Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

nieuwe baan na verhuis

Gestart door Littelboy zaterdag 17 september 2022, 08:48:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe baan na verhuis
Lid sinds: 2011

offline
nieuwe baan na verhuis
Na jaren ben ik hier weer terug met wat vragen.
Ben onlangs verhuisd en heb nu en kamer waar ik er en vorm van hondenbot baan het neergelegd , deze is 3.96 lang nu de vragen.
Heb via Anyrail gratis ( max 50 st ) versie en deel van mijn baan uitgetekend en als ik deze in realiteit uitleg klop niet met volgens de tekening, doe ik het mis of is de betalende versie preciseer ? zou deze wel aanschaven maar als het niet klopt heeft het geen zin.
Heb de CS 3 60226 , wat heb ik nodig om de straat verlichting aan en uit te doen ( is wel voor en latere fase ) .
I.v.m. de apparaten (  transfo. M83. decoder WDD enz had ik gedacht om deze in en schuiflade te plaatsen onder de baan dit om gemakkelijk aan de draadjes te kunnen . wat is jullie ervaring.
Dit is het voor het ogenblik .
Re: nieuwe baan na verhuis
Hier enkele foto's
Re: nieuwe baan na verhuis
Waarom zou je de baan uittekenen als je hem al voor 70% hebt liggen? Ik zou daar geen geld / tijd in steken.

Over de lade: Het is meer een gewoonte onder 3railers om alles op één plek te hebben. Of het handig is mag je zelf uitmaken. Ik heb alles op de plek waar ik het nodig heb. Het meeste spul is één keer instellen en daarna niet meer aankomen. Het is iets persoonlijks.
Re: nieuwe baan na verhuis
Alle decoders bijeen in een schuiflade zou ik niet snel doen. Om te kunnen bewegen moeten alle draden nog langer gemaakt dan wanneer je de decoders zo dicht mogelijk bij de meldsecties en de te schakelen apparaten zou plaatsen. Beweging van elektrische bedrading verhoogt het risico op schade in de draadkern. Dus ik zou het ontraden.

Verlichting kun je voeden met een oude trafo, eventueel met stepdown converters met gelijkrichter (AC-DC buckconverter als zoekterm bij Ali of Amazon en je vindt wat je nodig hebt). Dan kun je led-verlichting netjes voeden.

Groet,

Peter
Re: nieuwe baan na verhuis
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: nieuwe baan na verhuis
@citaat
Aanvullend op Peter, als je het schakelen wil programmeren met de cs3 of later een computer, dan zal je een m84 of equivalent van een ander merk nodig hebben.
Re: nieuwe baan na verhuis
Dat ik het programma Anyrail wil aanschaffen is dat ik dan mijn volledige baan kan uitprinten en ik er blokken en de detectie op papier heb.

Luc
Re: nieuwe baan na verhuis
Uitprinten? Daar zie ik de meerwaarde weer niet zo van.
Ergens moet je railplan met meldsecties in je CS of computer gezet worden. Daarin voer je alle informatie in, met nummers en al. Dat uitprinten of daarvan zorgvuldige backups maken, snap ik. Alleen Anyrail kopen om een print te kunnen maken, vind ik wat teveel van het goede om niet zeggen: overbodig.

Weet je al welk treinbesturingsprogramma je gaat gebruiken? Of wil je aan de slag met je CS3? Dan heb je mogelijk ook de m84 decoders nodig voor de treinbesturing. Maar ik vind het een stap terug. Verdiep je in RocRail (gratis) of iTrain (betaalbaar) of wat je maar wilt, en bespaar op onbeholpen techniek. De software bestuurt je treintjes keurig, schakelt wissels voor je en kan ook nog seinen aansturen. Die staan er alleen voor de (goede) sier, de software laat de trein stoppen als het moet, en blokkeert wissels die al voor een rijweg door een andere trein gereserveerd zijn zolang dat nodig is.

Groet,

Peter