Een tijd geleden heb ik geschreven over
een defecte Railbus. Graag deel ik de reparatie en de oorzaak van de defecte decoder.
Uit de inspectie van de Railbus bleek dat de SDS motor defect was en tevens de decoder.
In de voorraad lag nog wel een Esu Loksound 4.0 21Mtc. Van belang is dat de luidspreker dan wel wordt vervangen! De Loksound 3 maakt gebruik van een 100 ohm luidspreker, bij de 4.0 serie moet deze tussen de 4 en 16 ohm liggen. Gelukkig heeft de standaard bijgeleverde luidspreker van de 4.0 hetzelfde formaat als die in de railbus.
Aangezien de Railbus uit elkaar lag; even een wasbenzinebadje gegeven om met een schone lij te beginnen. Vervolgens voorzien van nieuw smeersel en de locomotief weer opgebouwd.
De motor draait perfect, zolang het interieur niet bevestigd is. Het interieur drukt namelijk de 'flat-cable' naar beneden. Met het interieur erop slaat de motor vast en begint de verlichting aan alle kant te knipperen. Wel blijkt de SDS-elektronica nog in een werkende staat.
Wat blijkt nu? In de 'flat-cable' zitten waarschijnlijk een aantal breuken in de printbaantjes, precies op de 'vouw' bij de motor. Doordat sommige polen geen connectie meer hebben werkt de motor zich zelf dus tegen.
Dit trekt ongetwijfeld een hoge stroom en verklaart de defecte decoder. Dit bleek achteraf toch een andere oorzaak te hebben.
Ik heb nog een poging ondernomen om de onderbroken printsporen te herstellen. Uiteindelijk toch een nieuwe motor besteld, want de solderingen waren even snel weer defect.
De nieuwe motor en Esu Lokpilot 4.0 21 MTC gemonteerd en dan denk je: Railbus gerepareerd. Helaas. Bij de kap erop zetten ontstond direct sluiting in de locomotief. Als je goed kijkt op onderstaande foto zie je een stukje 'vrijliggende printbaan tussen motor en motor stekker! De 'laklaag' op de printbaan is gesmolten, door de warmte van een eerdere kortsluiting.
Toen de printplaat nogmaals geinspecteerd, op de stickertjes zie je direct waar de sluiting zit...... Marklin past 'papieren' stickertjes toe als isolator tussen chassis en printplaat. Op een gegeven moment is de verbinding door het papier gedrukt en dan komt er dus kortsluiting tussen chassis en printplaat. Grijp je niet snel genoeg in, gaat de decoder vanzelf roken.
Na het plaatsen van nieuwe isolatietape was de Railbus weer geheel gerepareerd en draait naar tevredenheid zijn rondes.