Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Probeem met Piko 57332

Gestart door Sanderz28 zondag 18 september 2022, 19:54:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probeem met Piko 57332
Lid sinds: 2020

offline
Probeem met Piko 57332
Ik heb een probleem met deze lok. Ik heb deze 2e hands gekocht een tijdje geleden en wilde hem nu eens laten rijden. Echter heb ik geen digitaal adres erbij gekregen, nu weet ik dat vanuit fabriek ze eigenlijk altijd adres 3 erin zetten. Daar werkt hij niet op. Gek genoeg gebeurt er wel wat op adres 4 echter niet iets wat ik eerder gezien heb. De lichten knipperen onsamenhangend en hij reed in 1e instantie ook schokkerig echter nu helemaal niet meer. Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en zelfs de verkoper al geprobeerd te contacten maar helaas geen resultaat. Iemand enig idee wat er aan de hand is??

Metronom4 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: Probeem met Piko 57332
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Probeem met Piko 57332
CV8 = 8 programmeren dan zou hij terug normaal moeten staan op adres 3
Re: Probeem met Piko 57332
Lid sinds: 2007

offline
Re: Probeem met Piko 57332
Of een adres naar keuze geven.
Re: Probeem met Piko 57332
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Probeem met Piko 57332
kan ook door CV1 het adres te programmeren
Re: Probeem met Piko 57332
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Probeem met Piko 57332
Knipperende lichten. Slechte stroomafname van de rails en dat ie nu niet meer wil rijden is omdat ie helemaal geen stroom meer krijgt. Of anders misschien overbelasting van de decoder dan willen de lichten ook wel eens knipperen als waarschuwing (echter is dat niet echt onsamenhangend).
Re: Probeem met Piko 57332
Hoi Sander,
Een paar tips:
- maak de sleper en de wielen schoon met wasbenzine
- controleer of er aan de binnenzijde van de wielen stof of smeer zit tussen de wielen en de koperen contactstrippen.

- is dit allemaal schoon, zet je loc dan op je programmeerspoor, ik neem aan dat je dat hebt.
- lees CV1 uit, de opgegeven waarde is het adres. tenzij de loc is ingesteld op lang adres maar daar ga ik even niet van uit.

- zoek op de website van Piko de handleiding van deze loc voor de decoderinstellingen.
- decoders van Piko locomotieven reset je doorgaans niet met CV8, maar met een andere. Welke, dat staat in de handleiding.

Re: Probeem met Piko 57332
Lid sinds: 2022

offline
Re: Probeem met Piko 57332
Decoder is een 56121.
Handleiding: https://www.piko-shop.de/is.php?id=15176
CV lijst: https://www.piko-shop.de/is.php?id=15177

Reset is niet met CV8 maar met CV59 door daar waarde 1 in te schrijven. Maar handiger is de lok zoals al is gezegd op het programmeerspoor te zetten en een nieuw DCC adres in CV1 te schrijven. Als dat niet helpt kun je resetten.

En rijden op DCC28, niet op MM.
Re: Probeem met Piko 57332
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Probeem met Piko 57332
Eerst het adres uitlezen lijlt me ook geen slecht idee.
Daarna een ander adres geven als het reeds geprogrammeerde adres niks doet.
Maar dat zegt niet automatisch dat de boel gaat werken, want de klachten zullen mogelijk niet hierdoor opgelost worden.

Zorg voor schone rails en lok en een goede communicatie tussen centrale en lokdecoder.
Wellicht de lok even onder handen nemmen, door de contacten voor stroomopname te reinigen.

Daarna nog eens proberen, en kijk ook of de lok reageert tijdens het programmeren.
Vaak hoor je dat wel mits het stil is.
Re: Probeem met Piko 57332
Lid sinds: 2020

offline
Re: Probeem met Piko 57332
Bedankt voor de reacties zover, ik vergeet echter te melden dat ik en ms2 heb die nog niet geupdate is. Volgens mij kan ik daar niet mee uitlezen?
Re: Probeem met Piko 57332
 @citaat Voor het programmeren van een DCC-adres hoef je niet uit te lezen. Lees zelf nooit adressen uit. Gewoon het gewenste adres er in zetten. Gewoon een adres in CV1 programmeren. Dan in je centrale instellen op het net geprogrammeerde adres en rijstappen en je treintje moet rijden.

Even opletten dat CV1 korte DCC-adressen tot 99 of 127 (zie daarvoor de handleiding van de decoder). Hogere adressen tot 9999 moet je via een instelling in CV29 aanpassen, dan CV17 en CV18 instellen. Kijk voor CV29 in de handleiding en ook voor het gebruik van CV17/18. Moderne centrales zouden het programmeren van lange adressen gewoon ondersteunen. Alleen je mag dan wel CV29 eerst goed zetten.
Re: Probeem met Piko 57332
Ik lees het adres in CV1 meestal uit om te testen of de loc goed op het programmeerspoor staat en goed contact maakt. Als er geen goed contact is, is er werk aan de winkel.
Re: Probeem met Piko 57332
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Probeem met Piko 57332
Citaat van: ronaldk op maandag 19 september 2022, 09:34:26
@citaat Voor het programmeren van een DCC-adres hoef je niet uit te lezen. Lees zelf nooit adressen uit. Gewoon het gewenste adres er in zetten. Gewoon een adres in CV1 programmeren.
Hoi Ronald,

Ga je hierbij uit van een DCC decoder of van de Piko decoder die ook weleens niet alle cv's op een rijtje heeft zitten als in DCC of MM.
Die van CV 1 is wel bijna overal gelijk, maar ik zou toch eerst uitlezen welk adres erin staat.
Heb gemerkt dat lang niet elke CV 1 op 1 is over te nemen, zeker bij andere merken wil dat nogal eens anders liggen en moet je echt de handleiding/CV lijst raadplegen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Probeem met Piko 57332
Beste Hans,

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 19 september 2022, 16:37:52
Ga je hierbij uit van een DCC decoder of van de Piko decoder die ook weleens niet alle cv's op een rijtje heeft zitten als in DCC of MM. Die van CV 1 is wel bijna overal gelijk, maar ik zou toch eerst uitlezen welk adres erin staat.

CV1 moet overal gelijk zijn. Dat is namelijk verplicht in de DCC-standaard. Deze standaard schrijft een aantal CV's voor die bij iedere decoder in te stellen moet zijn. Deze staan uitgebreid beschreven in dit document NMRA

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 19 september 2022, 16:37:52
Heb gemerkt dat lang niet elke CV 1 op 1 is over te nemen, zeker bij andere merken wil dat nogal eens anders liggen en moet je echt de handleiding/CV lijst raadplegen.

Je hoeft de CV-lijst voor CV1 niet te raadplegen. Wat is al aangegeven: CV1 is het adres. CV1 kan je korte adres instellen tot 99 of 127. Dat ligt aan de fabrikant. Wil je een lang adres programmeren dan zal je via CV17/18 het een en ander moeten instellen.
Re: Probeem met Piko 57332
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Probeem met Piko 57332
De lijst voor CV 1 bedoelde ik ook niet, maar ik doelde meer op de lukraak genoemde CV die niet overeen stemmen zoals bijvoorbeeld de reset op nummer 8.

Die is voor de Piko al niet op dezelfde plek genummerd dus moet je wel in de lijst neuzen om te kijken waar ie wel zit (CV 59 waarde 1 geeft reset).
Daarom doelde ik op de lijst, en ik blijf het ongemakkelijk vinden vooral bij de mapping.
Maar dat is hier nog niet eens van toepassing dus maar weer on-topic ;)
Re: Probeem met Piko 57332
Met de MS2 moet je hem ook kunnen vinden met de zoekfunctie.  Dan moet hij wel als enige op de rails staan uiteraard.
Re: Probeem met Piko 57332
Lid sinds: 2006

offline
Re: Probeem met Piko 57332
Hoi,
Even een aanvulling; schakel op je MS2 alleen DCC in (alle andere uit).
Controleer of de lok al niet onder een ander naam DCC 3 of i.d. in je menu staat.
Daarna laten zoeken en CV1 wijzigen.
digibert
Re: Probeem met Piko 57332
Lid sinds: 2020

offline
Re: Probeem met Piko 57332
Bedankt zover, ik ga er mee aan de slag. Word vervolgd. :thumbup:
Re: Probeem met Piko 57332
Lid sinds: 2020

offline
Re: Probeem met Piko 57332
Vandaag eindelijk tijd gehad, bedankt voor jullie tips. Hij loopt mooi :thumbup: