Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De grootste Franse overdekte draaischijf (Chambery)

Gestart door RocnetHans zaterdag 13 augustus 2022, 22:59:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De grootste Franse overdekte draaischijf (Chambery)
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
De grootste Franse overdekte draaischijf (Chambery)
ik heb geen antwoord op de vraag van Meine, maar aangezien ik afgelopen weken ook in het stokbroodland ben geweest past een treinbijdrage hier wel.
we waren in de Noordelijke Alpen, vlak bij Chambery en daar staat de grootste Franse overdekte draaischijf (rotonde Ferroviaire) uit 1910.
het ding is gerestaureerd en nog altijd in bedrijf voor de SNCF. De rondleiding viel wat tegen, slechts een klein deel met enkele historische locs is te bereiken.
de rest mag uit veiligheidsoverwegingen niet betreden worden.
Gelukkig maakte de charmante dame die de rondleiding deed veel goed  :D en ze nam alle tijd voor een persoonlijke Engelstalige uitleg.

NB: de variatie in stokbroden is overigens ongekend, behoudens de eenvoudige baquette nog diverse andere soorten. Oorspronkelijk heet het trouwens Weens brood

Re: De grootste Franse overdekte draaischijf (Chambery)
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: De grootste Franse overdekte draaischijf (Chambery)
-
Re: De grootste Franse overdekte draaischijf (Chambery)
Ziet er mooi uit van binnen, staan mooie machines tussen. Ik heb jaren geleden alleen de buitenkant van veraf gezien.
Re: De grootste Franse overdekte draaischijf (Chambery)
Ik ben daar in de jaren 90 ook geweest, alleen toen werd de loods nog gebruikt, er werden geen rondleidingen gegeven. We mochten er wel binnen kijken.
De foto's stonden in mijn grootspoor topic, dankzij photobucket zijn ze daar verdwenen.
Re: De grootste Franse overdekte draaischijf (Chambery)
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: De grootste Franse overdekte draaischijf (Chambery)
 @citaat
Sindsdien is de staalconstructie gerestaureerd en het houten dak volledig vervangen.

Nog meer foto's:  https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Rotonde_ferroviaire_de_Chamb%C3%A9ry_(Interior)?uselang=fr