Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!!

Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin

Gestart door frasion zaterdag 30 juli 2022, 21:57:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Citaat van: Laenderbahn027 op woensdag 03 augustus 2022, 23:02:44
Voor wie niet genoeg kan krijgen van alle pracht en praal wat in Bayern rondom de vorige eeuwwisseling heeft rondgereden, is natuurlijk de site van Frits Osterthun de moeite waard:

http://www.osterthun.com/2.Static/0.Static~MiMe.htm

Overigens: heeft Frits de CIII al op de foto staan? Net gecheckt: dat heeft hij. Maar niet echt in lijn met de andere foto's. Wellicht dat jullie elkaar (en de CIII) eens kunnen treffen voor een fotoshoot? Het is maar een idee, en geen idee of jij (Mark) daarvoor open zou staan...

Met vriendelijke groet,
William

Zag dit model er inderdaad niet tussen.
Zou er zeker voor open staan.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 04 augustus 2022, 09:20:49
@citaat @citaat
Gezien de toenmalige tijd vind ik het geniaal wat men allemaal bedacht, geprobeerd en ontwikkeld heeft

O zeker, maar typisch Beiers is dat niet. Er is van alles op stoomtreingebied ontwikkeld en geprobeerd tussen 1815 en 1975. Misschien zelfs nog iets langer. André Chapelon wilde nog niet opgeven en heeft best nog wat verbeteringen bedacht terwijl heel Europa ontstoomde of dat al had gedaan.
In de 19e eeuw was het aantal probeersels wel heel groot, zowel in Europa als de USA.
De grootste verdienste van de Beierse ingenieurs is wellicht het succesvolle gebruik van compoundmachines. De meerderheid van de Duitse (eigenlijk vooral Pruisische) constructeurs had er minder mee op. Bij de eenheidslocomotieven mislukten de 02 en 04 series... Hadden ze maar goed geluisterd naar hun zuidelijke vakbroeders, maar ze zagen het liever mislukken dan slagen. Te ingewikkeld om te bouwen en onderhouden. Maar het reed wel mooier, als je het goed ontwierp!

Groet,

Peter
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Wat word er toch negatief gedaan over het ombouwen van een lok, al kost die veel geld en is die zeldzaam.
Het enigste wat een probleem kan zijn is de draaicirkel, de rest is bij zaak.
3rail passende wielen zou je kunnen laten maken, voor de sleper is ook wel een oplossing te vinden.
Verder krijgje zelf een uniek model namelijk de enigste die 3rail geschikt is.
Zoek mogelijkheden, en kijk niet naar beperkingen.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
 @citaat Ach ja, laat heel de discussie maar voor die is! Tal van ervaren en deskundige mensen hebben aangegeven dat dit nooit lekker gaat werken en dat je dus een prachtige finescale machine gaat verminken zonder tot een aanvaardbaar resultaat te komen...

En wielen met grotere flenzen op zo'n loc zetten en Märklin kortkoppelingen erop, dat verziekt het aangezicht, misschien niet volledig, maar toch op zijn minst heel fors. Om verdrietig van te worden.

Let's face it: Märklin maakt speelgoedtreintjes die er heel aardig uitzien en die gemaakt zijn om te rijden (hoewel dat ook niet altijd even soepel gaat, maar het is de bedoeling ervan). Daar moet je in principe lekker mee kunnen klooien, tenzij je te maken hebt met een heel zeldzaam exemplaar. Laat dat lekker origineel.

Er blijft genoeg mainstream over om naar eigen smaak aan te passen en zelfs te vernaggelen naar eigen goeddunken.


Groet,

Peter

Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
hoi,

Citaat van: hmmglaser op woensdag 17 augustus 2022, 12:28:44
Wat word er toch negatief gedaan over het ombouwen van een lok, al kost die veel geld en is die zeldzaam. Het enigste wat een probleem kan zijn is de draaicirkel, de rest is bij zaak.

Ooit een reactie van de firma gelezen dat ze geen "speelgoed"-treintjes maken. Ze maken dus schaalmodellen. Voor veel thuisbanen (2rail of 3rail) is een straal van 600 of 700mm en lange wissels niet aanwezig. Dan rijden deze locomotieven niet echt lekker. Heeft dus gewoon met het ontwerp en uitvoering van het treintje te maken. Niets meer of minder. Dan kan je wel willen dat ze ook geschikt moeten zijn voor bepaalde systemen maar dat gaat gewoon niet. Deze lok zal mogelijk ook niet goed rijden op mijn 2rail rocoline baantje met een straal van 480mm als kleinste straal. Niets aan te doen. Of de baan verbouwen  :D

Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
BlikkenTinus, of je snapt niet wat ik bedoel of je het te veel vertrouwen in wat andere denken en mijn ervaring is dat er veel minder echte vak mensen zijn die het vak echt verstaan.
Mijn opa had klokkenmaken als hobby, en ken ik redelijk wat mensen die echt vak mensen zijn, en met de kennis die ik zelf heb opgedaan in verschillende vak gebieden.
Kan ik je verzekeren dat zo'n lok prima aangepast kan worden om op C-rails te rijden ook op een vakkundige manier. Oké misschien kunnen de meeste rijders dat niet zelf, en kan de draaicirkel die de lok nodig heeft een isseu zijn maar daar zijn altijd oplossingen voor te vinden.
Wat me hier vooral weer opvalt is dat men dezelfde mening heeft, Ronald is hier de enigste die met duidelijke punt komt de rest zegt maar wat ik vind dit zo jammer.
Voor de juiste prijs is alles mogelijk.
Er is maar een echt vraag, wat heeft de topic starter er voor over om de lok op zijn baan te laten rijden?

Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
 @citaat nee,  jij snapt het echt niet. Je bent serieus in je mening dat je een finescale loc geschikt kunt krijgen om over Märklin rails te laten rijden. 'technisch kan alles immers'.
Ronald legt uit wat er al gezegd is: qua radius alleen kan het al niet. Deze loc komt niet door de wissels vrees ik. Nog daargelaten of je de technische aanpassingen wel allemaal kunt realiseren om het apparaat geschikt te maken voor 3 rail. Ergens staat de opmerking: 'heb je ooit zo'n loc open gehad en gezien hoe ze in elkaar zitten?' Jij duidelijk ook niet.

En dan blijf ik erbij: je gaat een loc als deze verminken met hoge wielflenzen en dikke koppelingen en mogelijk alle andere verbouwingen. En waarom?

Je kunt een Ferrari  250 GT of een Testarossa vast wel geschikt maken voor 4x4 off road rijden. Alleen vraag niet hoe het eruit gaat zien!

Wansmaak vind je overal, helaas. En ik ben blij dat de topic starter van zijn gedachte is afgestapt!
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Volgens mij was ik best genuanceerd.  :)

Citaat van: henkv op zondag 31 juli 2022, 07:07:17
Bij het ontwerp van een Micro Metakitmodel wordt op geen enkele manier rekening gehouden met de specifieke eisen van een 3railbaan. Nu staat deze loc van zichzelf wat hoog op de poten, dus een sleper en een koppeling zal wel lukken. Maar je zult ook de wielen moeten vervangen en dat is een hele hijs, zo niet onmogelijk.

En verder heeft iedereen het recht zijn eigen model te verminken, maar ik begrijp het woord verminken wel.  8)

Misschien wat uitleg bij de wielen.
Het middelste drijfwiel moet zijdelings kunnen bewegen ten opzichte van de andere drijfwielen. Daarvoor is bij het ontwerp geen ruimte gelaten.
De wielen moeten hogere flenzen krijgen en de wielen moeten dikker zijn. Daarvoor is bij het ontwerp geen ruimte gelaten.

Kortom, ik ben ervan overtuigd dat er zoveel details en materiaal moeten worden verwijderd, dat het model wordt verminkt.
Het is ook goed mogelijk dat er zoveel materiaal moet worden verwijderd dat een behoorlijke reconstructie eigenlijk niet meer mogelijk is.

En ik vermoed dat op basis van de nodige werkzaamheden die ik aan enkele messing modellen heb verricht en niet op basis van de hobby van mijn opa. Daarbij mijn eigen beperkingen altijd zorgvuldig in acht nemend.  :D
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Buiten alle reeds genoemde issues waarom het niet te doen is, let wel ik zeg niet dat het onmogelijk is, vraag ik mij dan af waarom je een klein vermogen uit zou geven voor een perfect schaalmodel om er vervolgens, tegen nog hogere kosten, een stuk speelgoed van te maken.
CiteerVerder krijgje zelf een uniek model
Ja uniek zal het wel zijn. De enige finescale lok die gedegradeert is tot speelgoed ala tante M.

Zelf bouw ik alles om wat in mijn handen terecht komt. Altijd zie ik mogelijkheden om iets te verbeteren of mooier te maken. Maar dat is hier dus helemaal niet het geval. Ik zie geen enkele mogelijkheid om een perfekt schaalmodel beter te maken. Degraderen had ik al gezegd en dat is ook de juiste benaming.

Meer valt hier niet over te zeggen.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Mark hmmglaser heeft wel gelijk hoor, waar een wil is is een weg: die middelste as die voor alle problemen zorgt eruit halen met de kettingzaag, al die malle overbodige stangetjes (zand en remmen) eraf halen, die werken toch niet, zodat er ruimte ontstaat voor een sleper en de aangedreven as vervangen door iets waar gewoon antislipbanden op kunnen. Liefst de wielen van een 01 of 03 zodat het ding ook met een fatsoenlijke snelheid over de baan kan rijden. Dan is er een bruikbare lok ontstaan in plaats van vitrinekastvulling.  :D
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
 @citaat Dan staat er "Märklin" op de lok.  O:-D
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Citaat van: frasion op woensdag 03 augustus 2022, 16:31:08
Heb als eind besluit dat ik gewoon een diorama ga maken puur voor deze loc.
Helaas gaat hij daar niet rijden, maar ga kijken voor een analoge voeding zodat ik hem af en toe op de rollerbank kan zetten.
Heb nog een mooie plank waar ik plek hier voor heb.

Dank voor all jullie meningen.

Beste mensen, jullie kunnen over elkaar heen blijven vallen met meningen waarom je 'm wel of niet moet/kan ombouwen, maar de topicstarter/vraagsteller heeft 2 weken geleden al een (wijs) besluit hierin genomen ;).
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Toevallig ook gedacht aan trix?

Wil deze loc toevallig niet op trix rails?
Trix is volgens mij comptabel met marklin besturing systeem tenminste voor zover ik weet. ms2/cs3
Dan zou je een stukje 2 rail trix spoor kunnen intergreren in je 3 rail baan?

Is maar een idee.





Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
 @citaat Het treintje van Frasion is analoog. Dus heeft niets met "besturingssysteem" te maken. Je zal dan alsnog een decoder mogen inbouwen. Dan maakt het "besturingssysteem" niet zoveel uit.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Citaat van: frank-103 op donderdag 18 augustus 2022, 13:00:49

......waar een wil is is een weg: die middelste as die voor alle problemen zorgt eruit halen met de kettingzaag, al die malle overbodige stangetjes (zand en remmen) eraf halen, die werken toch niet, zodat er ruimte ontstaat voor een sleper en de aangedreven as vervangen door iets waar gewoon antislipbanden op kunnen. Liefst de wielen van een 01 of 03 zodat het ding ook met een fatsoenlijke snelheid over de baan kan rijden.


:D :D  :thumbup:
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 18 augustus 2022, 07:01:34
En ik ben blij dat de topic starter van zijn gedachte is afgestapt!
Kijk hier komt de aap uit de mouw, jij vind jou mening belangrijker dat de mening van de topic starter denk daar maar eens over na!
Voor elke probleem is een oplossing en gelukkig mogen we zelf bepalen wat we willen, voor een ieder die een fine scale model wil ombouwen verdiep je in de voor en nadelen en ga met een echt specialist in gesprek voor wat er mogelijk is.

Het is zo jammer dat men hier bijna alleen maar in beperkingen kan denken, er is zo veel mogelijk als je beperkingen laat varen.
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
 @citaat
Poeh Poeh, nou, nou. Heb je het warm?

Ik denk dat we met een aantal mensen hier de topic starter van een plan hebben afgehouden dat hem uiteindelijk ook alleen maar verdrietig had gemaakt als hij het had doorgezet.

En dat is inderdaad mijn mening en daarop was mijn advies gebaseerd. Daar heb ik geen geheim van gemaakt. Ik denk zelfs dat dit forum ervoor is, elkaar te adviseren. En of mijn mening nu belangrijker is dan die van iemand anders: Ik heb inderdaad wel mijn opluchting laten blijken dat een rampzalige actie niet wordt doorgevoerd.

Maar ik kan jou niet overtuigen en dat hoeft ook niet. Ik hoop vooral dat een kunstwerkje als deze loc nooit in de handen raakt van iemand die het gaat verprutsen, denkend in mogelijkheden.... Of er uit zelfoverschatting iets lelijks van maakt.

Groet,

Peter
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
Lieve mede-forummers. Het is al zo warm. Laten we de verhitte hoofden weer even lekker afkoelen.
Zoals eerder in dit topic gesteld: de vraagsteller heeft uiteindelijk besloten om zijn model te laten voor wat het is. En voor een leek als ik ben, lijk mij dat een keuze dat ons aller respect kan opbrengen.
Misschien dat een moderator de mogelijkheid heeft dit draadje te sluiten voordat dit verder uit de hand gaat lopen? Er zijn immers belangrijkere dingen op de wereld om elkaar de mantel uit te vegen.