Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Step down converter

Gestart door Edwin1962 vrijdag 19 augustus 2022, 11:19:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Step down converter
Lid sinds: 2013

offline
Step down converter
Heren,

Op het plaatje van de converter staat ook een instelbaar Output Current, maar heb geen idee wat dit doet.
Als ik eraan draai, zie ik niks veranderen.
Wie kan mij vertellen wat ik hiermee regelen kan ? ( ja ...., de output current, hahaha...., maar wat is dat ?)
Alvast bedankt voor de uitleg, tips....

Groet, Edwin.
Re: Step down converter
Lid sinds: 2010

offline
Re: Step down converter
Heb je een link naar waar je het ding vandaan hebt? Of een omschrijving?
Re: Step down converter
Lid sinds: 2013

offline
Re: Step down converter
Hoi Ronald,

hier heb ik hem vandaan;

https://www.benselectronics.nl/step-down-buck-converter-dc-dc-300w.html

Groet, Edwin.
Re: Step down converter
Lid sinds: 2010

offline
Re: Step down converter
Uit de beschrijving die erbij zit lees ik:

CiteerB.v. bruikbaar voor:
1. High-power LED driver
2. Lithium battery(or lead accumulator) charge
3. Vehicle-mounted power supply
4. Low voltage system power supply
5. 6V, 12V, 14V, 24V battery charge

Deze voeding kan maximaal 8A leveren. Die 8A is het maximale output. Dat heb je niet voor alle toepassingen nodig. En soms is dat helemaal onwenselijk. Daarom kan je het aantal ampères beperken.
Re: Step down converter
Lid sinds: 2013

offline
Re: Step down converter
Hoi Ronald,

Moet ik daar wat aan regelen dan ?
En zo ja, hoe meet ik dat dan ?

Thanks...
Re: Step down converter
Lid sinds: 2010

offline
Re: Step down converter
Even heel bot gezegd: Ik neem aan dat je er een handleiding bij hebt gekregen? Wat staat daar in?

Citaat van: Edwin1962 op vrijdag 19 augustus 2022, 11:50:13
Moet ik daar wat aan regelen dan ? En zo ja, hoe meet ik dat dan ?

Tja moet je er wat mee.. Het ding kan 8A leveren. Afhankelijk van wat er in komt kan er dus maximaal 8A op de draadjes aan de output zijde komen. 8A door hele dunne draadjes kan heel veel warmte geven. En daarmee ook andere zaken veroorzaken. Hoe krijg je 8A door de draadjes? Door bijvoorbeeld kortsluiting.

Een standaard witte ledstrip gebruikt bij een bepaalde lengte een vermogen. Dat staat vaak wel aangegeven in de handleiding bij de ledstrip. Hier thuis doet ongeveer 5 meter ledstrip met 60 leds / meter ongeveer 1,67A op 12 volt. Dan kan je het vermogen bijvoorbeeld op 1,70A zetten zodat de voeding niet meer levert dan 1,7A. Dan kan er niets kapot gaan bij kortsluiting.

Zelf zou ik eerder gekeken hebben naar een Led dimmer. Daar kan je veel beter je ledstrip mee instellen dan met weerstandjes en voltage. Deze werken namelijk op een andere manier. Met één dimmer kan je makkelijk alle strips onder de perrons aansluiten. Mits je voeding het aankan.
Re: Step down converter
Lid sinds: 2013

offline
Re: Step down converter
Citaat van: ronaldk op vrijdag 19 augustus 2022, 12:19:20
Even heel bot gezegd: Ik neem aan dat je er een handleiding bij hebt gekregen? Wat staat daar in?

Helaas...., niks geen documentatie.
Ja , dit fotootje kreeg ik naderhand opgestuurd.
Ook daar al gevraagd hoe en wat, maar geen antwoord meer gekregen.
Zal een kijken naar een LED dimmer op 12 volt, misschien gaat dat beter.
Alhoewel ik vind dat dit nu ook redelijk werkt, alleen die stroomsterkte vind ik niet echt wat, dus ga dat proberen wat terug te schroeven.
Alvast weer heel erg bedankt voor je tekst en uitleg  :thumbup: :thumbup:


Edit Frenkievee: quote gerepareerd
Re: Step down converter
Lid sinds: 2015

offline
Re: Step down converter
Normaliter regel je de spanning, gewoon voltmetertje op de uitgang en de juiste waarde instellen. De stroom regelen is lastiger, meestal stel je de stroombegrenzing in. Op de uitgang moet je dan een belasting aansluiten. Stel de ingestelde spanning is 12 volt en je hebt een belastingsweerstand van 1,5 ohm. Dan kan er maximaal 8 A lopen (de weerstand moet dan wel tegen een vermogen van 100 watt kunnen.)
Door nu aan de potmeter te draaien begrens je de stroom naar bijvoorbeeld een waarde van 3A, je kunt dit meten met een in serie geschakelde A-meter.
succes.
Re: Step down converter
Lid sinds: 2010

offline
Re: Step down converter
Citaat van: Edwin1962 op vrijdag 19 augustus 2022, 12:33:53
Zal een kijken naar een LED dimmer op 12 volt, misschien gaat dat beter.

Voor dit soort strips werkt een dimmer beter. Losse leds of een paar in serie kan je nog wel


Citaat van: Edwin1962 op vrijdag 19 augustus 2022, 12:33:53
Alhoewel ik vind dat dit nu ook redelijk werkt, alleen die stroomsterkte vind ik niet echt wat, dus ga dat proberen wat terug te schroeven.

De maximale stroomsterkte is afhankelijk van wat er in gaat en uit mag komen. 8A is het maximale. Daar kan je wat simpele rekensommetjes op los laten: 8A x 8V = 64W output. Als de input 12V is dan is 64W / 12V = 5,33A. Dat moet de voeding leveren om 8A te leveren. Mogelijk iets meer vanwege verliezen e.d. Heb je een voeding die maximaal 4A bij 12V kan leveren dan is dat 48W bij 8V geeft dat ongeveer 6A maximaal. Dan is dimmen met een (goede) dimmer beter. Dan blijft die netjes op 12V werken. Dan dim je op PWM-frequentie in plaats van Voltage.

Groet Ronald.
Re: Step down converter
Lid sinds: 2013

offline
Re: Step down converter
Pffff, wat een gedoe om wat lampjes aan te sluiten.... :D
Nu maar op zoek naar een geschikte dimmer voor 12V.
Ik laat me horen, zo niet....dan is de boel afgebrand  8o
Re: Step down converter
Lid sinds: 2013

offline
Re: Step down converter
Heren,

Als ik de stroomsterkte met deze multimeter ga meten, staat deze dan zo in de juiste stand ?
En maakt het nog uit of het AC of DC is ?
Dan de rode pen naar de draad van de LEDs en de zwarte pen naar .....??

8o
Re: Step down converter
Lid sinds: 2019

offline
Re: Step down converter
Je moet de meter in serie zetten met hetgeen wat je wil meten. Hij zal ook alleen de werkelijk opgenomen stroom van de LED meten, niet het maximale wat de converter kan leveren.

Je hebt nu de meter op een hoge stroom stand staan wat ok is. Op deze stand heeft hij wel een resolutie van min 10mA, kleinere stroom ga je niet zien.
Wil je nauwkeuriger meten dan zou ik hem op 200m zetten (groene stand er boven, maar dan ook de rode pen een gat naar beneden zo te zien). Let wel dan kun je maar tot 200mA meten. (en wellicht dat hij daarboven stuk gaat?)

Hoeveel LEDs/lampjes wil je eigenlijk (apart) dimmen? Ik krijg het gevoel dat je erg ingewikkeld bezig bent.
Re: Step down converter
Lid sinds: 2012

offline
Re: Step down converter
als het goed is niet , er zit een zekering in die er uit klapt bij een te hoge stroom.
groet Paul
Re: Step down converter
Lid sinds: 2019

offline
Re: Step down converter
Ik zie helaas het woord unfused staan. Ongezekerd...
Re: Step down converter
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Step down converter
Nee de rode pen op de plus van de voeding en de zwarte pen naar de LED's. Dan van de LED's weer terug naar de voeding(-). Jouw meter kan alleen Amps meten in DC. Wat voor een LED prima is.
Die unfused is inderdaad alleen de 10A aansluiting.