Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,

Gestart door Silverrails1921 vrijdag 19 augustus 2022, 15:50:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
hallo,
kan zijn dat er hier mee veel vermeldt is, of ergens geschreven in een topic!

mijn vraagje,
ik heb hier nog oude wagonnetjes op de oude wijze met vering tussen 2 assen van de jaren 60 en 70 tigers,
verschillende vervormd en slechtwerkend aansluiten, voor de rest nog prima in staat!
juist de aansluiting aan elkaar zijn moeilijk of niet eens,
heeft iemands tips of raad ervoor, of hoe doen jullie dit?
de huidige wagonnetjes zijn zo gemaakt dat je er gewoon nieuwe kan vervangen en veranderen van onderdelen (merk), heb ik vernomen en gelezen ergens,
de assen ga ik ook vervangen door nieuwe te kopen, dan rollen ze terug soepel en gesmeerd,

Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
 @citaat
Wielen goed schoonmaken en smeren (mits niet versleten)
Koppelingen goed zetten (rechtbuigen indien nodig) hoef je in princiepe niet te vervangen.
Zet hier eens een foto neer dat zegt vaak veel meer ....

groet
Harald
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Bedoel je dat je de koppelingen wilt vervangen? Eventueel door kortkoppelingen. Misschien passen de Roco kortkoppel mechanismen er wel onder of anders de Symoba mechanismen, die passen altijd en zijn heel erg goed.

Zijn helaas niet overal te koop, moet je effe Googlen op "Symoba kurzkupplung".
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
hallo,
bedankt voor jullie reactie!

hier zijn er foto's van de oude modellen,

@Harald,
de wieltjes zijn nu eraf om te zuiveren van smeer en vuil in een bakje met was benzine, straks terug eraan monteren en smeren,
sommige hebben zelfs geen veertjes tussen de assen,

@ Henk en Leen,
bedankt voor jullie tips, zal het lezen en bekijken,

oeps foto bestand te groot
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Hi Benny,

Binnenkort is er treinenbeurs in Houten op zaterdag 27 augustus daar kan je o.a. veerjes kopen.

groet
Harald
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Als de Relex koppelingen goed zijn afgesteld koppelen én ontkoppelen ze over t algemeen prima.
Märklin heeft een speciaal malletje daarvoor:
koppelingsmal
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
 @citaat mee eens.
Als je toch kortkoppelingen wil kan je ook via E-bay.de bij mobadapter kijken, hij print veel soorten kortkoppelingsschachten. Mocht rechtstreeks bestellen via E-bay niet lukken, dan kan je hem via een E-bay-bericht en dan per e-mail buiten E-bay om bij hem bestellen.
De koppelingen die al met een schroef aan de wagon zitten zijn het makkelijkst te vervangen. Die met een braampje vastzitten zijn lastiger, dan moet je zelf een schroefgat tappen.
Groet, Paul
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
hallo Harald, Hanzi en Paul,
bedankt voor jullie raad,
ze zijn stroef en klein beetje vervormd de koppelingen van de oude wagonnetjes,
mijn broer heeft die ergens uit op een zolder bij iemand overgekocht zo'n 40 jaar geleden,
een deel verroeste koppelingen moet ik dan herstellen, dacht met te vervangen maar ze zijn met een braampje vast gemaakt,
met die tip van Paul misschien het zo doen, maar zijn ze nog te koop?
ergens is het spijtig dat jullie zo ver zijn, kon dan veel met jullie gedachten wisselen, ben misschien van oude stempel, live gesprekken???
ben aan na denken of ik naar Houten komt, de moeite is om alleen ver van Limburg Belgie,
foto's ben ik er mee bezig maar lukte niet te verkleinen, eventjes geduld!
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
 @citaat Gebruik de website Abload Deutschland dan hoef je ze niet te verkleinen. En dan kan je ze zo in het bericht plaatsen met de link
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Hoi Benny,

Foto's verkleinen kan ook met Windows.
Klik met je rechter muisknop op je foto in je map en klik op openen met Paint.
Dan kun je linksboven in de werkbalk op formaat wijzigen en pixels aanklikken en die veranderen in max 1600x1200. Ik maak er meestal 1200x900 van, dan past de foto mooi op het forum.
Fluitje van een cent en zelfs digibete Tony kan het  :P

Succes !

Trouwens, met een beetje prutsen zijn die oude koppelingen prima weer bruikbaar te krijgen.

Grtz Tony
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
@citaat @citaat abload deutschland is groot en al jaren gratis beschikbaar; als ze er, ondanks dat, mee kappen dan ben je je foto's kwijt en staan ze ook niet meer op het forum. Is in het verleden al meermalen gebeurd met foto-host-sites.

@citaat @citaat @citaat er zijn er hier meer van de oude stempel hoor, die hebben zich verenigd in de WOSA. En zoals Tony - ook zo'n oude stempelaar- al aangeeft zijn de koppelingen over het algemeen nog wel te redden. Punttangetje, pincet en de eerder genoemde koppelingsmal zijn daarbij je beste vrienden.
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
hoi,

Citaat van: Hanzi op zondag 21 augustus 2022, 13:52:40
@citaat @citaat abload deutschland is groot en al jaren gratis beschikbaar; als ze er, ondanks dat, mee kappen dan ben je je foto's kwijt en staan ze ook niet meer op het forum. Is in het verleden al meermalen gebeurd met foto-host-sites.

Ja en? Het is een keuze van het forum zelf. Het forum zelf biedt niet zoals Beneluxspoor.net een eigen (open voor iedereen toegankelijke) upload voor foto's. Alleen maar verkleinde foto's aan een bericht. Dan moeten de gebruikers wel over op "eigen" uploadservices. De reden dat een forum het niet wil kan ik zeer goed begrijpen. Het kost namelijk ontzettend veel dataverkeer. En een contract met veel dataverkeer is bij een hoster niet echt goedkoop. Dan kom je als gebruiker uit bij externe partijen met het risico dat deze ook een keer hun diensten stoppen. Het is niet anders. Het blijft een keuze van het forum zelf.
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Dat snap ik allemaal, Ronald.
Maar je kunt hier op het forum prima foto's uploaden, mits je ze even verkleind.
Het blijft de keuze van de gebruiker zelf om van deze mogelijkheid gebruik te maken of van een externe hostingsite. De laatste keuze met het gevaar dat vroeg of laat de foto's verdwijnen van het forum hetgeen jammer is van bepaalde topic's (als reactie op je "ja en?").
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
 @citaat: Het forum ruimt (Ruimde) al jaren "draadjes" op. Daardoor verdwijnen draadjes als er niet veel gebeurd toch wel. De informatie hier op het forum en internet algemeen is niet voor eeuwig.

Citaat van: Hanzi op maandag 22 augustus 2022, 14:13:07
Maar je kunt hier op het forum prima foto's uploaden, mits je ze even verkleind. Het blijft de keuze van de gebruiker zelf om van deze mogelijkheid gebruik te maken of van een externe hostingsite.

Kleine foto's is niet meer van deze tijd.
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
 @citaat2 sommigen kijken alleen op hun smartphone, dan maakt de grootte niks uit ;)
trouwens FB en anderen maken grote foto's doelbewust kleiner en van mindere kwaliteit, ze prefereren kwantiteit boven kwaliteit;


mvg,
Michel
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
 :offtopic: @citaat  @citaat Jammer Ronald, een gemiste kans!
Wel weer een mooie gelegenheid om het buurtpanel te promoten.
Op dit forum is een topic met uitleg over het plaatsen van foto's dit forum: klik
Enne ... extern gehoste afbeeldingen staan niet in relatie tot het archiveren van topics.  ;)
Wat mij betreft mogen de laatste 5 niet ter zake doende berichten, inclusief deze, opgeruimd worden ...

Groeten,

Erik.
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
 :offtopic:

@citaat / Nieuwenhuis Ik promoot helemaal niet het buurforum. Heel jammer dit....  :| Ik geef alleen wat hun oplossing is. Ik geef ook meteen aan dat dit forum daar nooit voor gekozen heeft. Wat ik heel goed kan begrijpen. Het scheelt een bult dataverkeer en dus ook kosten.. Alleen het nadeel is meteen dat gebruikers externe hosters gebruiken. Met als risico dat er draadjes verminkt worden. Goed, risico speelt ook gewoon bij de buurtfora. Want sommige gebruiken de externe hosters om toch beheer over hun eigen plaatjes te houden.

Citaat van: ramdani op maandag 22 augustus 2022, 15:56:38
@citaat2 sommigen kijken alleen op hun smartphone, dan maakt de grootte niks uit ;)

Dat is een ander discussie.  :)

Citaat van: ramdani op maandag 22 augustus 2022, 15:56:38
trouwens FB en anderen maken grote foto's doelbewust kleiner en van mindere kwaliteit, ze prefereren kwantiteit boven kwaliteit;

Jep, en dat kan de forum software niet uit zichzelf. Daarom moet de gebruiker dat zelf doen.
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
hallo,
terug naar de onderwerp!

heb gisteren na overleg al inkom kaarten gekocht voor naar Houten te komen nu zaterdag,
we zullen zien wat het te bezichtigen heeft deze beurs, :)
de assen zijn onder handen genomen, was benzine,

de rest zoals men meldt eens bewerken met tangetje en pincet,
sommige zal ik toch moeten vervangen denk ik,
even in Houten bekijken wat er te bieden is, ook veertjes kopen,
wie weet kom ik er iemand tegen van jullie???
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
hallo,

hier deel 1 foto's
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
deel 2!
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Zo te zien, is het verkleinen van de foto''s prima gelukt, Benny  :thumbup:
Je kunt er per keer maximaal 5 plaatsen.

Het zijn dus vooral de missende veertjes, da's alvast een meevaller.
Gaat vast goed komen  ;)

Grtz Tony
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Citaat van: Silverrails1921 op maandag 22 augustus 2022, 17:00:16
hallo,
terug naar de onderwerp!
:thumbup: :thumbup: :thumbup:


Kijk of je in Houten een koppelingsmalletje kan scoren.
Verder zie ik ook ballpoint veertjes; die zijn veel te stug, dus moeten ook vervangen.
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
In Houten staan meestal wel twee of drie (of meer) handelaren die onderdelen, dus ook veertjes, verkopen.
Die veertjes in de witte koelwagen, de Shell wagen en de wagen die op de foto ernaast ligt lijken wel origineel.

Groet, Paul
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
hallo,

@ Paul, ja er zijn die nog de origineel veertjes hebben,
de anderen elastiekjes of zoals Hans vermeldt veertjes van ballpoint, (ik weet of wie het dit gedaan heeft, mijn vader of komt het nog via persoon dat mijn broer kocht??)
ik zal ze zeker vinden daar op die beurs, bedankt voor die tip,
@tony, dankzij je tip kon ik de foto's verkleinen en op de topic plaatsen, dank hier voor,

zoals die ene koppeling dat verroest is, zijn er ook vervormden, je ziet blijkbaar niet goed op de foto's,
de koppelingsmal ga ik zeker kopen als ik het vinden kan op de beurs,
nogmaals bedankt iedereen voor jullie reactie en hulp,
laat jullie weten wat er gevonden is, en hoe het verder verloopt na de beurs in Houten!
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
hallo,
wat een ervaring of belevenis in Houten! :)
ik heb de onderdelen die ik nodig heeft gevonden en ook gekocht,
later foto's van,
nu eventjes uitrusten na een drukke verplaatsing,  de A27 was afgesloten terug naar huis :(
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
hallo,
hier zijn de gekochten waren, :)
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
deel 2!
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Mooie en nuttige buit ! Met als kers op de taart een deftige set wagens, Benny  :thumbup:
Het bouwfeest kan (bijna) beginnen  :P

Grtz Tony
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Houdt er rekening mee dat de wielen in de wagon met draaistellen een andere aslengte hebben dan de 2-assige wagens.

Mvg
Marcel
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
hallo,
@tony,
jaja ik weet het wel die topic ben ik al aan voorbereiden, O:-D
het probleem is, ik ben er nog niet uit wat ik kan en of mijn wensen kan inplanten,

@Marcel,
oei,  8o ze zijn allemaal niet het zelfde afstanden de maten,
weer een les geleerd,
dank voor je tip,  :thumbup:
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Citaat van: pajomaho op zaterdag 20 augustus 2022, 12:31:01

De koppelingen die met een braampje vastzitten zijn lastiger, dan moet je zelf een schroefgat tappen.

@ Paul,
als ik deze zou doen los maken en de koppelingen herstellen, die schroefjes met tap, waar heb je dan kunnen vastkrijgen ( winkel of website)?

PS: ik heb er gevonden H***, maar weet niet welke safe zijn Inox of verzinkt tap schroefjes?


Edit Frenkievee: quote gerepareerd
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
 @citaat Ik heb twee tapsetjes: één ooit gekocht op de beurs in Houten, en één bij de lokale ijzerwarenhandel (Pijper, Oude Gracht in Utrecht). Welke materialen 't zijn, geen idee, al lijkt mij Inox langer meegaan.
Maar dit soort wagonnetjes heb ik zelf nog niet verbouwd (vond dat op zich te lastig en de wagonnetjes nog te mooi om ze origineel te houden, of andere juist te weinig meer waard om eraan te beginnen).
Wellicht moet je even kijken in E-bay.de bij mobadapter, hij heeft diverse plaatjes bij zijn te verkopen kortkoppelingen staan, wellicht is dat voor jou ook genoeg om aan de gang te gaan met wat je nu gekocht hebt. Misschien verkoopt hij ook wel tap-setjes.

Dat Insider setje wagens heb ik ook. De koppelingen geven bij mij problemen in bochten (blijven haken in de buffers); ik wacht op de nieuwe kortkoppelingen die vlakker zijn, zodat ze dan wellicht niet meer blijven haken.

Groet, Paul
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
voor de draadtappen heb ik bij ali ff gekeken.Spotgoedkoop en werken goed.Makkelijk als er al eens een gaatje moet groter gemaakt worden van 2 naar 3 mm omdat die vijsjes makkelijker te krijgen zijn
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
hallo,

@ Paul,
die wagonnetjes heb ik in volgorde achter elkaar geplaatst en tot nu toe nergens geen problemen gehad, blijven goed volgen,
alleen merk ik dat tussen de wagonnetjes, sommige openingen zijn  verschillenden > 1,5 of 2cm,
is dit normaal?

en ja de koppelingen heb ik ook in gedachten alles origineel te houden, alleen die ene vervormde misschien,

daarom Paul en Johnny dat ik er achter vraagt van die schroeven,
dit ga ik nog mee wachten, en naar die mobadapter zoeken,
toch bedankt,
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
hallo,
@citaat
correctie, de tussen openingen zijn wel even ver,
over heen gekeken door dat sommige wagonnetjes een opstap hebben,  :roll:
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Benny, heb je originele Märklin veertjes gekocht of namaak of wat regulier in de handel is?
Ik heb gemerkt dat de reguliere veertjes en de namaak, die dus universeel zijn en in meer speelgoed en weet ik wat voor apparaten kunnen zitten veel stugger zijn dan de Märklin veren. Zo kan het gebeuren dat de koppeling niet goed meebeweegt in de boog of wissel en de wagen eruit loopt. De M-veer is van een ander veerstaal gemaakt veel soepeler en dunner. Kwam hierachter na een partijtje op Echo Bay gekocht te hebben. Ik koop dus nu alleen nog maar de wat duurdere originele.
Over de koppelingen die met een gestanste staafje bevestigd zijn, klinknagel, of zoals hier dat braampje werd genoemd. Als de drager (dat deel wat aan het braampje zit) heel is en zonder al teveel roest kun je overwegen de drager te laten zitten en de verroeste of kapotte delen als beugel en bij Relex uitvoering het zwanenhals deel vervangen. Voorzichtig de delen uiteenbuigen, vervangen en weer dichtknijpen.
Hoe je roest behandeld is op dit forum wel genoeg te vinden. Daarmee krijg je eventuele roest wel weg van de drager. 

:offtopic: Allen: hoe zit het met de koolborstels E600300 en de vervangers daarvan? Zijn die minstens even goed? Iemand ervaring? Mag ook verwezen worden naar een ander topic over vervangende koolborstels als ik die gemist heb.
Dirk :-{)
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
:offtopic: ik gebruik wel imitatie koolborstels -beide typen- maar ben niet iemand die bedrijfsuren na vervanging bijhoudt. Is me niet opgevallen dat ze sneller slijten. Is sowieso lastig wat van te zeggen; in de ene loc zullen ze mogelijk sneller slijten dan in een andere (bv bredere spleten in een oudere collector die ook nog ruw en ingesleten kan zijn etc).
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
hallo,
@ Dirk,
ik denk van Marklin,
in Houten stond een Duitse stand helemaal in de hoek van de zaal achteraan rechts van de inkom zaal
( zaal tegenover de inkom waar wij ons kaart gescand hadden),
daar lagen er verschillende onderdelen van Marklin,
ik heb het al gemonteerd onder de wagonnetjes,
de eerste set (5) staat klaar, assen gepoetst en op maat gemonteerd en getest gisteren,
het reed als een volgbare rijtje achter de loc, :thumbup:
geen ontsporingen of lossende koppelingen,
van de laatste wagonnetje moet ik toch eentje koppeling vervangen, gebroken beugel, (foto komt nog)
de rest moet nog gedaan worden, :)

@Dirk en Hans,
over die koolborsteltjes? ik heb het via de originele Marklin winkel gekocht,
ik heb de oude originele locs die analoog rijden, en tot nu  :thumbup:
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Bij een Duitse verkoopstand iets kopen zegt nog niks over of het onderdeel van Märklin stamt of niet. Gesloten zakjes met de opdruk van Märklin of een sticker van Märklin erop geeft mij meer vertrouwen.  Wat je gekocht hebt functioneert bij jou wagonnetjes en dat is de hoofdzaak. Vraagt wel om een foto van de reparaties, immers de te repareren wagens heb je ook getoond :-)

@Hanzi, ik houd de draaiuren ook niet bij. Als de lok slechter gaat lopen of een onheilspellend geluid maakt is dat voor mij teken dat er onderhoud gepleegd moet worden. Ik kijk dan wel alles gelijk na, zodat ik niet even later toch weer voor een andere storing de lok weer moet openen. De (oudere) analoge Märklin locomotieven zijn immers robuust genoeg voor vele uren rijplezier. 
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: oude wagonnetjes aan elkaar aansluiten,
Die verkoper verkoopt alleen originele Marklin onderdelen.

Mvg
Marcel