Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Input gevraagd: verbeteren schaduwstation

Gestart door Dennis H zaterdag 03 september 2022, 16:42:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Goedemiddag,

Ik ben (al enige tijd) bezig met het ontwerpen van mijn schaduwstation.
Dat doe ik in WinTrack, ter info.

In het plaatje is te zien wat ik nu ontworpen heb. De toevoer naar het schaduwstation toe is dubbelspoor, waarbij een trein het schaduwstation in gaat bij de rode pijl naar links, en een andere trein het schaduwstation verlaat bij de rode pijl naar rechts. Op mijn modelbaan gaat dus rechts gereden worden naar Nederlands voorbeeld, en het schaduwstation telt op dit moment 3 sporen.

Op zich ben ik niet heel ontevreden over het resultaat. Maar omdat er nog ongebruikte ruimte is aan de rechterkant van de plaat, vraag ik me af of iemand nog verbeteringen ziet? Zodat de drie sporen langer kunnen worden (of nog een vierde spoor)?
Helaas wel één beperking: de R2-bocht aan de rechterkant van de plaat kan niet opgerekt worden naar R3 omdat daar de daling naar het schaduwstation komt.
De dubbelsporige bocht links zou eventueel wel enkelsporig kunnen als dat meer mogelijkheden schept.

Ik ben benieuwd of jullie nog verbeteringen zien!
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
kan je de plaat niet wat breder maken en naar en R3 gaan ?
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Je zou in het onderste spoor ook nog een aantal opstelsporen kunnen maken met eventueel 1 (kortste) doorrijspoor.
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Nee, helaas kan de plaat niet breder worden.
Dit schaduwstation is maar een gedeelte van de totale modelbaan, dus nóg meer ruimte op zolder claimen gaat helaas niet lukken  ;)
Een compromis zou zijn om de toevoer naar het schaduwstation enkelsporig te maken, dan kan de bocht rechts wel naar R3, maar dan moet ik nog even gaan afwegen of de voordelen en de nadelen tegen elkaar opwegen....
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Heb je treinen die eventueel door R1 kunnen?
Je zou de lus namelijk ook als dubbelspoor kunnen uitvoeren.

Je krijgt dan 2 hele lange opstelsporen waar je 2 of 3 treinen achter elkaar kunt zetten. Totaal kun je dan 4 tot 6 treinen kwijt... 1 nadeel, je kunt dan per spoor alleen first-in first-out rijden
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Is dit wat?
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
De simpelste manier is mijn inziens de 611 linksonder vervangen door een 630. En rechtsboven de 215 en 230 omwisselen. Dan kun je de 230 vervangen door een 611 plus 206.

Op die manier win je twee opstelsporen. Zie de tekening.
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
De bijdrage van Henk geeft je inderdaad weer wat extra ruimte.

Mocht je toch nog voor een bochtwissel en R1 bochten willen gaan, zou een opstelspoor onderaan de baan wellicht ook nog een optie zijn?

Groeten,

Jan

Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 03 september 2022, 17:37:42
De simpelste manier is mijn inziens de 611 linksonder vervangen door een 630. En rechtsboven de 215 en 230 omwisselen. Dan kun je de 230 vervangen door een 611 plus 206.

Op die manier win je twee opstelsporen. Zie de tekening.
Gebruik een aantal half circles voor staging, die aftakken van de onderste 'in' sectie en verbinden met parallel staging secties. Veel meer lengte en minder track leegte.
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Ik zou juist geen bochten voor het opstellen gebruiken, tenminste niet hier. Het probleem is de krappe radius. Je kunt vrij gemakkelijk het rechte spoor aan de onderkant voorzien van een harp met 3 of 4 sporen, net als je het diagonaal liggende spoor.
Gebruik van R1 zou ik vermijden. Daar krijg je een keer spijt van. Ook al heb je nu treinen die er doorheen kunnen, er komt een dag dat je iets koopt dat er niet doorheen gaat. Het schaduwstation bouw je niet makkelijk om, ook al omdat de bereikbaarheid doorgaans matig tot slecht is.
Houdt het zo simpel en vloeiend mogelijk!

Groet,

Peter
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Zoiets misschien?
wissels linksboven even toegevoegd om de juiste h.o.h. afstand te krijgen voor de bochten.
Tip: Je zult zien wanneer je dat bij jouw oorspronkelijke ontwerp toepast e.e.a. niet goed uit zal komen.
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
De 24611 rechtsboven zou je ook kunnen vervangen voor een 3-weg. Dan heb je bij de bovenste 2 sporen een 172 extra lengte.
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
kan je onderaan geen slanke wissels gebruiken ? Win je mss lengte op de sporen
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Dan gaat het er zo uitzien Johnny.
Aan de topic starter om de rechte rails tussen de wissels passend te krijgen want dat heb ik nu niet gedaan.
Ging maar om een idee te krijgen wat slanke wissels zou brengen.
Het gaat dus wel, maar die wissels zelf nemen best veel plaats in.
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Citaat van: Kaleb op zondag 04 september 2022, 10:37:35
De 24611 rechtsboven zou je ook kunnen vervangen voor een 3-weg. Dan heb je bij de bovenste 2 sporen een 172 extra lengte.

Dat zou idd wel kunnen als je een fan bent van 3 weg wissels, maar ik zal daar nooit meer mee werken. Veel te veel problemen mee.
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Drieweg wissels werken best zolang je ze als uitrij wissels gebruikt. Als inrijwissel is het een ramp.
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 04 september 2022, 17:36:11
Drieweg wissels werken best zolang je ze als uitrij wissels gebruikt. Als inrijwissel is het een ramp.

Zelfs uitrij geeft mij regelmatig een short met m track. Als ik 3way set voor specifiek uitrij track dan gaat het beter, maar sommige (oude) treinen met lange shoes geven problemen.
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
De sleutel om de beschikbare ruimte goed te gebruiken, lijkt me de keuze van de hoek waarop de diagonale sporen komen te liggen. In plaats van 15 graden ben ik, na een beetje puzzelen, uitgekomen op 12,9 graden.

Het onderstaande schaduwstation heeft alleen wissels 24611/612 en de bochten zijn minimaal R2. En er zit maar één passtukje in (094). Er zijn natuurlijk allerlei andere mogelijkheden, al dan niet gedeeltelijk met R1-bochten of met andere wissels, maar ik heb het simpel gehouden.

De open eindjes van de verbindingssporen met de bovenbaan liggen netjes naast elkaar op de 'slanke' parallelafstand van 64 mm.


Citaat van: Dennis H op zaterdag 03 september 2022, 16:42:59Helaas wel één beperking: de R2-bocht aan de rechterkant van de plaat kan niet opgerekt worden naar R3 omdat daar de daling naar het schaduwstation komt.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar dit begrijp ik niet. Zoals ik het in het onderstaande plaatje heb geschetst, is er aan de rechterkant boven het schaduwstation ruimte zat voor de verbindende sporen met de bovenbaan (zie ook het .tra-bestand).
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Interessant om dit te volgen omdat ik zelf ook in een ontwerpfase zit waarbij een schaduwstation een gewenste optie is. Mijn ruimte is 5 meter breed maar misschien dat je iets aan mijn hersenspinsel hebt.

Groeten,

Sander
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Zorg wel dat de bereikbaarheid voldoende is. Dit voorbeeld is relatief breed, tenzij je er ook van de achterkant bij kunt, maar dan nog is de schuine opstelling lastig te bereiken.
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Input gevraagd: verbeteren schaduwstation
Citaat van: BenP op maandag 05 september 2022, 00:17:34
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 04 september 2022, 17:36:11
Drieweg wissels werken best zolang je ze als uitrij wissels gebruikt. Als inrijwissel is het een ramp.

Zelfs uitrij geeft mij regelmatig een short met m track. Als ik 3way set voor specifiek uitrij track dan gaat het beter, maar sommige (oude) treinen met lange shoes geven problemen.

Ik heb genoeg van de kortsluitingen (in en uit), dus M 3-weg wissels eruit.  Twee 2-weg vervangingen in staging yard neemt wel meer ruimte in, maar so be it.  Geen shorts meer.  De drieweg alleen nog voor scenery met stationary kleine wagonnen (zonder sleep kontakt).