Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Littfinski daten technik (LDT) seindecoder

Gestart door Peter01 maandag 12 september 2022, 19:56:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Beste,

Wie kan mij helpen met het programmeren van de LDT lichtsein decoder. Middels de decoder wil ik een tweetal Nederlandse seinen (nsparts) instellen op adres 25 en 26. Bij mijn vorige baan was het gelukt om de decoder op het juiste adres in te stellen maar momenteel wil het maar niet lukken. Het is me wel gelukt om adres 1 in te voeren maar dus niet adres 25 en 26.

Alvast bedankt
Gr
Peter

PS ik stuur mijn Marklin baan aan met een central station 2 (60215) en de wissels en seinen middels de "ouderwetse" 6040 via de connect 60128 verbonden met de CS2

Uiteraard heb ik de handleiding geraadpleegd😀
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Stel je ze eerst in op de CS2? Of via de 6040?
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Middels de 6040
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Probeer het eerst eens via de CS2.
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Ik kan maar één ding zeggen: letterlijk, echt letterlijk de gebruiksaanwijzing volgen, is mijn ervaring.

Groet, Anne W
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Is het Deze decoder. Schrijf eens op wat je allemaal gedaan hebt om te programmeren. Ik lees namelijk ook dat je bij de decoder in de link een paar dingen moet doen om hem geprogrammeerd te krijgen. Dus schrijf eens op wat je gedaan hebt.
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Het is onder die decoder. Stappen die ik heb gezet.... Precies de stappen die in de handleiding staan.
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
 @citaat Schrijf de stappen hier eens op. Je doet namelijk iets anders dan wat in de handleiding staat. En je programmeert via de 6040 en niet de CS2 ook dat is net iets anders dan bij de "normale" procedure. Het blijft zo gissen.
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
- de rode en bruine draad aangesloten op de decoder
- de rode en bruine draad door verbonden naar KL2
- sein aangesloten op de linkerzijde (waar de aansluiting van KL2 is)
- sein staat op rood
- s1 ingedrukt
- Sein knippert van rood naar groen
- toets 1 op 6040 ingedrukt
- dit zou de decoder de adressen 1 t/m4 moeten toekennen
- 1 keer zag ik een wijziging in snelheid van het knipperen, dit zou moeten betekenen dat het adres is opgeslagen. Ik kon nadien ook het sein met adres 1 en 2 schakelen. Daarna is het niet meer gelukt
- s1 nogmaals ingedrukt voor rechterzijde, niet gedaan
-s1 nogmaals ingedrukt zodat het gereed is
- sein reageert niet meer
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
 @citaat: Volgens de handleiding mis je een stap. Je moet een jumper op de decoder zetten om de decoder in programmeerstand te zetten. Als het niet goed gaat mag je de twee draden naar de decoder omdraaien. Dat staat ook in de handleiding.
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Begrijp ik het goed dat je de palletjes op de jumper J1, J2 en J3 kan omzetten? Dus van links naar rechts schuiven.
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
 @citaat

Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Top!! Ik ga het uitproberen
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Inmiddels een nieuwe poging gewaagd om het adres 25 toe te kennen aan de decoder. Zoals geadviseerd heb ik J3 eruit gehaald en omgedraaid. Vervolgens middels de 6040 adres 25 toegekend en het sein werkte perfect. Omdat het zo goed ging getracht om op de rechterzijde van de decoder een sein te koppelen aan adres 27 maar dat is niet gelukt. Sterker nog.... Met het opnieuw programmeren reageert het sein op adres 25 ook niet meer🥴
Ik begin de moed te verliezen
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Als je 25 programmeert heb je automatisch ook de adressen 26, 27 en 28. Ga je daar nog eens overheen door 27 te programmeren dan gaat het mis.
Bovendien: Motorola werkt in adresgroepen van 4 en het eerste adres is altijd 1 of 5 of 9 of 13 of..... enz.
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Helder, maar hoe kan het dat de decoder eerste prima functioneert en nu niet meer. Overigens reageerde de rechterzijde van decoder niet op de adressen (27 en 28)🤔
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Per kant gebruikt deze decoder 4 adressen, voor Nederlandse gebruiksaanwijzing zie https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/nl/anleitungen/lsdec_06_db_41_nl.pdf

Groet, Anne W
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
 @citaat Da's de Duitse versie. Het gaat hier om NL seinen.

Citaat van: Peter01 op maandag 12 september 2022, 19:56:24

Middels de decoder wil ik een tweetal Nederlandse seinen (nsparts) instellen op adres 25 en 26.


Zoals ik het begrijp: een 3-lichtsein (want ik neem aan dat je die hebt) draait op 2 adressen anders krijg je nooit het juiste seinbeeld.

Sein 1 werkt dus op 25/26, sein 2 op 27/28, enz..

Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
 @citaat

Hierbij de Nederlandse gebruiksaanwijzing voor het Nederlandse sein, https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/nl/anleitungen/lsdec_06_ns_41_nl.pdf, ook hiervoor geldt 4 adressen per kant

Groet, Anne W
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Allereerst heel veel dank voor alle tips en suggesties!
Ik zit alleen nog met een vraag ... hoe krijg ik de decoder weer op adres 25 ev (het is mogelijk want hij heeft al perfect gewerkt) Moet of kan ik iets resetten?

De laatste keer dat ik de decoder heb geprogrammeerd heb ik het volgende gedaan:
- decoder conform handleiding aangesloten op de rode en bruine draad
- J3 eruit gehaald, omgedraaid en weer anders teruggeplaatst zodat de decoder kan worden geprogrammeerd
- toetst S1 ingedrukt
- Sein gaat knipperen van rood naar groen etc
- adres 25 middels Marklin 6040 ingedrukt
- eerste keer zag ik dat de lichten in een ander tempo gingen knipperen, bevestiging dat adres is herkend
- nadien nogmaals 2 keer S1 ingedrukt
- sein kon ik schakelen met adres  25

Nu lukt het toekennen van een adres alleen niet meer ook al volg ik bovenstaande stappen wederom
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Citaat van: Peter01 op woensdag 21 september 2022, 19:37:22
- eerste keer zag ik dat de lichten in een ander tempo gingen knipperen, bevestiging dat adres is herkend
- nadien nogmaals 2 keer S1 ingedrukt
Nu lukt het toekennen van een adres alleen niet meer ook al volg ik bovenstaande stappen wederom

Hoi Peter,

Heb je na deze stap ook gezien dat de seinen weer normaal knipperden?
Nadat je adres 25 (sein gaat sneller knipperen) in hebt gedrukt knippert ie weer op normale snelheid en dan sluit je de programmering van de linkerkant af, en door hem voor de tweede keer in te drukken moet je de rechter strook programmeren.
Opnieuw moeten de seinen die op die rechterstrook zit knipperen, en door het adres in te drukken knippert ook die sneller.

Door op 25 te drukken voor de eerste seinen zeg je meteen dat de eerste groep van vier schakelmogelijkheden op de linker strook zit, en als je dus een volgend adres voor de rechter strook wilt programmeren is dat dus adres 29 in dit geval als je de andere adressen (29 t/m 32) ook wilt gebruiken.
Gaan de seinen die dan op de rechterstrook zitten ook normaal knipperen, dan afsluiten door nog eenmaal op S1 te drukken.
Als het goed is gegaan heb je de decoder nu helemaal voorgeprogrammeerd, en kan je de adressen nu ook bedienen.

Succes met programmeren en ga niet te snel drukken en wacht de knipperende seinen af en het teruggaan naar de normale knipper frequentie.
Het is een proces dat je niet moet verstoren door te snel te willen.
Neem de tijd ervoor en sluit ook een sein aan op de rechter strook om dit proces wat makkelijker te volgen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Yes!!! Het is gelukt!!
Iedereen nogmaals enorm bedankt!!
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
 @citaat @citaat

Gefeliciteerd, voor de volgende keer: van technische spullen altijd de gebruiksaanwijzing lezen en letterlijk uitvoeren wat er in staat.

Groet, Anne W
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
 @citaat Da's een dooddoener eerste klas, je gaat op Wim Ros lijken met z'n RTFM praatje.

De gebruiksaanwijzing van dit product is niet compleet, brak en halfbakken. Het is geschreven door een techneut die zich niet kan verplaatsen in de gedachtegang van de gebruiker. Dat maakt dat mensen vragen gaan stellen op fora om de boel aan te praat te krijgen.
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Littfinski daten technik (LDT) seindecoder
 @citaat

Ik ben het principieel meestal met Wim Ros eens, ik zeg het alleen veel vriendelijker

Groet, Anne W