Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Armseinen

Gestart door d1bbes zaterdag 27 augustus 2022, 10:02:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Armseinen
Lid sinds: 2013

offline
Armseinen
Beste luitjes,

Ondertussen ben ik druk bezig met mijn baan. Het geraamte staat, de rails ligt en Itrain is aardig ingesteld. Echter ga ik tijdperk drie rijden en ben ik op zoek naar armseinen. Dit geeft uiteindelijk net wat meer sfeer vind ik. Maar de heer in de hemelen wat zijn die krengen duur van tante M. Ik weet dat je van Viessman destijds van die bouwpakketjes had die goed te betalen waren, maar die zijn nergens meer te vinden. Welke armseinen gebruiken jullie en wat heb je er voor betaald?
Of kan ik het beste voor de oude tante M seinen gaan, die zijn ook nog redelijk te betalen.

Groetjes D1bbes
Re: Armseinen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Armseinen
Re: Armseinen
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Armseinen
Het is zo jammer dat Viesmann ze alleen als bouwpakket verkoopt voor 1-vleugelige seinen
Re: Armseinen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Armseinen
er zijn ook kant en klaar hoor maar dan zit je snel aan de prijs van M : link viesmann .Zoek ff 2dehands want dan vind je ze al gauw voor een tientje (marklin 7039)
Re: Armseinen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Armseinen
Inderdaad heel spijtig dat Conrad de Viessman bouwpakketjes niet meer verkoopt in een verscheidenheid als voorheen.
Er is nog wel wat, maar de fraaie gitttermasten zijn uit het assortiment.

Ik vond ook nog iets anders: KLIK

Schneider maakt dus ook tweeveugelige seinen.
En het spijtige bij de meeste merken is dat ze er een aandrijving bijdoen en ingewikkelde relais voor treinbeïnvloeding. En al wat je nodig hebt bij digitaal bedrijf is een servo of twee om de armpjes te bedienen en een decoder. Maar dan nog is het niet duur en blijft het simpel.

Groet,

Peter

EDIT Fred, linkje gerepareerd.


Re: Armseinen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Armseinen
Die goedkope Viessmann bouwpakket seinen moet je nog wel voorzien van een aandrijving, die wordt niet meegeleverd.
Dat is dus iets wat je moet overwegen; wil ik iets kant en klaar, of wil ik zelf lekker gaan knutselen, wat natuurlijk heel leuk is. :)
Je hebt dan een motor aandrijving of servo nodig en een decoder om de boel aan te sturen.
Re: Armseinen
Lid sinds: 2009

online
Re: Armseinen
KLIK

EDIT Fred, linkje gerepareerd.
Re: Armseinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Armseinen
Beste luitjes,

Bedankt voor al deze snelle reacties! Inderdaad jammer van Viessman dat ze de zelfbouwserie voor armseinen eruit hebben gedaan. Aan de andere kant snap ik het ook wel. Het lijkt mij best een gepriegel om de seinen in elkaar te zetten.

De voltallige seinen met decoder en aandrijving vind ik persoonlijk gewoon te duur. Ik heb er toch gauw al een 20 tal nodig. Doe dat eens keer 60 á 70 euro, wordt het wel erg duur.

Die schneider seinen zien er inderdaad erg goed uit en goed dat ze ook de seinen met twee armen hebben. Deze zitten in het winkelmandje en we gaan ze is uitproberen. Als aansturing zit in te denken aan de oc32 met servo's. Heeft er iemand daar tips voor? Ik ga zelf ook nog even aan de slag met informatie zoeken.

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties!

Groetjes d1bbes
Re: Armseinen
Lid sinds: 2022

offline
Re: Armseinen
Citaat van: d1bbes op zaterdag 27 augustus 2022, 13:57:17

Als aansturing zit in te denken aan de oc32 met servo's. Heeft er iemand daar tips voor?


Zekers.

Ik heb er vier in bedrijf waarmee ik 49 servo's stuur maar ook lichtseinen en relais. Als je het met de verschillende drivers slim inricht kun je zoveel mogelijk van de pinnen benutten.



Naast de OC32 heb je natuurlijk ook een DC voeding nodig, in mijn geval 9V met 5A en per 4 servo's heb je nog een SP04 nodig waar je de servo's op aansluit en die van 9V 5V maakt.
Re: Armseinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Armseinen
Hoi Luitjes,

Vandaag de armseinen proberen te bestellen. Echter is dit niet mogelijk, volgens mij versturen zij alleen naar Duitsland. Toch een winkel kunnen vinden, hopelijk komt het goed.

Groetjes D1bbes
Re: Armseinen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Armseinen
link verzenden wel naar buitenland.Zijn wel die bouwpakketten en moet je nog aandrijving voorzien.De 7039 marklin vind je 2dehands op verschillende sites voor max 20 euro.Daar zit reeds aandrijving op
Re: Armseinen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Armseinen
Inderdaad kun je de oude Märklin armseinen voor weinig vinden. Maar wat heb je dan? Een horkerig omklappend ding met grove lampen en een dikke grijze kast eronder.
Dat de Viessmannetjes en Schneiders geen aandrijving hebben, is juist een voordeel. Kun je er een servo onder hangen met rustige bewegingen en nog massasimulatie, oftewel: nawip-functie. Over die laatste term niet te lang nadenken maar dat terzijde.
Als je digitaal rijdt, heb je ook een decoder nodig voor de 7039. Een servodecoder is niet duurder dan een decoder die magneetspoelen kan aansturen.
Dus dubbel feest! Het blijft dus echt jammer dat Viessmann het aanbod teruggeschroefd heeft.

Groet,

Peter
Re: Armseinen
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Armseinen
Mijn truc is het juist om die oude M seinen voor een prikkie te kopen en dan om te bouwen naar servoaandrijving. Grijze kast eraf en sein bedienen via servo. Kan er helaas nog geen ombouwvoorbeeld van vinden. Maar dat moet ook zelf wel lukken. Klusje voor deze winter.
Re: Armseinen
Lid sinds: 2006

offline
Re: Armseinen
Het is natuurlijk ook mogelijk om op beurzen naar niet of slecht werkende Viessmann armseinen te zoeken.
Die zijn er vast. De betrouwbaarheid van die ondervloer aandrijving is nou niet bepaald super.
Ik ben nu ook bezig met dit thema en heb tot nu toe één Viessmann armsein omgebouwd naar servo.
Deze staat nu al een jaar of 8 werkend op de spoorbaan en sinds afgelopen winter is het landschap toegevoegd.

Groeten Martin
Re: Armseinen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Armseinen
Technisch kapotte Viessmann seinen oplappen en van servo's voorzien, vind ik een zinvolle tip. Beter dan oude analoge Märklin seinen ombouwen. Die zijn gewoon optisch minder fraai, maar ieder zijn ding.

Het ombouwen van een Märklin paaltje zal echt niet moeilijk zijn. Van die grijze doos afschroeven, draadjes naar het lampje los solderen en ergens anders mee verbinden. En dan een bevestiging frutsen om het paaltje neer te zetten. Gat in de plaat boren om een verenstaaltje aan het mechaniek met een servo te verbinden.

Op ons eigen forum het volgende filmpje:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56382.0


Groet,

Peter
Re: Armseinen
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

offline
Re: Armseinen
Voortgangsbericht ombouw van een M7039:
Seinpaal van onderkast verwijderen.
Lampje verwijderen door klipje los te schroeven.
Aardeveertje aan de bovenzijde van het lampgaatje mes een mesje opruwen en vertinnen.
Grijze plus draadje van klipje lossolderen.
Ledje plaatsen en op juiste lengte de pootjes afknippen en vertinnen, het minpootje kan lang blijven.
Stukje krimpkous om grijze draadje en draadje aan plus pootje van LED solderen.
LED in het gaatje plaatsen en minpootje tegen aardeveertje buigen en vastsolderen.
Stukje bruin (massadraad) met schroefje - dat van bevestiging kast afkomstig is - aan de voet van de mast vastzetten.
Even testen met een 3 Volt knoopcel.
Verlichting klaar.
Volgende stap is servobesturing.

Will keep you posted!