Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

br 23 39235

Gestart door Jasperkc zondag 11 september 2022, 10:12:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
br 23 39235
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
br 23 39235
Hallo Allemaal,

Ik heb de br 23 met het artikelnummer 39235. Deze loc is uitgevoerd met de bekende softdrive sinus motor. Deze motor wil ik vervangen voor een gewone middenmotor van bijvoorbeeld de 39236. De motor is gemakkelijk te verkrijgen omdat het nummer E189900 voor €25,- gewoon te koop is. Echter de printplaat voor deze loc is niet te koop. Gewoonweg omdat het exploded view nummer niet getoond wordt. Is er iemand die de loc 39236 heeft en het nummer van de printplaat kan achterhalen? Je zou mij er heel erg mee helpen.

Met vriendelijke dank, Jasper
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2022

offline
Re: br 23 39235
Waarom wil je de motor vervangen, is daar iets mee? En als je de motor vervangt dan kun je de oude printplaat toch gewoon laten zitten, je soldeert de twee draadjes op de juiste plek op de print.
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: br 23 39235
39236  wel een versie met sound.Waarom gewoon geen dragerprint erin met een 21MTC erop.Veel goedkoper en makkelijker.
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: br 23 39235
Hallo Ben,

Je mag de SDS motor en bijbehorende platine overnemen. Ik ben er ontevreden over. De loc rijdt niet soepel. Motor is wel goed.

Groet, Jasper
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: br 23 39235
Hallo Johnny,

Is niet zo gemakkelijk. Er is gewoonweg geen ruimte in de loc voor een extra dragerprint. Zie ook mijn bericht aan Ben waarin ik uitleg waarom ik niet meer verder wil met de SDS motor. In heel veel topics komt deze motor voor als storingsgevoelig. Niet heel erg verwonderlijk dat Märklin geen gebruik meer maakt van deze motor en er een nieuwe motor in de latere modellen heeft geplaatst.

groet, Jasper
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: br 23 39235
volgens de parts list zit er nu ook een dragerprint in.Die haal je eruit en ik heb hier mini dragerprintjes die maar zo groot zijn als de decoder zelf.

https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=39235&lang=1

Re: br 23 39235
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: br 23 39235
Hallo Johnny,

Heb jij daar ook een site van of een foto zodat ik een indruk kan krijgen van deze printjes.

Groet, Jasper
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: br 23 39235
http://www.vermeer-online.nl/

Zijn zeer kleine printjes in verschillende uitvoeringen.Kies menu en alles is te vinden. Ongeveer 35 mm x 19 mm groot
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2022

offline
Re: br 23 39235
Citaat van: Jasperkc op zondag 11 september 2022, 11:39:31
Hallo Ben,

Je mag de SDS motor en bijbehorende platine overnemen. Ik ben er ontevreden over. De loc rijdt niet soepel. Motor is wel goed.

Groet, Jasper

Bedankt voor het aanbod maar nee: liever niet.

Maar nog een keer: als je de motor vervangt sluit je die met de twee draadjes gewoon aan op je bestaande dragerprint.........
Re: br 23 39235
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: br 23 39235
Ben heeft een punt, er moet niet perse een nieuwe print in.

Maar om op jouw vraag terug te komen, zijn hier twee foto's van de print uit mijn Br 23 39232.



Re: br 23 39235
Lid sinds: 2013

offline
Re: br 23 39235
Heren,

De SDS motor heeft toch een lint om aan te sluiten op de dragerprint ?
En is die print niet alleen bedoeld voor een SDS motor ?
Of kan je er gewoon een andere motor, met twee draadjes, op aansluiten ?
Als je de juiste aansluitbaan kan vinden dan he... ;)
Re: br 23 39235
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: br 23 39235
Jasper, Edwin,

Die SDS print heeft een 21 polige connector, kijk even op onze wiki ==> Klik.
Dan zie je dit plaatje.

En een vervangende DC motor sluit je dan direct op pin 18 en 19 aan.
Pin 17 kun je negeren.
Eigenlijk is het plaatje al verouderd, omdat deze uitging dat de SDS motor via de 21mtc zou worden aangesloten, maar dat is nooit gebeurd.
Kijk ook even in https://luessi.ch/pdf/Interface_21MTC.pdf
Je moet dan wel de decoder anders instellen.
Maar de kans is groot dat een DC motor niet op de plek van de SDS motor past.
Maar als je de motor E189900 besteld (leverbaar tegen €25,-) , krijg je er de motorhouder bij, althans zo zie ik het in de exploded view van de 39232, want beide worden met hetzelfde nummer aangeduid.
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2013

offline
Re: br 23 39235
Hoi Ad,

Ik had altijd  begrepen dat een SDS motor een speciale aansturing had die op de dragerprint zaten.
En dat het daarom niet mogelijk was om er een "gewone" motor in te zetten.
Maar dat is dus niet juist ?
Re: br 23 39235
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: br 23 39235
Hi Erwin,

De SDS heeft inderdaad een speciale aansturing nodig, er moet namelijk een draaiveld worden gegenereerd en daar dient de electronica op de SDS print voor.
Er zit een processor op, een spanningsstabilisatie en drie drivers voor het draaiveld naar de motor.
Omdat de mtc21 in eerste instantie drie motor aansluitpinnen had en drie hall sensor pinnen, denk ik dat er vanuit gegaan is om een decoder te ontwikkelen die deze electronica aan board zou hebben.
Maar zulke decoders zijn nooit ontwikkeld vermoed ik en het zal waarschijnlijk vooral met plaatsgebrek te maken hebben gehad.
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2013

offline
Re: br 23 39235
Hoi Ad,

Maar zit die electronica dan niet in de weg als je een gewone motor op de print aansluit ?
Of werkt de motor dan goed...

Alvast bedankt voor je advies, kan ik later bij andere loks goed gebruiken. :thumbup:
Re: br 23 39235
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: br 23 39235
 @citaat Nee, je zet gewoon AUX3 en AUX4 en eventueel susi uit, dan doet de SDS niets meer.
je kan ook de overbodige IC's er af solderen, met een hetelucht soldeer apparaat.
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: br 23 39235
 @citaat
Eraf (dé)solderen? Nee gewoon de belangrijkste printspoortjes doorslijpen de rest gewoon laten zitten.

groet
Harald
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2022

offline
Re: br 23 39235
Waarom dat, de electronica zit echt niet in de weg......
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: br 23 39235
Hallo Allemaal,

Dank voor de info. Heb inmiddels een motor besteld en zodra deze geleverd is ga ik die inbouwen en bekijken of de loc beter loopt. Ben erg benieuwd.

Groet, Jasper
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2022

offline
Re: br 23 39235
Citaat van: Jasperkc op donderdag 15 september 2022, 22:26:20

Ben erg benieuwd.


Ik ook. Want SDS staat bekend om de soepele en regelmatige loop. Waarom bij jouw lok dan niet en gaat een goedkoop DC motortje dat verbeteren?
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: br 23 39235
Dit is waarschijnlijk een lok/decoder uit de periode direct na de scheiding tussen Esu en Märklin, toen moest Märklin het wiel zelf weer uitvinden en dat resulteerde in  een paar SDS loks, die op Motorola niet bijzonder goed liepen, weet ik uit ervaring.

Groet, Anne W
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2022

offline
Re: br 23 39235
 @citaat Als dat ook voor de lok van Jasper geldt dan kan hij er beter een Esu DCC decoder inzetten in plaats van een nieuwe motor.
Re: br 23 39235
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: br 23 39235
Nou Ben, ik vond SDS locs eerst geweldig, maar zo geweldig rijden ze niet hoor.
Vooral bij lage snelheden beweegt de lok heel schokkerig, dan zie je de individuele stappen van de motor echt goed en trillen de wagens die er achter hangen helemaal mee.
Een goede DC motor beweegt veel zachter en de SDS techniek is gewoon veel te complex.
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: br 23 39235
 @citaat @citaat

Volgens mij zit het in de SDS elektronika, ook wel wat in de decoder op motorola, Esu is 28 echte stappen, Märklin 27 stappen in een moeilijk proces.

De SDS motor met de decoder/elektronica uit de "huwelijkse" periode van Esu en Märklin was/is perfect

Groet, Anne W
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2022

offline
Re: br 23 39235
Citaat van: Kappa op vrijdag 16 september 2022, 20:27:01

Nou Ben, ik vond SDS locs eerst geweldig, maar zo geweldig rijden ze niet hoor.


Dan spreken de verschillende bezitters elkaar tegen. Ik heb er verder geen mening over maar schreef op wat ik las. Als het inderdaad niet zo geweldig is heeft Jasper de juiste keuze gemaakt.
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2020

offline
Re: br 23 39235
huidige dc motortjes :thumbup: :thumbup:

Op een een of ander manier betere rij eigenschap, directer in gevoel en net zo stil als sds (tenminste bij mij)
Sommige van mijn sds kan ik niet aanpassen, waardoor deze bij het wegrijden 2 seconden twijfelt en dan soepel weg rijd????
Beetje een twijfelaar.... 8o
Maar laat het aanpassen van motor niet toe op decoder, dus neem het voor lief.

Huidige generatie motortjes;
Redelijk makkelijk verkrijgbaar zoals dat lijkt (soort van universeel toepasbaarheid in ieder geval in de rc wereld)
Er zijn verschillende afmetingen, met of zonder doorlopend as (vliegwiel), brushed/brushless etc etc
demonteerbaar en repareer baar.

Zelfde als microservo's,  deze zitten ook in kleinere schaal rc's, dus meer aanbod, en kan dus goedkoper.
Knutsel ook aan mijn kids hun rc's vandaar, dus zie wel gelijkenis qua onderdelen, vooral in de kleiner schaal.
Krom gezegd........, en niet dat het uberhaubt in een lokje gaat passen, maar de accu boormachine motortjes type 540 zitten ook namelijk ook in grotere rc's
Dus een universeel gebruik van dc motortjes in locomotiefjes vind ik zo slecht nog niet.
Voor prijs en verkrijgbaarheid, ze zijn stil en redelijk goed qua levensduur.

De sds is wel een verademing v.s. 5* want stil is de sds wel.


Past de dc motor op de plaats van de sds? want heb al wat langs zien komen met passtukken geprint op 3d printer.
Maar dit kon ook nog de 5* zijn naar dc............dat durf ik zo niet te zeggen.

Past een msd3 niet?
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2020

offline
Re: br 23 39235
Welke decoder je er ook in zet; de stuurprint van de sinus doet het werk. Als deze niet goed is krijg je de lok niet fatsoenlijk aan het lopen.
Dit geldt niet voor de 23. Deze hebben eerder last van "micro" stroomonderbrekingen. Een kleine bufferschakeling lost dit op en je kent de lok niet meer terug.
Tegen vertraagd aanlopen zou je eens kunnen kijken of je piko loks met de beruchte C4 op je baan het staan. En anders met CV2 gaan lopen klooien. De minimale snelheid is een ven de weinige dingen die aan te passen zijn. Als CV2 te laag staat zal de sinus toch proberen zijn minimale toerental te halen Oftewel: CV2 hoger zetten betekend niet automatisch dat de minimale snelheid ook daadwerkelijk hoger wordt. Andersom kan ook zijn; CV2 staat te hoog. :D

Bart
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2022

offline
Re: br 23 39235
Citaat van: DA79 op dinsdag 20 september 2022, 20:54:30

Past een msd3 niet?


Jawel. Maar waarom moet er een sounddecoder in, dat wordt toch helemaal niet gevraagd en gaat de lok dan beter rijden?

Het ding rijdt slecht zegt Jasper. En Ad doet er nog een schepje bovenop. En AnneW zegt dat het uit de electronica komt en een beetje uit de Mototola decoder. En Bart zegt dat het allemaal goed kan komen als je er een buffercondensator bij zet en een beetje aan CV2 draait. Zelfs Piko komt nog even langs als mogelijk medeschuldige........ Zo zegt iedereen wel wat als het over SDS motoren gaat.  :-)
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2020

offline
Re: br 23 39235
msd3 of mld3 dan naar keuze ;)
Of esu.....

M(s/l)d3 werkt als het goed is met alle motoren, ook softdrive.

Een no brainer lijkt mij als je toch bezig bent, ja kan altijd dan nog de softdrive vervangen als deze slecht is.
Decoder om programeren naar softdrive of dc kan met de decoder tool.

Bart mijn lok in kwestie is mijn Badense IV 
https://www.marklin.nl/producten/details/article/39020

Wil nog even proberen om de minimum snelheid wat hoger te zetten, maar nam het al voor lief :D
Lokje rijd verder nog prima, alleen bij het wegrijden moet hij even nadenken of hij wel zin heeft of niet :D :D

Re: br 23 39235
Lid sinds: 2020

offline
Re: br 23 39235
Jasper wil geen andere decoder, maar een andere motor in de lok.

Bart
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: br 23 39235
Hallo allemaal,

En die motor is besteld en gaat er zeker komen!

Groet, Jasper
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2020

offline
Re: br 23 39235
Ben benieuwd.

Want wil ooit hetzelfde doen met de badense 4h zodra de motor slecht wordt.
Maar wat goed is laat ik eerst zo.

S.v.p. dat hoger zetten van de lage snelheid werkt niet.
Misschien dat ik in de k en i regeling nog wat kan aanpassen want daar staat alles op 0
Dit is standaard waarde, want de loc is al gereset.
testrun in dcc wil niet i.v.m. alleen mm protocol.


Re: br 23 39235
Lid sinds: 2022

offline
Re: br 23 39235
Citaat van: DA79 op zaterdag 24 september 2022, 17:14:47

Misschien dat ik in de k en i regeling nog wat kan aanpassen want daar staat alles op 0


Dat lijkt me niet.  :D
Bij een sinus motor is de motorregeling van de decoder uitgeschakeld, er is geen K en I regeling.  ;)
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2020

offline
Re: br 23 39235
 @citaat

Dank je voor de input, was hier al vanuit gegaan omdat deze niet voor niets op 0 ingesteld staat vanaf fabriek. ;)

En het werkt ook niet, want had het al snel even geprobeerd, de sds motor lijkt het niet fijn te vinden 8o.

Dus weer terug naar fabrieksinstelling.
Het betreft een loc met afgeschermde mm of begin mfx decoder zonder dcc adres, daar is weinig aan te stellen en kent geen dcc zover ik zie in het menu om een instel rit te doen.

Een ander oplossing kon ik mij niet zo bedenken om de 2 seconden dat de lok moet nadenken voor het weg rijd te elimineren.
Het is net of het "stroom veld" niet snel genoeg wordt opgewekt vanuit 0, daarna reageert deze prima.
Is ook nog sterk genoeg om de hele orient express te trekken, dus laat het even zo.

Daarom volg ik deze onderwerp ook, want ooit komt er wel een dc motor in met waarschijnlijk een msd3 decoder.

Re: br 23 39235
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: br 23 39235
Beste Derk,

Als er geluid in de decoder zit, dan kan die vertraging komen omdat de cilinders leeggeblazen worden (van water ontdaan worden) voordat hij begint te rijden, mijn ervaring is dat er één duidelijke "sis" te horen is. Een Br23 is een moderne stoomlok, het zou mij niet verbazen als dat van water ontdaan worden anders gaat als bij de oudere loks, waar de aftapkranen een poos open staan.

Groet, Anne W
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2020

offline
Re: br 23 39235
 @citaat

Ja er zit geluid in, zal er eens op letten of er wat wordt afgespeeld voor vertrek.
Maar de mijne is een Badense 4h in drg uitvoering  (BR 18.3)  marklin 39020 met soft drive sinus.

I.p.v. de BR 23 waar deze topic over gaat.

Ik volg deze topic omdat ik ook een sds in de BR 18.3 heb zitten, en had zelf ook een paar vragen ;)

Re: br 23 39235
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: br 23 39235
 @citaat Check eens of die vertraging ook aanwezig is als je het geluid uit zet.
Bekend is dat met geluid aan, eerst de cilinders worden schoongeblazen en hoor je stoom doorblazen, pas daarna vertrekt de loc.
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2020

offline
Re: br 23 39235
 @citaat

Jullie hebben gelijk, met geluid uit doet hij het beter, dat wil zeggen hij rijd sneller weg......
Alleen hoor ik met geluid aan niet dat er cylinders worden schoon geblazen? 8o :?

Ik ga eens even puzzelen in de instellingen of er wat uit of zacht staat ingesteld.
Weet iemand toevallig waar de soundfile onder staat d.w.z. geluid 2 t/m.......?
Denk niet dat ik deze met de tool kan uitlezen.
En in de cs3 als ik in de instelling kan komen staan alleen de geluid nummers vermeld.
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2020

offline
Re: br 23 39235
 @citaat

Kan niks geen bijzonders zien in de instellingen van de badense 4h.
Alle geluid staat voluit aan.
Dat geluid van het schoonblazen zal wel niet in de geluiden staan.



Re: br 23 39235
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: br 23 39235
Kijk even in onderstaande youtube video van de 39022


Bij 2:04 hoor je een sis voordat de lok wegrijdt.
Ik heb hier de 39023, die een klokankermotor heeft en dezelfde sis geeft, net voordat de loc aanzet.
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2020

offline
Re: br 23 39235
Dank je ad, duidelijk.

Bij mij werkt dus het sis geluid niet.
Heb de loc al 2x gereset in de hoop dat er ergens wat verkeerd stond.
Het geluid op zijn luids gezet, want meestal zet ik die zachter.

Maar, nee, ik heb dan een locje zonder dat geluid.???? 8o 8o 8o

Het filmpje verklaart wel waarom de loc even wacht voor hij weg.......
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: br 23 39235
Hallo Iedereen,

Het is gelukt. Ik heb de SDS motor vervangen voor een gewone middenmotor. Ook heb ik gelijk er een ESU v5 Sounddecoder ingebouwd. Wat rijdt de loc mooi geruisloos. Ook vind ik het geluid heel erg mooi. Ik ben er heel erg tevreden over. En Ad bedankt voor de tip om de motor direct op de 21mtc aansluiting te zetten. Ik heb dit gedaan en het is prima. Ik heb ook de aux3 en aux4 uitgezet. De loc rijdt dus echt heel mooi. Ook de stoomslagen kloppen heel erg met het rijden van de loc.

Groet, Jasper.

p.s. Wil je de loc eens zien rijden. Kom dan een keer kijken bij de stamtafelbijeenkomst in Lent. Daar gaat de loc zeker meerijden.
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2022

offline
Re: br 23 39235
Goed zo, eind goed al goed.  :)

Iedereen heeft iets geleerd in dit topic, zelfs ook ik. ;)
Re: br 23 39235
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: br 23 39235
Er zijn twee manieren om te voorkomen dat er gecondenseerde stoom (is water) in de cilinders is voor/tijdens het vertrek:

de aftapkranen open zetten tijdens het vertrek

de cilinders leeg blazen met perslucht (denk ik)

Groet, Anne W