Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?

Gestart door EgMaf woensdag 09 april 2008, 23:30:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Hallo experts.

Na de overstap van Mobile Station naar Central Station (uit 29840)valt mij op dat de draaiknop van het MS veel lekkerder reageert dan die van het CS.
Vooral als je een een keer, snel, wilt doordraaien naar stilstand of naar een hoge snelheid, lijkt het alsof de draaiknoppen van het CS dat snelle draaien niet aankunnen en pulsen missen. Helaas blijft een loc dan ook langzaam verder rijden als ik denk dat ik hem snel tot stilstand heb gebracht.
Als ik tijdens het draaien een beetje op de knop druk (van bovenaf) gaat het al een heel stuk beter. Zoals gezegd gaat dat op dezelfde snelheid met het MS wel goed.

Ik heb gemerkt dat:

  • Een CS meer rijstappen kent dan een MS, en dat dat helaas niet aan te passen is. Maar ook op het scherm van het CS zie ik niet dat de snelheid snel genoeg zakt als ik snel aan de knop draai, tenzij ik dus wat druk op de knop uitoefen..
  • Je je loc ook snel stil kunt zetten (zonder noodstop te gebruiken) als je op het snelheidsgrafiekje op het CS scherm drukt (dat werkt uiteraard niet zo bij een MS). Helaas kun je de loc niet op dezelfde manier weer snelheid geven.

Wat wil ik jullie nou vragen?

  • Hebben jullie dezelfde ervaring met snel draaien aan de CS knoppen, of zijn mijn knoppen niet helemaal lekker?
  • Maakt het bij jullie ook verschil als je tijdens het draaien (zachtjes) druk op de draaiknoppen uitoefent (niet te hard: dan stopt hij meteen omdat je van rijrichting verandert).
  • Klopt het dat je het aantal rijstappen op een CS niet kunt veranderen?

Alvast bedankt,
EgMaf
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Hoi EgMaf,

De zaken die jij aanstreept, herken ik ook. Vooral bij locs met 128 stappen lijkt het soms wel alsof je uren moet draaien. Ik druk meestal, als ik wil stoppen, op het grafiekje.
Om heel eerlijk te zijn had ik het ook al een beetje bij een MS (vooral bij 128 stappen).
Het zou mooi zijn als je Märklin bij een volgende update het zo zou maken dat je ook met 'slepen' de loc weer vaart kon geven.

Echter, ik gebruik een 'eigen' methode door aan de knoppen te draaien. ik pak de knop niet met 2 vingers vast, maar ik druk met duim op de zijkant en draai op die manier. het is een beetje lastig uit te leggen,maar stel je voor dat je een zogenaamde 'slidephone' in je handen hebt die je met één beweging van je duim open kan maken. Op die manier oefen je meer druk uit en reageert het beter.

Ik weet eigenlijk niet waarom het zo is; is het een ontwerpfout of zit er een andere reden achter, zou je jezelf afvragen, omdat het beter reageert als je iets meer druk uitoefent, wat er bij mij op zou duiden dat dit met een reden gedaan is.

Kortom: Er is niks met je CS aan de hand :)
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Citaat van: ajmdonker op woensdag 09 april 2008, 23:39:22
De zaken die jij aanstreept, herken ik ook. Vooral bij locs met 128 stappen lijkt het soms wel alsof je uren moet draaien. Ik druk meestal, als ik wil stoppen, op het grafiekje.
Om heel eerlijk te zijn had ik het ook al een beetje bij een MS (vooral bij 128 stappen).
Het zou mooi zijn als je Märklin bij een volgende update het zo zou maken dat je ook met 'slepen' de loc weer vaart kon geven.

Echter, ik gebruik een 'eigen' methode door aan de knoppen te draaien. ik pak de knop niet met 2 vingers vast, maar ik druk met duim op de zijkant en draai op die manier. het is een beetje lastig uit te leggen,maar stel je voor dat je een zogenaamde 'slidephone' in je handen hebt die je met één beweging van je duim open kan maken. Op die manier oefen je meer druk uit en reageert het beter.
Ik snap wat je bedoelt: Ik omschreef hetzelfde als "tijdens het draaien(zachtjes) op de knop drukken" :)

Citeer
Ik weet eigenlijk niet waarom het zo is; is het een ontwerpfout of zit er een andere reden achter, zou je jezelf afvragen, omdat het beter reageert als je iets meer druk uitoefent, wat er bij mij op zou duiden dat dit met een reden gedaan is.

Kortom: Er is niks met je CS aan de hand :)
Da's goed nieuws! Want juist omdat hij beter reageert met een beetje extra druk, dacht ik dat de knoppen slecht conact hadden (en er dus een probleem met "mijn" CS was.
Overigens las ik in een andere post het volgende:
Citaat van: Davy op vrijdag 14 maart 2008, 20:21:32
Mfx heeft 16 functies maximaal. Kan je alleen op een CS de snelheidsgrafiek van je mfx loc veranderen bijvoorbeeld naar liniaar of naar nog andere snelheidsgrafieken. Bijvoorbeeld binnen 40 rijstappen op 2/3 van de maximale snelheid zitten. Kortom alles is mogelijk.
en:
Citeer
Ook kan je een mfx loc op een andere snelheidgrafiek zetten. Bijvoorbeeld op een hele snelle binnen een klein aantal rijstappen op een hoge snelheid zitten of op een hele langzame als je van heel langzaam rijden houdt.

Toch eens even vragen (in dat topic) hoe dat dan zit  :P

Bedankt voor je snelle reactie!

EgMaf
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Ik heb net een CS en merkte ook dat het anders werkt als een MS.
Omdat ik nog niet veel gereden heb met het CS kan ik er nog niet veel over zeggen, maar ik kreeg het idee dat je inderdaad even goed door moet krijgen wanneer de knop zorgt voor een normale of snelle afremming/optrekking.

Koen
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Je snelheidscurve pas je aan via loc wijzigen en dan even het goede tabblad zoeken.

Koen
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Is dit niet alleen voor de invloed van de locomotief zelf? dus dat hij in een curve optrekt?
Ik heb zelf met deze instelling nog niet gespeeld, moet ik eerlijkheidshalve toegeven..
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Hallo Eg(bert?)maf.
Citaat van: EgMaf op woensdag 09 april 2008, 23:30:47
  • Hebben jullie dezelfde ervaring met snel draaien aan de CS knoppen, of zijn mijn knoppen niet helemaal lekker?
  • Maakt het bij jullie ook verschil als je tijdens het draaien (zachtjes) druk op de draaiknoppen uitoefent (niet te hard: dan stopt hij meteen omdat je van rijrichting verandert
Helaas heb ik dit probleem ook met mijn nieuwe CS (29840)
Het meest duidelijk is dit wanneer ik de locs het remgeluid wil laten produceren.
Met de draaiknop die slecht snel terug te draaien is, lukt dit nu helemaal niet meer en moet ik overschakelen naar de andere draaiknop om dit alsnog voor elkaar te krijgen.
Aangezien het erger is geworden en de andere draaiknop goed functioneert, is dit volgens mij gewoon een klacht en wanneer je met "trucs" toch de draaiknop (snelheidsregelaar) goed kunt bedienen is er toch iets mis met de draaiknop! :?

Mijn CS wordt dan ook bij Jim Knopf omgewisseld.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Citaat van: AlbertJan op donderdag 10 april 2008, 08:03:59
Hallo Eg(bert?)maf.
Citaat van: EgMaf op woensdag 09 april 2008, 23:30:47
  • Hebben jullie dezelfde ervaring met snel draaien aan de CS knoppen, of zijn mijn knoppen niet helemaal lekker?
  • Maakt het bij jullie ook verschil als je tijdens het draaien (zachtjes) druk op de draaiknoppen uitoefent (niet te hard: dan stopt hij meteen omdat je van rijrichting verandert
en moet ik overschakelen naar de andere draaiknop om dit alsnog voor elkaar te krijgen.
Aangezien het erger is geworden en de andere draaiknop goed functioneert, is dit volgens mij gewoon een klacht en wanneer je met "trucs" toch de draaiknop (snelheidsregelaar) goed kunt bedienen is er toch iets mis met de draaiknop! :?

Ok, bij jou is er dus een duidelijk verschil tussen de 2 draaiknoppen.
Bij mij niet, ze reageren vrijwel hetzelfde. Ik denk dus dat ik er gewoon aan moet wennen...

Overigens kun je je loc ook snel laten afremmen (om het remgeluid te horen) door op de zwarte snelheidsgrafiek te drukken (op het touch-screen).
Dan gaat de snelheid terug naar 0 zonder noodstop, dus met afremvertraging & remgeluid. Het remgeluid van de BR85 is trouwens wel heel apart: Hij wordt dan stil, en dat schijnt ook juist zo te horen (daar is bij het origineel een hele logische technische reden voor, die mij boven mijn pet gaat :)).

Veel plezier ermee!

EgMaf[/list]
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Heb hetzelfde probleem,oppervlak van de draaiknoppen zijn te glad, vinger wat nat dan gaat het al veel beter.Ik ga eens proberen ze wat ruwer te maken,kijken of dat helpt.
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Citaat van: AdriaansAirbrush op zondag 13 april 2008, 20:58:51
Heb hetzelfde probleem,oppervlak van de draaiknoppen zijn te glad, vinger wat nat dan gaat het al veel beter.Ik ga eens proberen ze wat ruwer te maken,kijken of dat helpt.

Hallo Adriaan.
Voordat je zelf met de knoppen aan de gang gaat, lees even de berichtjes hiervoor door.
Het kan ook aan de knop(electronica) liggen! :shock:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Hallo AlbertJan
Ik ga natuurlijk niet aan de knoppen prutsen,alleen proberen met dubbel klevend plakband een ruwer oppervlak er op te plakken,kijken of het helpt.Laat het nog weten wat het resultaat is.
Groetjes Adriaan
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Hmm, ik heb van 't weekend nog is even zitten proberen.
Het vreemde is dat ik geen patroon kan ontdekken in de manier om "snel te draaien".
Om per 1 rijstap omhoog of omlaag te gaan is geen probleem, gewoon rustig draaien.
Maar als ik snel ga draaien schiet de ene keer het aantal rijstappen wel omhoog/omlaag en de andere keer niet.
Ik ben er nog niet achter wat precies te truc is...

Koen
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Ik heb me erbij neergelegd: Als je snel draait moet je altijd even kijken wat het CS er nou van gemaakt heeft. Het probleem lijkt em softwarematig op te lossen: Het CS merkt wel of er snel of traag gedraait wordt, dus dan kan de software er ook anders op reageren (grotere stappen nemen, sneller naar de max/min stap gaan). Hopelijk lost Märklin dat nog wel op, maar echt problematisch vind ik het niet meer, nu ik heb geleerd op dit forum dat je ook op de kurve kunt drukken om de loc stil te zetten...

Het verslepen (of rechtstreeks aanklikken) van de snelheid via het scherm zou inderdaad ook mooi zijn, maar dan zou ik ook de lay-out van het scherm willen veranderen zodat je ook wat meer ruimte krijgt om te slepen.

Groet,
EgMaf
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Hallo,
ik heb om de knoppen een rubber riempje
gelijmd...
geen probleem meer met gladde vingers en duim 8)

groetjes
wim
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Citaat van: EgMaf op maandag 14 april 2008, 10:19:44
Het CS merkt wel of er snel of traag gedraait wordt, dus dan kan de software er ook anders op reageren (grotere stappen nemen, sneller naar de max/min stap gaan).
Volgens mij zit dat er nu al in, alleen merkt het CS niet altijd dat er hard gedraaid wordt. Dus toch mogelijk een hardware probleem?

Koen
Re: Snel draaien aan rode knoppen CS werkt niet?
Wat een  getob zeg, koop toch gewoon een 6021 8)

Mvg Gert