Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ballast

Gestart door Peter01 maandag 08 augustus 2022, 20:12:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ballast
Lid sinds: 2021

offline
Ballast
 Beste allen,

Recentelijk heb ik ballast gekocht van Koemo. De ballast is schitterend, maar nadat ik de ballast heb vastgelijmd is de kleur van de ballast veel en veel donkerder geworden. Ik heb keurig de lijm van Koemo gebruikt maar toch wordt het een hele andere kleur. Heeft iemand enig idee waar het fout gaat?

Alvast bedankt voor ieders reactie

Peter
Re: Ballast
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Ballast
Peter,

Heb je de lijm verdund of onverdund er op gesmeerd?

Henk
Re: Ballast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ballast
hoi,

Citaat van: Peter01 op maandag 08 augustus 2022, 20:12:27
Ik heb keurig de lijm van Koemo gebruikt maar toch wordt het een hele andere kleur. Heeft enig idee waar het fout gaat?

Je doet niets fout. Eigenlijk wordt bijna alle ballast altijd wat donkerder door het lijmen. Welke lijm je ook gebruikt. Of het nu hele dunne lijm is of wat dikker. Dat maakt niets uit.
Re: Ballast
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Ballast
Vraag wil je pas gestorte balast of balast die er al jaren ligt ?
Ballast zal altijd een iets verdonkeren bij het aanbrengen.

Gemakkelijkst is ballast te storten die er al jaren ligt, lichte kleur storten en naar gelieven tijdens/na het vastplakken eventueel  verdonkeren met verdunde waterverf toe te voegen aan de verdunde houtlijm of de lijm die je hiervoor gebruikt


Re: Ballast
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ballast
Bedankt voor jullie reacties.
@henk ..De lijm heb ik niet verdund
@ Ronald.. mijn ervaring is ook dat het altijd wel iets donkerder wordt maar dit is van grijs naar bijna zwart gegaan. Ik heb er veel geld aan uitgegeven juist om dit te voorkomen. Op het forum heb ik diverse foto's van dezelfde ballast gezien die eveneens met koemolijm waren gelijmd maar daar was bijna geen verkleuring te zien
Re: Ballast
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ballast
Citaat van: metpetergaathetbeter op maandag 08 augustus 2022, 20:53:40
Vraag wil je pas gestorte balast of balast die er al jaren ligt ?
Ballast zal altijd een iets verdonkeren bij het aanbrengen.

Gemakkelijkst is ballast te storten die er al jaren ligt, lichte kleur storten en naar gelieven tijdens/na het vastplakken eventueel  verdonkeren met verdunde waterverf toe te voegen aan de verdunde houtlijm of de lijm die je hiervoor gebruikt

Ik heb koemo DD met R15 gemengd om iets verouderde ballast te krijgen
Re: Ballast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ballast
hoi,

Hoe ben je aan het lijmen? De boel aan het verzuipen of doe je het op een andere manier?
Re: Ballast
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Ballast
Re: Ballast
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ballast
Citaat van: ronaldk op maandag 08 augustus 2022, 21:36:57
hoi,

Hoe ben je aan het lijmen? De boel aan het verzuipen of doe je het op een andere manier?

Ik ben het niet aan het verzuipen 😀 ik voeg de lijm toe middels een spuitje tot je de ballast iets "wit" ziet worden
Re: Ballast
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Ballast
Ik ken zelf modelspoorders die met een emmertje stof gaan ziften bij echte ballastvoorraden om de geschikte ballast te vinden
Re: Ballast
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Ballast
je zou moeten opteren voor verdunde hout/boekbinderslijm, ik ga er dan vanuit dat de verkleuring veel minder is, maar ze is er nog altijd......


Niet meteen de grote hoeveelheid op, je kunt nog altijd er eens overgaan. Zoals ze hier in Brussel zeggen Teveel is trop....Trop is teveel
Re: Ballast
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Ballast
en altijd te regel handhaven een stukje proberen,wachten tot alles helemaal droog is voor je verder gaat....
Re: Ballast
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Ballast
"citaat"
Ik gebruik al jaren een lijmmengsel van 1 deel houtlijm en 1 deel water met een beetje afwasmiddel. Door het lijmmengsel op de dwarsliggers te laten lopen trekt het van zelf in de steenslag. Even laten doortrekken en daarna in het natte materiaal meer lijmmengsel toevoegen wat weer verder doortrekt. Dat herhalen tot dat al de steenslag nat is.

Nooit lijmmengsel op het droge ballast leggen, dat verplaatst de lichte steenslagkorrels.

https://www.rhb-modelbaan.nl/railbouw-en-techniek/railbouw/koemo-steenslag

Re: Ballast
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ballast
Citaat van: metpetergaathetbeter op maandag 08 augustus 2022, 22:11:52
"citaat"
Ik gebruik al jaren een lijmmengsel van 1 deel houtlijm en 1 deel water met een beetje afwasmiddel. Door het lijmmengsel op de dwarsliggers te laten lopen trekt het van zelf in de steenslag. Even laten doortrekken en daarna in het natte materiaal meer lijmmengsel toevoegen wat weer verder doortrekt. Dat herhalen tot dat al de steenslag nat is. Nooit lijmmengsel op het droge ballast leggen, dat verplaatst de lichte steenslagkorrels. https://www.rhb-modelbaan.nl/railbouw-en-techniek/railbouw/koemo-steenslag

Dank voor de tips. Ik ga het deze week opnieuw proberen.

Helaas was ik iets te enthousiast begonnen (reeds 2m gedaan) en te veel vertrouwen dat de gekochte lijm prima zou zijn
Re: Ballast
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ballast
Er is gelukkig niet slechts een goede kleur. In de werkelijkheid ligt er van alles: licht grijs op nieuwe of opnieuw geballaste spoorstukken, licht bruin van roest tot donkerbruin van roest en vocht. Op sommige plaatsen staat het onkruid er ook welig bij...

Kortom, niet te snel zorgen maken!

Groet,

Peter
Re: Ballast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ballast
inderdaad eerst nat maken en dan pas vast zetten met lijm. Een alternatief is een mix van boekbinderslijm met water is met alcohol als verdunner. De alcohol vervliegt sneller dan water.
Re: Ballast
Lid sinds: 2021

offline
Re: Ballast
Bedankt voor alle tips.