Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

Kartonnen Dakplaten in H0

Gestart door WimFPU dinsdag 06 september 2022, 16:40:32

if we don't try we will never know

Beste Allen,

Net als Casper ( topic Casper bouwt in H0) bouw ik ook graag mijn huisjes en gebouwen zelf. Voor de daken maak ik dan in de regel gebruik van golfkarton maar nu ik voor de verandering eens gebruik wil maken van kant en klare dakplaten kom ik er achter dat de keuze hierin niet echt ruim is om niet te spreken van er is niets. Ik heb gekeken bij de bekende winkels hiervoor in Badhoevedorp en Heerhugowaard maar daar kon ik niet slagen. Ik ben op zoek naar kartonnen of papieren dakplaten van pannendaken of leisteen daken. Muurplaten heb ik in ruime mate voorbij zijn komen maar dakplaten heeft men niet in karton. Als ik zoek is PeArd zo'n beetje de enige die dit levert of heeft er iemand andere ideeën?

groeten,
Wim
Re: Kartonnen Dakplaten in H0
Ja, dan mag je even contact opnemen met mij (via PB) of Bentink. Laserchef heeft namelijk soms ook kartonnen dakpannen bij zijn huizen. Ik weet dat Laserchef ze eventueel op maat kan leveren. Markenburg heeft ze volgens mij ook in het assortiment.

Groet Ronald.
Citaat van: WimFPU op dinsdag 06 september 2022, 16:40:32

Als ik zoek is PeArd zo'n beetje de enige die dit levert of heeft er iemand andere ideeën?

Voor iets meer centjes koop je bij PeArd Redutex folie, dit bijvoorbeeld:

https://www.peard.nl/c-4430009/ho-schaal-3d-folies-standaard-redutex/

Fijn spul om mee te werken.
 @citaat Dat is zeker een goed alternatief. Ik weet dat anders de dakpannenplaten van Auhagen ook veel door zelfbouwers wordt gebruikt.
Ander alternatief is gips, ik gebruik mallen van LINKA

Ronald, Wim en Ben bedankt. Hier kom ik vast verder mee. PeArd had ik zelf ook al in beeld Ben.Daar wilde ik op de eerstvolgende beurs al eens bij gaan kijken.
Gips wordt mij te dik Bert. Het betreft een gebouw dat in ruwbouw al af is maar waar ik alleen het dak nog wil afwerken.

Groet,
Wim
 @citaat Als dat OntraXS! is dan kan je ook bij Bentink langs. In de stand van Bentink staan Lars op 't hof en Laserchef demo's te geven.  :)

Bij Bentink kom ik nog wel eens een paar keer per jaar Ronald. Ik heb familie wonen in Apeldoorn. Maar die ga ik natuurlijk niet vertellen dat ik niet voor hun kom. ;)
Bedankt voor de tip.

groet,
Wim
Ik heb ook ooit gezien tijdens de bijeenkomst van Modelspoorgroep Zuid dat men dakpannen maakte door ribbelpapier/-karton (zoals te vinden in een rol beschuit) te bewerken. Het was de dame van Pamibo/ Pamobi/ Pimoba/ etc. (weet iemand de juiste naam nog? Alvast bedankt  ;)).
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 07 september 2022, 06:44:05
Ik heb ook ooit gezien tijdens de bijeenkomst van Modelspoorgroep Zuid dat men dakpannen maakte door ribbelpapier/-karton (zoals te vinden in een rol beschuit) te bewerken. Het was de dame van Pamibo/ Pamobi/ Pimoba/ etc. (weet iemand de juiste naam nog? Alvast bedankt  ;)).

Pemoba.nl

Hoi William,

Een soortgelijke methode als jij beschrijft van het beschuitkarton gebruikte ik al. Ik maakte karton aan een kant een beetje nat met een spons waardoor die top laag gemakkelijk los laat. Dan blijft over het golfkarton met aan een kant een vlakke zijde en de andere kant de golfjes. Door de "golfjes " haaks daarop om de 3 a 4 millimeter in te krassen met een wat scherp voorwerp ontstaat een soort dakpannen motief. Je moet wel de juiste soort golfkarton uitzoeken want er is veel karton met te brede golfjes. Een beetje zoeken en experimenteren dus tot je de juiste gevonden hebt die voldoet aan jouw H0, voorstelling. Voordat je het gaat schilderen eerst met Gesso behandelen maar vooral niet te nat maken en snel drogen met b.v. een föhn.

groet,
Wim

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Wim.

Citaat van: WimFPU op woensdag 07 september 2022, 09:31:36
Je moet wel de juiste soort golfkarton uitzoeken want er is veel karton met te brede golfjes. Een beetje zoeken en experimenteren dus tot je de juiste gevonden hebt die voldoet aan jouw H0, voorstelling.

Ik heb goede ervaringen hiermee met het karton van dozen kopieerpapier.
Dit is relatief dun (en stevig) golfkarton, hierdoor is de afstand van de golflijnen
dusdanig, dat een redelijk goede schaalverhouding voor dakpannen ontstaat
bij haaks insnijden op zo'n 4mm.
Overigens ben ik later overgegaan van insnijden van het golfkarton naar
stroken snijden en deze horizontaal naast elkaar lijmen: werkt gemakkelijker,
is flexibeler (bij bijvoorbeeld gebogen daken) en het resultaat is minder strak:  klik

Groeten,

Erik.

Mooi resultaat Erik.
Je plakt de stroken dus horizontaal. Kerf je ze daarna verticaal in of doe je dit voor het plakken.

groet,
Wim

Dank je Wim :thumbup:

De stroken heb ik middels een snijapparaat met hefboom gesneden en wel haaks op de golfen van het karton.
In dit bericht zie je hoe ik dat heb uitgevoerd, overigens deze keer met ietwat grover, maar veel flexibeler
'fles-bescherm-karton' i.p.v. 'kopieer-doos-karton' (zie de laatste 2 foto's).

Edit: Hier en hier heb ik de werkwijze voor Scratch Build dakpannen nogmaals uitgelegd / beschreven.

Groeten,

Erik.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 07 september 2022, 09:51:10
karton van dozen kopieerpapier.
Hou je van een kat, dan heb je soms Felix-dozen (heel mooi dun golfkarton).
Wijndrinkers (Lidl) kunnen eens kijken naar de 3 liter dozen Australische witte wijn (heel mooi dun golfkarton).
Hallo,

Ik heb voor het maken van dakpannen en ook golfplaatjes het alufolie van een boterdoosje gebruikt de techniek stond in Modelspoormagazine.
Voor de dakpannen gebruikte ik een dak plaatje uit een kit van Artitec met oudhollandse dakpannen.
je legt de folie over het dak plaatje (beide goed fixeren met b.v. schilders tape) en met de punt van een balpen neem je dan het profiel over in de alufolie.
op mijn website https://sites.google.com/view/wilgenspoor/korte-projecten?authuser=0 staat bij de bouw van een kleine lokloods en golfplaten in H0 de techniek beschreven in PDF documenten.

vgr. Piet
Je zou ook bestaande dakplaten van bijv. Auhagen kunnen insmeren met houtlijm, zeker 24 uur goed laten drogen en daarna voorzichtig de opgedroogde lijm als een vlies eraf halen.
Zo houd je een redelijk flexibele (dunne)dakplaat over.

Erik , ik heb nauwgezet de beschrijving van je werkwijze gelezen en laat ik nu toevallig over hetzelfde papiersnij apparaat beschikken. Ik heb het hier alleen nog nooit voor gebruikt omdat ik dacht dat je hiermee de golfjes uit het karton drukt doordat je het plet. Ik ga het zeker proberen.
Ik heb het dak nodig voor een vrij grote kerk die ik aan het bouwen ben en ik dacht hiervoor eigenlijk aan een leistenen dak.

Piet, de aluminiumfolie lijkt mij nogal kwetsbaar. Bij de minste of geringste uitschieter scheurt dit spul.

Ronald, De afdruk die je met opgedroogde houtlijm krijgt is mij bekend. Dagelijks zitten mijn vingers onder de lijm en als ik die er af trek dan staan mijn vingerafdrukken erin. Maar voor een dak van 26 x 8 cm gaat mij dit een beetje ver.

groet, Wim

Dag Wim.

Voor een leistenen dak is golfkarton niet het juiste materiaal, da's om gebakken dakpannen na te bootsen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou daarvoor stroken dik papier over elkaar heen plakken waarvan het zichtbare deel met een kartelschaar is behandeld.
De stroken zodanig plakken dat de onderste punten grenzen aan de bovenste punten van de onderliggende strook.
En voor alles geldt: een proefstuk maken geeft inzicht in de werkwijze en het resultaat.
Bovendien kun je het proefstuk ook weer gebruiken om schilder- en verweringstechnieken op uit te proberen.

Groeten,

Erik.
 @citaat inderdaad. Gewoon dunkarton (0,20 / 0,30 / 0,50mm) gebruiken. Leisteen is niet echt dik. De methode van stroken maken en over elkaar plakken is wel veel werk maar zal een mooi effect geven. Een proefstukje maken is zeker aan te raden.
Goedemorgen

Citaat van: WimFPU op woensdag 07 september 2022, 20:33:19de aluminiumfolie lijkt mij nogal kwetsbaar. Bij de minste of geringste uitschieter scheurt dit spul.

Dit valt wel mee Wim als je de folie gebruikt van een boterdoosje deze is namelijk wat dikker dan de folie op de rol.
Maar natuurlijk moet iedereen dat gebruiken waar hij of zij zich prettig mee voelt is tenslotte een hobby waar je plezier in moet hebben.

Vgr.
Piet

Dank je Erik,
Dat gaat nog een klusje worden. Ik heb opgezocht dat een dak lei ongeveer 60 x 25 cm meet. Volgens mijn omrekening spreadsheet dat ik in Excel heb gemaakt zou dat neerkomen op 7 x 3 mm. Ik ga wat proberen maar blijf toch ook doorzoeken naar iets kant en klaars. Ik heb wel al een aantal voorbeelden aangereikt gekregen maar die zijn verre van H0.

Daar heb je gelijk in Piet. Deze folies zijn een stuk steviger.

groet,
Wim
 @citaat Ik kan mogelijk helpen met het (laser)snijden en graveren van de stroken e.d. dan zal je ze zelf op elkaar mogen plakken. Dan is het meest vervelende werk voor de laser. Het leuke werk: Plakken op een onderlaag is dan voor jou  :D Als je het een en ander wil weten dan mag je mij een PB sturen.

Dank je voor het aanbod Ronald. Als ik er niet uitkom zal ik er zeker gebruik van maken.

Vooralsnog ben ik begonnen met het uitproberen van het voorstel van Erik en Jou. Stroken maken en dat valt niet tegen.
Ik gebruik van die stevige bruine tasjes die je bij ons van de Apotheker krijgt ( van de nood een deugd maken). Daar maak ik een vouw in van 1 cm breed en op die lijn scheur ik hem af. Voordeel is dat je dan gelijk 2 scheurkanten hebt. Deze plak ik op een stuk karton waarbij er iedere keer 3 mm zichtbaar blijft. Zo heb ik in korte tijd al een dakje van 4 x 5 cm belegd. Nu eerst laten drogen en dan proberen om er verticale kerfjes in te krijgen. En dan nog kleuren natuurlijk. We zijn er nog niet
Citaat van: WimFPU op dinsdag 06 september 2022, 19:40:57.
Gips wordt mij te dik Bert. Het betreft een gebouw dat in ruwbouw al af is maar waar ik alleen het dak nog wil afwerken.

Groet,
Wim
2-3mm dik is dat gips:)

Ik heb de werkwijze toch iets aangepast. De randjes van het door mij geplakte papier van de tasjes ogen toch wat vlak en ik ben bang dat ik ze met verven helemaal kwijt raak waardoor er een vlak oppervlak overblijft.
Wel met de stoken die Erik en Ronald voorstellen verder gegaan maar nu met iets dikker karton. Karton van 0,20 mm dik. Na het scheuren van een strook maak ik er met potlood een onderverdeling op in cm's. Op de lijntjes knip ik deze iets in ( voor de verticale afmeting van de lei) en daarna plak ik de stroken in metselverband op.
Omdat ik bang was dat mijn dak hierdoor zou kromtrekken heb ik een kopie gemaakt van mijn dak en hierop plak ik de stroken. Ik moet zeggen dat het mij tot op heden niet tegenvalt. 

Oh sorry Bert maar ik werk nooit met gips en ik heb daar een bepaalde voorstelling bij. Ik denk dan altijd aan hele dikke plateaus om breuk te voorkomen. Ik wist niet dat je daarmee ook dunne plaatjes kunt maken. Zo zie je maar. Vooroordeel?.

groet,
Wim
Geeft niet Wim, zelf was ik ook verbaasd. Heb op een gunstige manier een behoorlijk aantal Linka mallen verkregen om gebouwen te maken. Daar zitten ook plastic mallen voor dakplaten bij. Ben verrast hoe goed dat gaat. Ik gebruik wel porcelijngips, erg makkelijk om mee te werken en veeeeeel sterker. Maar er iets op laten vallen kan niet.........
Net nagemeten, de dakplaten zijn 2mm dik en de kosten per plaat: centen.

Maar succes verder, ik volg je graag.

Als je wil zien wat er zoal mogelijk is met gips: kijk eens in het topic van Marpi Pixon: klik
Ook op zijn Facebook staan interessante dingen betreffende gipsverwerking voor modelbouw: klik
Marpi leest nog steeds mee op het forum, maar het is al even geleden dat hij wat gepost heeft.

Groeten,

Erik.

Ik geloof je graag Erik. Al kon ik van de foto's niet veel zien vanwege de Errors die ik kreeg. We praten dan natuurlijk ook al over foto's van 2010 he.

groet,
Wim

Hm, veel doodlopende links dus. Kijk dan eens op zijn YouTube-kanaal: klik.
Daar staan enorm veel (korte) filmpjes over zijn bijzondere werkwijze en uitprobeersels,
waarvan een flink aantal gaat over gipsgietsels en het verwerken ervan in de modelbouw, o.a.:

https://www.youtube.com/watch?v=gtE11rHxqWw

https://www.youtube.com/watch?v=g3rKnvZvveg

https://www.youtube.com/watch?v=HgRyev4TDNM

Zijn werkwijze was wellicht ietwat onorthodox en out-of-the-box-thinking,
maar leverde toch bijzonder verrassende resultaten op!

Groeten,

Erik.

De manier van werken is inderdaad geheel nieuw voor mij en dat geef jij ook al aan maar dat neemt niet weg dat hij er mooie resultaten mee behaalt. Neem nu b.v. het gipsverband. Ik wist niet beter dan dat het gebruik ervan uitsluitend aan ziekenhuizen voorbehouden was. Ze hebben er in het verleden 2 keer een beenbreuk bij mij mee moeten fixeren. Ik heb nog nooit met gips gewerkt en zo zie je maar ; onbekend maakt onbemind.

groet,
Wim
 @citaat Je moet er van houden. Sommige mensen blijven het knoeien vinden  :) Anderen zweren erbij. Ik heb hier volgens mij nog een aantal Franse kits liggen. Daar gebruiken ze ook veel gips. Maar zelf ben ik meer van hout en karton. Dat vind ik wat fijner werken.

@citaat Ik ben zelf ook meer van het 'droog'  werken,
maar dat neemt niet weg dat wanneer het komt op het
reproduceren van een bepaald patroon, gieten een prima optie is.
Hars en gips lenen zich daar goed voor. Resin lijmen is toch wel een vak apart, waar gips veel gewilliger is.
Goed, het blijft een vorm van kliederen, maar wel op waterbasis :wink:
Het werk van Marpi Pixon is ietwat ongebruikelijk, maar zeker leerzaam  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Dat golfkarton kan ik me voorstellen voor bepaalde soorten daken, maar wat doe je met bijzondere pannen, zoals:
 @citaat Laseren. Ik heb deze dakpannen voor dit station al in gelaserd spul gezien. 3D-printen kan ook.

Of compromissen sluiten. Niet alles is een op een na te maken en dat hoeft ook niet. Het blijft natuurlijk toch een fantasiewereld. De kerk die ik aan het bouwen ben wijkt op het uiterlijk en aankleding ook af van het voorbeeld dat ik heb gebruikt.

groet,
Wim
Citaat van: Jan22 op zaterdag 10 september 2022, 23:30:33
Dat golfkarton kan ik me voorstellen voor bepaalde soorten daken, maar wat doe je met bijzondere pannen, zoals:

En daarvoor kijk je even in dit draadje: Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn.

Groet Ronald.

Laat ik voorop stellen dat ik de resultaten verbluffend echt vind. En dan de afmetingen waarover gesproken wordt 6 x 10 mm met zulke details. Echt heel mooi. Maar als ik eerlijk ben en er goed over na denk dan is dit toch niet wat ik wil.

Ik vind het juist leuk om zelf te proberen om met je eigen handen iets te maken en daarmee de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen. Iets te zien mislukken en je er dan het hoofd over breken hoe het beter kan en dan opnieuw proberen. Ik hou er wel van om een probleem aan dit forum voor te leggen en dan uit alle uithoeken te horen ik doe het zus en ik doe het zo en dan datgene er uit te pikken wat jou aanspreekt.

Tenzij je je hele bouwwerk uit de 3D printer laat komen moet het ook maar bij elkaar passen. Stel je hebt je huisje zelf gebouwd, het is niet volmaakt maar je bent zelf trots op het resultaat. En er ligt een niet van echt te onderscheiden dak op uit de printer dan smoelt dit toch niet bij elkaar.
Citaat van: WimFPU op maandag 12 september 2022, 18:04:01
Ik vind het juist leuk om zelf te proberen om met je eigen handen iets te maken en daarmee de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen. Iets te zien mislukken en je er dan het hoofd over breken hoe het beter kan en dan opnieuw proberen. Ik hou er wel van om een probleem aan dit forum voor te leggen en dan uit alle uithoeken te horen ik doe het zus en ik doe het zo en dan datgene er uit te pikken wat jou aanspreekt.

Dat is natuurlijk een hele eigen overweging. Dit was meer een reactie op Jan Willem / Jan22 die zich afvroeg hoe dat type pannen gemaakt kunnen worden. Dan is de lasersnijder één van de oplossingen. Een mogelijkheid is dan ook van laseronderdelen een dakplaat opbouwen en daar resin-afgietsels maken. Dan heb je het nog verder "prefab". Hoever je iets door een machine, gekocht of met een mal maakt is helemaal aan jou. Soms is het makkelijker om bepaalde werkzaamheden door een machine te laten doen. Dat kan zijn om dat het arbeidsintensief, eentonig, nauwkeurig, mooier of een grote hoeveelheid is. Dat wil niet zeggen dat het niet kan mislukken. Het is vaak een combinatie van technieken en methodes.

Tenzij je je hele bouwwerk uit de 3D printer laat komen moet het ook maar bij elkaar passen.

Iets uit een machine wil niet zeggen dat het automatisch mooi of goed wordt  ;) of dat bij elkaar past. Denk dat je aan gemiddeld 3D-printgebouw net zo veel of meer werk hebt als bij compleet zelfbouw. Het combineren van standaard bouwpakketten van de grotere fabrikanten met zelfbouw vaak een leuke uitdaging. De oude bouwpakketten van de grotere fabrikanten waren meestal niet op de juiste schaal.

Stel je hebt je huisje zelf gebouwd, het is niet volmaakt maar je bent zelf trots op het resultaat. En er ligt een niet van echt te onderscheiden dak op uit de printer dan smoelt dit toch niet bij elkaar.

Veel bouwers van scratchbuilt gebouwen gebruiken speciale delen voor bijvoorbeeld de muren, kozijnen/ramen en/of daken. Of messing voor kleine details. Het is vaak een combinatie van verschillende materialen en technieken. En of je er dan tevreden bent met het resultaat is helemaal aan jezelf. Vaak is de uitstraling van het gebouw meer een factor dan of het precies als de werkelijkheid is. En vaak vallen de grote vlakken niet op maar zijn het de details, verwering en omgeving van doorslag of het een beetje realistisch voelt.

Groet Ronald.

Na al mijn vragen over leien daken van karton en alle adviezen die ik hiervoor heb gekregen moet ik nu ook maar eens laten zien wat ik er van gebrouwen heb. Ik moet zeggen dat ik er zelf niet geheel ontevreden mee mag zijn maar opmerkingen zijn altijd welkom.
Ik heb de kerk gemaakt van karton aan de hand van enkele afbeeldingen die ik op Catawiki had gezien maar het uiterlijk naar eigen idee aangepast aan de woningen die ik in mijn stadje heb staan.
Aangezien hij tegen de muur staat heb ik de kerk niet in zijn geheel gemaakt maar voor naar ik schat 4/5 deel. Ik twijfel nog of ik de torenspitsen die ik nu geschilderd heb, ook nog van leitjes zal voorzien.
Er moet daarna nog verlichting in komen waardoor naar ik hoop de gebrandschilderde ramen meer tot hun recht komen. Ook aan het straatbeeld zal nog gewerkt moeten worden.

De laatste foto is een foto van Catawiki die ik als voorbeeld gebruikte

groet,
Wim

Een foto

nog een

De laatste

Ik zit altijd te stoeien met de afmetingen van de fotos
Speciale Gast

Citaat van: WimFPU op zaterdag 17 september 2022, 15:52:12
Ik twijfel nog of ik de torenspitsen die ik nu geschilderd heb, ook nog van leitjes zal voorzien.
:) Hoewel het er al heel erg mooi uitziet zouden leitjes misschien de kers op de taart zijn.
Het maakt het geheel wat meer realistisch denk ik. :roll:
Maar ja, het is wel effe een klussie natuurlijk.

Dirk-Jan

@citaat Geheel mee eens  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Ziet er goed uit  :thumbup: Leuk gedaan!  :thumbup: Of je wel of geen leistenen op de kerktorens zou maken: Ik zou het wel proberen. Denk dat het gebouw daar wel wat van beter wordt.