Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Digitale lok op een analoog baan.

Gestart door Tijdperk|| woensdag 03 augustus 2022, 15:51:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale lok op een analoog baan.
Een vraag ,kan ik één digitale marklin lok op een analoog baan rijden.
Grt.Wim.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Meestal kan een digitale lok ook op een analoge baan functioneren. Een aandachtspunt is dat het analoge bedrijf in de decoder wel aan moet staan. Kijk even in de instructieboekje van de lok voor de nadere details.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Alvast bedankt voor de info.
Ik heb geen documentatie zo bij de hand maar dit haal ik wel van internet , neem aan dat cv 29 aangepast moet worden.
Ja ook de omschakeling van de rijrichting zal ik na meten en mag neem ik aan niet boven de 21 volt wissel komen.
Het is nog niet zover om met een digitale lok te gaan rijden eerst deze info lezen.
Grt.Wim.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Eerst uitzoeken welke decoder erin zit. Hoe moderner hoe minder risico dat het hier niet werkt. Het blauwe trafo verhaal is niet zo zwart-wit. De echt oude metalen trafo's kunnen nogal eens heftige omschakelpulsen geven. De instabiliteit ervan is het grootste probleem.
Het 220 of 230 volt verhaal is minder relevant. Nieuwe decoders kunnen immers wel een (stroom-)stootje hebben.
Maar het blijft verstandig je even goed te oriënteren.

Groet,

Peter
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Het gaat toch om een Märklinloc? Als die af fabriek digitaal is, dan is hij altijd geschikt voor analoog. Märklin maakt al een jaar of 20 het onderscheid niet eens meer. Als de loc later is gedigitaliseerd, kan het in 99 van de 100 gevallen ook.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Digitale lok op een analoog baan.
 @citaat Märklin produceert dan ook al ruim 20 jaar geen blauwe trafo's meer, maar witte/grijze die wel voor 230V zijn bedoeld.
Locs uit de periode ca. 2005-2012 (C-sinus-, SoftDriveSinusmotoren) moet je voorzichtig mee zijn, daar kan je met blauwe trafo's er niet helemaal op vertrouwen dat  de aanstuurelektronica heel blijft (heb twee verschillende gevallen meegemaakt).
Groet, Paul
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Precies, de blauwe trafo's vormen voor decoders een risico, omdat de tolerantie veel te groot is. De omschakelpuls is daardoor bij sommige exemplaren veel hoger dan de officiële 24 volt.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Citaat van: LeenVdab op woensdag 03 augustus 2022, 20:35:27
...... Daar heb je geen hogere wiskunde of elektriciteitskennis voor nodig toch? Moet daar dan nog uitleg bij?
Gewoon klinklare onzin.

Hi Leen,

In theorie heb je wel een beetje gelijk maar als elektronicus heb ik te veel defecte decoders bij anderen moeten vervangen.
In de praktijk is het vaak toch net ff anders, de meeste gebruikten ...... een blauwe.

groet
Harald
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Er is toch ook niemand die ontkent dat de blauwe trafo's een risico vormen voor decoders Harald? Het heeft alleen weinig met de overgang naar 230 volt te maken. Dat scheelt hooguit 1 volt. De feitelijke spanning van de omschakelingspuls kan bij de blauwe trafo's gerust een volt of vier hoger zijn, heb ik begrepen. Bij de witte trafo's is dat niet het geval.

Maar misschien moeten we het verhaal eens controleren door mensen met een blauwe trafo te vragen de omschakelpuls eens te meten.  :)

Met de vraag heeft het allemaal weinig te maken. Digitale Märklinlocs zijn bedoeld om ook analoog te gebruiken. Bij gebruik van een witte trafo zouden er geen problemen mogen zijn. Bij gebruik van een blauwe trafo eerst eens meten hoe hoog de spanning van de omschakelpuls is.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Hoi Henk,
Je hebt gelijk dat M in de begin van het digitale tijdperk zelfs schema`s in brochures had staan van combinatie van digitaal en analoog door elkaar.
Ook toen sneuvelde er decoders. Verschillend ingebouwd en defecte vervangen.
Het probleem zit m.i. meer in de instabiliteit van de blauwe trafo`s.
Zelf wel eens gemeten (Trafo 30 VA) bij pakweg 3 A belasting een omschakelpuls van 24/25 V. Zonder belasting vloog hij naar 32V. M.a.w. de belasting bepaalt de spanning. Heb het idee dat de moderne decoders gevoeliger is.
groet Bert
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Een 30VA trafo bij 3A belasting? Boven de 2A stort die spanning vrij snel in elkaar hoor. En daarbij tijdens het omschakelen is er verder geen belasting op de trafo. De knop moet immers eerst naar de nulstand.

Maar inderdaad moderne (micro)electronica is veel gevoeliger voor (te) hoge spanningen dan die oude analoge meuk.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Bij de oude blauwe trafo`s  werd de verschillende spanningen aan de secundaire kant gewoon op verschillende plaatsen afgetapt.
Dus 16 V uitgang voor licht en wissels telde mee voor de belasting. Overigens de C6080 decoders waren al hartstikke digitaal hoor.

gr digibert
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Citaat van: henkv op donderdag 04 augustus 2022, 11:08:32
door mensen met een blauwe trafo te vragen de omschakelpuls eens te meten.
Al mijn AC-trafo's zien blauw (Märklin, Titan, Temsi, allemaal verkocht voor 220 volt, niet voor 230),
maar hoe moet ik die omschakelpuls meten?
Omschakelen doe ik overigens al jaren met een 24 v stekkertrafo. Preventief, en zo....
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Het meten van de omschakelpuls. Eerst haal je alle treinen van het baanstuk waar die puls op wordt gezet (voor de veiligheid). Dan hang je een multimeter aan de trafouitgang of aan het baanstuk. Dan kun je de schakelpuls gedurende langere tijd activeren om een zuivere meting te verkrijgen.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Duidelijk Leen.  :thumbup:

Re: Digitale lok op een analoog baan.
Ik heb een witte trafo en met een belasting met 1K meet ik net 26 volt. Bij 100 ohm 25,2 volt. Eigenlijk wat meer dan ik had gedacht.

Na gelijkrichten (- 1 volt) en afvlakken (x 1,4 volt) wordt 26 volt dan ongeveer 35 volt in de decoder. Decoders die zijn bedoeld voor analoog drierail hebben in de regel een maximum van 35 tot 40 volt. Het is een korte belasting dus dat zal geen problemen opleveren.

30 volt verandert in 40,6 volt. Dat wordt dan voor sommige decoders vroeger of later een keer teveel.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Nog even de meest realistische test uitgevoerd door een Roco 2400 met Oem LP3 als belasting te gebruiken.
Dan meet ik een omschakelpuls van 26,6 volt. Kennelijk is de belasting van de decoder nog wat lager dan van een weerstand van 1K. Het blijft beduidend lager dan de 30 volt plus die Leen heeft gemeten.

Overigens meet ik met draaiende motor op de rollenbank tevens een maximale rijstroom van 18,2 volt. Ook deze witte trafo levert hogere spanningen dan volgens opgave zou moeten, maar kennelijk kan een decoder daar tegen.

Een zwaardere loc met een flinke sleep zal meer stroom gebruiken en dan zal de maximale rijspanning wel nog wat lager uitvallen.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Ook even wat getest.Allemaal blauwe transfo's 220v.Niet belast.
Maar bij mij zit er een spanningsverlager tussen van 230-220V.(1-5) .
     
230-220v               Max rijspanning      Schakelpuls     in 230v stekker     max            schakel
1                            18.1 v                    26.6 v
2                            17.3 v                    25.8 v
3                            17.9v                     26v
4                            17.4 v                   28.7 v
5                           16.4 v                    27.6 v
6                           16.2v                     27.4 v                                           18v              30.4v
7                           14.4v                     26.1 v                                           16v              28.9v

6 en 7 zitten niet in de baan.Vandaar gemakkelijk meten op 220v en 230v.
Maar het scheelt hem toch meer dan 1 volt.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
En let eens op de schakelpuls die in een enkel geval boven de 30V uitkomt... Dat scheelt nogal met 26V van andere trafo's.
Kan net iets teveel zijn voor een decoder. En daar ging het nou net om. Die enkele volt verschil voor de rijspanning bij 220 of 230 gaat het probleem niet zijn.

Groet,

Peter
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Citaat van: digibert op donderdag 04 augustus 2022, 17:55:02
Bij de oude blauwe trafo`s  werd de verschillende spanningen aan de secundaire kant gewoon op verschillende plaatsen afgetapt.
gr digibert
Bij de witte is dat toch niet anders?

Citaat van: demuro op zondag 07 augustus 2022, 18:47:18
Ook even wat getest.Allemaal blauwe transfo's 220v.Niet belast.
Maar bij mij zit er een spanningsverlager tussen van 230-220V.(1-5) .
In dit rijtje metingen ontbreken mijns inziens nog de exacte meetwaarden van de 230 respectievelijk 220V, en ik twijfel of die werkelijk exact die waarden hadden.
Een spanningsverschil van primair 10V zou theoretisch namelijk maar bv 1,25V opleveren bij de 27,4V van trafo 6 en niet 3V zoals je gemeten hebt.

Re: Digitale lok op een analoog baan.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Digitale lok op een analoog baan.
.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Heb transfo 6 nog eens utgemeten:
schakelpuls 220 v   27.32V        schakelpuls 230v  30,24 V.
Waarden zijn het gemiddelde van 10 metingen.
Theorie en praktijk zijn blijkbaar niet hetzelfde.
Waarom dit verschil?????
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Digitale lok op een analoog baan.
bedankt voor de moeite, is voor de rest niet heel belangrijk en tegelijkertijd intrigeert dit me ;).

het is me nog niet duidelijk of je die 220V en 230V ook daadwerkelijk hebt gemeten?

220V  27,32V
230V  theorie:  230/220*27,32=28,55V
230V  praktijk: 30,24V

Waarom dit verschil? Wie het weet mag het zeggen en tot die tijd is het "gewoon" zo.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Ik heb mijn oude regelbare voeding eventjes van onder het stof gehaald en de meting gedaan op een oude (blauwe) transformator type 6117 - 30 VA
Bij 220V ingangsspanning: 28,9 V uitgangsspanning
Bij 230V ingangsspanning: 30,2 V uitgangsspanning
Dit met een onbelaste transformator.
Bij mij klopt de theorie wel.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Had even iets verkeerd verstaan over die 230 en 220 volt.Dacht dat het over de metingen ging bij 230 en 220 volt.
MAAR:Even die 230 volt van het net gecontroleerd en daar zit wel speling op.Is maar liefst 239 tot 243 volt.Invloed zonnepanelen die stroom op het net zetten ?? De zon schijnt nu fel. 220volt is 220 volt.
Dus met deze waarden klopt de theorie wel.

Nu opnieuw gemeten;het regent pijpestelen:229 volt.
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Digitale lok op een analoog baan.
Citaat van: demuro op donderdag 08 september 2022, 12:40:34
Dus met deze waarden klopt de theorie wel.

Gelukkig maar :D