Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan

Gestart door Vdub zondag 07 augustus 2022, 16:07:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Zoals de titel al zegt ben ik bezig een baan te ontwerpen in Scarm.

Ik wil het station van mijn woonplaats (Vorden) aan de lijn Zutphen - Winterswijk nabouwen en station Zutphen en een stukje richting Ruurlo.
Aan beide einden wil ik de trein laten verdwijnen op een onderspoor.
Nu kun je heel mooi via Google maps een bovenaanzicht laten zien wat makkelijk is voor de te leggen rails.

Nu kom ik met de het stukje dubbel rails met tussenliggend perron niet uit met de rails, nu weet ik dat je sommige stukken beter niet kan gebruiken maar heb al heel veel stukje geprobeerd aan elkaar te leggen, helaas sluit het niet aan. De afstand tussen het samenkomen van de 2 wissels is op maps ca 343m. Weet iemand de manier om het passen te krijgen?
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Citaat van: Vdub op zondag 07 augustus 2022, 16:07:25
Nu kom ik met de het stukje dubbel rails met tussenliggend perron niet uit met de rails, nu weet ik dat je sommige stukken beter niet kan gebruiken maar heb al heel veel stukje geprobeerd aan elkaar te leggen, helaas sluit het niet aan. De afstand tussen het samenkomen van de 2 wissels is op maps ca 343m. Weet iemand de manier om het passen te krijgen?

Is zagen geen optie? Hoeveel meter heb je tot je beschikking? 343 = 3,94 meter. Dan nog wat wissels e.d. erbij Dan zit je als snel op 5 meter zonder bogen of zo. :thumbup: Hoe breed wil je je perron maken? Afstand h.o.h. sporen is iets van 6,80 volgens google. Dan kom je op 78mm. Het perron zelf is iets van 3,5m dat is ongeveer 40mm. Je moet even kijken of dat allemaal wel gaat met het vrije profiel van je mäklintreintjes.
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
mss even vermelden welke rails het zijn want die nummers zijn niet te vinden of totaal verkeerd
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Citaat van: ronaldk op zondag 07 augustus 2022, 19:00:18
Citaat van: Vdub op zondag 07 augustus 2022, 16:07:25
Nu kom ik met de het stukje dubbel rails met tussenliggend perron niet uit met de rails, nu weet ik dat je sommige stukken beter niet kan gebruiken maar heb al heel veel stukje geprobeerd aan elkaar te leggen, helaas sluit het niet aan. De afstand tussen het samenkomen van de 2 wissels is op maps ca 343m. Weet iemand de manier om het passen te krijgen?

Is zagen geen optie? Hoeveel meter heb je tot je beschikking? 343 = 3,94 meter. Dan nog wat wissels e.d. erbij Dan zit je als snel op 5 meter zonder bogen of zo. :thumbup: Hoe breed wil je je perron maken? Afstand h.o.h. sporen is iets van 6,80 volgens google. Dan kom je op 78mm. Het perron zelf is iets van 3,5m dat is ongeveer 40mm. Je moet even kijken of dat allemaal wel gaat met het vrije profiel van je mäklintreintjes.
Sorry, die 343m is in werkelijkheid de afstand schaal 1:1
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Citaat van: bellejt op zondag 07 augustus 2022, 19:11:15
mss even vermelden welke rails het zijn want die nummers zijn niet te vinden of totaal verkeerd

Geen idee, ik heb het programma opgestart en daar stonden die rails links, ik kon verder nergens een bibliotheek vinden
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
om je te helpen zullen we toch het merk van je rails moeten weten tenzij je ze zelf gaat bouwen
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Citaat van: bellejt op zondag 07 augustus 2022, 19:41:53
om je te helpen zullen we toch het merk van je rails moeten weten tenzij je ze zelf gaat bouwen

Mijn eigen systeem Märklin c-rail
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
voorbeeldjes:
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Thx ik ga eens kijken of ik die onderste(perron) moet ertussen kan vinden met die stukjes rails
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
als het te breed is kan je altijd de 2188 halveren en tussen het rechte deel plaatsen. Anders gewoon proefversie van wintrack dowloaden en je kan zelf tekenen ( wel niet opslaan)
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Ik zal wintrack zo ook even proberen
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Citaat van: Vdub op zondag 07 augustus 2022, 19:30:24
Sorry, die 343m is in werkelijkheid de afstand schaal 1:1

Goh... dacht echt dat je 343m ruimte in je huis had  :thumbup:  :thumbup: Nee voor 343m 1 op 1 heb je ongever 3,94 op schaal nodig. En dat is nog steeds een hele ruimte. Dus kijk hoeveel ruimte je hebt als je alles wil nabouwen van wat je wil.
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Citaat van: ronaldk op zondag 07 augustus 2022, 21:33:49
Citaat van: Vdub op zondag 07 augustus 2022, 19:30:24
Sorry, die 343m is in werkelijkheid de afstand schaal 1:1

Goh... dacht echt dat je 343m ruimte in je huis had  :thumbup:  :thumbup: Nee voor 343m 1 op 1 heb je ongever 3,94 op schaal nodig. En dat is nog steeds een hele ruimte. Dus kijk hoeveel ruimte je hebt als je alles wil nabouwen van wat je wil.

Ik kan natuurlijk ook niet de hele afstand naar Zutphen op zolder kwijt ;)
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
ik zag bovenin bij SCARM dat je ook de c-rail kan kiezen uit een ellenlange lijst met diverse sublijsten.
Heb nu tevens een rekentool gevonden om te kijken wat er op een xxx mm aan passende rails tussen kan

https://www.stummi.de/Gleisrechner.html

Heb inmiddels ons station ingetekend, een stukje(paar cm ;) ) naar Ruurlo en dan een verdieping lager een onderstation met opstelsporen en een spoor naar de achterkant van Zutphen
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
Die kleine stukjes in het plan van Belletje zijn niet nodig. Voor de 188 die schuin ligt zul je in het rechte stuk een 172 moeten opnemen, net als voor de 224. Hij doet het precies andersom door na de 224 een 188 in te leggen waardoor je ook weer gelijk komt met een 360 (een 360 is niks anders dan een af fabriek aan elkaar gebouwde en met doorlopende railstaven uitgevoerd koppeltje 172 en 188).

Wellicht is het handig voor je:
188 = Railstuk van 188,3 mm
172 = Railstuk van 171,7 mm
360 = Railstuk van 360 mm
094 = Railstuk van 94,2 lang, halve 188.
077 = Railstuk van 77,5 mm.
071 en 064 gebruik je in principe niet in de korte geometrie.

224 = Gebogen railstuk R2 met 24 graden radius (die eerste 2 slaat op de straal, het 2e en 3e cijfer op de hoek)
130 = Gebogen railstuk R1 met 30 graden radius
230 = Gebogen railstuk R2 met 30 graden radius
206 = Gebogen railstuk R2 met 06 graden radius, laat zich gebruiken om een wissel of 224 weer tot een volle 30 gradenboog te bouwen. Lijkt erg op de 207!
207 = Gebogen railstuk R2 met 7,5 graden radius
De normale wissels zijn altijd lang 188mm en hebben een 224 afbuiging erop zitten. Anders gezegd, je kan ieder niet boogwissel vervangen door een 188 en/of een 224. Daarmee haal je een aantal rijmogelijkheden weg, maar het kan. Dat geldt ook voor het driewegwissel en de engelse wissel.
De boogwissels 671/672 Zijn R1 wissels. De 2 R1 stukken zijn onderling versprongen met 1x 77,5mm. Als je daarbuiten een parallelboog R2 wilt leggen, zul je ook die 077 in moeten bouwen.

Paar trucjes:
De hart op hart afstand is 77,5 mm bij de normale korte wissels. Als jij dus een spoor verder wilt aantakken, bouw je door met een extra 077. Bogen R1, R2 en R3 liggen ook op 77,5 mm van elkaar.
Met 2x 094 kan je een 188 vervangen. Handig bij ontkoppelrails en melderrails, die zijn altijd 94mm lang.
Met een 094 en een 077 vervang je een 172. Wederom, handig bij ontkoppelrails en melderrails.
Zoals gezegd, een 360 is niks anders dan een 188 en een 172 af fabriek permanent verbonden (laten zich niet delen). Ik gebruik ze veel voor snel meters maken, met een doosje van 10 stuks heb je 3,6 meter rails weggelegd.

Als je met wisselstraten begint die ook weer aan elkaar moeten liggen, zorg ervoor dat je parallel blijft. Eerst de raileindes op gelijke hoogte gaan leggen, dan weer gaan verlengen. Dat voorkomt een hoop kopzorgen.

In het begin lijkt de geometrie niet echt logisch. Later ga je zien dat er goed over is nagedacht. Zo zitten er richting slanke geometrie een aantal foefjes die erg handig zijn. M Rail en K Rail rijders hebben de neiging te denken uit korte stukjes. Die zijn er dus niet bij C rail. De truc is te blijven denken in 360mm rasters (bij de korte geometrie). Kom je ergens wat te kort, dan moet je ergens anders dus een langere rail inbouwen. Met de tijd zal je vanzelf gaan zien wat je nodig hebt. Als ik nu opbouw op bijvoorbeeld onze stamtafel, zit ik wat te puzzelen zonder railplanner en kom ik eigenlijk altijd goed uit. Ik bouw al dusdanig lang op, dat ik aan het railstuk en de afstand ertussen zie waar ik fout ga (nouja, meestal dan).
Re: Baanplan ontwerpen, rails sluiten niet aan
ik heb de SCARM software inmiddels gekocht omdat de limiet van het aantal stukken rails bereikt was.

Heb inmiddels een deel van Zutphen's rangeerterrein met ProRail werkplaats in proberen te tekenen.. de blauwe rail wil ik "ondergronds" maken om rond te kunnen rijden, ook moeten daar nog opstelsporen bij komen, ik denk alleen dat ik het zolder van de buren ook nog nodig ben ;)