Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin 37772 SVT04 - SDS motor vervangen door Maxon motor van SB-Modellbau

Gestart door Wijbe zondag 11 september 2022, 20:56:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37772 SVT04 - SDS motor vervangen door Maxon motor van SB-Modellbau
Een tijdje terug heb ik een aantal defecte uitgerangeerde modellen over genomen van een forumlid. Treinen in de onderdelendoos staat me niet zo aan, ze moeten weer rijden!  :D

De Marklin 37772 SVT04 zat hier ook bij. :thumbup:

Het model reed echter niet meer, een aantal draden van de motor waren los. Nadat ik deze vervangen had, bleek uit test dat de aanstuur elektronica van de Softdrive Sinus motor hoogst waarschijnlijk defect is. Dit onderdeel is niet meer verkrijgbaar bij Marklin. Na een tijdje de verkoop kanalen in de gaten te hebben gehouden betreffende vervangende elektronica hiervoor heb ik besloten om de gehele motor te vervangen door een Maxon motor van SB-Modellbau. Het prijsverschil tussen vervangende elektronica of een nieuwe motor was te verwaarlozen. Gezien de elektronica van SDS motoren wel eens vaker kapot gaat, leek me dit de meest verstandige keuze.

De originele Marklin/Esu Loksound m4 decoder functioneert uitstekend, die gaan we dan ook niet vervangen.

De motor kwam via de post binnen en wordt geleverd met een handleiding.





Het inbouwen van de motor is niet heel lastig. De huidige motor moet eruit, wanneer je de Maxon motor in het frame lijmt. Bij een 'eerder' geleverde SVT04/SVT 137 van Marklin moet je nog een stukje metaal weg frezen, dit is bij dit treinstel niet nodig.

Na de kappen en de interieurs te hebben verwijderd van het treinstel beginnen we met het demonteren van de originele SDS motor. Als eerste maak je de flat-cable van de motor los. Dit doe je door het zwarte kapje naar links te schuiven.



De zijkanten van het draaistel wip je er eenvoudig af met een schroevendraaier.



Tenslotte nog 2 schroefjes aan de zijkant eruit draaien en het aangedreven draaistel is uit het treinstel verwijderd.



En dan is het heel eenvoudig om de nieuwe Maxon motor in te bouwen. Namelijk met een industriële lijm je hem vast in het onderstel.



Nieuw vs oud



Bij het solderen van de bedrading aan de motor kwam ik erachter dat je goed moet opletten met de motor contacten. Buig ze even naar achteren, anders heb je sluiting met het frame! De eerste 2 foto's laten dus zien hoe het niet moet!  :D





Zo moet het dus wel!







De decoder is dus bevestigd op een 21MTC houder met daarop de motor elektronica. Gezien deze defect is, heb ik maar besloten om het te vervangen door een andere 21MTC adapter-platine. Voor deze ombouw heb ik die toegepast van LightMyTrain :mrgreen: Welke perfect past in het treinstel, de meeste adapter platine van andere fabrikanten zijn vaak te breed.

Op de adapter platine heb ik 2 weerstanden gesoldeerd van 1k Ohm op FL en RL (Front light en Rear Light). Op de originele houder zitten namelijk voor de front en sluit verlichting ook weerstanden. De andere functie uitgangen (aux 1 t/m 6) heb ik een 'brugje' gesoldeerd. Hier zijn geen weerstanden benodigd.



De adapter platine bevestigen we eenvoudig met dubbelzijde tape.





En dan begint het leuke werk; weer alle draadjes aansluiten op de juiste soldeereilanden. Ik heb de Marklin kleur code aangehouden. Gezien de bedrading net op een andere plek komt heb ik de meeste draden vervangen door nieuwe. Tevens met soepeler decoderdraad van Esu De meeste bedrading zet ik vast met 'afplak tape' van Tamiya.



https://myalbum.com/photo/Gjg3aUqw3XZp/1k0.jpg

Decoder er alvast op, is makkelijker voor het solderen van de bedrading op de interieurverlichting printen.


Kleurenschema Marklin VS Esu


De verlichting heb ik als volgt aangesloten
FL = Verlichting voor geel + verlichting rood achter
RL = Verlichting achter geel + verlichting rood voor
Aux 1 = Interieurverlichting
Aux 2 = loos
Aux 3 = Cabine verlichting voor
Aux 4 = Cabine verlichting voor

Omdat Aux 3 en 4 niet langer noodzakelijk zijn voor de SDS motor kun je hierop de cabineverlichting aansluiten. De originele decoder beschikt over de 'logische' functieuitgangen aux 3 en 4. Wel moeten ze versterkt worden. Deze versterking zit op de adapter platine van LightMyTrain



Op de rechterzijde is 'bruin-geel' aangesloten als cabineverlichting (aux 3) en op de linkerzijde 'bruin-wit' als cabineverlichting (aux 4).



En dan is het weer tijd om het treinstel te completeren. Een kleine sfeerimpressie van de verlichtingsmogelijkheden.

Verlichting voor + interieurverlichting:



Verlichting voor + cabine verlichting + interieurverlichting:



Verlichting voor + cabine verlichting:



Nog een paar voor de sfeer:





Uiteraard moet de decoder wel opnieuw ingeregeld worden. De motorinstellingen moeten worden aangepast naar een Maxon motor en de functiemapping moet aangepast worden, nu het treinstel schakelbare cabineverlichting heeft. Met de oude versie van de 2.7.9 kan een Esu Loksound M4 worden aangepast. Dit werkt niet met de nieuwste versie!

Functiemapping, cabine verlichting toegevoegd aan F13 en F14.


En de instellingen voor de motor.


Tenslotte een korte video van het rijdende treinstel. De Maxon motor heeft schitterende rij-eigenschappen. Nog mooier dan het origineel!