Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45

Gestart door Antoine van Driel vrijdag 05 augustus 2022, 20:55:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Geachte mede-drierailers,

Onlangs heb ik een Seuthe rookgenerator nummer 10 aangeschaft. Deze rookgenerator is gelijk aan Märklin-artikelnummer 7226. Het gaat dus om een rookgenerator die men van bovenaf dient te monteren en aldus geschiedde.

Helaas weigert de rookgenerator dienst. Aan het vullen van de rookgenerator ligt het niet, aangezien de rookgenerator na een minuut of wat ook niet warm wordt. Er zal of sprake zijn van een contactprobleem of er is sprake van een gemonteerde defecte rookgenerator. Vanzelfsprekend had ik de rookgenerator voorafgaand aan de montage moeten testen, maar al doende leert men.

Nu dacht ik deze avond de rookgenerator te verwijderen, maar dat is bij deze locomotief niet zo simpel. Onder de schoorsteen is namelijk alles dichtgemaakt en uit de explosietekening in de handleiding kan ik niet afleiden dat deze "ombouw" te verwijderen is en, zo ja, hoe. Ik vraag mij dus af hoe ik de rookgenerator (zonder lakbeschadigingen e.d.) uit de schoorsteen van deze locomotief (artikelnummer: 37452) kan verwijderen, zodat ik deze alsnog kan testen en waar nodig het draadje onderaan de rookgenerator wat kan verbuigen, zodat een eventueel contactprobleem tot het verleden behoort.

Graag jullie hulp!


Hartelijke groet,



Antoine van Driel
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Op pagina 40 van de handleiding is te zien dat er aan de voorkant van de loc een schroef zit en aan de achterkant van de loc 2 schroefjes aan de zijkant gemonteerd zitten.
Zorg er wel voor dat het contact van de rookgenerator in lijn loopt met de contact veer.
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Goedenavond Timjoo,

Dank voor jouw reactie. Het verwijderen van de kap is niet het probleem. Het probleem is dat er onder de schoorsteen een plastic "kast" zit, waardoor ik de rookgenerator niet met een schroevendraaier iets terug kan duwen om de rookgenerator vervolgens met de hand kan verwijderen. De bovenkant van de rookgenerator is namelijk in de schoorsteen verzonden, waardoor men die niet van bovenaf eruit kan trekken.

Wat bedoel jij precies met "Zorg er wel voor dat het contact van de rookgenerator in lijn loopt met de contact veer."? Kun je dit advies wellicht verduidelijken met een foto?


Hartelijke groet,



Antoine
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Rookgenerator

Hierin de wiki kan je zien wat ik met het lipje van de rookgenerator bedoel waar het rode pijltje bij staat.
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Ik heb het zelf wel eens gedaan door met een kleine punttang zo diep mogelijk voorzichtig aan het centrale buisje de hele rookgenerator eruit te trekken. Het ging goed, maar ik geef toe dat de mogelijkheid bestaat dat het buisje af zou kunnen breken (wat dus in mijn geval gelukkig niet gebeurde).
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Ik heb totaal geen ervaring met rookgeneratoren, dus 't is maar een idee... ... ...

Wanneer deze van metaal is kan je misschien met een klein "super" magneet die rookgenerator uittrekken  :help:


Heb je geen bij de hand maar wel een oude harde schijf?
Breek die dan open, daar zitten der in... ...
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
 @citaat nee, dat gaat niet lukken, met een magneet. Het is echt wel vrij goed vast geklemd en de generator is misschien niet eens te pakken met een magneet (messing).
Het lijkt mij toch dat het ding terug te duwen moet zijn. Of kan het kunststof 'huis' toch niet van de ketel losgemaakt worden? Als de ketel van metaal is, is het nooit een geheel.

Groet,

Peter
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Misschien met een mesje onder de rand van de rookgenerator deze iets omhoog wrikken ?

groet
Harald
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Om de situatie te verduidelijken, heb ik een foto van het binnenzijde van de kap ter hoogte van de schoorsteen gemaakt. Het gaat om de onderdelen die zich in de gele cirkel bevinden.
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Het enige wat je hoeft te doen is de ketel van de onderkant afschroeven...
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Goedenavond Wim,

Dat klinkt eenvoudig. Maar waar zit(ten) de betreffende schroef/schroeven dan?


Hartelijke groet,




Antoine
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Op pagina 40 in het boekje te zien, mocht je die niet hebben, hier op de M site, aan de linker kant bij belangrijkste gegevens op handleidingen klikken.
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Een plaatje zegt inderdaad meer dan een paar woorden...
Je zult zien dat je de generator er zo kan uitdrukken als je de kap los hebt. Drie schroefjes losdraaien. Meer is het niet!

Groet,

Peter
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
 @citaat Volgens mij laat Antoine toch een foto zien van de onderkant kap van zijn Br 45 en daar zie je idd alleen een schroefgat en een contactlipje voor de roogenerator.
Het lijkt mij dat je het deel vooraan, waar de leds in zitten moet verwijderen, om de rookgenerator te kunnen zien, maar of dat kan weet ik niet.
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Heel goed gezien, Kappa. Inmiddels heb ik mijn vraag ook bij de klantenservice van Märklin uitgezet. Uiteraard zal ik hun antwoord met jullie delen.
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Beste allemaal,

Begin vorige maand heb ik mijn vraagstuk aan de dames en heren van de afdeling Klantenservice van Märklin voorgelegd. Klantadviseur Frank Mayer heeft in Göppingen met zijn collega's van de reparatie-afdeling gesproken en zijn collega's hebben hem verteld dat zij de rookgenerator met een tang uit de schoorsteen trekken. Voorts adviseerden zij mij om niet aan de stijgbuis (in het midden) van de rookgenerator te trekken, maar dat lijkt mij logisch.

Nu komt het nog weleens voor dat het contact tussen de rookgenerator en het chassis van een (stoom)locomotief niet helemaal goed is. Bij mijn overige stoomlocomotieven is dit gemakkelijk op te lossen omdat het contact op het chassis duidelijk zichtbaar en uitstekend bereikbaar is. Bij de Baureihe 45 is dit contact echter ingebouwd. Ik heb Frank Mayer daarom gevraagd hoe ik het betreffende contact bij de Baureihe 45 kan bereiken. Het verwijderen en (na een test) weer terugplaatsten van de rookgenerator heeft immers geen zin, wanneer de betreffende contactstrip o.i.d. moet worden bijgesteld.

De reactie van Frank Mayer: "Wanneer het met de inbouw van de rookgenerator niet lukt, wendt u zich dan tot een vakkundige reparateur. Hij zal u graag verder helpen."

Ik ga dus maar eens met een scherp mes (dank voor de tip, Harald) en met een goede punttang kijken of ik de rookgenerator kan verwijderen en dan zie ik wel verder.


Hartelijke groet,



Antoine van Driel
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Je conclusie volgt niet zo heel logisch uit het advies van Herr Mayer... Kom je er niet uit, ga dan naar een deskundige.
Is het dan wel verstandig aan de slag te gaan met een scherp mes? Klinkt niet als het meest geschikte gereedschap.

Groet,

Peter
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Kun je de bufferbalk met de contaktplaat er niet afhalen? Zit volgens mij gewoon erop geklikt. Dan zou je zo aan de rookgenerator moeten kunnen komen.
En anders de rookkast deur eruit tikken. Stukje hout er tegenaan tegen de opstaande rand net voor de schoorsteen. Tikje ertegen en de deur valt eruit......denk ik (mits de deur een apart deel is dus) :D

Bart
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Beste Bart,

Dat zou ik ook denken. De kap met het binnenwerk (zie s.v.p. de gele cirkel op de foto) rond de schoorsteen zijn namelijk niet uit één stuk gemaakt. Het binnenwerk is namelijk van plastic en de kap is van metaal. Ik zal dit weekend eens goed kijken of het verwijderen van het binnenwerk mogelijk is. Voorzichtigheid is wel geboden, aangezien een binnenwerk (de vakterm weet ik niet  :)) volgens de onderdelenlijst uit de handleiding niet los te bestellen is.

Dank voor het meedenken!


Hartelijke groet,



Antoine 
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Aan de binnenkant van de rookgenerator een stukje blank krabben,en dan aan het blanke messing een draadje solderen.Dan trek je de rookgenerator er uit.

Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Beste Bouan,

Dank voor deze slimme tip! Dat lijkt mij verstandiger dan met een scherp mes en/of een tang aan de slag te gaan.

Jouw oplossing is echter voor een deel van het probleem. Ik moet namelijk nog even uitdokteren hoe ik bij deze fraaie locomotief het contact voor de rookgenerator kan bereiken om het desgewenst wat bij te stellen.

Nogmaals dank voor jouw bijdrage!


Hartelijke groet,



Antoine
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: verwijderen rookgenerator Märklin Baureihe 45
Citaat van: Antoine van Driel op vrijdag 23 september 2022, 12:18:18
even uitdokteren hoe ik bij deze fraaie locomotief het contact voor de rookgenerator kan bereiken om het desgewenst wat bij te stellen.

Suggesties: via de schoorsteen met een kleine haaknaald (uit moeders naaidoos), pincet, of een lus in een dun ijzerdraadje maken en het contact wat omhoog trekken...

Groet, Paul