Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Roco NS 2400 / Kleinspoor 2530 in de ombouw

Gestart door Looney Tunes donderdag 22 september 2022, 21:47:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco NS 2400 / Kleinspoor 2530 in de ombouw
De Kleinspoor NS2530, een leuke ombouwkit die op de basis van de Roco 2400 gebouwd wordt, technisch is er dus een groot deel te behouden. Alleen als de verlichting uitgebreider gewenst is dan alleen frontsein dient een Digikeijs lichtsetje wel verbouwd te worden.
Ik kreeg de vraag of ik een al gespoten, van kit voorziende, loc technisch in orde kon maken, en de verlichting kon upgraden. Dus sluitsein/rangeersein inbouwen en omdat dat ook allemaal geschakeld moet worden, wat met de OEM-decoder niet kan, een nieuwe decoder erin. 

Nu is normaal een 2400 ombouwen voor mij zo gedaan, met de genoemde Digikeijs set, en een MTC print die in plaats van de standaard print komt te zitten. Decoder eerst op de print, vastzetten en dan rechttoe rechtaan wat draadjes solderen.


Echter.... helaas zijn in het frame de montagepunten van de print weggehaald  :( De vlieger van simpele print erin ging dus niet op.


Dus dan maar terugvallen op draad, en alles op die manier verbinden. Waarbij deze foto genomen is tijdens het provisorisch aansluiten van alles, om te zien of de motor/verlichting in de goede rijrichting branden.


En over die verlichting gesproken passen zoals gezegd die setjes voor de 2400 niet direct in de 2530. Nu is er genoeg info te vinden over hoe die te verbouwen, maar ik had daar niet zo'n zin in. En dat is ook geen punt, want een nieuw printje daarvoor heb ik zo gemaakt.


Daarna even getest, motor en verlichting zat allemaal goed aangesloten, dus binnenkort het geheel netjes aansluiten en ook een printje aan de andere kant plaatsen. Wordt vervolgd dus...
Re: Roco NS 2400 / Kleinspoor 2530 in de ombouw
Ik was van de week even te druk bezig dat ik vergeten was foto's te nemen van het printje aan de andere kant. Nu was er nog een 2e loc om te bouwen, dus daarvan wel een foto van de binnenkant.


En wat foto's van het eindresultaat.




Re: Roco NS 2400 / Kleinspoor 2530 in de ombouw
Op de valreep van afgelopen jaar ben ik begonnen om nog 2 2400'en om te bouwen. Ze zijn ondertussen vast al diverse malen op het forum gezien geweest, gezien ze van Gerard waren. Kwa (licht)functies waren ze nog gewoon standaard af fabriek, d.w.z. alleen een 2 punts frontsein wisselend met de rijrichting. Dus het werd onderhand wel eens tijd om daar een digikeijssetje in te gaan zetten, en ook de zwaailichten werkend te maken.
Omdat de OEM decoder die erin zit dat niet allemaal apart kan aansturen, de al eerder getoonde nieuwe MTC print erin te zetten. Dat maakt het aansluiten een stuk makkelijker, en gezien dit eens voor mezelf is, heb ik er wat extra elektronica op gezet, zodat de zwaailichten wat realistischer gaan branden.


Volgende stap, de zwaailichten zelf inbouwen. Hiervoor DR60044 setje gebruikt, en als de vraag dan rijst; waarom geen losse led, heel simpel, ik had ze nog liggen en in een andere loc zitten, waardoor de 2400 serie (zoveel mogelijk) technisch gelijk wordt.


Het is dan een kwestie van 2x 1mm gaatje boren onder te zwaailicht houder, die met elkaar verbinden en evt met een 1,2mm boortje wat opruimen, zodat het printje wat meer ruimte heeft om ook de zorgen dat het ver genoeg naar binnen geschoven kan worden.






Waarna als alle printjes op hun plek zitten, ik wat plamuur en verf erbij pak. Elektrisch kan het geheel namelijk gewoon aangesloten worden, maar op de volgende foto is te zien waarom even de extra moeite wordt genomen om deze stap erbij te doen.


Er is namelijk wat lichtlekkage te zien als het ledje brand.


Wat na plamuren en verven verdwijnt. ;) Ik smeer overigens niet de hele houder dicht, zodat het er gelijk uitziet als bij de nieuwere uitvoering van de 2400 die Roco uitgebracht heeft, maar alleen zo subiel mogelijk de randjes. Als ik er mee verder ga, zet ik wel weer wat beelden hier neer.
Re: Roco NS 2400 / Kleinspoor 2530 in de ombouw
Hierbij nog even een foto van hoe het er net na het plamuren eruit ziet. Als het droog is kan het overtollige plamuur nog even weggehaald worden, waarna het zoals getoond geverfd kan worden.


En dan nog even een filmpje van het resultaat, waarin het nut van de extra elektronica voor het zwaailicht effect ook zichtbaar is.