Bedankt voor de input
,
Dcc is geen verkeerd protocol.
Zelf gebruik ik mfx alhoewel ik het mm en dcc adres wel aanpas zodat elk lok zijn eigen identiek adres heeft.
En dcc adressen voor wissels etc via bijv. de m83 die ook nog op mfx kan werken.
Fähig, lijkt mij qua taalkundig dat het ermee om zou moeten kunnen gaan.
Maar kan ook in de kinderschoenen staat qua ontwikkeling en nog niet helemaal goed werken?
En heb zelf geen railcom maar een cs3, dus kan daar niet over mee praten.
Bedankt Anne; Ik kan er dus vanuit gaan dat nieuwe 3-rail modellen van een ander merk dus zonder problemen over de C en K rails willen.
Heb bij sommige oudere trix wagons de asjes moeten wisselen i.v.m. ontsporen.
Maar dit is bij trix geen probleem omdat dit onder marklin flag zit nu, bij de wagons staan al de as nummers voor 2 of 3 rails vermeld
Het is niet de bedoeling dat ik de as/wiel van een nieuwe lok uit die prijsklasse al moet gaan stellen naar marklin spoor.
Niet dat dat niet lukt, maar om nou gelijk de wielen van de as te halen en opnieuw te fixeren.........
Dat van het omzetten van 2 naar 3 rail vind ik persoonlijk wel een interessante ontwikkeling, qua techniek toch niet zo heel ingewikkeld?
En het geeft meer vrijheid in keuze. (en het zou met spanningsherkenning kunnen i.p.v. handmatig?)
Zelfde principe zit al op sommige marklin E-loks om tussen spoor en bovenleiding te wisselen, nu tussen een ac/dc omvormertje?
Ik vroeg mij dan af of de sleper dan net als sommige marklin loks met een push/clip verbinding is, want bij 2 rail is deze overbodig.
Waarom ik voor ben; Eigenlijk omdat dit veel extra keuzevrijheid kan geven in modellen die de een of de andere fabrikant wel of niet maakt.
Epoche 1 is altijd al lastig geweest qua aanbod, epoche 2 met ups en downs qua aanbod.
Soms veel modellen in een jaar, en dan moet bruintje het net kunnen trekken, en dan een poos niks meer.
Dus deze ontwikkeling bied wat meer keuze en vrijheid.
Of het 100% werkt en degelijk is........ geen idee.
Ben het met je eens Peter, ik struin veel google af, vaak ook op stummi.
Maar het probleem is dat iedereen hun ongezoute mening geeft al dan wel of niet bevooroordeeld of onderbouwt. (dcc vs mfx of msd3 vs esu als voorbeeld)
Ik kom eigenlijk maar weinig bruikbare "feiten op een rijtje tegen", en meer verhalen in hoe goed of slecht iets is.
Vandaar ook mijn vraag waar je tegen aan zou kunnen lopen bij het kopen van een nieuwe lok van een ander merk.
Ik neem aan dat op dit forum ook lieden zitten die andere merken op hun spoor hebben lopen.
Specifiek over de nieuwe loks, omdat die "3-rail" gebaseerd zijn volgens verkoop praat.
Nu kom ik ook regelmatig 2e hands fleishmann tegen voor 3-rail, maar gebrek aan ervaring met andere merken op marklin rails heeft mij tot nu toe tegen gehouden om zoiets te kopen.
Het enige wat ik in niet marklin heb is mijn stofzuigertje, een goedkoper dapol dingetje wat nog steeds prima doet.
Verder wat trix wagons, waarbij ik de ene meer moet aanpassen dan de andere....... assen en buffer/koppeling.