecos. En dat gaat knap rap, vele malen sneller dan het MFX aanmeldproces.

Rustig...........niet op de man af graag. ;)

Iedereen zijn mening, maar wel netjes antwoorden of corrigeren a.u.b.

fähig  betekend i.d. dat hij er "mee om kan gaan"
Of het werkelijk zo is of 100% functioneert, geen idee 
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Citaat van: DA79 op zaterdag 24 september 2022, 13:14:35

Rustig...........niet op de man af graag. ;)


Dit is wat ik schrijf aan Golfer:" Je kent de betekenis van het woord "fähig" niet denk ik en "het kan er later op" slaat nergens op".
Ik zou niet weten wat daar verkeerd aan is.  :)

Verder wordt het lastig je te helpen, je strooit met allerlei termen en je kunt je beter eerst verdiepen in de materie. Als je van het principe uit gaat dat het enige verschil tussen 2rail en 3rail is DE WIJZE WAAROP STROOM WORDT AFGENOMEN VAN HET SPOOR dan kom je al een heel eind. Het heeft niets te maken met DC of AC, van een omvormertje naar dc en van spanningsherkenning is geen sprake en de digitale protocollen doen er echt niet toe. Er zijn 2railers die MFX rijden en 3railers die puur DCC rijden.

Je kunt wel een voorkeur hebben voor MFX en dat snap ik. Het aanmelden is nu eenmaal handig als je lokkie 31+ functie heeft maar DCC Railcom kan dat ook. Er zijn op dit forum 3railers met een Ecos die gebruik maken van Railcom aanmelding en MFX "uit" hebben staan. Mijn mening blijft dat MFX een Marklin dingetje is en blijft en het gaat niet massaal overgenomen worden door andere merken.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
 @citaat

inderdaad de manier waarop stroom wordt afgenomen/teruggeven, incl. wielisolatie of niet, is het belangrijkste makkelijkst zichtbare verschil, daarnaast is er de flensafstand en de flenshoogte, hierin probeert Esu een compromis.

Groet, Anne W
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Citaat van: Spoors op zaterdag 24 september 2022, 12:52:15
Citaat van: Golfer op zaterdag 24 september 2022, 08:05:02
Alhoewel "fähig" is natuurlijk weer zo'n zelfbedachte term voor een net niet functie.. het kan er later op?

Hoezo een "net niet functie"? Je kent de betekenis van het woord "fähig" niet denk ik en "het kan er later op" slaat nergens op. De Trix decoder met Railcom meldt zich met al z'n functies aan op een Railcom centrale, bijvoorbeeld een Ecos. En dat gaat knap rap, vele malen sneller dan het MFX aanmeldproces.

Ik las fähig inderdaad als voor bereid op en zag geen logo in de balk met logotjes. Stond verder in de tekst dus vroeg me ook af waarom dat was. Verder weet ik wat het is.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Ik heb op mijn K-Rail baan tot volle tevredenheid gereden met een Piko E41 elektrische draaistel locomotief op DCC, op één punt waren wijlen de ontwerper van Raptor en Ben het eens, geen MFX.

Groet, Anne W
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
 @citaat @citaat Dit?

Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Verder wordt het lastig je te helpen, je strooit met allerlei termen en je kunt je beter eerst verdiepen in de materie. Als je van het principe uit gaat dat het enige verschil tussen 2rail en 3rail is DE WIJZE WAAROP STROOM WORDT AFGENOMEN VAN HET SPOOR dan kom je al een heel eind. Het heeft niets te maken met DC of AC, van een omvormertje naar dc en van spanningsherkenning is geen sprake en de digitale protocollen doen er echt niet toe. Er zijn 2railers die MFX rijden en 3railers die puur DCC rijden.

Graag uitleg, want ik volg je niet helemaal

De wijze van stroom afname?  Ja het verschil tussen 2 en 3 rail is al jaren bekend. (+/- vanaf 1985 1e fleishmann, 1990 marklin ;))
Tot hoever er nog gesproken kan worden van ac of dc spanning i.v.m. digitale spanning van centrales?  Redelijk duidelijk.
Ik weet dat ze met ac of dc eigenlijk 2 of 3 rail bedoelen bij de aanduiding van locs en dat met digitale centrales ac of dc spanning niet meer van belang is.

Verder;
Zoals ik het lees zet je bij het esu lokje dit handmatig om d.m.v. een switch denk ik dan.
Ik denk zelf een schakeling tussen wielstel en midden geleider, net als electro locs dit hebben met midden en boven leiding?

Qua converter ac>dc
Ik weet dat ac niks met 3 rail te maken heeft of dc met 2 rail, behalve dan dat marklin ac trafo;s gebruikte voor hun 3 rail systeem en je de nieuwe marklin loks hier nog op kunt gebruiken............>= soort van ac converter op decoder???? of digitale ac pulsen????
Ik neem ook aan dat je als "andere merk" hier ook rekenschap mee houd en dat je de nieuwe Fleishmann AC versie ook met je analoge oude marklin ac besturing kan bedienen?
Tenminste leek mij logisch als je iets als ac/3rail verkoopt.
Ook al word nu met ac eigenlijk; "voor 3 rail bedoeld".

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn vraag i.v.m. "merken anders dan marklin" op 3 rail.

Waar het mij hoofdzakelijk om ging is of er nadelen zijn t.o.v. de railbreedte, flens van wielen, gemak van aanmelden e.d.
Niet dat ik wielen moet wisselen, breedte van de as moet aanpassen e.d.
Was nieuwsgierig of de nieuwe generatie "andere merken" loks specifiek bestemt voor 3-rail ook daadwerkelijk gewoon goed op de C en K rails rijden.
I.v.m. verschillende verhalen wat ik gelezen heb.

En er zijn hier genoeg mensen lijkt mij die hier al ervaring in hebben.
Heb al een antwoorden dat het om een compromis gaat?
Cees heeft een mooi lijstje gemaakt van zijn bevinding.

Qua compromis, valt dit mee of tegen? i.v.m. dat deze modellen eigenlijk speciaal voor 3 rail worden gemaakt.
Zou haast zeggen dat men de flenzen en breedte dan toch speciaal op marklin maat zou zetten als je dit verkoopt "als voor 3 rail".


Het decoder vraagstuk is voor mij niet zo belang.
Zeker niet als het om een 21 pins aansluiting gaat.
En dcc is ook geen probleem, alhoewel ik mfx handig vind.

Het gescheiden wielstel systeem lijkt mij ook niet z'n probleem omdat marklin beide railstaven gebruikt als min/massa en de sleper als plus.
Als 1 kant weg valt wordt deze wel iets storingsgevoeliger maar bij schoon rails lijkt mij dit toch geen probleem?
Op 2 rail systeem pakt deze ook de negatieve spanning c.q. massa van 1 kant.
Alleen bij detectie kan het problemen geven als ik mij niet vergis.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Beste Derk,

Ik denk dat je er te diep in wilt "duiken".....

Groet, Anne W
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Citaat van: DA79 op zaterdag 24 september 2022, 21:27:25

Mijn vraag i.v.m. "merken anders dan marklin" op 3 rail.

Waar het mij hoofdzakelijk om ging is of er nadelen zijn t.o.v. de railbreedte, flens van wielen, gemak van aanmelden e.d.
Niet dat ik wielen moet wisselen, breedte van de as moet aanpassen e.d.
Was nieuwsgierig of de nieuwe generatie "andere merken" loks specifiek bestemt voor 3-rail ook daadwerkelijk gewoon goed op de C en K rails rijden.


Ik heb al geprobeerd uit te leggen dat het gemak van aanmelden niets te maken heeft met 2rail of 3rail. En een 3rail lok "van een ander merk" haal je uit de doos, zet je op het spoor en zal gewoon rijden op C en K-rail. Van wielen wisselen e.d. is geen sprake.

Citaat van: DA79 op zaterdag 24 september 2022, 21:27:25

Mijn vraag i.v.m. "merken anders dan marklin" op 3 rail.

En er zijn hier genoeg mensen lijkt mij die hier al ervaring in hebben.
Heb al een antwoorden dat het om een compromis gaat?

Qua compromis, valt dit mee of tegen? i.v.m. dat deze modellen eigenlijk speciaal voor 3 rail worden gemaakt.
Zou haast zeggen dat men de flenzen en breedte dan toch speciaal op marklin maat zou zetten als je dit verkoopt "als voor 3 rail".


Het compromis betreft slechts bij loks van Esu o.a. het modelletje waar je zelf over begon. Het gaat daarbij om de breedte van de flens en de maat daartussen zodat het naar zeggen zowel op 2rail als 3rail rijdt. Om die reden vind ik het niet zo'n succes en da's een mening.

Citaat van: DA79 op zaterdag 24 september 2022, 21:27:25

Mijn vraag i.v.m. "merken anders dan marklin" op 3 rail.

Het decoder vraagstuk is voor mij niet zo belang.
Zeker niet als het om een 21 pins aansluiting gaat.
En dcc is ook geen probleem, alhoewel ik mfx handig vind.


Ik heb geen idee wat je hier bedoelt met 21 pins aansluiting. En over welk decoder vraagstuk heb je het in relatie tot 2rail en 3rail?

Citaat van: DA79 op zaterdag 24 september 2022, 21:27:25

Mijn vraag i.v.m. "merken anders dan marklin" op 3 rail.

Het gescheiden wielstel systeem lijkt mij ook niet z'n probleem omdat marklin beide railstaven gebruikt als min/massa en de sleper als plus.
Als 1 kant weg valt wordt deze wel iets storingsgevoeliger maar bij schoon rails lijkt mij dit toch geen probleem?
Op 2 rail systeem pakt deze ook de negatieve spanning c.q. massa van 1 kant.
Alleen bij detectie kan het problemen geven als ik mij niet vergis.


De zwakke plek van het 3rail systeem is de puko sleper, die 2 railstaven als zouden die zorgen voor extra betrouwbaarheid doen er dan niet zo toe. Da's een niet uit te roeien fabeltje wat in de hoofden van 3railers zit.

Bij 2rail wordt gedetecteerd op stroomafname maar da's een onderwerp wat helemaal niet thuis hoort in dit topic.

Nog even over een multiprotocol decoder: die luistert naar verschillende digitale protocollen, zowel naar Motorola als ook DCC. En soms ook naar Selectrix en MFX. Met die decoders kun je ook analoog rijden, zowel op wisselspanning AC als ook op gelijkspanning DC. Met een zuivere DCC decoder kun je naast op DCC ook op DC analoog rijden, niet op AC.

Als je een 3rail lok koopt zit er ALTIJD een decoder in. Je moet immers bij analoog rijden op wisselspanning iets hebben wat de rijrichting omschakelt. Da's voor sommigen een fors nadeel want dat maakt loks met een sounddecoder extra duur voor hen die niets met sound hebben of zelf een decodermerk willen kiezen.
Bij 2rail is dat niet het geval, een analoge lok wisselt zijn rijrichting door de spanning om te polen. Bij nagenoeg alle merken is er dan ook altijd een analoge versie te koop om hen die niet digitaal rijden ook te bedienen, behalve bij Trix dus, het lelijke 2rail eendje uit de stal van Marklin........
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Hoef ook niet zo diep op de materie in........ :D :D
Was niet de bedoeling van mijn vraag.
Was gewoon nieuwsgierig of andere merken als je die nieuw koopt goed op de c en k rails rijden  8o
Zodat ik meer keuze heb in tijdperk 1 en 2 qua locomotieven.

Dus het aanpassen van flensen en spoorbreedte is alleen van toepassing op oudere 2 rail locs die je wilt ombouwen naar 3-rail.
Tenminste dit lees ik steeds, en ik doe dit bij oudere wagons van andere merk bijv Trix. (wielstel wisselen naar marklin)

Als dit bij nieuwe locs niet meer zo van toepassing is, is mij dit duidelijk en hoeft dit geen dingetje meer te zijn om het niet te proberen.
Vandaar ook mijn vraag naar ervaring met andere merken.


Verder heb ik geen voorkeur, mijn 1e Fleishmann was ook goed, maar ben rond 1990 in Marklin gerold en dat heb ik nog steeds.
Qua decoder, mijn voorkeur gaat uit naar het plaatsen van een msd3 decoder vandaar 21 pins.
Of vergelijkbaar.
Want heb hier de tool, de programmeer stick en met de cs3 kom ik een heel eind in wat ik wil.

Heb in bijna al mijn loks een msd3 decoder zitten of een fx, mfx, mfx+ decoder zitten. (marklinist 8o)
Zelfs in een Wurt T5 (33121) gezet met sound, led, rook en dubbel telex.

Maar niet interessant voor mijn vraag. @citaat

Mijn vraag eenvoudig uitgelegd;
Ik was gewoon nieuwgierig hoe andere merken bevallen en wat hun voor en nadelen zijn op c en k-rails en bedient met een ms2 of cs3.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Hoi Derk,
Op mijn baan rijden meerdere merken door elkaar zoals Roco, Piko, Helljan, Artitec, Märklin, voornamelijk periode V en VI.
Mijn voorkeur gaat uit naar Roco, onder andere vanwege de details en de fluistersleper die minder geruis veroorzaakt dan bijvoorbeeld die van Piko. Daar moet je nog wel eens wat tijd aan besteden om die zonder te ratelen over de baan te laten rijden.
Ik heb ook veel van Piko vanwege de prijs-kwaliteit verhouding maar dit merk is de laatste tijd aardig duurder geworden.

Alles wat ik hier schrijf is subjectief en gebaseerd op persoonlijke voorkeur.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Hoi Derk,

Hier nog een verschil tussen Märklin, Roco en Piko. Mijn zoon en ik hebben lang gezocht naar een nieuwe ÖBB 1041 bij Märklin, helaas niet in het assortiment. Vervolgens Roco en Piko vergeleken. Het is Piko 51889 geworden. Om 2 redenen: meldt zich aan als MFX en heeft alle 4 de assen aangedreven. Als Roco een lok met 2 draaistellen en 4 assen aanbiedt als DC is alles aangedreven. Echter als AC, dan vaak in veel gevallen maar 1 draaistel. Dat scheelt de helft in je tractie. Piko (en Märklin natuurlijk ook) houden bij AC de aandrijftechniek in stand.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Kijk, dank voor de aanvulling. :thumbup:

Dat het subjectief is, is niet erg, ik voeg ook om ervaring met andere merken op marklin rails ;)
Dat van de aandrijving, daar heb ik nooit bij stil gestaan.
Wel iets om even goed naar te kijken.
Ik heb geen enkel model van een ander merk, dus ben hier een leek in wat werkt en wat niet en wat ik mag verwachten.

Mijn voorkeur gaat vooral naar stomers en tijdperk 1 en 2 en dan de bijzondere modellen die dan ook eventueel elektrisch of diesel kunnen zijn .
Ik mis op mijn baan nog locs van voor 1908, en die zijn lastig te vinden in marklin.
De turf gestookte heb ik nog niet op de kop kunnen tikken als ze überhaupt al 2e hands te koop zijn. :-(

Mijn paar DB locs staat even in de vitrine tot er ruimte vrij komt, nu rijden er voornamelijk tijdperk 1 en 2 ( beier, baden, wurtemberger en de drg modellen tijdperk 2a)
Daar komen nog Pruisische bij in de toekomst om het wat completer te maken, maar eerst de bovenste 3 als uitgangspunt en het wordt al steeds completer. :D
Deze 3 provincies liggen bij elkaar, dus vandaar ook mijn uitgangspunt qua landschap en locs.
Daarnaast reed de rood/bruine 1e orient express in tijdperk 1 door deze gebieden (niet de simplon dacht ik), tot mitropa deze overnam.2a/b?... zodoende ook tijdperk 1 en 2a als mijn basis plan.


Tijdperk 1 en 2 hebben vaak beperkt aanbod in marklin, soms meerdere locs per jaar soms een poosje weer niks.
Verzamel objecten kun je tegenwoordig beter nieuw kopen als je kijkt naar de prijzen op bay e.d.

Vandaar dat ik mijn blik wil verruimen naar andere merken, maar heb hier altijd een beetje met argwaan naar gekeken.
Bang dat ik iets koop wat niet goed op k en c rail wil rijden zo uit de doos.
Toevallig dat die van esu mijn interesse wekte i.v.m. dubbele rook generator.
Maar ga mij eens rustig oriënteren in het aanbod van de andere merken nu ik weet dat ik gewoon zonder problemen deze kan laten rijden.

Krijg regelmatig mail van o.a. modelbahn-union, piko komt daarin regelmatig voorbij in tijdperk 2

Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Citaat van: TomPaul op zondag 25 september 2022, 11:51:05
Als Roco een lok met 2 draaistellen en 4 assen aanbiedt als DC is alles aangedreven. Echter als AC, dan vaak in veel gevallen maar 1 draaistel. Dat scheelt de helft in je tractie. Piko (en Märklin natuurlijk ook) houden bij AC de aandrijftechniek in stand.
Productkennis is ook een dingetje hier hoor.
Märklin maakt al meer dan 10 jaar locs met middenmotor en (cardan) aandrijving alle assen, tenmiste bij 4 assige locs, bij 6 assige locs is de middelste as van elk draaistel vaak niet aangedreven.
De vroeger aandrijving met 5 polige motor op één draaistel is al een tijdje passé.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Hoi Ad,

Mijn productkennis is m.i. prima op orde hoor  ;). Ik begrijp je opmerking niet helemaal. Ik heb het woord middenmoter en cardan-aandrijving weliswaar niet in de mond genomen, maar het gaat inderdaad om die technische oplossing. En ik heb het bewust niet gehad over een motor direct op het draaistel, want daar gaat het hier in deze context juist niet om. Ik heb mijn ervaring gedeeld over Roco. Dat namelijk bij AC-uitvoering vaak een draaistel niet meer aandrijft en aldus de tractie halveert. Roco laat dan inderdaad 1 cardanas vervallen (en de tandwielen in dat draaistel). Ik vermoed dat Roco daarvoor kiest omdat ze anders geen (goedkope) oplossing hebben om de sleper te monteren in dat draaistel.
Dat het beter kan bewijzen Piko (en natuurlijk Märklin).
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Wanneer de interesse uitgaat naar (stoom) locomotieven uit tijdperk I & II kijk dan eens hier.
Diverse bouwseries met vermelding van fabrikanten en stroomsoort (dc/ac)
http://www.modellbau-wiki.de/wiki/Modellbau-Wiki:Katalog_Rollmaterial
Reacties over ervaringen met loc's uit latere tijdperken zijn eigenlijk niet relevant.

Cees
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Goedemorgen,

Zelf verzamel ik alleen Epoche I, dus ik herken waar je tegenaan loopt. Ooit dacht ik: "Och, die 2-rail modelletjes bouw ik wel even om", maar zoals altijd wanneer je iets "even" wilt doen, gaat het fout of lukt het simpelweg niet. Ik ben er geen kei in, dat geef ik meteen toe, maar vaak is er ook geen plaats onder een locje. Dan zit er zoveel detaillering aan de onderzijde, dat je keuzes moet gaan maken om details op te offeren... En details, daar gaat het (mij) juist om bij Epoche I-modellen. Dat er veel mogelijk is, heeft iemand al laten zien door Roco's BBII om te bouwen naar 3-rail. Een filmpje hiervan vind je op het viedokanaal van Frits Osterthun. Maar eenvoudig is dat zeker niet...

Dus in de tussentijd verzamel ik stiekem beiden. 2-rail én 3-rail. Wellicht wordt het ooit een gecombineerde baan? Gaat 3-rail eruit en wissel ik naar 2-rail met Tillig Elite of Weinert's Mein Gleis? Ga ik voor Weichen Walter's systeem, waarvan op OnTraxx dit jaar een schitterende baan stond?

Wat rijden betreft van de 3-rail modellen van Brawa, Rivarossi, Roco, Fleischmann die ik heb: geen problemen mee op vloerbaantjes. Indien alles schoon is, rijden deze dames als een zonnetje. Dat schoon zijn is OOK belangrijk voor de M-modellen, overigens.

Veel plezier met verzamelen/ rijden!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Marklin heeft de hele vorige eeuw en een stukje van deze eeuw op twee aangedreven assen met 1 draaistel gereden met die brakke koffiemolenlawaaimotor en dan zou dat nu ineens een probleem zijn bij Roco en Piko?  :D :D
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
 @citaat

Nee, niet echt.

Ik heb nog een Br 151 aan mijn zoon gegeven.
37432.10

Aangepast met msd3, interieur verlichting, rode sluitlampen etc etc.
Deze heeft ook een 5* motor op 1 wielstelstel aangedreven.
Maar een sterk dingetje, die sleept ook de stofzuiger en rail reinigingswagon op zijn baan.
Vind de cardan aandrijving wel een leuke ontwikkeling, is sterker(meer grip) dus kan langer en steiler


Bedankt Wiliam, duidelijk.
Voor mij is het ombouwen niet z'n probleem, ik vind dat leuk om te doen bij oudere delta locs die geen echte verzamelwaarde hebben.
Wel is het gebrek aan ruimte soms een dingetje net wat je zegt, bij de Wurtembergische T5 ben ik een poos aan het puzzelen geweest hoe ik een msd3 kwijt kon met alle extra's die ik wou toevoegen.
Rookgenerator, led, marklin speaker en voor en achter telex zonder afbreuk aan het design.
Is gelukt, maar duurde even voor ik eruit was wat waar en hoe.
De kap wou er in 1e instantie niet meer op, dus heb wat van de speaker afgevijld tot vlak bij het "film" en nu zit deze netjes aan de decoder houder geplakt.
(de mini cube vond ik tegenvallen qua geluid)
Deze is even mijn tijdperk 1 "rangeer" loc bij gebrek aan beter.
En deze heeft gelukkig nog niet zoveel filigrane onderdelen en details zoals bijvoorbeeld de 2/6 en 3/6. :D

Ik herken het, maar om te gaan switchen naar 2-rail is ook wat. 8o
Ben nou eenmaal ooit begonnen met 3 rail, maar nu trix van marklin is zit ik daar soms met scheve ogen naar te kijken.
Zelfde product maar dan 2-rail..................En dat gezegd als Marklinist....
Was misschien praktischer geweest achteraf qua aanbod, maar heb nu eenmaal 3 rail en we gaan verder :D
Daarbij zie ik het aanbod in 3-rail "ac" door andere partijen steeds groter worden.

Dus heb nog hoop :D
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Jawel, het aanbod "3-rail" van andere, van origine "2-rail", fabrikanten wordt steeds groter omdat de ontwikkeling niet echt kostbaar is en omdat de ruif "3-rail" een grote omvang heeft, vooral in het grote Duitsland.

Groet, Anne W
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
 @citaat @citaat

Nadeel is dat Epoche I steeds minder populair lijkt te worden bij de mainstream-fabrikanten...  :?
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Hallo,

Ik heb thuis een spoorbaan met c en k rails. En ik rij met heel veel merken door elkaar het overgrote deel is afkomstig van Roco.
Het aandeel Marklin is bij mijn materieel klein. Ik ben ooit begonnen als pure Marklinist.
Nu is het helemaal anders. Ik probeer zoveel mogelijk via DCC alles aan te sturen en al het materieel wat op de baan staat heeft wisselstroom wielen.
Een van de weinige merken die ik tot nu toe niet heb geprobeerd is ESU omdat ik bang ben dat de compromis met wielafstanden door het AC-DC verhaal bij mij slecht uitpakt.
Ik heb allerlei soorten wissels liggen. Oude en nieuwe k-rails wissels door elkaar enzo.

Ik heb wel eens wagons van bijvoorbeeld Roco mee laten rijden op de DC assen omdat ik nog geen AC assen had.
Maar meestal wil ik dat snel wel gaan doen omdat juist die wagons problemen geven.

Ik denk dat je het gewoon moet proberen!

Groeten Martin
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Nou na dit alles te hebben gelezen denk ik dat de beren op de weg wel weg zijn :D

Als ik wat tegenkom ga ik het i.d. eens proberen.
De grootste beer op de weg was vooral het ontsporen van "andere merken" wagons.
Dit kon ik makkelijk oplossen met andere wiel assen of verstellen, vooral met jongere trix wagons omdat zowel marklin als trix aangeven welk wielstel je kan nemen om om te bouwen.

Maar zag dit niet zitten met nieuw te kopen locs, als hersenspinsel; het loshalen van de wielen, wisselen,  lijmen en op het oog weer zien te kwartieren e.d.
Tenminste niet bij nieuwe locomotiefjes vol filigrane c.q. kleine breekbare onderdelen.
Maar dat is dus helemaal niet het geval bij nieuwe "andere merken" als 3-rail verkochte locs.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Als je je 2rail wagons bij een nette winkel koopt zetten ze er gratis andere wielen onder.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Citaat van: TomPaul op zondag 25 september 2022, 22:29:05
Mijn productkennis is m.i. prima op orde hoor  ;). Ik begrijp je opmerking niet helemaal.....
Hi TomPaul,

Ik heb je uitleg inderdaad verkeerd gelezen, excuus.
Waarom Roco de aandrijving bij één draaistel laten vallen is mij ook niet bekend en lijkt mij niet echt bevordelijk voor de tractie.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Ben;


Koop ook redelijk wat 2e hands in mijn zoektocht naar specifieke modellen. ;)


Maar ik hoop het, heb het nog nooit hoeven vragen omdat ik in de web winkels meestal "marklin" koop.
Maar zouden ze ook een set beierse snelzug wagons wisselen? 

Bijvoorbeeld, 3 tot 5 wagons met 4 assen per wagon?
Ik weet hoe duur de speciale spaakwielen zijn uit epoche 1 bij marklin................... 8o
En er zit nog verschil in ook tussen de assen onderling van o.a. de rijtuigen en bagage wagon qua type asjes

Dan moet je net de juiste asjes met de juiste spaak wielen hebben als winkelier.
Hoeveel zijn het er nog die dit alles op voorraad hebben?????

Heb geen idee, want hier gaat alles via het internet en per post sinds de grote bekende speelgoedwinkels zoals JVP e.d. geen modelbaan afdeling meer hebben.
Vroeger :-( :-( :D :D
De dichtstbijzijnde is over de grens, of een half uur extra rijden om Nederlands te blijven praten....... 8o 8o
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Ik zou adviseren me te beperken tot òf MfX/Motorola- òf DCC/Railcom-protocol. Momenteel rijd ik met een ESU ECOS2-centrale. Die heeft met name met de Märklin MfX-locs problemen. Zo na een uurtje rijden houden de MfX-locs ermee op en moeten zich één voor één opnieuw aanmelden. Daarna blijft het pappen en nathouden tot de centrale opnieuw is opgestart. Dat gebeurt overigens ook spontaan. Zoals al meerderen hier op het forum kom ik tot de voorzichtige conclusie dat MfX niet het meest ideale protocol is als er met meer dan ongeveer vijf locs tegelijk gereden wordt, zeker niet als er ook locs met Railcom actief zijn. Dat is bij mij het geval. Ik weet niet wat de plannen precies zijn. Worden er in de toekomst meerdere modellen van "een ander merk" gekocht? Wellicht iets om alvast rekening mee te houden.

Er rijdt bij mij één ESU-loc rond. Dat gaat prima op C- en K-rails, zonder enige aanpassing aan assen, wielen of flenzen. Zeer tevreden over.

Dit zijn mijn ervaringen. Dat wil niet zeggen dat anderen onzin praten.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Ik heb locs en treinstellen van brawa, mehano, roco, esu, piko, railad en artitec. Qua techniek en rails/wissels geen problemen met ontsporen of uit de rails lopen.

Wel iets verschillen met de baanruimers bij taurus locs van roco. Sommige zitten net iets lager en geven dan problemen met de puco's bij sommige slanke wissels. Hetzelfde geldt voor een öbb talent van brawa. En bij artitec met een mat 64 en een plan u mat de koppeling maar is oplosbaar.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Citaat van: DA79 op maandag 26 september 2022, 21:30:33

Ben;

Maar zouden ze ook een set beierse snelzug wagons wisselen?


Geen idee. Vraag het je winkelier.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Hallo,

Ik koop geregeld tweedehands Roco wagens en rijtuigen op beurzen.
Voor wisselstroomwielen speur ik op het internet en op de meeste grote beurzen staat een Duitse meneer die allerlei soorten wielen heeft voor een goede prijs.
Daar haal ik dan weer een voorraadje.

En bij alles wat ik nieuw koop vraag ik of ze de wielen willen wisselen.

Groeten Martin
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Problemen met MFX en DCC door elkaar heen herken ik niet op de CS3. Ook met de IB2+MFU nog niet gezien. Lijkt me dat dat een ecosprobleem is. Afgezien daarvan zet ik zoveel mogelijk om naar DCC, simpelweg omdat dit makkelijker is als je ergens anders rijdt.
Ik heb wel eens problemen gehad met MFX, maar die werden veroorzaakt door iemand die aan het POM programmeren was terwijl gelijktijdig een nieuwe lok zich via MFX probeerde aan te melden. Daarvan is de centrale in de war geraakt.

Ik rijd met van alles en wissel steeds vaker niet de wielen naar AC wielen. ACME en LSM begin ik sowieso niet aan, maar ook Roco rijdt deels op DC wielen, gaat eigenlijk altijd goed. Ook met zelf omgebouwde Loks geen problemen. Ik rijd met Loks van Roco, Piko, Trix, Railad, Jagerndorfer, ACME zonder problemen. Rijtuigen en wagons nog een grotere spoeling: Roco, Märklin, Piko, Trix, ACME, LSM, NMJ, Jagerndorfer, Albertmodell, Pirata (=LSM), Heris, RockyRail. En waarschijnlijk vergeet ik nog wel wat. Goed, ik gebruik wel uitsluitend C rail.

In mijn ogen gewoon doen.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Hier wordt ook vrijwel probleemloos met gelijkstroomwagens - met dito wielen - van allerlei merken gereden.
Vooruit rijden (getrokken)  gaat eigenlijk altijd goed, alleen met achteruit rijden hebben sommige wagens problemen met wissels en ontsporen.
Die mogen dan niet meedoen met rangeerspelletjes  O:-D

Grtz Tony
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Citaat van: DA79 op maandag 26 september 2022, 21:30:33

Maar zouden ze ook een set beierse snelzug wagons wisselen? 

Bijvoorbeeld, 3 tot 5 wagons met 4 assen per wagon?
Ik weet hoe duur de speciale spaakwielen zijn uit epoche 1 bij marklin................... 8o
En er zit nog verschil in ook tussen de assen onderling van o.a. de rijtuigen en bagage wagon qua type asjes

Dan moet je net de juiste asjes met de juiste spaak wielen hebben als winkelier.
Hoeveel zijn het er nog die dit alles op voorraad hebben?????

Heb geen idee, want hier gaat alles via het internet en per post sinds de grote bekende speelgoedwinkels zoals JVP e.d. geen modelbaan afdeling meer hebben.
Vroeger :-( :-( :D :D
De dichtstbijzijnde is over de grens, of een half uur extra rijden om Nederlands te blijven praten....... 8o 8o

De meeste winkeliers hebben die wielen wel op voorraad omdat het hun niks kost. Grote merken als Märklin, Roco en vroeger Fleischmann maar tegenwoordig ook de kleintjes als Brawa, Liliput, Rivarossi en noem ze allemaal maar op geven de winkelier een set "wisselwielen". Wanneer de winkelier deze wielen dan uitgewisseld heeft met de originele wielen kunnen deze naar de fabrikant worden teruggestuurd en krijgt de winkelier weer een nieuwe set. Dat noemt men service.

Zelf moet ik alles online kopen omdat hier nagenoeg niets te krijgen is of heel duur is. Ook het rollend materieel. Wanneer ik dan een of meer wagons bestel zet ik bij de bestelling de opmerking "graag alle wielen wisselen voor ac". Dan krijg ik alle wagentjes voorzien van wisselstroomwielen die op Märklin rails prima lopen. Dat doen de meeste tweerail wielen overigens ook wel hoor. Het overgrote deel van mijn baan is gelegd met Peco rails en wissels waar ikzelf een middengeleider in pruts. Dus daarvoor heb ik de wisselstroom wielen niet nodig. Maar het is wel handig om de hele trein te detecteren op de melders. Meer is het niet.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Citaat van: Laurent op dinsdag 27 september 2022, 09:16:26
Problemen met MFX en DCC door elkaar heen herken ik niet op de CS3. Ook met de IB2+MFU nog niet gezien. Lijkt me dat dat een ecosprobleem is. Afgezien daarvan zet ik zoveel mogelijk om naar DCC, simpelweg omdat dit makkelijker is als je ergens anders rijdt.

Ik rijd met van alles en wissel steeds vaker niet de wielen naar AC wielen.
Hoi Laurent,

Je vergeet te melden hoe je rijdt, en of je dit met bezetmelding doet.
Want assen NIET omruilen betekent in geval van Massadetectie dat je lok/wagon niet gedetecteerd wordt als je op DC assen blijft rijden.

Ik weet wel waar jij je treinen laat rijden ;), maar weet de rest van het forum dat ook? :-)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Citaat van: Hans V200.0 op dinsdag 27 september 2022, 21:32:17

Want assen NIET omruilen betekent in geval van Massadetectie dat je lok/wagon niet gedetecteerd wordt als je op DC assen blijft rijden.


Bij een 2rail lok waarmee je gaat 3railen is de DC as elektrisch doorverbonden bij de stroomafnemertjes anders zou je helemaal niet kunnen rijden. En voor een wagon is detectie nauwelijks relevant, je kunt prima zonder.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Hallo,

In de afgelopen jaren heb ik al meerdere 2-rail Roco locs omgebouwd naar 3-rail.
Daarbij kijk ik dan op de onderdelen kaart en bestel bij Roco de AC onderdelen zoals de sleper, wielen, wielstelkapje waar de sleper op moet en dergelijke.
Die onderdelen monteer je en je moet alle wielcontacten bij elkaar op de printplaat solderen en de sleper op de tegenover liggende pool.
Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat Roco dit de laatste jaren minder aantrekkelijk heeft gemaakt door de prijs van de onderdelen.

Groeten Martin
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Citeerdat Roco dit de laatste jaren minder aantrekkelijk heeft gemaakt door de prijs van de onderdelen.

Dan rijst bij mij gelijk de vraag, heeft Roco dat gedaan of heeft de winkelier dat gedaan?
Je moet goed begrijpen dat een winkelier op een hele dure lok niet veel verdiend. Dat zijn maar een paar Euro. Als je wilt weten welke prijs de winkelier (in Dld) voor Märklin artikelen moet betalen kijk je maar naar de verkoopprijzen van Dengler, Pfaffenhofen. Die verdient geen eene cent aan Märklin. Hij verkoopt het voor dezelfde prijs als inkoop. Dat is zijn goed recht en moet hij helemaal zelf weten. Maar voor de overige winkeliers is het geen pretje. Het enige waar een winkelier nog winst op kan maken zijn de Ersatzteilen.

En ik had in mijn winkeltje een manier gevonden om daar goede omzet uit te halen.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Volgens mij zijn dergelijke onderdelen alleen beschikbaar wanneer men een AC en DC model in het programma heeft. Er zijn ook modellen die alleen in DC verkocht worden. Tja, dan vind je geen ombouw-onderdelen om van een DC-loc een AC-loc te maken. Wat niet wegneemt dat het wél gewoon kan (in vele gevallen). Om bij Epoche I te blijven:



Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Het gaat me niet zozeer om de prijs eerder om de verhouding.
Ik had het idee dat je een tweedehands 2-rail loc kon kopen, vervolgens ombouwen, zelf een decoder kiezen en dat je dan niet zo heel veel meer kwijt bent als dat je direct een 3-rail versie koopt met de al geïnstalleerde decoder.
Bij mijn laatste ombouw project had ik het idee dat de verhouding enigszins zoek was.

 

Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
De verhouding zoek, tsja. Ik geef je dit ter overdenking. Je koopt een nieuwe auto met benzinemotor en wil daar later een dieselmotor in leggen. Dat kan hoor. Maar dan zijn de verhoudingen echt compleet zoek.
Re: Andere merken ac locomotieven en waar op te letten.
 @citaat Dat vergelijk gaat behoorlijk mank. Het is helemaal niet zo raar 2rail loks om te bouwen naar 3rail, al is het maar om bijvoorbeeld de dure sounddecoder te ontwijken die er tegenwoordig in een 3railer zit, 2rail loks kun je zonder decoder aanschaffen en je prikt er een €25 DCC Esu in. Da's pas slim........