Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ledstrips inbouwen in rijtuigen

Gestart door BenP maandag 01 augustus 2022, 14:33:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Strips voor 18V komen van eBay. Met rectifier voor DC en capacitor tegen flickering. Twee drupjes lijm en voila.
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Wellicht voor de laatste tip ook nog een link?
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Citaat van: BenP op maandag 01 augustus 2022, 14:33:12
Strips voor 18V komen van eBay. Met rectifier voor DC en capacitor tegen flickering. Twee drupjes lijm en voila.
Dat lijken wel de ledstrips van Hufing-tronic, zie ==> Klik

Overigens zie ik dat je de elco rechtstreeks over de + en - hebt gezet, wat af te raden is.
Als er dan een stuk of 10/20 wagens op de baan staan en je zet je centrale aan, dan zal deze, als de spanning op de baan wordt geschakeld, ineens 10/20 elco's zien, die gezamelijk een heel hoge initiële laadstroom veroorzaken, waardoor de centrale direct in de kortsluitbeveiliging schiet.
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Kappa--Ik weet de electricity math niet, maar de capacitor is klein, 470uF.  Ik heb 20+ lighted wagons en nog geen startup short gehad. Wat is wiring alternatief?
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Hey Ben,

Er zou een diode in sperrichting met een 100Ohm/1/2watt weerstand parallel tussen de + en de elco+ moeten komen.
De weerstand zorgt voor een gecontroleerde laadstroom richting elco en de diode laat de stroom door naar de led's bij een stroomonderbreking.
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Citaat van: Kappa op dinsdag 02 augustus 2022, 11:03:40
Hey Ben,

Er zou een diode in sperrichting met een 100Ohm/1/2watt weerstand parallel tussen de + en de elco+ moeten komen.
De weerstand zorgt voor een gecontroleerde laadstroom richting elco en de diode laat de stroom door naar de led's bij een stroomonderbreking.

Ik ben niet goed met electric (apprentice stage). Heb je misschien een voorbeeld foto met de onderdelen die je beschrijft?  Dank.
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
 @citaat Zie hieronder.
R = 100ohm 1/2 watt
Diode = 1N4148
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Citaat van: Kappa op donderdag 04 augustus 2022, 12:11:41
@citaat Zie hieronder.
R = 100ohm 1/2 watt
Diode = 1N4148
Dank.  Ik ga er aan werken.
In tussentijd heb ik de staging yard apart gepowered via een k84 decoder, zodat 12+ lighted coaches en 3 treinen meestal uit zijn (kontakt rail met 60sec delay event).
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
u is wel van de engelse woorden :) :)
mag ook gewoon in het nederlands hoor  :D :D :D :D
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
 @citaat
Ben lives in the Ustated Nights of America. Dus soms creeps er een Engels woord tussen. Lijkt me geen probleem, of wel?
Mijn oom uit Australië deed dat ook. Deed, want hij is niet meer onder ons, niet omdat hij het had afgeleerd.

Bye,

Peter
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
geen probleem maar dan mss in zijn handtekening zetten dan weten we dat ook.
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Ik hoop dat je niet de prijs betaald hebt die op DEZE site te zien is voor een "Starterkit 285mm goldweiß" dat is dus met de elco erbij.

Want een ESU, weliswaar zonder elco, kost 1/3 van die prijs EN je hebt er een degelijke laadcircuit bij voor mocht je alsnoch een "PowerPack" op aansluiten.

Is eigenlijk een doodgewone 0.1F goldcap, die haal je bij de electronicaboer voor 1.5€!
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
 @citaat @citaat
Als je even de moeite neemt om op zijn naam te klikken in de linkerkantlijn. Dan zie achter Locatie: Michigan. Dat zegt genoeg lijkt mij.
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
moeten we dan bij iedereen gaan klikken op de naam ? De simpele beleefdheid is gewoon een simpele vermelding volgens mij waar de mogelijkheid ertoe is.Dacht dat amerikanen daar meester in waren :)

@mcs51 : denk dat die goldcap snel naar de hemel zal zijn als die de volle spanning zal krijgen.
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Oooh ja, dat is ook zo, zelfwerkzaamheid is tegenwoordig niet meer gewenst. Alles moet voorgekauwd worden.
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Citaat van: mcs51 op donderdag 04 augustus 2022, 17:06:45
Ik hoop dat je niet de prijs betaald hebt die op DEZE site te zien is voor een "Starterkit 285mm goldweiß" dat is dus met de elco erbij.

Want een ESU, weliswaar zonder elco, kost 1/3 van die prijs EN je hebt er een degelijke laadcircuit bij voor mocht je alsnoch een "PowerPack" op aansluiten.

Is eigenlijk een doodgewone 0.1F goldcap, die haal je bij de electronicaboer voor 1.5€!

I betaal $5 per strip in US (=VS ;-).  De elcos (=capacitors) zijn goedkoop.  Net geleerd dat ik er blijkbaar ook een diode (=diode) en weerstand (=resistor) tussen moet doen.  De ESU strip is wat duurder hier ($17+).
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
@ Ben, dank u wel voor de feedback, je hebt dus de strip alleen gekocht, prima!

@ bellejt, die Goldcap was natuurlijk voor de ESU strip met laadkring, niet voor die strip van Ben zonder voorziening!
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Dolle pret  :thumbup:
Citaat van: BenP op donderdag 04 augustus 2022, 17:33:15
elcos (=capacitors)
diode (=diode) 
weerstand (=resistor)
Top! M'n Duits is beter dan Engels, dus vandaar!
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 04 augustus 2022, 16:56:16
@citaat
Ben lives in the Ustated Nights of America. Dus soms creeps er een Engels woord tussen. Lijkt me geen probleem, of wel?

Bye,

Peter

Zeer zeker geen probleem!!!
Ga ook niet bij iedereen op de naam klikken waar hij/zij vandaan komt/woont.
Maar dacht, wat een popie jopie qua taalgebruik. Maar dat had een reden dus :) :) :)
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Citaat van: Kappa op donderdag 04 augustus 2022, 12:11:41@citaat Zie hieronder.
R = 100ohm 1/2 watt
Diode = 1N4148

Hallo Ad. 
Ik ben begonnen met aanpassen als getoond, maar nog wat vraagjes.
Heeft de rectifier aan begin van led strip niet hetzelfde of deel effect als de diode+weerstand?
Is de weerstand om de power van de elco te limiteren of extra?  Maar als weerstand parallel geschakelt dan controleerd de diode de one-way richting toch niet?
Dank voor de lessen.
Ben
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Hi Ben,

De bruggelijkrichter op de ledstrip zit er alleen om de stroom gelijk te richten.
De weerstand begrenst de laadstroom naarr de elco en de de diode laat de stroom snel door in geval bij een onderbreking.
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Lid sinds: 2021

van oud to new

offline
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Hopelijk is dit goed gedaan ...
Ben
20230105_150511.jpg
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Ledstrips inbouwen in rijtuigen
Helemaal goed. De elco laadt via de weerstand en ontlaadt via de diode.