Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder

Gestart door Wijbe donderdag 25 augustus 2022, 17:11:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Een tijd geleden heb ik geschreven over een defecte Railbus. Graag deel ik de reparatie en de oorzaak van de defecte decoder.

Uit de inspectie van de Railbus bleek dat de SDS motor defect was en tevens de decoder.

In de voorraad lag nog wel een Esu Loksound 4.0 21Mtc. Van belang is dat de luidspreker dan wel wordt vervangen! De Loksound 3 maakt gebruik van een 100 ohm luidspreker, bij de 4.0 serie moet deze tussen de 4 en 16 ohm liggen. Gelukkig heeft de standaard bijgeleverde luidspreker van de 4.0 hetzelfde formaat als die in de railbus.

Aangezien de Railbus uit elkaar lag; even een wasbenzinebadje gegeven om met een schone lij te beginnen. Vervolgens voorzien van nieuw smeersel en de locomotief weer opgebouwd.




De motor draait perfect, zolang het interieur niet bevestigd is. Het interieur drukt namelijk de 'flat-cable' naar beneden. Met het interieur erop slaat de motor vast en begint de verlichting aan alle kant te knipperen. Wel blijkt de SDS-elektronica nog in een werkende staat.  :)

Wat blijkt nu? In de 'flat-cable' zitten waarschijnlijk een aantal breuken in de printbaantjes, precies op de 'vouw' bij de motor. Doordat sommige polen geen connectie meer hebben werkt de motor zich zelf dus tegen. Dit trekt ongetwijfeld een hoge stroom en verklaart de defecte decoder. Dit bleek achteraf toch een andere oorzaak te hebben.







Ik heb nog een poging ondernomen om de onderbroken printsporen te herstellen. Uiteindelijk toch een nieuwe motor besteld, want de solderingen waren even snel weer defect.  :D









De nieuwe motor en Esu Lokpilot 4.0 21 MTC gemonteerd en dan denk je: Railbus gerepareerd. Helaas. Bij de kap erop zetten ontstond direct sluiting in de locomotief. Als je goed kijkt op onderstaande foto zie je een stukje 'vrijliggende printbaan tussen motor en motor stekker! De 'laklaag' op de printbaan is gesmolten, door de warmte van een eerdere kortsluiting.



Toen de printplaat nogmaals geinspecteerd, op de stickertjes zie je direct waar de sluiting zit...... Marklin past 'papieren' stickertjes toe als isolator tussen chassis en printplaat. Op een gegeven moment is de verbinding door het papier gedrukt en dan komt er dus kortsluiting tussen chassis en printplaat. Grijp je niet snel genoeg in, gaat de decoder vanzelf roken.

Na het plaatsen van nieuwe isolatietape was de Railbus weer geheel gerepareerd en draait naar tevredenheid zijn rondes.







Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
leuke beschrijving.Die flatcables gooi ik overal uit en vervang ze door gewone draden (al dan niet multiwire cote a cote). Veel problemen die weg zijn.
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Wat een plakkertje allemaal kan voorkomen... :thumbup:
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Dus Märklin maakt een vervangende motor voor de SDS motor?

Groet, Anne W
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Denk eerder dat het is nog zolang de voorraad strekt. Voor wat betreft de motor.
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Voor een vervanging voor een andere motor kun je bij SB Modellbau  terecht.
-> https://www.sb-modellbau.com/details/H0-Motorisierungssatz-Maerklin-VT-98_SDS-Sinus

Voor deze Railbus zijn ze nog te bestellen bij Marklin en op Ebay.de wat ik dus ook heb gedaan. -> https://www.ebay.nl/itm/224449616799

Nu heb ik nog een ander SDS treinstel liggen, de 37772. (SVT04)
Hiervan is de SDS-motor elektronica helaas defect
Voor dat treinstel  heb  ik gekozen  voor een andere motor van SB Modelbau in combinatie met een nieuwe 21 mtc schnitstelle.
-> https://www.sb-modellbau.com/index.php?page=details&path=29069
-> https://shop.lightmytrain.com/21mtc-adapter-platine.html

Voor de 37772 volgt nog wel een keer een eigen reparatie draadje.
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Goed gedaan toch.
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Citaat van: bellejt op donderdag 25 augustus 2022, 17:21:37
... Die flatcables gooi ik overal uit en vervang ze door gewone draden.......

Gelijk heb je doe ik (vaak) ook.

groet
Harald
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Om de flatcable te vervangen van SDS-motoren voor losse draden moet je het vliegwiel met wormwiel van de as af trekken. Zelfs met het juiste gereedschap heb je een zeer aannemelijke kans om de assen krom te trekken :mrgreen: Zo heb je dus ook snel genoeg de reden voor de nieuwe motor.

Het vervangen van de flatcable's zie je niet vaak voorbij komen, ben best benieuwd hoe jullie dat doen. Ik zou zeggen maak er eens een topic voor met wat foto's!

Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
 @citaat
Ach je bent er dan druk mee en je vergeet foto's te maken.
Vaak gebruik ik een hele puntige-, pincet en soldeer stift.
Wel een vaste hand nodig en ook gebruik makend van een microscoop.
Ooit zo ook de gouden-microfoon van Lee Touwers zo gerepareerd (was draadje van het spoeltje afgebroken).

groet
Harald
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Beste Wijbe,

Het is dus een nieuwe SDS motor?

Groet, Anne W
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Citaat van: Anne W op vrijdag 26 augustus 2022, 10:18:34
Het is dus een nieuwe SDS motor?
Correct. Zowel een nieuwe motor (exact dezelfde als de originele) als nieuwe decoder.
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Dan heeft Märklin van deze motor en decoder een grote voorraad gehad of ze hebben minder railbussen verkocht als ze gedacht hadden.

Groet, Anne W
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
 @citaat  :offtopic: Anne, de verkoop van railbussen staat toch los van voorraad beheer van onderdelen?
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
 :offtopic: Bovendien zit die motor niet alleen in de railbus maar o.a. ook in de diverse Turmtriebwagens....
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Beste Ad,

Als Märklin het een beetje bedrijfsmatig bekeken heeft dan is er vast een vraag van inkoop aan verkoop geweest hoeveel ze er dachten te verkopen...., tenminste zo ging het altijd bij een voor mij bekende fabriek.

Typisch is natuurlijk dat er van andere loks met SDS motoren niets meer te krijgen is.

Groet, Anne W
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Beste Anne,

De SDS motor werd als onderhuidsvrije motor gekenmerkt.
Dan zou het niet logisch zijn, om er een heleboel in de onderdelenvoorraad op te nemen. 😉
Natuurlijk weten we nu wel beter.
Re: Marklin 39980 Railbus - Repareren van defecte SDS motor en decoder
Beste allen,

Dit topic wil ik, ondanks de oudere datum, toch even nog gebruiken als mag.

Mijn railbus 39980 stopte plotseling, kortsluitingmelding op de Ecos, dus eraf. Decoder ruikt niet, niks lijkt op elektronika brand. Lok schiet vooruit op testbaan, andere kant op n brom alleen...hoop vreemde dingen ineens. Kortom, t lijkt op tzelfde probleem als dat Wijbe omschreef in zijn topic en zijn remedie heb ik dan ook ter hand genomen en "gekopieerd".  Nieuwe plakkers tegen mogelijk kortsluiting, nieuwe softdrive motor besteld en reeds ontvangen, plus een nieuwe Msd3 decoder met de Marklin Tool van geluidsbank en extra sounds voorzien. Sound klinken allemaal super. So far so good.

Btw....De railbus bevatte origineel een OEM 3.0 loksound decoder zoals ik las maar welke niet is uit te lezen of te resetten door mij...niet op marklin of ESU software.

Kan ik deze decoder zomaar dus vervangen door n Msd3 decoder èn.....moet ik die aux 3 en 4 (waarover ik wat gelezen maar niet begrepen heb) nu allebei dus aanvinken via de marklin software? Of denk ik nu te simpel?

Greetz en thanx Seb :)