Nieuws: Nog niet alle 15 jaar 3railforum jubileum setjes zijn opgehaald!! Lees hier verder hoe je je bestelling alsnog kunt ophalen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Besturing (alle merken)
| | |-+  Digitale Besturing Märklin
| | | |-+  Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting  (gelezen 291 keer)

Paul Muijs

• Nieuwe Gast
Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
« Gepost op: vrijdag 05 augustus 2022, 17:42:38 »

Hi,

Deze week een CS 3+ moeten aanschaffen. Niet dat het een hele straf is, maar ik had een mooi werkende CS2 die kapot is gegaan door een kortsluiting.

Maar nu was ik bezig met de S88 module om aan te sluiten en te laten werken via iTrain.

Met de oude 6088 moest ik juist niet de massa aansluiting gebruiken om signaal te krijgen van de baan.
Nu plots met de nieuwe modules is er wel een massa aansluiting nodig om signaal te krijgen.
Verder na een paar gepuzzel en testen dit ontdekt, dus alles werkt perfect.
Maar dan blijft toch bij mij de vraag, waarom nu wel opeens die massa aansluiting.
Klinkt als een ongelovelijke leken vraag, maar dat ben ik misschien ook ;)

Hoor het graag als iemand een antwoord heeft.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2022, 17:44:44 door Paul Muijs »

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Marklin S88 6088/60881 Massa aansluiting
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2022, 22:48:44 »

Je bedoelt een verbinding tussen de massa van de S88 en de massa van de rail?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, automatisch bedrijf (Raptor), voor de bouw en demontage van mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

BlikkenTinus

• Stamgast
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 06 augustus 2022, 08:39:17 »

Het is mij ook niet helemaal helder wat de vraag is.
Ik vermoed dat je op de CS2 de s88 modules had aangesloten met de bandkabel en nu met de CS3+ een verbinding hebt gemaakt met een netwerkkabel. Daarvoor heb je kennelijk ook een 60881 aangeschaft ter vervanging van de oude 6088.

De eerste terugmeldmodule moet altijd een aansluiting op de railmsssa hebben, de volgende modules in dezelfde string niet.

Dat het eerder met de 6088 modules zonder massa aansluiting werkte, vind ik wat opmerkelijk, maar grasduinend op het forum en het www kom ik tegen dat het met CS2 en 6088 decoders ook zonder die eerste massa aansluiting werkte. Soms zelfs beter (?). Niettemin hebben de modules allemaal een massa aansluiting: op de omgekeerde T. Hoe dan ook, de 60881 heeft zeker een eerste massa aansluiting nodig, althans de eerste in de string. Dus nu zit het goed.

Niettemin jammer dat je cs2 de geest gegeven heeft... Voor een cs3 of de is versie loop ik nog niet warm en ik hoop dat mijn cs2 nog even voortleeft.

Groet,

Peter

Paul Muijs

• Nieuwe Gast
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 06 augustus 2022, 11:31:04 »

Hi,

Bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad de massa aansluiting op de 1ste module.
Dat gaf bij de CS2 storing en heb ik toen niet aangesloten. Storing... eigenlijk gewoon geen melding.

Vandaar dat ik nu verbaasd ben dat het bij deze nieuwe nu wel moet.
Gezien ik er vanuit ging dat het in geheel niet nodig was om dit uberhaupt aan te sluiten.
Ik ontdekte het ook toen ik na veel pogingen en oplossingen maar eens het boekje ben gaan lezen dat geleverd wordt met de 60881.
Daar staat inderdaad dat je die kabel moest aansluiten.

En wat betreft de CS's op zich, de CS2 kan precies hetzelfde als de CS3, het is misschien wat sneller en schermpje ziet er leuker uit.
Maar goed, als Interface tussen baan en pc is dat allemaal niet zo belangrijk en zonde van je geld als je een goed werkende CS2 hebt.
Pagina's: [1]   Omhoog