Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bahnhof Putbus (Rügen)

Gestart door AlexH donderdag 11 augustus 2022, 15:04:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bahnhof Putbus (Rügen)
Lid sinds: 2016

offline
Bahnhof Putbus (Rügen)
Vorige week weer eens een weekje op Rügen doorgebracht. Tijdens het wandelen in het stadje (Putbus) waar ik altijd verblijf is het station altijd dichtbij en is bekend van de "Rasender Roland", tegenwoordig van Press. Dus een paar keer daar even gekeken. Voorheen was er eigenlijk alleen maar smalspoor stoom en reden er standaard DB treinstellen van Bergen naar Lauterbach. Maar nu ook wat andere leuke dingen gespot.

Het begon met de DR VT 2.09
Re: Bahnhof Putbus (Rügen)
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bahnhof Putbus (Rügen)
En een DR 106 gespot. Ze zijn het station aan het vernieuwen en de perrons worden allemaal nieuw gemaakt. Deze lok sleepte wat dichte wagons, een smeermiddel wagon, twee wagons met kolen en een onderlosser rond.

Heb al e.e.a. als model besteld voor achter m'n H0 DR 106. Alleen de smeermiddelen wagon nog niet gevonden (foto volgt in het volgende bericht).
Re: Bahnhof Putbus (Rügen)
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bahnhof Putbus (Rügen)
Vond de smeermiddelen wagon ook wel een leuk ding. Hier nog geen model van gevonden, zou best leuk zijn om te hebben.

De blauw BR 251 (smalspoor) in Press kleur wordt gebruikt voor het rangeren in het smalspoor gedeelte en rijd ook achter aan de smalspoor treinen vanaf Putbus naar Lauterbach Mole. Dit omdat de lok daar niet omgezet kan worden en ze anders geen zicht hebben op de terugweg.

De Gele MUV 69.1 van de Rügensche BäderBahn (zoals het Rasender Roland gedeelte heet sinds Press z'n intrede heeft gedaan) helpt mee met het renoveren van het spoor in het smalspoor gedeelte. Aan de Bergen kant van het station werd ook van alles gebouwd/verbouwd alleen dat was in een gedeelte waar ik niet (legaal) kon komen.

Achter het lekkere retro prijzenbord (en bijna retro prijzen :mrgreen: ) van het tankstation naast het station is de 'lokhalle' waar de smalspoor stoomloks worden onderhouden en opgestookt.

Ik heb ook nog wat korte filmpjes gemaakt, deze zal ik binnenkort ook plaatsen.
Re: Bahnhof Putbus (Rügen)
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bahnhof Putbus (Rügen)
Nog een filmpie van afgelopen September (inclusief vingers in beeld......  :|  :-) )

Re: Bahnhof Putbus (Rügen)
Hoi Alex,

Bedankt voor het delen van de foto's en Filmpje.
Ben er zelf helaas al een aantal jaar niet meer geweest door omstandigheden.
Ze gaan in Putbus een nieuwe werkplaats bouwen en volgens mij ook een loods voor de rijtuigen.
Oude werkplaatsje wordt afgebroken.

https://www.presskurier.de/183/neubau-betriebswerkstatt-touristischen-eisenbahn
Re: Bahnhof Putbus (Rügen)
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bahnhof Putbus (Rügen)
Ze zijn al een tijdje aan het bouwen. Veel spoor is al vernieuwd, en in de richting waar de trein vertrekt zie je in de verte ook al de bouw van de hal. Kom er vast volgende zomer wel weer, ben benieuwd hoe het er dan uit ziet. Het station i op loop afstand van waar ik altijd verblijf. :)