Nieuws: Reserveer 5 november in je agenda!! De 3railforum Gastendag komt er weer aan!! Inmiddels uitverkocht!!
+  Stichting 3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  Verfraaien van diverse personentreinen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Verfraaien van diverse personentreinen  (gelezen 1423 keer)

DB69

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2022
  • Grt, Ronald.
Verfraaien van diverse personentreinen
« Gepost op: vrijdag 09 september 2022, 16:56:18 »

In dit topic laat ik zien hoe je interieurs eenvoudig kan verfraaien door deze aan te passen en te schilderen. Dat doe ik met rijtuigen van Roco en Lima, allemaal in de lengteschaal 1:87 of met een lengte van 303mm.

Het eerste "slachtoffer" is een Lima "Silberlinge" AB4nb-58 met art.nr. 309145.


Mooi op (lengte)schaal van 303mm.



Het oorspronkelijke interieur.


Zakjes met het nieuwe interieur, links voor 1e/2e Klasse en rechts 2e Klasse.


Styreen op lengte gemaakt, coupéwand op de juiste plek gelijmd en tussenwand geplaatst. Boven de rijtuigbak is het oude interieur en het verschil in banken tussen 1e Klasse en 2e Klasse en bagagerekken te zien. 


Het rechter 2e Klasse compartiment is op het schilderen na gereed. Aan de rechterkant de wand van het balkon met daarachter het toilet. Links is het andere balkon te zien met traanplaat immitatievloer.


Op deze originele foto van het interieur is de vloer goed te zien.

Word vervolgd............
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 september 2022, 15:54:17 door DB69 »
Gelogd

D 964

guyremgabdel

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 09 september 2022, 19:32:49 »

Waar haal jij die zakjes ? (leverancier - merk)
Gelogd

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 09 september 2022, 19:42:50 »

Daar knappen ze wel van op Ronald  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

ronaldk

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 09 september 2022, 19:45:05 »

Waar haal jij die zakjes ? (leverancier - merk)

In een vorig antwoord op mijn vraag: Ebay en Ade  :)

Maar het is leuk gedaan. Interessant. Ik ken van andere websites dat er messing interieurs zijn. Goed, in de huidige tijd is dat een dure onderneming.
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 09 september 2022, 19:51:32 »

Interessant om te zien hoe de inrichting wordt verfraaid.

groet
Harald

DB69

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2022
  • Grt, Ronald.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 09 september 2022, 23:54:17 »

Onderdelen van ADE heb ik hier vandaan: ADE
Geldt ook voor de andere merken. Roco, Märklin
Gelogd

D 964

DB69

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2022
  • Grt, Ronald.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 10 september 2022, 11:32:24 »


Linkerzijde met 2e Klasse compartiment met wanden, balkons en plaatsing bank met bagagerek.


Overzichtsfoto van het nieuwe interieur.


Detailopname van balkon met traanplaatvloer. Rechts de eerste 1e Klasse coupés met banken en wand.


Opstelling met 3 coupés 1e Klasse en de banken met bagagerekken geplaatst. Reizigers als proefpassing geplaatst en zie, passen zonder amputatie van benen netjes op de banken.




2s Klasse compartiment de banken, bagagerekken, vloer en wand geschilderd. Links de wand, traanplaatvloer en toegang naar 1e Klasse geschilderd. Tevens is te zien dat de banken met wand en bagagerekken ook zijn geschilderd.





1e Klasse coupés banken, bagagerekken, wanden, vloer en gangzijde geschilderd. Links balkon met toegang naar 2e Klasse compartiment. Tevens zijn de hoofdkussen boven de 1e Klasse banken geplaatst en geschilderd. De "oren" van de kussens heb ik niet geplaatst want zijn in model bijna niet te zien.




Originele foto van een 1e Klasse coupé en de gangzijde. Goed zichtbaar zijn de "oren" aan de hoofdkussens welke ik niet heb gemaakt.

Wordt vervolgd............
« Laatst bewerkt op: zondag 11 september 2022, 21:18:03 door DB69 »
Gelogd

D 964

DB69

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2022
  • Grt, Ronald.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #7 Gepost op: zondag 11 september 2022, 12:45:53 »

Wat ook vaak wordt vergeten is om het dak te schilderen. Ze moeten derhalve in umbaugrau geschilderd worden wat voorgeschreven was na 1964. Nu is umbaugrau(RAL 7022) niet of nauwelijks als modelbouwverf te verkrijgen dus heb ik Humbrol 67(RAL 7024 Panzergrau) als ondergrond gebruikt en met Humbrol 53(gunmetal) gedrybrushed)


Rechts geschilderd in H67, links onbehandeld.

Rechts gedrybrushed met H53. links de ondergrond met H67. Ik geschilder als met de hand, het waarom kan je onderaan zien.


Detailopname van het dak na het drybrushen. Hier is goed te zien waarom er met de hand wordt geschilderd, het oppervlak wordt hierdoor mooi onregelmatig zoals te zien is op de daken van 1:1 rijtuigen.


Wordt vervolgd.............
« Laatst bewerkt op: zondag 11 september 2022, 20:39:55 door DB69 »
Gelogd

D 964

Maarten

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Ziegenruck
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #8 Gepost op: zondag 11 september 2022, 17:40:07 »

Lichte wash met burned sienna rond de ventilatoren maakt het helemaal af.

Toppie!
Gelogd
tijdperk 1-2 K.W.St.E. // Intellibox // Train Controller Gold
Volg de bouw van mijn baan op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45791.0

DB69

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2022
  • Grt, Ronald.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #9 Gepost op: zondag 11 september 2022, 20:43:20 »

Maarten,

Dat doe ik als allerlaatste wanneer het dak geplaatst wordt op de wagenbak. Tevens net als alle weathering details op de draaistellen e.d.
Gelogd

D 964

Wijbe

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Light My Train
    • LightMyTrain
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #10 Gepost op: zondag 11 september 2022, 22:23:30 »

Gaaf Ronald, de rijtuigen knappen hier een stuk van op!

DB69

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2022
  • Grt, Ronald.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #11 Gepost op: maandag 12 september 2022, 16:08:42 »

Het AB4nb-58 rijtuig is af:





Minimale verwering op het rijtuig en draaistellen.


Kijkje in de 1e Klasse coupé.


Kijkje in het 2e Klasse compartiment.

Deze ombouw kan je zo kopiëren voor de groene AB4bn-58 "Silberlinge", was tenslotte het prototype van de serie.

Hetzelfde geldt voor de 2e Klasse(B4nb-58), ik laat alleen de ruwbouw zien.



Linker compartiment.


Midden compartiment.


Rechter compartiment.
Alleen de wanden in de compartimenten moet nog een kleurtje krijgen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 september 2022, 15:55:32 door DB69 »
Gelogd

D 964

DB69

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2022
  • Grt, Ronald.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 13 september 2022, 15:20:48 »

Tijd voor nieuwe slachtoffers, dit keer de Mitteleinstiegswagen B4ym(b)-51, AB4ym(b)-51 en Bpw4ymgf-51. Eerst even uitleggen wat al deze letters precies betekenen volgens schema hieronder en uitgebreid, zie link ==>>UIC-Bauart-Bezeichnungssystem für Reisezugwagen:
Gattungsbuchstaben:
A   Sitzwagen erster Klasse   
B   Sitzwagen zweiter Klasse   
AB   Sitzwagen erster und zweiter Klasse   
AR   Halbspeisewagen mit Sitzplätzen erster Klasse sowie Küche und Speiseraum   
BR   Halbspeisewagen mit Sitzplätzen zweiter Klasse sowie Küche und Speiseraum   
BD   Halbgepäckwagen mit Sitzplätzen zweiter Klasse und Gepäckraum   
D   Gepäckwagen
DA   Doppelstockwagen erster Klasse   
DB   Doppelstockwagen zweiter Klasse   
DAB   Doppelstockwagen erster und zweiter Klasse
DD   Doppelstock-Autotransportwagen der Reisezugwagen-Bauart
Post   Postwagen
S   Salonwagen   
Salon Salonwagen
SR   Gesellschaftswagen   
WG   Gesellschaftswagen („Tanzwagen“)   
WGS   Sondergesellschaftswagen („Salonwagen“)   
WLA   Schlafwagen erster Klasse   
WLB   Schlafwagen zweiter Klasse   
WLAB Schlafwagen erster und zweiter Klasse   
WR   Speisewagen
Üe   ehemalige Zuggattung: Eilwagenübergabegüterzug
Z   Gefangenentransportwagen / Zellenwagen

Kennbuchstaben:
b   Wagen mit behindertengerechter Ausrüstung; früher DB: Wagen mit Steuer- (Befehls)leitung
c   Wagen mit Abteilen, in denen die Sitzplätze in Liegeplätze (Couchettes) umgewandelt werden können (Liegewagen)
d   Wagen mit Mehrzweckraum oder Fahrradstellplätzen
e   bis 1986: Wagen mit elektrischer Heizung
ee   bis 1992: Wagen mit Energieversorgung aus der Zugsammelschiene. Die Nebenzeichen e und ee standen am Ende des Gattungszeichens
f   Steuerwagen mit 36-poliger Steuerleitung oder zeitmultiplexer Wendezugsteuerung; zusätzlich zu u: Steuerwagen mit 34-poliger Leitung oder zeitmultiplexer Wendezugsteuerung.
g   bis etwa 2000: Reisezugwagen mit Gummiwulstübergängen, bei Sitz-, Liege- und Schlafwagen für den Schnellzugdienst zusätzlich mit Seitengang; das Zeichen wird bei Wagen, die das Zeichen m tragen oder trugen, nicht verwendet.
h   Wagen, der sowohl über Zugsammelschiene als auch eigene Achsgeneratoren mit Strom versorgt werden kann
i   zusätzlich zu m: ehemalige Interregio-Wagen bis 1992; Durchgangswagen mit offenen Übergängen
k   Wagen mit Bistro-/Kiosk- oder Küchenabteil oder Warenautomaten
m   Fernverkehrswagen mit mehr als 24,5 m Länge/Personenverkehrswagen mit einer Länge von mehr als 24,5 Metern und Gummiwulstübergängen (außer bei DDm)
n   Nahverkehrswagen mit einer Länge von mehr als 24,5 Metern, Großraum mit Mittelgang in der zweiten Klasse (zwölf fiktive Abteile), Mittel- oder Seitengang in der ersten Klasse, zwei Mitteleinstiege, geeignet für Wendezugbetrieb (36-polige Steuerleitung)
p   Wagen mit Großraum und Mittelgang („pullman-artig“), klimatisiert
Pw   Packwagen
r   Wagen mit Hochleistungs-Bremse (Rapid-Bremse) KE-GPR. Nur in Verbindung mit n oder bei Postwagen verwendet.
s       bei Gepäckwagen: Seitengang; bei Schlafwagen: Bauart Spezial
y   Eilzugwagen mit einer Länge von mehr als 24,5 m, Großraum mit Mittelgang in der zweiten Klasse (elf fiktive Abteile), zwei Mitteleinstiegen, geeignet für Wendezugbetrieb (34-polige Steuerleitung)
u   Wagen mit konventioneller Wendezugsteuerleitung (34-poliges Kabel)
v   Fernverkehrswagen mit Abteilen, klimatisiert
w   Polster auch in der (damals neuen) 2. Klasse (ehemals)
z   Wagen mit Energieversorgung aus der Zugsammelschiene (ohne Achsgeneratoren)

In mijn eerste bouwverslag had ik het over een AB4nb-58 en een B4nb-58 rijtuig. Dus praten we over een 4 assig rijtuig van meer dan 24,5 mtr. met 1e en 2e Klasse zitplaatsen of 2e klasse zitplaatsen in 1 groot compartiment met 12 fictieve afdelingen met middengang of zijgang 1e Klasse met 2 middeninstap toegangsdeuren en geschikt voor trek/duwtreinen waar een ruimte voor gehandicapten is vrijgemaakt en ingezet wordt als Nahverkehrswagen (wie hier een goed Nederlands woord voor heeft hoor ik dat graag) en gebouwd zijn vanaf 1958.

AB4ym-51 is dus een 4 assig sneltreinrijtuig met 1e en 2e Klasse zitplaatsen in 1 groot compartiment met 12 fictieve afdelingen met middengang of zijgang 1e Klasse met 1 middeninstap toegangsdeur en op de koppen elk 1 toegangsdeur. en geschikt voor trek/duwtreinen en gebouwd vanaf 1951.


De genoemde slachtoffers, van boven naar beneden: Roco 44682, 44681 en 2 x 44680 1:87/303mm. Goed is te zien de in de tekst genoemde enkele middeninstap en enkele deuren op de koppen in tegenstelling tot de "Silberlinge" met dubbele instap.
Gelogd

D 964

DB69

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2022
  • Grt, Ronald.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 13 september 2022, 19:32:49 »

Goed, we beginnen met de Bpw4ymgf-51 2.Klasse Mitteleinstieg/Steuerwagen van Roco 44682.


Na het eenvoudig verwijderen van de kap komt het interieur te voorschijn die gemakkelijk eruit te halen is.


Banken zijn erop geklikt en laten zich makkelijk verwijderen zodat je ze eenvoudig kan schilderen in de kleur Humbrol 88 seegrün.


In de openingen een deur van styreen gemaakt.


Van een 9mm nietje worden de armleuningen gemaakt.


Van het 2e Klasse compartiment zijn de banken(H 88), armleuningen(H 55/H 88), vloer(H 79) en wanden(H 121) met deuren( H 113) geschilderd en op de reizigers na af. Gangpad ziet er erg smal uit maar je zal ergens een compromis moeten sluiten vanwege de ruimte die je hebt.


Foto van het originele interieur. In tegenstelling tot ADE die wel aan de imitatie bagagerekken heeft gedacht laat Roco deze achterwege. Wat je niet ziet mis je ook niet.

Later laat ik de bagageafdeling en de cabine zien.
Gelogd

D 964

DB69

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2022
  • Grt, Ronald.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 15 september 2022, 19:22:58 »

En verder.







Alle delen van de bagageafdeling zijn geschilderd. Tevens is de cabine met gang en conducteursruimte gecreëerd.




Het rijtuig is klaar voor de inzet.
Gelogd

D 964

DB69

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2022
  • Grt, Ronald.
Re: Verfraaien van diverse personentreinen
« Reactie #15 Gepost op: maandag 19 september 2022, 20:26:31 »

Verder met de B4ym(g)-51, de 2e klasse Mitteleinstiegswagen.

Na het losmaken van de kap en dak komt het interieur te voorschijn. Ook dit interieur bestaat uit 2 delen en zijn onderling verbonden d.m.v. een plaatje styreen.


De vloer is geschilder in H 79. De deur imitatie is met een plaatje styreen verlijmd tussen de 2 verdikkingen van de wand. Het wittige wat te zien is op de grijze wand is de soort lijm waarmee de banken vastzaten. Voorzichtig met een mesje achter de bank snijden en deze kwam los.


De kant van het toilet.


Banken H 88, wand H 121 en deur H 81 geschilderd. De ongeschilderde nietjes zijn geplaatst.


De gebruikte nietjes van de AC-tion voor weinig.


Alle onderdelen zijn geschilderd, ook de glas inzet.(H 121 voor de wand, H 46 voor de deuren, dak H 67 en H 53 drybrush)


Interieur teruggeplaatst in het rijtuig.


Detailopname




Rijtuigen zijn weer in elkaar gezet.

Nog wat foto's van een 1:1 rijtuig.





Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.04 seconden met 24 queries.