Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Loc rijdt plotseling vanzelf

Gestart door Charlemagne maandag 01 augustus 2022, 21:06:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc rijdt plotseling vanzelf
Plotsklaps heb ik een vreemd probleem met mijn nog niet zo lang geleden aangeschafte 37335, het z.g. 'strijkijzer' van de SNCF. Zonder enige aanleiding gaat deze loc vandaag ineens vanzelf rijden. Hij reageert niet (meer) op mijn MS2 en zelfs als ik deze afkoppel blijft de loc rijden... Alleen op een stoptraject met remvertraging stopt hij netjes. Het lijkt wel of de loc om wat voor een reden dan ook plotseling analoog is geworden. Omdat de MS2 geen contact meer maakt met de decoder, kan ik ook helemaal niets uitrichten. Alles al uitgebreid opnieuw opgestart, zonder resultaat. Ik sta voor een raadsel. Geen probleem met enige andere loc. Keek op ons forum en ook elders; daar kom ik wel een enkel vergelijkbare probleem tegen, maar nergens een oplossing. Kan iemand mij toch raden?
Bij voorbaat dank,
Karel
Re: Loc rijdt plotseling vanzelf
Hey Karel - Wellicht kun je op het programmeer spoor proberen de decoder te resetten?
Re: Loc rijdt plotseling vanzelf
zet hem eens op echte analoge spanning.
misschien kun je hem zo stop zetten en daarna resetten.
Re: Loc rijdt plotseling vanzelf
Heb het ook al voor gehad. Loc slaat op hol en is niet meer te bedienen. Ik zet dan gewoon heel de baan stroomloos, alle stopcontacten uittrekken.
Daarna terug opstarten en bij mij is het probleem dan opgelost. Loc is terug te bedienen met MS2. De reden waarom dit gebeurd????
Frubel
Re: Loc rijdt plotseling vanzelf / Probleem opgelost :-)
Dank voor jullie adviezen! Ik ben eruit! Terwijl de loc rondjes reed op de baan, zonder dat ik iets kon beïnvloeden, heb ik op de MS2 nog eens een keer het adres bevestigd. En warempel ineens reageerde hij weer. Toch een raadsel hoe hij plotseling zijn adres (en daarmee z'n verstand) was kwijtgeraakt. Ik wist niet dat je een loc ook rijdend kunt programmeren. Wel link met de andere locs op de baan. Het wordt tijd voor een echt programmeerspoor.
Karel
Re: Loc rijdt plotseling vanzelf
 @citaat Vreemd. Het is een oud model. Volgens de Handleiding Met nog een motorola FX decoder. In principe kan je deze lok niet rijdend programmeren. Daar heeft deze niet de juiste decoder voor. De decoder heeft mogelijk door de programmeeractie het digitale signaal herkent en is weer in de juiste modus gegaan.
Re: Loc rijdt plotseling vanzelf
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loc rijdt plotseling vanzelf
Je moet even twee zaken onderscheiden, het adres wat op de decoder is ingesteld en het adres wat in de MS2 aan de 37335 gekoppeld is, dus in het geheugen van de MS2 is opgeslagen.
Het kan dus ook zomaar zijn dat de het adres van de 37335 wat in de MS2 is opgeslagen, verminkt is geweest en dat je nadat je deze opnieuw bevestigd hebt weer gecorrigeerd werd.
Er word dan niets naar de decoder gestuurd, is alleen intern in de MS2.
Re: Loc rijdt plotseling vanzelf
Dank Ronald, het is inderdaad een FX decoder, met zeer beperkte functies. Voor mijn Franse baan wel een must.
Ad, ook dank. Dat is verhelderend voor mij. Het zou dus best wel eens aan (het geheugen van) de MS2 kunnen hebben gelegen. Wat voor mij niet echt verklaart waarom de loc ineens in een soort analoogmodus terecht kwam.
Leerzame processen 🤌
Re: Loc rijdt plotseling vanzelf
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loc rijdt plotseling vanzelf
Hi Karel,

De 6090x Fx decoder heeft geen processor en al functies liggen logisch in de chip gebakken, ook de automatische analoog herkenning.
Maar waarom deze loc er zomaar ineens vandoor is gegaan kan ik ook niet verklaren.
Misschien dat de MS2 continu een snelheids opdracht bleef uitsturen naar de loc en dat dat met het bevestigen van het adres gestopt is.