Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Twee aansluitingen op netspanning

Gestart door Martijnkoken zondag 28 augustus 2022, 17:23:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Twee aansluitingen op netspanning
Beste allemaal,

Ik ben sinds vandaag nieuw hier op het forum en zal binnenkort wel even wat delen van mijn baan in H0.

Ik vroeg me af of het "technisch" goed is voor je baan om op twee plekken een aansluiting te hebben van een op de netspanning aangesloten controller. Ik heb nu een CS3 aangesloten op de baan die uiteraard ook via netspanning de baan voedt. Daarnaast heb ik een 60113 digitale aansluitbox via netspanning ook aangesloten op de baan op een ander punt. Hier hangt dan een mobile station aan. Ik dacht zelf op die manier handig de baan op twee punten te voeden maar weet niet of er bv overspanning zou kunnen ontstaan? Heeft iemand hier een advies over?

Vriendelijke groet,
Martijn
Re: Twee aansluitingen op netspanning
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Twee aansluitingen op netspanning
Dit is niet mogelijk !!!
Re: Twee aansluitingen op netspanning
Citaat van: Martijnkoken op zondag 28 augustus 2022, 17:23:19
Daarnaast heb ik een 60113 digitale aansluitbox via netspanning ook aangesloten op de baan op een ander punt. Hier hangt dan een mobile station aan.

Kort gezegd: NIET DOEN! Dan blaas je mogelijk alle twee de centrales op. NOOIT EN TE NIMMER MEER DAN 1 CENTRALE OP EEN BAAN AANSLUITEN! Meer dan één twee gaat nooit goed.
Re: Twee aansluitingen op netspanning
Klare taal van Ronald. Inderdaad: niet doen. Er kan maar een centrale tegelijk op de baan.
Wel moet je zorgen voor een goede stroomvoorziening (rode en bruine draden naar je baan).
Om de twee meter spoor een aansluitrail plaatsen is geen slecht idee. Die sluit je weer aan op een ringleiding en die voed je met stroom uit de centrale.

Heb je heel veel treinen rijden en veel wissels tegelijk aangesloten, dan kun je nog denken aan een boostersectie aanbrengen en daarop een booster, met voeding, aansluiten.
Dat is niet goedkoop, dus eerst kijken of het wel nodig is. Op je CS kun je aflezen hoeveel stroom je trekt en of een booster wel nodig is.

Succes,

Peter
Re: Twee aansluitingen op netspanning
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Twee aansluitingen op netspanning
Inderdaad duidelijke taal, NIET doen.
Maar wat doe je er dan mee ?
Ideetje: Zelf heb ik twee MS(1) aangesloten op twee vitrines, leuk met verlichting EN geluid.

groet
Harald
Re: Twee aansluitingen op netspanning
Die mobile station kun je toch direct in de cs3 prikken als extra regelaar?
Re: Twee aansluitingen op netspanning
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Twee aansluitingen op netspanning
 @citaat
Dat klopt maar ik heb geen CS3 maar een SRSE-II
Leek mij gewoon leuk om dit in de vitrines te zien.

groet
Harald
Re: Twee aansluitingen op netspanning
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Twee aansluitingen op netspanning
Citaat van: ronaldk op zondag 28 augustus 2022, 18:46:05
Citaat van: Martijnkoken op zondag 28 augustus 2022, 17:23:19
Daarnaast heb ik een 60113 digitale aansluitbox via netspanning ook aangesloten op de baan op een ander punt. Hier hangt dan een mobile station aan.

Kort gezegd: NIET DOEN! Dan blaas je mogelijk alle twee de centrales op. NOOIT EN TE NIMMER MEER DAN 1 CENTRALE OP EEN BAAN AANSLUITEN! Meer dan twee gaat nooit goed.

Meer dan "EEN" wordt hier bedoeld!

Mvg
Marcel
Re: Twee aansluitingen op netspanning
 @citaat Inderdaad aangepast  :) Nooit meer dan één centrale aan de baan hangen. Dat gaat niet goed. En dat geldt dan ook voor bijvoorbeeld de Gleisbox. Die niet gelijktijdig met een andere centrale aansluiten.
Re: Twee aansluitingen op netspanning
Dank jullie voor alle duidelijke reacties! Ik maak een ringleiding indien nodig maar ik heb ook even het spanning gebruik van de CS3 afgelezen en dat lijkt niet de beperkende factor te zijn. Het zal misschien ook te maken hebben met sleepcontacten en rails die niet helemaal schoon zijn dus daar zal ik ook naar kijken. Dank nogmaals!
Re: Twee aansluitingen op netspanning
Wat heeft waarmee te maken?
Een half jaar geleden schreef je dat je je baan in twee 'secties' had gedeeld door er respectievelijk een CS3 en een MS2 op aan te sluiten. Dat is je door iedereen afgeraden. Twee centrales op een baan, dat gaat niet.

Kennelijk werkt er iets niet naar behoren, maar het blijft onduidelijk wat het is. Heb je een grote baan met veel railstukken dan kan het zinvol zijn extra aansluitingen te maken; elke railverbinding vormt een risico op storing.

En uiteraard moet je de spoorstaven en puco's netjes schoonmaken en houden. Check ook de wielen van je rollend materieel. Ook daar kan zich vuil aan vast hechten en storing opleveren.

En laat weten welke storing je ervaart, dan kan er gerichter geholpen worden.

Succes,

Peter