Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Handeiding bovenleiding Marklin

Gestart door Sanderz28 maandag 30 mei 2022, 18:58:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Handeiding bovenleiding Marklin
Wat zijn jullie ervaringen met bovenleiding niet functioneel, en waarom kozen jullie voor een bepaald merk/uitvoering. Het gaat mij met name om de duitse bovenleidingen.

Pfa

IMG_6032 by Sander Zuurbier, on Flickr

En ja ik weet dat de foto nederlandse zijn :P
Re: Ervaringen bovenleiding
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Ervaringen bovenleiding
Hoi Sander,

Op onze baan hebben we jaren geleden gekozen voor (niet functionele) bovenleiding van Viessmann / Marklin vanwege het assortiment masten / rijdraden / overig.
Het meeste van de ruim 50 meter heb ik 2e hands (in goede staat) kunnen scoren op marktplaats / beurzen / ebay. Dat scheelt aanmerkelijk veel kosten.

Viessmann heeft een handige (kostbare) tang om zelf rijdraden in te korten en de uiteinden om te buigen waar ik veel gebruiksgemak van heb (gehad).

Gr Matje

Re: Ervaringen bovenleiding
Ik rij al jaren digitaal met de originele M bovenleiding, bevalt mij perfect  :thumbup:, absuluut geen storingen, zelfs met 1 pantograaf. :)

Mvg Gert
Re: Ervaringen bovenleiding
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ervaringen bovenleiding
Ik heb (tot ca. 2005) met de oude Märklin bovenleiding gereden (zeg maar de serie vanaf 7001), nieuw en tweede hands. Met analoge locs had ik weinig problemen daarmee. Door oxidatie en vervuiling hadden digitale locs echter steeds meer problemen om zonder schokken te rijden.
Inmiddels laat ik alle locs op de puko's rijden, en vorig jaar heb ik de bovenleiding in schaduwstations verwijderd (kan ik ook beter bij de treinen bij calamiteiten). Er staat nog wel spanning op de bovenleiding (boven de grond), maar die is in feite niet meer nodig (schrikdraad voor kijkers  >:-D ).

Groet, Paul
Re: Ervaringen bovenleiding
Even voor de goede orde, het gaat mij niet om de ervaringen met het functioneel gebruiken ervan maar de ervaringen met de verschillende merken qua montage ed.
Re: Ervaringen bovenleiding
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ervaringen bovenleiding
Bij de bovenleidingen op mijn bovenbaan heb ik Märklin en Viessmann gebruikt pas perfect op elkaar de masten hebben wat kleur verschil.
De rijdraden van Viessmann zijn via de speciale tang makkelijk tot de juiste lengte te maken al heb ik ook Märklin draad er mee op maat gemaakt.
Bij mij is de bovenleiding alleen voor het scenery gehalte omdat ik met veel e-locs rij vond ik dat er bovenleiding moest komen wat de baan meteen stukken mooier en realistischer maakt.

Groet Michel
Re: Ervaringen bovenleiding
jerry corniere
gast

Re: Ervaringen bovenleiding
hey Sander
ik heb voor "Sommerfeldt" gekozen omdat die zeer realistisch is
is wel niet van de goedkoopste
zelf rijd ik niet (meer) op werkende bovenleiding omdat volgens zover ik weet het te moeilijk is om een afremzone te maken
grt
Jerry
Re: Ervaringen bovenleiding
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Ervaringen bovenleiding
Mijn ervaring met de Märklin bovenleiding zijn zowel de de klassieke als de hedendaagse.

De klassieke, vrij grof, is bekend. Meebuigen in bogen niet zo realistisch maar stoort niet heel erg. Makkelijk aan te brengen en passend te maken met de de hol/nokstukken.

De huidige baan heb ik grotendeels voorzien van de moderne Märklin bovenleiding. Twee gescheiden ovalen waarvan één met een zijspoor. In theorie precies passend met de volgens de railafmetingen beschikbare rijdraadlengten. Niettemin heb ik hier en  daar wat langere dan wel een wat korter stuk moeten aanbrengen. Een winkelier zei mij indertijd dat bovenleiding altijd rommelen is. Daarin had hij gelijk. Neem maar van mij aan dat dat bij het grootspoor net zo geldt. Onderweg met de trein een keer vanuit het oosten van Duitsland heb ik overal de bovenleiding bekeken en dan zie je ook veel wonderlijks.

Mijn ervaring met de bovenleiding, lastiger dan de klassieke maar met geduld en pietluttigheid is het goed te doen. Hier een daar een afspanmast van Viessmann maakt het mooi of. Het speciale bovenleiding tangetje heb ik niet. Goed meten en een precies gebruik van een rond tangetje was ook goed.

De bovenleiding op de baan is in tweede instantie functioneel gemaakt voor analoge e-loks.
F.
Re: Ervaringen bovenleiding
Is er ergens een duidelijke handleiding te vinden voor de huidige Marklin bovenleiding? Kan het niet vinden op hub site.

Re: Handeiding bovenleiding Marklin
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Handeiding bovenleiding Marklin
Sander,

Ik heb Märklin en Viessmann door elkaar heen staan op de baan en ik heb het boek van Viessmann bovenleiding gebruikt om soms het één of andere op te zoeken.

Groet Michel

Edit: Sommerfeldt veranderd in Viessman
Re: Handeiding bovenleiding Marklin
Re: Handeiding bovenleiding Marklin
Ben je bent weer een held :thumbup: