Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Kortere pickup shoe

Gestart door BenP dinsdag 02 augustus 2022, 21:13:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kortere pickup shoe
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Kortere pickup shoe
(sorry voor het engels)
I find the new generation pickup shoes on modern wagons too long for my M track layout, creating occasional minishorts. Newer carriages have a specific tube connection, so one cannot use older, screwbased shoes.
I found that one can switch the metal contact part by opening the 4 metal wings clips and use that part from older shoe generation with similar wing clips. Just retighten around plastic base.
Fits and works great. See pic (shortened shoe installed; original for length comparison).
Re: Kortere pickup shoe
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Kortere pickup shoe
translator : omdat we op nederlandse site zijn:

Ik vind de nieuwe generatie pick-upschoenen op moderne wagons te lang voor mijn M-baanlay-out, waardoor ik af en toe minishorts maak. Nieuwere rijtuigen hebben een specifieke buisverbinding, dus men kan geen oudere, op schroeven gebaseerde schoenen gebruiken.
Ik ontdekte dat men het metalen contactgedeelte kan verwisselen door de 4 metalen vleugelclips te openen en dat onderdeel van de oudere schoengeneratie te gebruiken met vergelijkbare vleugelclips. Draai gewoon weer vast rond de plastic basis.
Past en werkt geweldig. Zie foto (verkorte schoen geïnstalleerd; origineel voor lengtevergelijking).
Re: Kortere pickup shoe
Goede vertaling Johnny, al is het flauw dat de translator van minishorts niet iets van kleine korte broeken maakt.

Ik vervang slepers vrijwel nooit, en als het toch nodig is voor het door Marklin voorgeschreven model. Als ik problemen heb met een sleper ligt dat vrijwel altijd aan het verende deel, dat op een of andere manier verbogen is en niet meer van plan is goed te functioneren.
Re: Kortere pickup shoe
Lid sinds: 2022

offline
Re: Kortere pickup shoe
Hoi Ben,

Ik heb goede ervaringen met de zogenaamde fluister-slepers van Roco, die je in een lange en korte versie hebt. Ze zijn wel wat teer, minder robuust.
Succes!
Re: Kortere pickup shoe
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Kortere pickup shoe
Hoi,

Ik heb ook goede ervaringen met Roco fluisterslepers.
Diverse Marklin slepers vervangen door Roco.

gr Matje