Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

welk onderdeel

Gestart door jappoe zondag 14 augustus 2022, 10:57:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welk onderdeel
Lid sinds: 2019

offline
welk onderdeel
Met die warmte zoek ik het niet om op zolder aan mijn baan te werken. Dan maar af en toe een loc mee naar beneden nemen voor onderhoud en/of ombouw. Gisteren een Br 38 (Marklin 3099) onder handen genomen. Op zeker moment zag ik een onderdeeltje op mijn werkplek liggen waarvan ik niet weet waar die vandaan gekomen is. Is een metalen staafje diameter ca 2,9 mm en lengte bijna 5 mm. Aan 1 uiteinde zit een gleufje. Weet iemand waar dit inderdeel thuis hoort?

Henk
Re: welk onderdeel
Lid sinds: 2017

offline
Re: welk onderdeel
Het lijkt erg veel op een koolborstel.
Zoek anders zelf op de bijgevoegde explosietekening.

Cees
Re: welk onderdeel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: welk onderdeel
koolborstel met op tekening nr 25.Zonder deze zal je lok net rijden.
Re: welk onderdeel
Lid sinds: 2019

offline
Re: welk onderdeel
Beiden bedankt voor de snelle reactie. Ook bedankt voor het plaatsen van de exploded view. Deze kon ik zelf niet vinden. Ik ga toch een andere motor plaatsen en daar zitten andere koolborstels bij.

gr Henk
Re: welk onderdeel
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: welk onderdeel
Dan zal je ook aan een decoder moeten, daar die ws een gelijkstroom motor wordt.

Mvg
Marcel
Re: welk onderdeel
Lid sinds: 2019

offline
Re: welk onderdeel
wordt een lokpilot 5. Die heb ik liggen. Eerder andere locs omgebouwd met Marklin decoder, maar daar ben ik minder enthousiast over. Nu dus maar een Esu uitproberen.
Re: welk onderdeel
Lid sinds: 2014

offline
Re: welk onderdeel
Waarom ben je minder enthousiast over de Marklin decoder dan?
Re: welk onderdeel
Lid sinds: 2019

offline
Re: welk onderdeel
Ik vind de Marklin decoder wat fors, maar voor de meeste loks is dat geen probleem. Wat ik wel vervelend vind dat als er een keer kortsluiting onstaat op de baan de decoder zijn adres kwijt raakt, ook al schakelt het systeem snel af. De decoder heeft daar meer last van als ik het mfx protocol heb ingesteld. Ik gebruik nu alleen maar DCC en dan heb ik er minder last van. De locs met M decoder vind ik ook minder soepel rijden, maar dat kan ook aan de instellingen liggen.
Re: welk onderdeel
Lid sinds: 2020

offline
Re: welk onderdeel
?

Met wat voor besturing rij je dan?
Rij zelf met een ms2 en cs3 en heb hier geen last van met de mm/fx en mfx decoders.
Zelfs niet met de kids startup handpistoolgrip ir systeem, waarbij mijn kinderen nog regelmatig kortsluiting veroorzaken. (hebben een eigen baantje)

Het adres is namelijk softwarematig gespijkerd in de decoder, deze is niet zomaar weg.
Daarnaast zijn de msd3 mld3 decoders redelijk beveiligt tegen sluiting.

Kan het niet zijn dat je besturingssysteem het adres kwijt raakt en niet automatisch het adres weer uit de loks leest?  (wat mfx eigenlijk doet)
Het omzetten naar alleen dcc zou dan gewoon moeten werken als de besturing niet overweg kan met mfx.



Re: welk onderdeel
Lid sinds: 2019

offline
Re: welk onderdeel
Ik heb (nog) geen fysieke centrale zoals een Cs3, ecos of iets dergelijks. Komt nog wel een keer. Ik wilde eerst investeren in mijn baan. Ik werk met Mrdirect op een oude PC en koploper. Voorlopig voldoende om baan, wissels, S88, seinen en locs te testen. Tussendoor bouw ik af en toe een loc om en zet hier dan een multi-protocol decoder in, zodat ik alle kanten op kan. Ik weet inhoudelijk niet precies hoe Mrdirect met Mfx omgaat. Ik kan met dat programma een adres in de decoder zetten. Op zich werkt dat prima, alleen raakt die dus soms zijn adres kwijt en gaat ie terug naar het fabrieksadres. Andere protocollen hebben daar geen last van. Ik heb locs door elkaar rijden met diverse procollen. Oude MM, DCC . Ik zal nog wel een keer een echte centrale aanschaffen, al was het alleen maar om mijn kleinkinderen ook een keer een kans te geven om met een trein te rijden. Daar is Mrdirect met een toetsenbordbesturing niet echt geschikt voor.