Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200

Gestart door mattie vrijdag 05 augustus 2022, 13:57:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
Hallo

Ik ben Mart
In het verleden ben ik al eens op dit forum geweest.

Ik heb een M-rail baan met als besturing een Ecos 50200.
Af en toe ondervind ik problemen met rijden. Sommige locs lopen dan heel hortend en stotend. Net of de baan niet goed spanning krijgt.
Toch heb ik de baan op zoveel mogelijk plaatsen aan de voeding gelegd. En heb ik ook niet veel locs en verlichting te gelijk aan staan.

Omdat ik niet vaak de baan gebruik, laat ik ook regelmatig een Lux combinatie rondjes rijden.

Vreemd genoeg lijkt het alsof niet alle locs hier last van hebben. en het ook niet altijd is.... :?

Ik heb Marklin, Roco, Esu, Brawa, Piko, Mehano.
Marklin en Roco hebben er het minst last van. Voornamelijk Piko en Mehano en sommige Brawa. En er zitten wat locs tussen met een buffer, die hebben het niet. (als de buffer vol zit)
Kan ik op een of andere manier de baanspanning monitoren?

Misschien is er iemand die tips kan geven waar ik op moet letten?
Het mooiste is natuurlijk de M rail er uit....maar dan moet ik alles afbreken. :error:

Groeten,
Mart

ps. ben niet veel online
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
Beste Mart,

Doet het probleem zich spontaan voor op telkens een andere plek of steeds op dezelfde plek(ken)? In het laatste geval zou je kunnen kijken of de baan wel goed schoon is.

Dick
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
Het is vaak wel op bepaalde stukken waar de rail al ca 10 jaar in de ballast ligt.
Maar een Piko 51649 rijd over een bepaald stuk met horten en stoten terwijl een Roco 79717 er met lage snelheid probleemloos overheen rijd.

Kan het ook nog te maken hebben met type decoder?
Deze Piko loc ging ook wel eens spontaan stilstaan.
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
Kijk eens naar de sleper, doorgaans is dat de bron van het probleem.
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
Ja Ben dat is een heel goede tip. Die dingen geven wel vaker problemen. maar het probleem daarbij is dat veel mensen die naar de sleper kijken precies dat zien. De sleper! En verder geen idee hebben wat er aan mankeert of mankeren kan.

Een paar punten van waarop te letten wanneer je naar de sleper kijkt zouden in deze wel aangenaam zijn.
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
Er staat van alles over slepershit in de wiki toch?

https://wiki.3rail.nl/index.php?search=sleper&title=Speciaal%3AZoeken

Gr, Ben.
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
Citaat van: LeenVdab op vrijdag 05 augustus 2022, 19:23:37
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 05 augustus 2022, 17:56:56
Ja Ben dat is een heel goede tip. Die dingen geven wel vaker problemen. maar het probleem daarbij is dat veel mensen die naar de sleper kijken precies dat zien. De sleper! En verder geen idee hebben wat er aan mankeert of mankeren kan.
Om dan nog te zwijgen over de droom die de meeste 3-rail rijders koesteren dat de sleper net het grote voordeel is, maak ze dan maar wijs dat die sleper net de bron is van zowat al hun problemen  ;)

Ik heb niet vermeld dat ik die droom heb...

Wel heb ik verzaakt te melden dat ik al e.e.a. heb gedaan met slepers, alleen niet met de massa van de wielen en/of decoder.
Voor dat ik verder ga met het aanpassen van een stuk of 6 locs, dacht ik eerst te polsen of er iets anders kan zijn of dat er nog tips zijn.

Is er verschil tussen de spanning van het programmeer spoor en het hoofd spoor?
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
Hey Mart,

Vaak is aan de sleper niks te zien, hij zit mooi recht, geen slijtage, niks verbogen en toch hapert je loc.
De oorzaak ligt veelal in de oksels van de sleper, waar de contactveren in de sleepschoen ingehaakt zitten.
Als deze vuil, of vet zijn wordt de stroom van de sleperschoen niet goed doorgegegeven naar de contectveren en dus niet naar de decoder.
Dus haal de sleper los en maak de oksels goed schoen met een tandenborstel en wat wasbenzine.
En als dit niet helpt kun je dit proberen.==> Massa_Contact_Verbeteren
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
Dank

Gaan we doen

Ik heb nog wel een vraag,
Had een Brawa loc met defecte decoder. Heb daar een nieuwe sleper onder gezet en een LopiV5 in gezet.
Met de CV waarde gestoeid...Tijdens het afremmen maakte de loc bij stilstand nog een sprong. Ben net zo lang op het programmeerspoor aan het prutsen geweest tot ik het nagenoeg goed had.
Nu komt het vreemde, dat waanneer ik de loc op het normale spoor zette, de sprong bij het stoppen weer veel groter was.
Waar kan dit aan liggen?

Nu zullen de meesten wel zeggen dat het aan de sleper ligt, maar toch...die was nieuw (Brawa 2225:)
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
M-rails/puntcontacten zijn gevoelig voor het ontstaan van "roest", dus zoek/koop schuurpapier met een hoog nummer en probeer voorzichtig een stukje, komt ook voor bij de puntcontacten van K-rails.

Een verdere opmerking: nieuwe forumdeelnemers met wellicht een 2-rail achtergrond moeten geen discussie uit lokken over de voor- en nadelen van de beide systemen.

Groet, Anne W
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
Citaat van: mattie op vrijdag 05 augustus 2022, 19:39:29

Wel heb ik verzaakt te melden dat ik al e.e.a. heb gedaan met slepers, alleen niet met de massa van de wielen en/of decoder.


Als een lok stil staat kun je een wiel aantikken met een stukkie draad met dezelfde polariteit als een spoorstaaf. Als de lok dan gaat rijden is het helder.
Evenzo kun je dat doen bij de sleper, je kunt er dan wat lastiger bij maar toch.....  ;)

Gr, Ben.
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
Hallo mart, ik heb best wel ern behoorlijke M-baan met meer dan 120 wissels, 200 blokken en rijd met zo'n 35 locs/treinsets via de ecos 50200 en koploper en herken die problemen absoluut niet, dat werkt allemaal perfect. Wel moet je de m-rails, zeker in het begin, goed schuren met n schuurblokje. Ik heb ook zon lux zuig-schuur wagen maar die schuurt toch echt onvoldoende. Sommige oude m-rails is zo verroest dat het nooit meer wat kan worden, dat soort dingen meteen weggooien. Als je eenmaal alles goed rijdend hebt gewoon alles lekker laten rijden dan blijft de baan vanzelf schoon. Locwielen af en tie reinigen met wasbenzine kan ook nooit kwaad en sleper opschuren als er zwarte vlekjes op zitten. M-rails moet wel redelijk droog liggen. Een vochtige schuur is niet best. Het onderste nivo bij mij ligt op grasmatten, daardoor veert het wat en heb je dasrmee sat kontakten tussen de rails wat blijven bewegen en zichzelf opschuren. Afijn, succes ermee, weet dat het in elk geval kan werken! Oh ja, nog een belangrijke: soms zitten in die massa-cpntactrails van die condensatoren ingesoldeerd. Die moet je eruit knippen bij digitaal, dat kan de boel verstoren, groeten frank
Re: Problemen met rijden op M-rail via Ecos 50200
 @citaat  Mart is weg hier en heeft z'n probleem meegenomen.