Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Verfraaien van diverse personentreinen

Gestart door DB69 vrijdag 09 september 2022, 16:56:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verfraaien van diverse personentreinen
In dit topic laat ik zien hoe je interieurs eenvoudig kan verfraaien door deze aan te passen en te schilderen. Dat doe ik met rijtuigen van Roco en Lima, allemaal in de lengteschaal 1:87 of met een lengte van 303mm.

Het eerste "slachtoffer" is een Lima "Silberlinge" AB4nb-58 met art.nr. 309145.


Mooi op (lengte)schaal van 303mm.



Het oorspronkelijke interieur.


Zakjes met het nieuwe interieur, links voor 1e/2e Klasse en rechts 2e Klasse.


Styreen op lengte gemaakt, coupéwand op de juiste plek gelijmd en tussenwand geplaatst. Boven de rijtuigbak is het oude interieur en het verschil in banken tussen 1e Klasse en 2e Klasse en bagagerekken te zien. 


Het rechter 2e Klasse compartiment is op het schilderen na gereed. Aan de rechterkant de wand van het balkon met daarachter het toilet. Links is het andere balkon te zien met traanplaat immitatievloer.


Op deze originele foto van het interieur is de vloer goed te zien.

Word vervolgd............
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Waar haal jij die zakjes ? (leverancier - merk)
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Daar knappen ze wel van op Ronald  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 09 september 2022, 19:32:49
Waar haal jij die zakjes ? (leverancier - merk)

In een vorig antwoord op mijn vraag: Ebay en Ade  :)

Maar het is leuk gedaan. Interessant. Ik ken van andere websites dat er messing interieurs zijn. Goed, in de huidige tijd is dat een dure onderneming.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Interessant om te zien hoe de inrichting wordt verfraaid.

groet
Harald
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Onderdelen van ADE heb ik hier vandaan: ADE
Geldt ook voor de andere merken. Roco, Märklin
Re: Verfraaien van diverse personentreinen

Linkerzijde met 2e Klasse compartiment met wanden, balkons en plaatsing bank met bagagerek.


Overzichtsfoto van het nieuwe interieur.


Detailopname van balkon met traanplaatvloer. Rechts de eerste 1e Klasse coupés met banken en wand.


Opstelling met 3 coupés 1e Klasse en de banken met bagagerekken geplaatst. Reizigers als proefpassing geplaatst en zie, passen zonder amputatie van benen netjes op de banken.




2s Klasse compartiment de banken, bagagerekken, vloer en wand geschilderd. Links de wand, traanplaatvloer en toegang naar 1e Klasse geschilderd. Tevens is te zien dat de banken met wand en bagagerekken ook zijn geschilderd.





1e Klasse coupés banken, bagagerekken, wanden, vloer en gangzijde geschilderd. Links balkon met toegang naar 2e Klasse compartiment. Tevens zijn de hoofdkussen boven de 1e Klasse banken geplaatst en geschilderd. De "oren" van de kussens heb ik niet geplaatst want zijn in model bijna niet te zien.




Originele foto van een 1e Klasse coupé en de gangzijde. Goed zichtbaar zijn de "oren" aan de hoofdkussens welke ik niet heb gemaakt.

Wordt vervolgd............
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Wat ook vaak wordt vergeten is om het dak te schilderen. Ze moeten derhalve in umbaugrau geschilderd worden wat voorgeschreven was na 1964. Nu is umbaugrau(RAL 7022) niet of nauwelijks als modelbouwverf te verkrijgen dus heb ik Humbrol 67(RAL 7024 Panzergrau) als ondergrond gebruikt en met Humbrol 53(gunmetal) gedrybrushed)


Rechts geschilderd in H67, links onbehandeld.

Rechts gedrybrushed met H53. links de ondergrond met H67. Ik geschilder als met de hand, het waarom kan je onderaan zien.


Detailopname van het dak na het drybrushen. Hier is goed te zien waarom er met de hand wordt geschilderd, het oppervlak wordt hierdoor mooi onregelmatig zoals te zien is op de daken van 1:1 rijtuigen.


Wordt vervolgd.............
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Lichte wash met burned sienna rond de ventilatoren maakt het helemaal af.

Toppie!
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Maarten,

Dat doe ik als allerlaatste wanneer het dak geplaatst wordt op de wagenbak. Tevens net als alle weathering details op de draaistellen e.d.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Gaaf Ronald, de rijtuigen knappen hier een stuk van op!
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Het AB4nb-58 rijtuig is af:





Minimale verwering op het rijtuig en draaistellen.


Kijkje in de 1e Klasse coupé.


Kijkje in het 2e Klasse compartiment.

Deze ombouw kan je zo kopiëren voor de groene AB4bn-58 "Silberlinge", was tenslotte het prototype van de serie.

Hetzelfde geldt voor de 2e Klasse(B4nb-58), ik laat alleen de ruwbouw zien.



Linker compartiment.


Midden compartiment.


Rechter compartiment.
Alleen de wanden in de compartimenten moet nog een kleurtje krijgen.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Tijd voor nieuwe slachtoffers, dit keer de Mitteleinstiegswagen B4ym(b)-51, AB4ym(b)-51 en Bpw4ymgf-51. Eerst even uitleggen wat al deze letters precies betekenen volgens schema hieronder en uitgebreid, zie link ==>>UIC-Bauart-Bezeichnungssystem für Reisezugwagen:
Gattungsbuchstaben:
A   Sitzwagen erster Klasse   
B   Sitzwagen zweiter Klasse   
AB   Sitzwagen erster und zweiter Klasse   
AR   Halbspeisewagen mit Sitzplätzen erster Klasse sowie Küche und Speiseraum   
BR   Halbspeisewagen mit Sitzplätzen zweiter Klasse sowie Küche und Speiseraum   
BD   Halbgepäckwagen mit Sitzplätzen zweiter Klasse und Gepäckraum   
D   Gepäckwagen
DA   Doppelstockwagen erster Klasse   
DB   Doppelstockwagen zweiter Klasse   
DAB   Doppelstockwagen erster und zweiter Klasse
DD   Doppelstock-Autotransportwagen der Reisezugwagen-Bauart
Post   Postwagen
S   Salonwagen   
Salon Salonwagen
SR   Gesellschaftswagen   
WG   Gesellschaftswagen (,,Tanzwagen")   
WGS   Sondergesellschaftswagen (,,Salonwagen")   
WLA   Schlafwagen erster Klasse   
WLB   Schlafwagen zweiter Klasse   
WLAB Schlafwagen erster und zweiter Klasse   
WR   Speisewagen
Üe   ehemalige Zuggattung: Eilwagenübergabegüterzug
Z   Gefangenentransportwagen / Zellenwagen

Kennbuchstaben:
b   Wagen mit behindertengerechter Ausrüstung; früher DB: Wagen mit Steuer- (Befehls)leitung
c   Wagen mit Abteilen, in denen die Sitzplätze in Liegeplätze (Couchettes) umgewandelt werden können (Liegewagen)
d   Wagen mit Mehrzweckraum oder Fahrradstellplätzen
e   bis 1986: Wagen mit elektrischer Heizung
ee   bis 1992: Wagen mit Energieversorgung aus der Zugsammelschiene. Die Nebenzeichen e und ee standen am Ende des Gattungszeichens
f   Steuerwagen mit 36-poliger Steuerleitung oder zeitmultiplexer Wendezugsteuerung; zusätzlich zu u: Steuerwagen mit 34-poliger Leitung oder zeitmultiplexer Wendezugsteuerung.
g   bis etwa 2000: Reisezugwagen mit Gummiwulstübergängen, bei Sitz-, Liege- und Schlafwagen für den Schnellzugdienst zusätzlich mit Seitengang; das Zeichen wird bei Wagen, die das Zeichen m tragen oder trugen, nicht verwendet.
h   Wagen, der sowohl über Zugsammelschiene als auch eigene Achsgeneratoren mit Strom versorgt werden kann
i   zusätzlich zu m: ehemalige Interregio-Wagen bis 1992; Durchgangswagen mit offenen Übergängen
k   Wagen mit Bistro-/Kiosk- oder Küchenabteil oder Warenautomaten
m   Fernverkehrswagen mit mehr als 24,5 m Länge/Personenverkehrswagen mit einer Länge von mehr als 24,5 Metern und Gummiwulstübergängen (außer bei DDm)
n   Nahverkehrswagen mit einer Länge von mehr als 24,5 Metern, Großraum mit Mittelgang in der zweiten Klasse (zwölf fiktive Abteile), Mittel- oder Seitengang in der ersten Klasse, zwei Mitteleinstiege, geeignet für Wendezugbetrieb (36-polige Steuerleitung)
p   Wagen mit Großraum und Mittelgang (,,pullman-artig"), klimatisiert
Pw   Packwagen
r   Wagen mit Hochleistungs-Bremse (Rapid-Bremse) KE-GPR. Nur in Verbindung mit n oder bei Postwagen verwendet.
s       bei Gepäckwagen: Seitengang; bei Schlafwagen: Bauart Spezial
y   Eilzugwagen mit einer Länge von mehr als 24,5 m, Großraum mit Mittelgang in der zweiten Klasse (elf fiktive Abteile), zwei Mitteleinstiegen, geeignet für Wendezugbetrieb (34-polige Steuerleitung)
u   Wagen mit konventioneller Wendezugsteuerleitung (34-poliges Kabel)
v   Fernverkehrswagen mit Abteilen, klimatisiert
w   Polster auch in der (damals neuen) 2. Klasse (ehemals)
z   Wagen mit Energieversorgung aus der Zugsammelschiene (ohne Achsgeneratoren)

In mijn eerste bouwverslag had ik het over een AB4nb-58 en een B4nb-58 rijtuig. Dus praten we over een 4 assig rijtuig van meer dan 24,5 mtr. met 1e en 2e Klasse zitplaatsen of 2e klasse zitplaatsen in 1 groot compartiment met 12 fictieve afdelingen met middengang of zijgang 1e Klasse met 2 middeninstap toegangsdeuren en geschikt voor trek/duwtreinen waar een ruimte voor gehandicapten is vrijgemaakt en ingezet wordt als Nahverkehrswagen (wie hier een goed Nederlands woord voor heeft hoor ik dat graag) en gebouwd zijn vanaf 1958.

AB4ym-51 is dus een 4 assig sneltreinrijtuig met 1e en 2e Klasse zitplaatsen in 1 groot compartiment met 12 fictieve afdelingen met middengang of zijgang 1e Klasse met 1 middeninstap toegangsdeur en op de koppen elk 1 toegangsdeur. en geschikt voor trek/duwtreinen en gebouwd vanaf 1951.


De genoemde slachtoffers, van boven naar beneden: Roco 44682, 44681 en 2 x 44680 1:87/303mm. Goed is te zien de in de tekst genoemde enkele middeninstap en enkele deuren op de koppen in tegenstelling tot de "Silberlinge" met dubbele instap.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Goed, we beginnen met de Bpw4ymgf-51 2.Klasse Mitteleinstieg/Steuerwagen van Roco 44682.


Na het eenvoudig verwijderen van de kap komt het interieur te voorschijn die gemakkelijk eruit te halen is.


Banken zijn erop geklikt en laten zich makkelijk verwijderen zodat je ze eenvoudig kan schilderen in de kleur Humbrol 88 seegrün.


In de openingen een deur van styreen gemaakt.


Van een 9mm nietje worden de armleuningen gemaakt.


Van het 2e Klasse compartiment zijn de banken(H 88), armleuningen(H 55/H 88), vloer(H 79) en wanden(H 121) met deuren( H 113) geschilderd en op de reizigers na af. Gangpad ziet er erg smal uit maar je zal ergens een compromis moeten sluiten vanwege de ruimte die je hebt.


Foto van het originele interieur. In tegenstelling tot ADE die wel aan de imitatie bagagerekken heeft gedacht laat Roco deze achterwege. Wat je niet ziet mis je ook niet.

Later laat ik de bagageafdeling en de cabine zien.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
En verder.







Alle delen van de bagageafdeling zijn geschilderd. Tevens is de cabine met gang en conducteursruimte gecreëerd.




Het rijtuig is klaar voor de inzet.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Verder met de B4ym(g)-51, de 2e klasse Mitteleinstiegswagen.

Na het losmaken van de kap en dak komt het interieur te voorschijn. Ook dit interieur bestaat uit 2 delen en zijn onderling verbonden d.m.v. een plaatje styreen.


De vloer is geschilder in H 79. De deur imitatie is met een plaatje styreen verlijmd tussen de 2 verdikkingen van de wand. Het wittige wat te zien is op de grijze wand is de soort lijm waarmee de banken vastzaten. Voorzichtig met een mesje achter de bank snijden en deze kwam los.


De kant van het toilet.


Banken H 88, wand H 121 en deur H 81 geschilderd. De ongeschilderde nietjes zijn geplaatst.


De gebruikte nietjes van de AC-tion voor weinig.


Alle onderdelen zijn geschilderd, ook de glas inzet.(H 121 voor de wand, H 46 voor de deuren, dak H 67 en H 53 drybrush)


Interieur teruggeplaatst in het rijtuig.


Detailopname




Rijtuigen zijn weer in elkaar gezet.

Nog wat foto's van een 1:1 rijtuig.





Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Citaat van: DB69 op maandag 12 september 2022, 16:08:42
Deze ombouw kan je zo kopiëren voor de groene AB4bn-58 "Silberlinge", was tenslotte het prototype van de serie.

Hetzelfde geldt voor de 2e Klasse(B4nb-58), ik laat alleen de ruwbouw zien.



Linker compartiment.


Midden compartiment.


Rechter compartiment.
Alleen de wanden in de compartimenten moet nog een kleurtje krijgen.

Intussen is het rijtuig gereed, incl. verlichting.

De nieuwe instaptreden en koersbord van RST modellbau, bestemming moet ik nog maken.




2 tal foto's van het rijtuig met verlichting. Het blijft moeilijk om de verlichte rijtuigen fatsoenlijk op de foto te zetten.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Zo, tijd voor een paar nieuwe slachtoffers. Dit keer de Eilzüge Verwendungsgruppe 30 Bauart 1929 - 1934, A4yse, AB4yswe, B4ywe.

We beginnen met de B4ywe. Het is mij nog steeds een raadsel waarom Märklin deze rijtuigen nooit heeft uitgebracht, zij waren de ruggengraat van de Eil- en Personenzüge in de jaren '60 tot in de '80. De rijtuigen van mij zijn afkomstig van Roco met nr. 44546 en zijn exact 1:87.

Getoonde foto betreft Bye-667 2.Klasse Eilzugwagen Roco 44232a, TP IV rijtuigen. Deze worden omgenummerd met een setje opschriften(P 323 Einheits-Eilzugwagen) van Gaßner Beschriftungen


Ze zijn eenvoudig uit een te nemen middels cocktailprikkers o.i.d. tussen de kap te steken. Goed te zien is dat ze zijn voorbereid voor interieurverlichting.


O jee, de persoon waarvan ik ze heb gekocht is nogal scheutig geweest met een of andere lijmsoort. De onderdelen moesten kennelijk goed vast zitten.


Bleek een of andere hotglue te zijn geweest en na rustig de overtollige lijm verwijderd te hebben ziet het er nu zo uit.


Na de schilderbeurt met Humbrol 67(panzergrau) zie je er(bijna) niks meer van.


Drybrushen met Humbrol 53(Gunmetal) en ben tevreden met het resultaat.

Later meer.......
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
En weer verder.


Nee he, hier zit die lijm ook al op.




Voorzichtig de lijm eraf gekrabd, een beetje verf(Humbrol 195) en daarna de handreling vastgezet met één weinig beetje lijm.


Interieur laat zich makkelijk verwijderen wat we van Roco al kennen.(Mitteleinstiegswagen)




Interieur aangepast zoals ze in het echt hebben gereden. Dus met 2 coupés(roken/niet roken) gescheiden door een deur. Ook de deuren naar de balkons zijn gemaakt.

Later meer......
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
De schilder is inmiddels voorbij gekomen en heeft zijn kunsten vertoond.





Banken H 88 en H 186 houtimitatie, vloer H 79 en wanden met deur H 147(boven), H 126 (onder) en H 186 (deur)


Zo, dit krijg je dus als je even snel uit de losse pols een foto wilt maken. Hoofdzakelijk is dat de ruimte is gevuld met volk, binnenzijde van de kap is geschilderd.


Dat is al een stuk beter, stel draagt nog de TP IV nummering.


En hetzelfde rijtuig maar nu met TP III opschriften.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Nu is de A4yse-30/55 1.Klasse Eilzugwagen Roco 44548 aan de beurt.

Zo uit de doos.


He, verrassing. Er zit blijkbaar al verlichting in.


Wat we van Roco gewend waren, interieur laat zich makkelijk losmaken.


De gebruikelijke verbouwing, alles wat in de weg zit weghalen en nieuwe onderdelen uit styreen weer op de plek plaatsen en de kwast hanteren.


Dus ook de glasimitatie behoort een kleurtje te krijgen.


En als het dak ook een kleurtje heeft gehad kan het zaakje in elkaar gezet worden voor een statiefoto.

Nu een paar foto's van 1:1 rijtuigen. © Günter Tscharn

Bye-667 in Freilassing am 24. April 1979


Coupé van een B4ywe.


A4yse-604 in Saarbrücken am 25. August 1970






1e Klasse coupé, balkon en gangzijde. © Vagonweb
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Het volgende rijtuig uit de serie, de AB4yswe-30/55 1./2. Klasse Eilzugwagen van Roco 44547.







Hetzelfde principe weer, kap los maken van het onderstel, banken en gangwand eruit, styreen erin prutsen enz....


En dit is het resultaat na de schilderbeurt.

De volgende uit de serie, Pw4i-31 Gepäckwagen van Roco 64568. Deze is zonder "Dachkanzel" en vouwbalgen omdat ze in dienst zijn gekomen met open overgangen, de "i" in het rijtuignummer. Ook de ladders op de kopse kanten zitten er daardoor op.









Kap losmaken van het onderstel, en dan de schilderskwast hanteren. Duidelijk is te zien hoe Roco de stroomafname voor de verlichting heeft aangebracht.

Volgende keer verder.........
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
En verder. Enig speurwerk op het www leverde o.a. deze foto op:

AW Limburg 09.11.81 © Günter Tscharn
Goed te zien zijn de ingeklapte vouwbalgen en bevestiging van de sluitlichten.




Nu heb ik een aantal Eilzüge dus ook genoeg onderdelen en daar kon ik mooi uit putten. Aan 1 kant ingeklapt en aan de andere kant uitgeklapt en sluitlichten geplaatst bij de beide vouwbalgen.

Voorlopig is deze serie gereed en ga ik verder met een paar bijzondere rijtuigen, later meer.........
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Leuk, die sluitlichten. Heb je die zelf gemaakt en werken ze ook of zijn het dummy's?
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Frans, de sluitlichten zijn de dummy's uit het onderdelen zakje. Officieel zitten ze er op wanneer ze daadwerkelijk gebruikt worden als sluitlicht. Als het rijtuig direct achter de loc zit horen alleen de sluitlichthouders erop te zitten wat te zien is in de 1:1 foto. 
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Goed, verder met de "speciale" rijtuigen nl. de Couchetterijtuigen.
Bc4ümg-54 DB Liegewagen Lima 309352


Bc4ümg-54 DB Liegewagen Lima 309225


Bc4ümg- 54 Liegewagen Scharnow Reisen Lima 309381K


Bc4ümg-54 Liegewagen "Hummel Reise" Lima 309630K


Bc4ümg-54 Liegewagen Scharnow/Hummel Reise Lima 309198


Bc4ümg(k)-53 Liegewagen Scharnow Reisen Roco 44924


Bc4ümg(k)-53 DB Liegewagen Roco 45473


Bc4ümg(k)-53 Liegewagen Touropa Lima Set 149797


Bc4ümg(k)-53 Liegewagen Touropa Roco 44900


Totaal heb ik inmiddels 15 van deze rijtuigen verzameld en goed voor 3 stammen vakantietrein.

We gaan beginnen. Nu zien alle interieurs van de Lima rijtuigen hetzelfde eruit dus laat ik van 1 rijtuig de ombouw zien.

Standaard interieur welke ook in de B4üm rijtuigen zit.


Van stukjes styreen maken we de bedden.


Soms 2 bedden en soms 1 bed boven de zitbank omdat gedurende de reis de bedden uit- en ingeklapt gemaakt konden worden en het 6 persoons coupés waren.


En niet de gangdeuren vergeten.


Banken hebben inmiddels al een kleurtje gekregen.


Ook de gangzijde krijgt een kleurtje.


uit- en ingeklapt in 1 beeld gevangen.


Wederom niet de binnenkant vergeten mee te schilderen.


Schildjes van "RST-Eisenbahnmodellbau Karlsruhe" verkregen via Wagenwerk, zelfgemaakte koersborden en de wagennummers zijn van Andreas Nothaft


Daken niet vergeten, boven onbehandeld en onder behandeld.


Rijtuig is gereed voor de dienst.

Gebruikte kleuren: Banken/bedden: H 75, wanden H 113, vloer H 32, deuren coupé en gang H 54 en dak H 67 en drybrush met H 53.

Originele foto's © DSO klik:






Later gaan we verder met de Roco rijtuigen.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Verder met de Roco rijtuigen, wederom laat ik van 1 rijtuig de ombouw zien.


Interieur laat zich gemakkelijk losmaken van de bodemplaat. Te zien is dat er banken met bedden en zonder bedden zijn.


De schilderskwast gehanteerd.


Zicht van bovenaf, het dak heeft de schilder al gezien.


Kleine vergelijking, Lima links en Roco rechts.

Hierna zijn de Gr. 35 rijtuigen aan de beurt. Net zoals alle hierboven genoemde rijtuigen heeft Märklin deze ook nooit in haar programma gehad. Behoorlijke misser in mijn ogen.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Prachtig resultaat Ronald!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Zoals gezegd, we gaan verder met de Schnellzugwagen Verwendungsgruppe 35 Bauart 1935-1938. Slechts 2 fabrikanten heb ik kunnen vinden die deze rijtuigen hebben uitgebracht, Fleischmann(5630/31/32/33/34/35/36) en Lima(309463/67/70).
Ik heb de Lima uitvoeringen en we starten met de 2.Klasse.




Keurig net rijtuig met onderdelenzakje nog gesloten




Bijna dezelfde procedure zoals bij de Couchetterijtuigen, interieur uit het rijtuig nemen, schilderen en weer in elkaar zetten. En omdat ik 4 x 2. klasse rijtuigen heb zijn deze allemaal voorzien van verschillende rijtuignummers met setjes van Gaßner Beschriftungen.


Zo ziet het eruit als alles klaar is.

Later meer.........

Re: Verfraaien van diverse personentreinen
En toen was het 1./2.Klasse rijtuig ook binnengekomen, Lima 309467 AB4üwe-35-54 1./2.Klasse Schnellzugwagen.







Zoals gewoonlijk gaat alles heel gemakkelijk, kap eraf, interieur schilderen, dak schilderen/drybrushen en daarna de boel weer in elkaar zetten. Met decals van Gaßner is er een ander nummer op het rijtuig aangebracht.

Samen met onderstaande rijtuigen gaan ze de baan op als E 1795 Frankfurt/M - Hagen






Quizvraag: weet iemand wat voor rijtuigen het zijn die boven het bagagerijtuig staan? Schijnen alleen door 2 fabrikanten op de markt gebracht zijn. Hint: tot 1965 hebben alleen zij tezamen dienst gedaan in diverse Eilzüge. Als enige overgebleven van hun serie.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Niemand die weet welk rijtuig het is? Valt me enigszins tegen, dacht dat hier wel een beetje kennis aanwezig was.
Maar goed, verder met een ander project, WR4üe-39 DSG Speisewagen van Liliput(334585).


Zoals gewoonlijk maken we eerst de kap los om zo bij het interieur te komen en vervolgens krijgt deze een kleurtje.

De imitatie verlichting zit erop geklikt en is gemakkelijk los te halen om ze te schilderen. Maar wacht even, HIER wordt voor dit rijtuig een verbeter suggestie gedaan voor de tafellampen, het rijtuig wat onderhanden wordt genomen is van Märklin maar dit kan ook voor het Liliput rijtuig.

Wat je kan zien in bovenstaande foto en hieronder is dat de gaten in de tafels zijn dichtgemaakt met een dunstukje styreen.


Toen kwam de bestelde tafellampen binnen.

€6,- voor 16 lampen is te doen.

Gaatjes boren in de dichtgemaakte tafels en de lampen hierin bevestigen.


Interieur terugplaatsen in de kap om te zien hoe het staat.


Hieronder een vergelijk van voor en na de verbouwing.

Boven: voor de verbouwing. Onder: na de verbouwing.

Statieportret van het gereedgekomen rijtuig.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
Een nieuwe ombouw, deze keer een AByg-503 verfraaien.
Basis is een Roco 44367 met banken van een ADE Silberlinge Bnb interieur.




Links het oude aangepaste/geschilderde interieur, rechts de eerste aanzetten voor het nieuwe interieur.
Van de 2e Klasse banken zijn de hoofdkussen/steunen weggesneden en van een stukje styreen(10 x 15 mm) worden straks de schotten gemaakt die aan de raamzijde zaten.