Mijn ervaring met de Märklin bovenleiding zijn zowel de de klassieke als de hedendaagse.
De klassieke, vrij grof, is bekend. Meebuigen in bogen niet zo realistisch maar stoort niet heel erg. Makkelijk aan te brengen en passend te maken met de de hol/nokstukken.
De huidige baan heb ik grotendeels voorzien van de moderne Märklin bovenleiding. Twee gescheiden ovalen waarvan één met een zijspoor. In theorie precies passend met de volgens de railafmetingen beschikbare rijdraadlengten. Niettemin heb ik hier en daar wat langere dan wel een wat korter stuk moeten aanbrengen. Een winkelier zei mij indertijd dat bovenleiding altijd rommelen is. Daarin had hij gelijk. Neem maar van mij aan dat dat bij het grootspoor net zo geldt. Onderweg met de trein een keer vanuit het oosten van Duitsland heb ik overal de bovenleiding bekeken en dan zie je ook veel wonderlijks.
Mijn ervaring met de bovenleiding, lastiger dan de klassieke maar met geduld en pietluttigheid is het goed te doen. Hier een daar een afspanmast van Viessmann maakt het mooi of. Het speciale bovenleiding tangetje heb ik niet. Goed meten en een precies gebruik van een rond tangetje was ook goed.
De bovenleiding op de baan is in tweede instantie functioneel gemaakt voor analoge e-loks.
F.