Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Welke condensator op contactrail M-rail 5104?

Gestart door Ton van het Fort maandag 12 september 2022, 21:06:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke condensator op contactrail M-rail 5104?
Ik bezit diverse contactrails van van M-rails, zowel 5104 als 5105. Op een aantal zit de keramische condensator niet meer, deze is "weggesoldeerd".
Kan iemand mij vertellen welke keramische condensator er formeel op hoort, is bij de andere rails niet meer leesbaar. Kan iemand mij vertellen waar in het geval van de contactrails deze condensator voor dient.
Ik ga de rails inzetten voor zowel analoge als digitaal.
Ik weet dat er andere detectie mogelijkheden zijn maar daar kies ik niet voor.
Re: Welke condensator op contactrail M-rail 5104?
- niet goed gelezen - dacht even aansluitrails.
Re: Welke condensator op contactrail M-rail 5104?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Welke condensator op contactrail M-rail 5104?
De condensatoren zijn in analoog bedrijf een soort van vonkendempers om radio ontvangst niet te storen.

Voor digitaal bedrijf is het beter deze er uit te halen. Voor analoog bedrijf zijn ze niet echt meer nodig.

Je kunt ze verwijderen.
Re: Welke condensator op contactrail M-rail 5104?
Tnxs, weet ik genoeg.
Re: Welke condensator op contactrail M-rail 5104?
Citaat van: Marklindak op maandag 12 september 2022, 21:21:28
De condensatoren zijn in analoog bedrijf een soort van vonkendempers om radio ontvangst niet te storen.

Voor digitaal bedrijf is het beter deze er uit te halen. Voor analoog bedrijf zijn ze niet echt meer nodig.

Je kunt ze verwijderen.

Misschien een rare vraag, maar wat is de reden om ze er uit te halen? Ik heb er een aantal in gebruik allemaal met condensator en ik heb er geen problemen mee. Ik rij digitaal. Als het beter is dan ga ik ze er ook allemaal uithalen.
Re: Welke condensator op contactrail M-rail 5104?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Welke condensator op contactrail M-rail 5104?
 @citaat Condensatoren kunnen in combinatie met spoelen en weerstanden een laag doorlaatfilter vormen en rail en bedrading vormen spoelen en weerstanden in het stroomcircuit.
Een laag doorlaatfilter zorgt ervoor dat signalen met hogere frequenties onderdrukt worden.
Voor analoog bedrijf, 50Hz vormt dit geen probleem, maar voor het datasignaal dat uit hoger frequente componenten bestaat en door de rail loopt, kan dit problemen geven, maar het hoeft dus niet.