Nieuws: Belangrijke informatie over foto's gehost bij Tinypic. Klik om het topic hierover op het forum te lezen.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  Vraag over Zwitserse lichtschakeling voor loks
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Vraag over Zwitserse lichtschakeling voor loks  (gelezen 1879 keer)

treinsmurf

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Vraag over Zwitserse lichtschakeling voor loks
« Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006, 22:00:58 »

Hallo,

Ik ben aan mijn volgende ombouwprojektje gestart. Het betreft een zitserse RE4/4 IV van marklin (de 3328).
Bij veel nieuwe loks lees ik: voorzien van zwitserse lichtschakeling.
In de marklin catalogus staat hiervoor: 3 punts frontsein en 1 wit sluitsein,
Nu komt op internet ook andere combinaties tegen (2 front en 1 sluitsein).

Mijn vragen:

1. maakt de RE4/4 IV in het echt ook gebruik van deze zwitserse lichtschakeling?

2. welke schakelstanden (welke kleuren en posities) zijn er mogelijk bij een zwitserse lichtschakeling?

3. Heeft iemand dit al eens gebouwd en hoe realiseer je dit het gemakkelijkst?

 treinsmurf :roll:
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Vraag over Zwitserse lichtschakeling voor loks
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006, 23:05:27 »

@Peter. De voorbeelden op die link kloppen hier en daar niet meer.
Op dit moment zijn verschillende afwijkingen in de praktijkt te zien en de BLS heeft altijd al afgeweken van de SBB.

@ treinsmurf (gaan we weer wie het ook zijn mag :roll: )

1- ja 1:1 maakt deze machine (net als alle andere) gebruik van deze lichtschakeling.

2- Voor 3-punts verlichting wit met rechts achter wit.

3- Je zult je lichtgeleider moeten scheiden en een extra lampje plaatsen.
Hier zie je hoe ik dat ooit bij een HAG lok heb gedaan.

Dat wordt dus knutselen  :P  :wink:

Johan.
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Vraag over Zwitserse lichtschakeling voor loks
« Reactie #2 Gepost op: zondag 20 augustus 2006, 00:13:57 »

Citaat van: Freak
Johan schreef:
Citaat
@Peter. De voorbeelden op die link kloppen hier en daar niet meer.
Op dit moment zijn verschillende afwijkingen in de praktijkt te zien en de BLS heeft altijd al afgeweken van de SBB.
Eerlijk gezegd weet ik niet zo heel veel van het Zwiterse bedankt voor deze info. Heb jij daar wel een goede link van ?.

Mvg,
Peter


Das het probleem, is niet op correct op internet te vinden.
Zoals ik al aangaf bevindt deze materie zich een beetje in grijs gebied.

Johan.
Gelogd

Blausee-Mitholz

  • Gast
Vraag over Zwitserse lichtschakeling voor loks
« Reactie #3 Gepost op: zondag 20 augustus 2006, 00:29:46 »

Citaat van: Freak
Johan,

Bedankt.
Toch nog een vraagje, klopt het overgrote deel wel (seinen enz.)

Mvg,
Peter


Yep dat klopt wel.
Het enige grijze wat er (op dit moment) is betreft de wijze van voeren van sluitseinen zowel bij reizigers treinen alsmede bij opdrukdiensten.

Pendeltrein met Re 460 zie je nu met 2 rode sluitseinen, dat was altijd 1 rood sluitsein.
Andere reizigers treinen zie je nu met 1 of met 2 sluitseinen. Eénduidig beleid is er nu kennelijk niet.

BLS heeft altijd 2 sluitseinen gevoerd. De Märklin Re 465 (C-sinus) loks zijn op dit punt dus niet correct.
Ik heb de hr Keuterman ooit gevraagd of dat gewijzigd kon worden maar ik verkondigde volgens hem onzin  :(
Helaas houd het dan op (Zij weten kennelijk beter dan de kenner..............)

Ik moet zelf nog eens verzinnen hoe ik dat tweede sluitsein bij die Re 465 bij kan maken.

Johan.
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.164 seconden met 22 queries.