Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin sounddecoder 60987 luidspreker

Gestart door Paulm zondag 25 september 2022, 10:51:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin sounddecoder 60987 luidspreker
Hoi, ik ben een beginner.
Ik wil deze soundecoder inbouwen, volgens handleiding-schema zou de luidspreker moeten verbonden worden met 2 witte draden, aan de decoder is er slechts 1 witte draad en dan nog een gekleurde met wit-purper. Welke moet ik gebruiken? De decoder heeft ook standaard vop CV 52 waarde 5 (gelijkstroommotor), doch de loc heeft een hoogvermogenaandrijving. Hoe kan ik dit in CS3 wijzigen, vooraleer de loc op de sporen staat?
Re: Marklin sounddecoder 60987 luidspreker
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin sounddecoder 60987 luidspreker
Re: Marklin sounddecoder 60987 luidspreker
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin sounddecoder 60987 luidspreker
Als ik het goed lees is de draadkleur volgens nem 652 en is de witte draad voor het licht voor.
De twee bruine draden zijn voor de speaker.
Re: Marklin sounddecoder 60987 luidspreker
volgens de handleiding zijn voor Mrklin de rode en bruine draad voor stroomopname. Evenwel vermeld handleiding ook 2 bruine draden voor LS. lijkt me bizar, want welke kleur moet ik dan gebruiken voor stroomafname? In schema in handleiding staat dat 2 witte draden voor LS dienen, er is er evenwel maar 1.???
Re: Marklin sounddecoder 60987 luidspreker
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Marklin sounddecoder 60987 luidspreker
je moet niet het marklin kleurenschema maar de nem aanhouden bij die nieuwe decoders.Zie de handleiding tabel vergelijking.De links zijn gegeven

Aanpassing : zie blz 5 tekening
Re: Marklin sounddecoder 60987 luidspreker
Citaat van: Paulm op zondag 25 september 2022, 10:51:02

De decoder heeft ook standaard vop CV 52 waarde 5 (gelijkstroommotor), doch de loc heeft een hoogvermogenaandrijving.


Je hoeft niets te veranderen, een hoogvermogenaandrijving is een gelijkstroom motor.
Re: Marklin sounddecoder 60987 luidspreker
Citaat van: Paulm op zondag 25 september 2022, 18:27:22
volgens de handleiding zijn voor Mrklin de rode en bruine draad voor stroomopname. Evenwel vermeld handleiding ook 2 bruine draden voor LS.

Er staat een plaatje in de handleiding waar de kleuren en hun aansluiting op beschreven staan. Hou dit gewoon aan.

Stroomopname is rood/zwart.

Bart
Re: Marklin sounddecoder 60987 luidspreker
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin sounddecoder 60987 luidspreker
Deze decoder heeft een 8 polige stekker die alleen in locs van 2-rail fabrikanten werd/wordt toegepast.
Aangezien alle 2-rail fabrikant de NEM 652 hanteren, heeft Märklin dus het NEM 652 kleurenschema toegepast.