Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Drieweg wissel - onvoldoende omslag

Gestart door Charlemagne donderdag 08 september 2022, 18:34:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Van al mijn wissels die ik via mijn seinen bedien, is er één - een drieweg wissel - die bij de omslag van rechtdoor (of rechts afbuigend) naar links afbuigend vaak een millimeter of twee te weinig doorslaat. Al een aantal maal heeft dat tot ontsporing geleid. Als ik de betreffende wissel met de eigen knopjes bedien wil hij wel goed omslaan. Heeft een van jullie een idee waar dit aan kan liggen. Zou hij in combinatie met het sein te weinig voeding krijgen? Maar waarom doen rechtsaf en rechtdoor i.c.m. seinen het dan wel goed?

Karel
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Even aan de onderkant kijken of het palletje van de aandrijving niet ergens achter blijft haken? Misschien de schroef van de aandrijving iets los draaien?
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
 @citaat
Dank voor de tip Johan. Ik ga het morgen proberen.
Karel
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Denk dat je niet naar het palletje hoeft te kijken, de wissel schakelt prima wanneer de knopjes gebruikt worden.

Wanneer het via het sein geschakeld wordt gaat het niet goed.

Draai de aansluiting eens om, dus links op rechts en andersom, wanneer de desbetreffende wisseltong dan goed schakelt, en de andere niet, dan ligt het aan iets anders.

Ik weet niet hoe je schakelt, je zegt via het sein, maar hoe zit dat dan? Misschien dat daar de puls wat te kort is?
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Citaat van: Kareltje op donderdag 08 september 2022, 18:34:39
.... vaak een millimeter of twee te weinig doorslaat...
zou hij in combinatie met het sein te weinig voeding krijgen?

Misschien te weinig (of te kort) vermogen ?
Bedien je die wissel met een relais (van het sein?), te dunne draden of vuile contacten ?

groet
Harald
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Komt de stroombron van voor het schakelen van de digitale baan (DC dus) of vanaf een dedicated voeding of (wisselstroom) Trafo?
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Een 3-wegwissel omzetten naar linksaf kan alleen goed als de rechtse wisseltongen EERST op rechtdoor worden gezet.

Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Als je op de foto kijkt Ben, staat de andere wisseltong op rechtdoor.
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Die je met je seinen bedient: wordt er tegelijk een sein en de wissel bediend? Het klinkt heel erg naar: te weinig spanning/beschikbare stroom of te korte bekrachtigingstijd.

Groet, Anne W
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Een driewegwissel heeft klassiek 2 magneetspoelen. Als je die twee magneetartikelen laat zetten door een sein (of met een schakelrail seinstand en wisselstanden tegelijkertijd aanstuurt), dan is stroomsterkte (amperage) vaak een probleem, vooral als je trafo niet sterk genoeg is, of als je ook al het maximum aantal treinen laat rijden op die trafo. 

Misschien heb je hier iets aan?
Andere toepassing vind je hier en daar.

I.h.a. als je 2 of meer magneetartikelen min of meer tegelijkertijd wilt schakelen, dan doe je dat analoog zo.
Digitaal doe je dat niet indien je systeem beschikt over de mogelijkheid om magneetartikelen pal na elkaar te schakelen in plaats van tegelijkertijd.

Erik Nieuwenhuis maakte ooit een lijstje voor analoge verbruikers, analoog bruikbaar, digitaal niet.
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Veel dank voor alle adviezen en vragen. De wissels en seinen worden gevoed door een Viessmann trafo 5200 (+ gelijkrichterbrug). De bediening van mijn seinen heb ik via een diodenmatrix doorgelinkt naar de bediening van de wissels, om per sein een veilige wisselstraat te creëren. De wissels zijn ook nog individueel te bedienen. Ik doe dat allemaal analoog. Zoals ik al opmerkte doet die combinatie het in alle andere gevallen feilloos. Ik zal een voor een jullie adviezen afwerken om te zien of ik het probleem kan verhelpen. Misschien iets mechanisch of inderdaad een slecht contact in de diodenmatrix. Hoop jullie snel te kunnen vertellen wat het was.
Karel
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Zitten er in de wisselstraat waar de 3-wegwissel in zit, nog meer wissels? Overigens moet je zoals Ben zegt de 3 weg wissel altijd eerst rechtdoor schakelen en dan pas afbuigend. Het klinkt mij nog steeds als: te weinig "power"

Groet, Anne W
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Dank, Anne. Als ik alles nog eens heel zorgvuldig bekijk, lijkt het er inderdaad op dat de niet eerst bediende rechtdoor-stand het probleem vormt voor de omslag naar links. Beide worden nu tegelijkertijd gewisseld. Dus dank Ben! De oplossing zou wel eens het advies van Johnny kunnen zijn, en wel: "Je wilt gelijk van linksom naar rechtsom dan kan dat. Er zijn twee mogelijkheden om dit mogelijk te maken. De eerste methode is met een 4 tal dioden (1N4001)..." Hopelijk werkt die methode ook als je direct van rechtsom naar linksom schakelt. Ik ben door mijn dioden heen, maar die heb ik inmiddels besteld. Wellicht weer een matrixje erbij. Ik leer veel van jullie wijsheid.
Dank,
Karel
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Je gebruikt een gelijksspanning voeding, je kan aanvullend ook eens experimenteren met een "dikke" condensator (Elco).

Succes, groet, Anne W
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Anne, ik experimenteer graag. Hoe vet zou ie moeten zijn? Ik heb 270mu/35V in huis, maar dat zal wellicht te weinig zijn. En waar zou je hem dan plaatsen?
Karel
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
deze heb ik er tussen zitten en werkt super :  http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Zelfbouw%20Powermodule%205215.pdf


Eigenlijk enkel voor digitaal  maar denk wel dat dit zou werken op analoog ook
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Wat een prachtig voorbeeld, Johnny, gooi je in mijn schoot. Heel veel dank! Super duidelijk.
Karel
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Er van uitgaande dat je echte een gelijkspanningstrafo hebt, dan tussen L (plus van de elco) en de O, experimenteren betekent je probeert was, dus als je begint met je voorraad dan is dat goed, je hebt twee kansen.

Groet, Anne W
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Al geprobeerd wat er gebeurt als je beide aandrijvingen even omwisselt?
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Citaat van: bellejt op zaterdag 10 september 2022, 15:11:26
deze heb ik er tussen zitten en werkt super :  http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Zelfbouw%20Powermodule%205215.pdf


Eigenlijk enkel voor digitaal  maar denk wel dat dit zou werken op analoog ook
Johnny, weet jij waarvoor die diode dient? Ik begrijp m ff niet.
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
kan enkel denken om ontlading tegen te gaan richting voeding.Staat wel in dat ze mag vervallen.
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lijkt me niet, de diodes van de gelijkrichter staan in dezelfde richting als die extra diode.
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Heb van alles geprobeerd, inclusief met de vier dioden en controle van het wisselmechaniek. Helaas brengt niets de gehoopte verbetering. Het moet dus wel een gebrek aan spanning zijn die zich voordoet bij het betreffende sein icm de wissel. Daarom ga ik nu de 'dikke condensator' proberen die Anne en Johnny voorstelden. Die dikke heb ik niet, maar ik heb er wel genoeg van 470µF/35V om er een paar parallel te schakelen. De vraag is nog wel waar ik die dan moet plaatsen. Helemaal aan het begin van het circuit vlak na de trafo, of alleen bij het betreffende sein dat kennelijk net wat te veel spanning afvangt. Excuses voor mijn gebrek aan elektrotechnische kennis en vocabulaire.
Jullie advies is me veel waard. Als het lukt met de elco(s) worden ernstige SNCF-ongelukken hopelijk vermeden.
Karel
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
ik zou het aan het begin zetten dan hebben alle wissels er baat bij.Je hebt dan een buffer in je circuit.Ik rij digitaal en zo werkt het zelfs beter bij het na elkaar schakelen van veel wissels .
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Je kunt ze alleen maar aan het begin zetten tussen de L en O, ergens aansluiten op een "blauwe" draad heeft geen zin, want die blauwe draad ligt pas aan O op het moment dat de wissel moet schakelen en dan is de condensator niet geladen (een batterij kun je ook niet laden als je alleen de + aansluit en de - niet.

Groet, Anne W
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Dank mannen! Ik ga het zo proberen. Overigens was ik in het geval van plaatsing bij het sein ook uitgegaan van verbinding met geel en bruin. Maar nu zal ik Johnny's advies opvolgen.
Karel
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag - HET LIJKT TE WERKEN!
Vanochtend heb ik drie elko's 470µF35V parallel geschakeld na de trafo bijgestoken en het lijkt nu echt goed te gaan. De driewegwissel schakelt sindsdien ook van rechts naar links volledig om.

Mijn elektrotechnische begrip schiet mij duidelijk tekort, want ik begrijp nog niet hoe de elko's meer spanning kunnen geven dan de trafo levert. Dat ze hapering opvangen is mij geheel duidelijk. Dat blijkt goed bij de rijtuigverlichting.

De diode heb ik er tussenuit gelaten. Zie ook niet goed in waarvoor die dient. @bellejt Johnny jij gaf eerder aan dat die wellicht ontlading richting voeding tegengaat. Maar zou hij dan niet andersom moeten zitten? Hoe dan ook: het lijkt te werken, ook zonder; en dus ook bij analoge aansturing.

Ik ben nog een beetje voorzichtig met mijn hoerastemming, want al te vaak dacht ik dat iets werkte, terwijl het even later weer anders uitpakte. Voor nu in ieder geval wel degelijk 'hoera' en DANK voor jullie suggesties.
Karel
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
de elko's werken gewoon als een buffer maw je hebt een tussenvat aan energie zitten zoals je in een leiding een grotere fles zou steken dan die leiding is.
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Beste Karel,

De elko's kunnen heel even een veel hogere stroom leveren en een magneetspoel vraagt in het allereerste begin heel veel stroom....

Groet, Anne W
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Mijne heren,
Naar aanleiding van jullie opmerkingen heb ik een aantal vragen:
- Kan ik deze oplossing gebruiken bij slecht/ helemaal niet schakelende wissels?
- Is dit dan een betere oplossing dan het verwijderen van de eindschakelaar?
- Of moet ik eerst de eindschakelaar verwijderen en dan deze elco's plaatsen?
- Kan dat dan ook met inbouwdecoders? en zo ja, hoe plaats ik die dan?
Ik ben zeer benieuwd naar jullie reactie. Hartelijke groeten, Peter
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
 @citaat

Voor weigerende wissels heeft YaMoRC een oplossing: een ingebouwd stroomspaarvarken. Nooit geen gedonder meer, goed voor 8 wissels....


Citaat van: Spoors op zondag 23 oktober 2022, 17:05:34
@citaat YaMoRC innoveert. Ze voeren o.a. een 8-voudighe YD8008 decoder voor magneetartikelen, wisselspoelen dus, voor Marklin, Roco, Fleischmann, Peco, etc..



Het ding heeft een aantal snufjes zoals een stroomspaarvarken middels een 9400uF CDU. De magneetspoel van de aandrijving krijgt in zeer korte tijd een flinke klap en het wissel zal altijd volledig omgaan terwijl de decoder gevoed wordt met een AC of DC voeding die nauwelijks meer dan 500mA hoeft te leveren.
Voorts wordt de uitgang supersnel weer afgeschakeld, nog voor de aandrijving de eindstand heeft bereikt. Ingebrande eindafschakelingen behoren dan ook tot het verleden. Overbruggen daarvan is uit den boze, bovendien zeer discutabel. Als een uitgang van een traditionele Marklin decoder doorbrandt en spanning blijft leveren is een modelspoorbrandje zeker niet uitgesloten maar dat houdt voor velen de hobby kennelijk spannend.  ;)
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Hallo Ben,
Mag ik even bij je checken of ik het nu goed begrijp? (Ik heb op de site gekeken en gezien dat onze vrienden in Apeldoorn dealer is van dit merk) :
- Deze apparaatjes fungeren als decoder, met een extra stroombuffer capaciteit,
- Dat betekent dat ik deze apparaatjes aansluit op de ringleiding,
- Weigerachtige wissel (en misschien stap voor stap alle wissels) hierop aansluit en dat ik dan niet meer allerlei eindschakelingen hoef te verwijderen,
- En daarmee verlost ben van het gedoe met storende wissels in mijn schaduwstation/ bovenbaan?
Dat zou een hele mooie oplossing zijn!
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Je vat het goed samen. Hoe je het aansluit staat in de handleiding die je kunt downloaden op de site van YaMoRC. En de dealer in Apeldoorn kun je ook nog raadplegen zo je wilt.
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Of het een oplossing is om het inbranden van eindschakelaars te voorkomen is voor mij een vraag.

Groet, Anne W
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
 @citaat Voor mij niet maar ik begrijp je aarzeling wel, je hebt een werktuigbouw achtergrond.

Je kunt dat zo je wilt navragen bij Karst Drenth de ontwikkelaar, hij legt het je graag uit. Je kent hem, hij heeft ook een account alhier. Ik schrijf alleen maar op wat hij me mondeling heeft toegelicht en ook nog eens schreef op het BNLS forum naar aanleiding van een vraag over een schakeldecoder:


De stroom wordt niet als zodanig begrensd. Maar de puls van een DR4018 is wel ( veel ) te lang. Dat houdt op den duur in, dat je eindafschakelingen stuk gaan door vonkvorming.
De YD8008 werkt volgens ander principe ( stroom buffering ) en heeft daardoor genoeg aan een veel lichtere voeding. b.v. 19V bij 500mA ( een half Ampère ) door het ingebouwde stroombuffer èn de zeer zware uitgangs-MOSFETs van 9A kan de YD8008 toe met een kort pulsje van 30-50 milliseconden. Dit is zo kort, dat de eindafschakeling al weer stroomloos is wanneer de contacten daarvan uitschakelen. Dit voorkomt effectief het vonken in de aandrijving. Tevens worden de spoelen absoluut niet meer warm door de ultra korte schakelduur.



Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
 @citaat

Inderdaad, als de spanning al van de schakelaars af is voor dat ze "open" gaan dan kunnen ze niet inbranden, want de "inbrandvonk" ontstaat als de schakelaar "open" gaat met spanning, dus lopende stroom, er op, dus een technisch logische verklaring.

Groet, Anne W
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Heren,

En hoe werkt dat als je een wisselstraat bediend ?
Krijgt de buffer dan voldoende tijd om weer op te laden ?

Groet, Edwin.
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
 @citaat Dat lijkt me wel Edwin, dit staat op de site......

* Sequential output activation based upon pulse time and CDU charge level.

...... maar neem even contact op met YaMoRC als je twijfelt.
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
 @citaat @citaat

Goede vraag natuurlijk, groet, Anne W
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
 @citaat @citaat,

Dit zegt dus dat de uitgang pas geactiveerd wordt als de buffer weer voldoende is opgeladen, en afhankelijk is van de puls tijden.
Maar ga dit zeker even vragen aan YaMoRC.

Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
 @citaat

Heel goed, vraag dan ook even of de decoder schakelinstructies, die niet gelijk verwerkt kunnen worden vanwege de oplaadtijd, opgeslagen worden in een tijdelijk geheugentje.

Groet, Anne W
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Heren,

Net antwoord gekregen van YaMoRC.
Zie hier;

Hoi Edwin,

Bedankt voor je bericht.

Wisselstraten kunnen prima bedien worden met de YD8008/8044.

De uitgangen worden inderdaad pas geactiveerd als de Stroombuffer voldoende gevuld is.

Het vullen van de buffer duurt maximaal 0.7 seconden (indien volledig leeg) Maar wordt navenant korter als de aangestuurde spoel minder stroom neemt.
Spoelen van b.v. Fleischmann wisselaandrijvingen gebruiken dusdanig weinig stroom ( ca. 1.5A ), dat de buffer al weer na 0.1 seconde geladen is om de volgende te sturen.

Bovendien heeft de decoder een opdrachten-buffer van 32 opdrachten diep. Dus binnenkomende schakelopdrachten worden onthouden zolang er geladen wordt.

Als je Facebook lid bent, hier een filmpje: YD8008 "mishandeld" ;)   (lukt mij niet, geen FB lid...)

Duidelijk toch ?
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Ik meen dat de nieuwe spoelen van C rails 0,8-1,3A gebruiken.
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Voor vragen, er is een YaMoRC wiki: https://www.yamorc-wiki.com/
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Beste mensen, ik heb zojuist in Apeldoorn, bij onze vrienden, zo'n magisch machientje besteld. Ik houd jullie op de hoogte. @ Ben, bedankt voor het adres van de Wiki.
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Ik heb de YD 8008 binnen (vlotte service van onze vrienden in Apeldoorn)
Nu vraag ik me het volgende af:
Ik lees steeds dat ik wissels moet schakelen met gelijkstroom. Tot nu toe schakelde ik mijn wissels via CS3+, de ingebouwde decoder 74462 en de ingebouwde aandrijving 74492.
Met de bekende, teleurstellende effecten en resultaten als gevolg.

- Kan ik deze YD 8008 onbekommerd aansluiten op mijn CS3+?
- Voed ik dan dit apparaat met gelijkstroom? Of moet ik daarvoor een separate voeding aanschaffen?
Marcel (Apeldoorn) vertelde dat ik de ringleiding aangesloten op de CS3+ kon aansluiten op de Signal Input, en dan doorlussen naar de Power AC/DC. (wisselstroom en gelijkstroom dus. Zo staat het ook in de Wiki die Ben heeft aangeraden.
Ik ben nog een beetje in verwarring wat betreft die gelijkspanning.
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Het meest simpele is gewoon de wissel schakelen via een daarvoor geschikt relais die 16 vac op de spoel zet. En het relais wordt bediend door je sein of wat dan ook. Eventueel kan je in plaats van 16 een hogere spanning nemen zoals 24 vac. Niet hoger overigens.
En waarbij ik bedoel met een geschikt relais dat de stroom aankan van de wisselspoel
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Beste Peter Alex,

Een wisseldecoder gebruikt twee spanningen, de digitale spanning om de instructies te kunnen "horen" en een hulpspanning voor de "kracht", je kunt de digitale spanning ook gebruiken voor de "kracht" , maar dat wordt een beetje als "zonde" gezien om dat de digitale spanning gebruikt moet worden voor de "kracht" om de loks te laten rijden.

Voor de hulpspanning kun je bij de YD8008 volgens de handleiding zowel wissel- als wel gelijkspanning gebruiken.

Het maakt allemaal niets uit want.........in de YD8008 en in alle andere decoders wordt van de spanning gelijkspanning gemaakt......, dus ja de wissels worden altijd geschakeld met gelijkspanning.

Groet, Anne W
Re: Drieweg wissel - onvoldoende omslag
Citaat van: Olav op zaterdag 29 oktober 2022, 21:59:26
Het meest simpele is gewoon de wissel schakelen via een daarvoor geschikt relais die 16 vac op de spoel zet. En het relais wordt bediend door je sein of wat dan ook. Eventueel kan je in plaats van 16 een hogere spanning nemen zoals 24 vac. Niet hoger overigens.
En waarbij ik bedoel met een geschikt relais dat de stroom aankan van de wisselspoel

@Moderator Olav: in dit topic worden 2 problemen besproken, met bovenstaande post van jou wordt het allemaal niet duidelijker. Kan jij dit topic even splitsen: het probleem van Kareltje waar bovenstaand kennelijk betrekking op heeft en het probleem van Peter Alex. Al was het maar om te voorkomen dat Peter Alex straks 24V AC aan z'n YaMoRC decoder hangt......