Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe

Gestart door Peter Alex maandag 08 augustus 2022, 18:15:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Ik begrijp er helemaal niets meer van! Ik doe ongetwijfeld iets verkeerd, ik weet niet wat precies. En dat zal ongetwijfeld te maken hebben dat ik geen elektronische achtergrond heb.
Wat ik weet en kan heb ik hier op het forum geleerd.

Dit is het geval.
Ik werk met CS3+ en S88 Link en S88 AC als volgenden, bus 1 en bus 2, in totaal 4 tot nu toe, alles van Maerklin.
Rondom een ringleiding.
Voor mijn schaduwstation heb ik bezetmelders aangelegd en deze werken (46 van de 50) ook naar volle tevredenheid.
4 contactrails werken niet.
In een dergelijke situatie bedenk ik altijd: wat zullen die slimme mannen van het Forum gaan zeggen? en dan heb ik meestal wel weer wat te doen:
Alle contactrails heb ik voorzien van diodes zoals in de Wiki een ook door Tilly beschreven.
Als ik de contactrails doormeet (dat heb ik nu wel geleerd) dan is het allemaal in orde.
Als ik de kabels van de contactrails naar de S88 doormeet is dat ook in orde.
Op mijn CS3+ scherm werkt de bezetmelder echter niet.
Ik stuur een viertal foto's mee:
foto 1 het schema (niet helemaal) volledig van het schaduwstation, het gaat om de contactrails waar een groen sein bij staat
foto 2 de diode aansluiting, zoals ze allemaal zitten, met ook de aansluitdraad
foto 3 de situatie op de tafel
foto 4 een overzicht

Ik heb de S88 AC waarop de bewuste contactrails zijn aangesloten vervangen door een nieuwe, zelfde probleem. Ik test met zowel een wagonnetje als met een proeftreintje.
En nu weet ik het even niet meer.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Op de tweede foto zie ik dat de massa niet gescheiden is maar de middenleider.

Die twee aan de rails die op zijn kop lig zitten voor de andere zijde van de rails.

Wel heb je beide bruggetjes doorgehaald, maar check dan ook onderling op de rails zelf iets doormeet.

Zo elke bezetmelder meten die weigert en je komt erachter waar wel isolatie op de massa zit en op welke niet.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Dank je wel hans V200,
Ik zal het nog eens checken. Stel je voor dat het zo eenvoudig is. ... :-)
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Hans V200 (2)
Bijgaand stuur ik nog een drietal foto's:
foto 1 rechterzijde contactrail 1, tevens begin stopsectie, isolatie voor 1 railstaaf ne middelleider zoals je al schrijft
foto 2 linkerzijde contactrail 1 met isolatie railstaaf voor de contactrail
foto 3 linkerzijde stopsectie rail 2 met middenleider isolatie.
Als ik de isolatie zou zijn vergeten zou de contactrail een doorverbindingspiep geven en dat is niet het geval.
Vandaar ook mijn puzzel, metingen zijn overal in orde, maar de contactrail werkt niet. Ook niet met een andere S 88

Dank je wel voor het meedenken. Als je nieuwe inzichten hebt hoor ik dat graag want ik snap het echt niet
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Hans V200
en dan nu de foto's
foto 1 rechterzijde contactrail 1, tevens begin stopsectie, isolatie voor 1 railstaaf en middelleider zoals je al schrijft
foto 2 linkerzijde contactrail 1 met isolatie railstaaf voor de contactrail
foto 3 linkerzijde stopsectie rail 2 met middenleider isolatie.
Ik hoor graag van je/ jullie
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Dag Peter,

Even wat duidelijk krijgen want ik snap het even niet.
Zelf werk ik met een Ecos2 en Rosoft terugmelddecoders voor massadetectie.

Wat is nu precies de functie van de contactrail?
Is het de bedoeling dat er iets geschakeld wordt?

Mijn voorstel: Deel het probleem in tweeën; bezetmelders en contactrails.
Maak van de contactrails eerst 'gewone' rails en onderzoek of de bezetmelders nu wel werken.
Je hebt diodes geplaatst, vervang voor de test zo nodig de contactrails voor gewone rails tenzij je de diodes voor de terugmelding gebruikt.

Vervolgens omdraaien, de bezetmelders er uit en de contactrails er in.
Doen de contactrails nu wat ze doen?

We lezen je ervaringen wel weer.

Henk
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Henk,
Dank je wel voor het meedenken! De contactrails gebruik ik om blokken te maken en om dus treinen te kunnen laten wachten. Op de plaatsen van de contactrails komen, zodra ze goed werken ook stopsecties, vandaar de seinafbeeldingen naast de rails. De contactrails sluit ik aan op de S88 en de stopsecrTies op de M84. Ik hoop dat ik zo je vraag heb beantwoord. De contactrails heb ik dus geknipt, met de drempel iets ingekort en van diodes voorzien.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Peter Alex,

Als ze naar de massa schakelen moeten ze op de buitenste contacten zitten en aan 1 zijde. Bij de andere rail die nog op de plaat ligt, isoleer je ook het buitenste contact en je hebt 1 rail gescheiden.
Als je het goed hebt zitten meet je niks op de gescheiden rail.

Zorg er ook voor dat je dit steeds op dezelfde kant kunt doen zodat je niet in de war raakt.

Je snapt het inderdaad niet helemaal, maar ik begrijp ook niet waarom je de puntcontacten isoleert.
Tenzij je op de puntcontacten detecteert (stroom)  en niet op de rails ( massa).

De M84 kun je wel wat laten schakelen alleen in het gedeelte waar je trein moet stoppen, dus daar isoleer je wel de puntcontacten van 1 a 2 stukken rails.
En daar horen ze wel op de middelste contacten te zitten.

In sommige gevallen kun je ook met een programma werken en dan heb je die stopsecties niet meer nodig, maar niet iedereen wil dat

M.v.g.

Hans V200.0
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Hans,
dank je wel voor je reactie.
De middenleider heb ik ook geïsoleerd omdat de contactrail samen met de daaropvolgende rail ook als stopsectie gebruikt wordt.
De contactrail is 1 24188 en de stopsectie bestaat uit meestal een 24188 (de contactrail) en een 24172.
Zodra de trein via de massa gedetecteerd wordt en het daaropvolgende blok niet vrij is, worden die twee rails samen stroomloos geschakeld. Dat heb ik zo in het hele schaduwstation doorgevoerd. En dat werkt goed.
Ook vanavond heb ik de 4 contactrails die niet goed functioneren nog een keer gecheckt: ik meet geen verbinding tussen de spoorstaven, een van de spoorstaven is geïsoleerd. Op het schroefje van de S88 en de betreffende geïsoleerde spoorstaaf heb ik een goede verbinding (gemeten). Ik kan de stopsectie ook schakelen op stroomloos. Maar als ik een los wagonnetje, of een trein over de contactrails laat rijden zie ik geen bezetmelding in de centrale.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hoi Peter Alex,

Kijk eens waar je bezetmelder die niet werkt op zit, en maak die dan eens los, en leg dan een draadje naar die omgekeerde T en houd dat op je bezetmelding-contact. Als je dan nog niks ziet, kan het zijn dat er iets niet goed staat in de centrale.
Immers jij moet aangeven hoeveel contacten en de niet werkende contacten kunnen weleens buiten de normaal al toegevoegde 16 contacten liggen.

Heb je het desbetreffende contact wel toegevoegd in de artikelenlijst?
En ook aangegeven hoeveel bezetmelders je hebt?
Dit alles is van belang om het goed te laten werken, maar ook om los te testen.
Als je het in de artikelenlijst hebt staan kun je ze ook bewerken, en soms zul je daarbij opmerken dat er toch iets verkeerds staat.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Hans V200,
Dank ik ga morgen je aanbevelingen opvolgen en laat het je weten.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Citaat van: Peter Alex op maandag 08 augustus 2022, 22:06:07
Ook vanavond heb ik de 4 contactrails die niet goed functioneren nog een keer gecheckt: ik meet geen verbinding tussen de spoorstaven, een van de spoorstaven is geïsoleerd. Op het schroefje van de S88 en de betreffende geïsoleerde spoorstaaf heb ik een goede verbinding (gemeten). Ik kan de stopsectie ook schakelen op stroomloos. Maar als ik een los wagonnetje, of een trein over de contactrails laat rijden zie ik geen bezetmelding in de centrale.
Hoi Peter,

Hang je multimeter eens aan de draad die naar de bezetmeldpoort van S88 gaat en aan railmassa en zet deze in de "piep"stand.
Wat gebeurt er als je nu een wagon over de rail met de bewuste bezetmelder duwt?
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Kappa,
dank je wel! Goede tip. IK vroeg me al steeds af hoe ik kan meten of de S88 wel goed werkt. Ga ik doen! Jullie horen van mij.
Fantastisch zo'n forum. Ik leer steeds weer :-)
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Precies.

Als je zo'n probleem wilt oplossen begin je het af te pellen. Van de 4 poorten die niet werken neem je de draad naar de rail los en verbindt de poort met massa. Dan weet je of je S88 goed is.
Volgende stap zal meer van hetzelfde zijn: de draad aan de zijde van de rail los nemen en met massa verbinden, je weet dan dat de bedrading van rail naar S88 goed is.
Enz..

Gr, Ben.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Ben, Leen,
Dank jullie wel, ga ik doen. Ik meld mij weer  :)
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Een oplossing voor je probleem heb ik nu niet. Meen dat je daarvoor al ruim voldoende tips hebt gekregen. Die van Kappa zou ik zeker doen.

Wel heb ik een tip om de boel iets vereenvoudigd uit te voeren. Neem maar aan dat je S88 modules van Märklin hebt, in ieder geval iets zonder diode truc. Vandaar goed dat je die diode inbouwt maar... je hebt het draadje er gewoon omheen geslagen en niet gesoldeerd? Dat gaat op den duur problemen geven, je moet echt alles solderen.

Om dat iets eenvoudiger te doen heb ik wat in je foto zitten kliederen met Paint. Wanneer je de grijze draad legt zoals ik met Paint heb ingekleurd is de bruine draad niet meer benodigd. En zoals gezegd alles goed solderen!
Vermoed dat dat ook de oorzaak is van je probleem, geen goed contact.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Leen,
in principe heb je helemaal gelijk echter TS zegt zelf
CiteerIk begrijp er helemaal niets meer van! Ik doe ongetwijfeld iets verkeerd, ik weet niet wat precies. En dat zal ongetwijfeld te maken hebben dat ik geen elektronische achtergrond heb.
Wat ik weet en kan heb ik hier op het forum geleerd.
En dan helpt dat testje om de boel beter te begrijpen. Alles moet eerst geleerd worden.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
De S88 al vervangen met hetzelfde resultaat kan niks oplossen.  Immers je vervangt het probleem  en nog steeds niet met het goede resultaat.
Eerst moet je de oude bezetmelder testen  op de manier zoals  anderen al aangaven  door de uitgang die weigert aan de directe massa aansluiting te verbinden.
Dan weet je pas of het contact goed is tot aan de bezetmelder.

In de CS3  kunnen er ook dingen verkeerd staan.
Daar zou de vraagsteller ook naar kunnen kijken.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Henk,
Anders dan je denkt zit de draad wel degelijk op de diode gesoldeerd, en niet alleen gedraaid zoals jij veronderstelt. Ik kan je foto helaas niet zien. Kun je deze nog uploaden?
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Ik heb geen CS3, maar bij mijn Intellibox moest ik het aantal modules opgeven.  Moet dat hier ook niet?
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Beste mensen, zeer bedankt voor het meedenken.
@ Ad (Kappa),
Ik heb je voorstel gevolgd en de multimeter piept als ik een wagen op de rails zet. Neem ik de wagon weg piept hij niet meer. Lijkt me juist.
@ Ben, als ik je methode volg krijg ik een piepsignaal op de betreffende poort, echter ook op de naastliggende poort van een andere aangesloten bezetmelder. Hoe kan dat?
@ Hans V200, je tip om steeds dezelfde railstaaf te onderbreken iNeem ik ter harte, ik ben daar niet altijd consequent in tot nu toe. Ik weet dat via een pc met rocaille lid simpeler werkt, ik deins er een beetje voor terug: dan had ik de CS3+ niet hoeven aanschaffen. Het kan zijn dat dat toch wel gaat gebeuren in de toekomst. Ik wil eerste deze leerfase doorkomen.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
De stopsectie heb je volledig stroomloos gemaakt door die rode middenisolators.
Om bezetmelding met massadetectie te kunnen krijgen heb je stroom nodig die via + naar - afgevoerd wordt.
Je bezetmelder doet het m.i. niet omdat je simpelweg geen stroom hebt van de +
En niet consequent toepassen van de detectiezijde in 1 blok is helemaal not done.

Het lijkt erop dat je een combinatie van stroomdetectie en massadetectie toe wilt passen. Ik pas alleen massadetectie toe en heb geen enkele ervaring met stroomdetectie. Misschien dat anderen hier iets over kunnen zeggen of dit zo wel kan werken? Ik betwijfel het.....

Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Hans V200,
In de centrale staat de betreffende bezetmelder, nr 41, op Bus 1, Module 2, poort 6. Volgens is dat correct, anders zouden die andere poorten niet goed zijn aangesloten, toch?
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Ad, Adjebelle, Dank voor het meedenken, nee ik ben niet gelijk bezig met stroomdetectie en massadetectie. Ter plekke van de meldsectie heb ik dezelfde spanning als ernaast op een gewone sectie. tenzij ik de stopsectie activeer. Zou het goed zijn na de bezetmeldsectie nog een extra aansluiting te maken vanuit de ringleiding?
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Oeps  vergeten. hier alsnog het plaatje.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Eric, klopt denk ik wat je zegt . In de CS3+, moet je ook aangeven hoeveel S88 je in de keten hebt. Je brengt me wel op een gedachte. Wellicht moet ik wel even checken of ik het aantal bezetmeldpunten ook moet aangeven.?
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Henk, lobomotion, dank je wel, ga ik eens even naar kijken of dat beter werkt, minder draden in ieder geval.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Citaat van: Adjebelle op dinsdag 09 augustus 2022, 16:28:31
De stopsectie heb je volledig stroomloos gemaakt door die rode middenisolators.
Om bezetmelding met massadetectie te kunnen krijgen heb je stroom nodig die via + naar - afgevoerd wordt.
Je bezetmelder doet het m.i. niet omdat je simpelweg geen stroom hebt van de +
En niet consequent toepassen van de detectiezijde in 1 blok is helemaal not done.
........

Ik vermoed dat je tekst niet klopt
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Peter,

Waarom een diode gebruiken, als je rails en wielen regelmatig worden schoongemaakt is dat volgens mij echt overbodig. Kan zo maar zijn dat een van de diode's niet goed is.

Verder kan ik alleen maar zeggen; die rode isolatie schoentjes....leuk maar op mijn baan gaven die toch af en toe problemen omdat het kunststof waarvan ze zijn gemaakt niet van de allerbeste kwaliteit is en bij mij zaten er kleine scheurtjes in sommige van die schoentjes en dus had ik storing.

Ik heb gewoon rigoureus alle verbindingen (massa) in de rails weggehaald waar nodig en sindsdien (10 jaar plus) nooit meer storing gehad.

Ik weet niet of je wat hebt aan deze bijdragen maar mijn ervaring is : houd het zo simpel mogelijk 😀

Vriendelijke groeten,

Gijs



Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Ben,
Wanneer ik de bezetmelddraad bij de rails losmaak en de multimeter zet op die draad en op de bezetmeldpoort, waar de draad in zit, piept de meter ook. Dus daaruit concludeer ik dat de draadverbinding in orde is.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Gijs, de rigoreuze aanpak die je schetst begint me wel aan te spreken. Ik zit hier onderhand twee weken op te turen en kom niet verder. Blaartrekkend!  :)
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hoi Peter,

Nog een kleine aanvulling op Gijs' bericht. Ik gebruik weliswaar de rode isolatieschoentjes, maar heb wel eens ongewenste connecties als de rails niet helemaal vlak liggen, bij het starten van een helling bijvoorbeeld. De spoorstaven kunnen elkaar dan raken. Dat los ik op met een extra stukje plastic tussen de rails ter plaatse van de spoorstaven (is ongeveer 2 bij 2 mm groot).

En nog een andere aanvulling: het tellen van de aantal S88 units per streng (bus 1 en bus 2) is op een gegeven moment door Märklin gewijzigd (weet niet meer wanneer precies). Of er was iets met een default van +1 of zoiets. Hoedanook, zorg dat je CS3 de laatste update heeft.

Succes,

Paul
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Citaat van: Peter Alex op dinsdag 09 augustus 2022, 16:31:20
Hallo Hans V200,
In de centrale staat de betreffende bezetmelder, nr 41, op Bus 1, Module 2, poort 6. Volgens is dat correct, anders zouden die andere poorten niet goed zijn aangesloten, toch?

Kijk naar het symbool van die bezetmelder of die niet andersom staat en dan bedoel ik dat ie van geel naar grijs kleurt of andersom.
Hoe heb je de Link S88 aangesloten?
Rechtstreeks op de CS3 plus of via een andere weg?

Als ie rechtstreeks staat moet je bij de Link zetten  Direct en geen bus1 ,2 of welke dan ook.
Pas als je verder gaat met nummeren geef je aan welke bezetmelder op welke bus zit, en is dat de afgaande kant van de link (via de patchkabel) dan moet die kabel in de connector die naar je centrale wijst.
Zo ook de rest van de bezetmelders, en pas dan zet je alles in de goede volgorde.

Weet niet waar je woont maar zou zowat naar je toerijden om het een en ander toe te lichten.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Is het iemand van de reagluurders opgevallen dat 4 terugmeldingen het niet doen maar 46 wel en dat je daar ook een conclusie uit kan trekken?  ;)
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Citaat van: Peter Alex op dinsdag 09 augustus 2022, 16:37:30
Nee ik ben niet gelijk bezig met stroomdetectie en massadetectie. Ter plekke van de meldsectie heb ik dezelfde spanning als ernaast op een gewone sectie. tenzij ik de stopsectie activeer. Zou het goed zijn na de bezetmeldsectie nog een extra aansluiting te maken vanuit de ringleiding?

Dat is zelfs noodzakelijk, anders heb je na de gescheiden stukken geen spanning meer op je baan.

Na 3 railstukken te hebben gescheiden kun je dat wel op je vingers natellen.
Zeker als je die bocht naar de keerlus ziet op jouw baan die zou dan volledig zijn afgesloten en dan heb je ook niks aan de bezetmelders waar de trein of lok naar toe moet rijden.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 09 augustus 2022, 18:58:46
Is het iemand van de reagluurders opgevallen dat 4 terugmeldingen het niet doen maar 46 wel en dat je daar ook een conclusie uit kan trekken?  ;)
Ja dat heb ik gelezen Ben, en mogelijk zit de zaak niet helemaal zoals het hoort in elkaar.
Daarom vroeg ik hem ook hoe de Link S88 en de eerste bezetmelder zijn aangesloten.
Ook die volgorde is belangrijk, en gooi je het door elkaar dan klopt er ook niks van.
Het kan mogelijk verkeerd gaan in de centrale zodat het lijkt of ie niks doet, maar toch wel actief kan zijn.
Dat heeft te maken met dat niet alles voorgeprogrammeerd staat, wat een modelspoorder erop en eraan sluit.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
En Peter Alex, als je die van de rails losgemaakte melddraad ergens op een "massa railstaaf" houdt, krijg je dan een melding?

Als je niet consequent de "meld railstaaf" aan aan dezelfde kant houdt, loop je het risico dat er een stuk railstaaf niet verbonden is met de "massa railstaven".

Groet, Anne W
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Hans V200, Klopt, ik had het antwoord aan je geschreven en toen ook geconstateerd dat die voedingskabel al aan de volgende rail zit.
De betreffende S88 zit als tweede op rij, aan de S88 Link, en vandaar dus ook aangesloten zoals beschreven
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Ben, Ik ben razend benieuwd naar wat je bedoelt met je opmerking: 4 doen het niet, 46 wel? Ik leid daaruit af dat de S88 wel okay is, dat de draden en aansluitingen (inmiddels ook gemeten) ook in orde zijn. De aanmelding van de S88 aan de CS3+ zal ook goed moeten zijn. ... Tja, het blijft me bezighouden.
Ik heb wel besloten dat ik de contactrails/ bezetmelders opnieuw ga maken en aansluiten. Ergens is er een stemmetje in mijn achterhoofd die zegt: volgens mij heb ik de diodes uit een nieuw pakje genomen. Het kan zijn dat die niet in orde zijn. Heb jij nog suggesties?
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hoi Peter-Alex,

Opnieuw wil ik je vragen hoe zit de link S88 aangesloten op jouw CS 3 en gebruik je daarvoor de kabel die aan je link S88 vast zit of sluit je hem aan de onderkant aan?

De Link S88 hoort via de kabel aangesloten te zijn op de CS3, de andere poort op de onderzijde van de CS3 is voor de oude S88 die werken met 5 volt en niet met 12 zoals de link S88 dat wel kan.
Aangeraden wordt er een aparte voeding aan te hangen, zodat de 12 volt niet uit je CS3 gehaald hoeft te worden.

Dan pas zal de rest ook naar behoren werken mits de kabels van de LinkS88 wijzen, en de Link S88 ook aan massa hangt (omgekeerde T en de andere S88 hoeven dan niet meer verbonden te zijn ), en daarna kun je op verschillende manieren verder.
Eén manier is met pachtkabel als er geen oude S88 voorhanden zijn, en dan kun je de link ook op 12 volt zetten immers de nieuwste bezetmelders werken daar prima op.
Ook de volgende bezetmelder aansluiten op Bus 1 en dan via de pijl naar de volgende S88 en van daaruit naar de volgende S88.
Ik schets dit beeld even omdat ik hoop dat je het zo hebt zitten, maar zoals ik lees maakt jouw compositie het niet mogelijk.

Waarom 4 niet en 46 wel?
Dan zit er dus iets niet goed aangesloten dan wel geconfigureerd.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Misschien is dit filmpje behulpzaam bij wat je misschien niet snapt aan mijn uitleg ;)

Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Peter,

Zijn die 4 melders die het niet doen, 4 opeenvolgende melders in één S88 module?
Of zijn deze verspeid over de diverse S88 modules?
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Citaat van: Adjebelle op dinsdag 09 augustus 2022, 16:28:31
De stopsectie heb je volledig stroomloos gemaakt door die rode middenisolators.
Om bezetmelding met massadetectie te kunnen krijgen heb je stroom nodig die via + naar - afgevoerd wordt.
Je bezetmelder doet het m.i. niet omdat je simpelweg geen stroom hebt van de +
En niet consequent toepassen van de detectiezijde in 1 blok is helemaal not done.

Dit klopt in elk geval niet. Ik zag ook niet dat dit tot verkeerde afslagen in de discussie leidde, maar toch. Massadetectie is misschien een verwarrende term, want het is niet helemaal juist. Het s88 systeem zet 5 of tegenwoordig zelfs 12 volt op het spoor. Op het moment dat de ene met de andere spoorstaaf contact maakt via de assen van een loc of wagon, kan de stroom lopen en schakelt het schuifregister. Of er stroom op je middenleider staat of niet, maakt dus niet uit. Dan zouden Märklins eigen seinen en remmodules de zaak ook helemaal in de soep laten lopen en dat doen ze niet. Tenminste, niet daardoor.

Verder doet het er ook niet toe waar je meldsectie zit, links of rechts. Dat werkt gewoon. Alleen zelf zoek je je een ongeluk als je niet consequent bent. Of het 'not done is' is geheel je eigen keuze.

En nu op zoek naar de storing. Misschien die 4 probleemgevallen met de Dremel te lijf: doorslijpen en de diodes eruit. Dan testen en als het werkt: gewoon zo doen. Als je echt wilt, soldeer je de diodes er weer tussen. Ik gebruik ze in elk geval niet. Misschien had ik het moeten doen, al werkt alles prima bij schone rails en schone wielen. Sommig materieel is echter storingsgevoeliger dan ander spul, maar dat blijft volgens mij, diode of geen diode.

Groet en succes,

Peter
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Citaat van: Peter Alex op dinsdag 09 augustus 2022, 21:19:19

Heb jij nog suggesties?


Ja, voer eens uit wat je is gezegd anders heeft helpen echt geen nut. Daar komt nog bij dat steeds meer mensen goedbedoeld gaan mee kletsen maar er is geen touw meer aan vast te knopen.  :D

Vier bezetmelders doen het niet. Neem de draad van zo'n melder los BIJ DE RAIL en leg die aan de massa. Wat zie je dan gebeuren op de terugmeldmonitor van je centrale: doet'ie 't of doet'ie 't niet?
Zodra je hebt vastgesteld dat je melding door komt weet je al meer en hoef je je niet te bekommeren om je centrale, je Link, je S88, die rare Marklin filmpjes over S88 rakettechnologie, enz. en kun je verder kijken waar het mis gaat bij je C-railtjes.

Gr, Ben.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Dank
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Hallo Ben,
Ik heb gedaan wat je voorstelt: de bezetmelddraad losgemaakt en met de massa verbonden, zowel op de naastliggende rail, als op de ringleiding en er komt nog steeds geen signaal. Vanmiddag of vanavond ga ik even de gehele rail vervangen, inclusief decoder en kijken wat er dan gebeurt. Intrigerend!
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Ik neem aan dat je de draad bedoeld die aan de rails zit en naar de terugmelder gaat. Als je nu eens de ingang van de terugmelder van de betreffende aansluiting eens direct aan massa legt. Het zou zomaar het draadje kunnen zijn waar het probleem zit dan wel de aansluiting van de terugmelder zelf.

Gewoon even bij het begin beginnen.  ;)

Nog even een eerdere vraag die door een ander gesteld is. Zijn het vier op een rij in één terugmelder die niet werkt of zijn het vier bij verschillenden terugmelders.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
TS heeft al melders omgewisseld en het probleem bleef in de specifieke rails/secties zitten. Het verplaatste zich, als ik het goed lees, niet mee met de melder. Het is dus een railprobleem.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Of een draad probleem.
Re: bezetmeldingen 4 van de 50 werken niet, wat ik ook doe
Ik heb te weinig sterren in m'n profiel want kan de logica niet volgen en stop er mee.