Nieuws: Neem ook eens een kijkje in de enige echte 3railforum shop voor allerhande 3railforum artikelen!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen modellen ander fabrikaat
| | |-+  Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin  (gelezen 3343 keer)

frasion

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Alles rijdt op rolletjes
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 04 augustus 2022, 09:42:58 »

Voor wie niet genoeg kan krijgen van alle pracht en praal wat in Bayern rondom de vorige eeuwwisseling heeft rondgereden, is natuurlijk de site van Frits Osterthun de moeite waard:

http://www.osterthun.com/2.Static/0.Static~MiMe.htm

Overigens: heeft Frits de CIII al op de foto staan? Net gecheckt: dat heeft hij. Maar niet echt in lijn met de andere foto’s. Wellicht dat jullie elkaar (en de CIII) eens kunnen treffen voor een fotoshoot? Het is maar een idee, en geen idee of jij (Mark) daarvoor open zou staan…

Met vriendelijke groet,
William

Zag dit model er inderdaad niet tussen.
Zou er zeker voor open staan.
Gelogd
Vriendelijke Groet, Mark
H0 Märklin CS3 Plus, Raspbian iTrain-Pro

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2016
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 04 augustus 2022, 16:05:35 »

@citaat @citaat
Gezien de toenmalige tijd vind ik het geniaal wat men allemaal bedacht, geprobeerd en ontwikkeld heeft

O zeker, maar typisch Beiers is dat niet. Er is van alles op stoomtreingebied ontwikkeld en geprobeerd tussen 1815 en 1975. Misschien zelfs nog iets langer. André Chapelon wilde nog niet opgeven en heeft best nog wat verbeteringen bedacht terwijl heel Europa ontstoomde of dat al had gedaan.
In de 19e eeuw was het aantal probeersels wel heel groot, zowel in Europa als de USA.
De grootste verdienste van de Beierse ingenieurs is wellicht het succesvolle gebruik van compoundmachines. De meerderheid van de Duitse (eigenlijk vooral Pruisische) constructeurs had er minder mee op. Bij de eenheidslocomotieven mislukten de 02 en 04 series... Hadden ze maar goed geluisterd naar hun zuidelijke vakbroeders, maar ze zagen het liever mislukken dan slagen. Te ingewikkeld om te bouwen en onderhouden. Maar het reed wel mooier, als je het goed ontwierp!

Groet,

Peter
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
« Reactie #52 Gepost op: woensdag 17 augustus 2022, 12:28:44 »

Wat word er toch negatief gedaan over het ombouwen van een lok, al kost die veel geld en is die zeldzaam.
Het enigste wat een probleem kan zijn is de draaicirkel, de rest is bij zaak.
3rail passende wielen zou je kunnen laten maken, voor de sleper is ook wel een oplossing te vinden.
Verder krijgje zelf een uniek model namelijk de enigste die 3rail geschikt is.
Zoek mogelijkheden, en kijk niet naar beperkingen.
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2016
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
« Reactie #53 Gepost op: woensdag 17 augustus 2022, 15:32:28 »

 @citaat Ach ja, laat heel de discussie maar voor die is! Tal van ervaren en deskundige mensen hebben aangegeven dat dit nooit lekker gaat werken en dat je dus een prachtige finescale machine gaat verminken zonder tot een aanvaardbaar resultaat te komen...

En wielen met grotere flenzen op zo'n loc zetten en Märklin kortkoppelingen erop, dat verziekt het aangezicht, misschien niet volledig, maar toch op zijn minst heel fors. Om verdrietig van te worden.

Let's face it: Märklin maakt speelgoedtreintjes die er heel aardig uitzien en die gemaakt zijn om te rijden (hoewel dat ook niet altijd even soepel gaat, maar het is de bedoeling ervan). Daar moet je in principe lekker mee kunnen klooien, tenzij je te maken hebt met een heel zeldzaam exemplaar. Laat dat lekker origineel.

Er blijft genoeg mainstream over om naar eigen smaak aan te passen en zelfs te vernaggelen naar eigen goeddunken.


Groet,

Peter

Gelogd

ronaldk

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
« Reactie #54 Gepost op: woensdag 17 augustus 2022, 18:38:29 »

hoi,

Wat word er toch negatief gedaan over het ombouwen van een lok, al kost die veel geld en is die zeldzaam. Het enigste wat een probleem kan zijn is de draaicirkel, de rest is bij zaak.

Ooit een reactie van de firma gelezen dat ze geen "speelgoed"-treintjes maken. Ze maken dus schaalmodellen. Voor veel thuisbanen (2rail of 3rail) is een straal van 600 of 700mm en lange wissels niet aanwezig. Dan rijden deze locomotieven niet echt lekker. Heeft dus gewoon met het ontwerp en uitvoering van het treintje te maken. Niets meer of minder. Dan kan je wel willen dat ze ook geschikt moeten zijn voor bepaalde systemen maar dat gaat gewoon niet. Deze lok zal mogelijk ook niet goed rijden op mijn 2rail rocoline baantje met een straal van 480mm als kleinste straal. Niets aan te doen. Of de baan verbouwen  :D

Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 18 augustus 2022, 01:03:03 »

BlikkenTinus, of je snapt niet wat ik bedoel of je het te veel vertrouwen in wat andere denken en mijn ervaring is dat er veel minder echte vak mensen zijn die het vak echt verstaan.
Mijn opa had klokkenmaken als hobby, en ken ik redelijk wat mensen die echt vak mensen zijn, en met de kennis die ik zelf heb opgedaan in verschillende vak gebieden.
Kan ik je verzekeren dat zo'n lok prima aangepast kan worden om op C-rails te rijden ook op een vakkundige manier. Oké misschien kunnen de meeste rijders dat niet zelf, en kan de draaicirkel die de lok nodig heeft een isseu zijn maar daar zijn altijd oplossingen voor te vinden.
Wat me hier vooral weer opvalt is dat men dezelfde mening heeft, Ronald is hier de enigste die met duidelijke punt komt de rest zegt maar wat ik vind dit zo jammer.
Voor de juiste prijs is alles mogelijk.
Er is maar een echt vraag, wat heeft de topic starter er voor over om de lok op zijn baan te laten rijden?

« Laatst bewerkt op: donderdag 18 augustus 2022, 01:04:56 door hmmglaser »
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2016
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
« Reactie #56 Gepost op: donderdag 18 augustus 2022, 07:01:34 »

 @citaat nee,  jij snapt het echt niet. Je bent serieus in je mening dat je een finescale loc geschikt kunt krijgen om over Märklin rails te laten rijden. 'technisch kan alles immers'.
Ronald legt uit wat er al gezegd is: qua radius alleen kan het al niet. Deze loc komt niet door de wissels vrees ik. Nog daargelaten of je de technische aanpassingen wel allemaal kunt realiseren om het apparaat geschikt te maken voor 3 rail. Ergens staat de opmerking: 'heb je ooit zo'n loc open gehad en gezien hoe ze in elkaar zitten?' Jij duidelijk ook niet.

En dan blijf ik erbij: je gaat een loc als deze verminken met hoge wielflenzen en dikke koppelingen en mogelijk alle andere verbouwingen. En waarom?

Je kunt een Ferrari  250 GT of een Testarossa vast wel geschikt maken voor 4x4 off road rijden. Alleen vraag niet hoe het eruit gaat zien!

Wansmaak vind je overal, helaas. En ik ben blij dat de topic starter van zijn gedachte is afgestapt!
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 02:18:09 door BlikkenTinus »
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
« Reactie #57 Gepost op: donderdag 18 augustus 2022, 09:09:31 »

Volgens mij was ik best genuanceerd.  :)

Bij het ontwerp van een Micro Metakitmodel wordt op geen enkele manier rekening gehouden met de specifieke eisen van een 3railbaan. Nu staat deze loc van zichzelf wat hoog op de poten, dus een sleper en een koppeling zal wel lukken. Maar je zult ook de wielen moeten vervangen en dat is een hele hijs, zo niet onmogelijk.

En verder heeft iedereen het recht zijn eigen model te verminken, maar ik begrijp het woord verminken wel.  8)

Misschien wat uitleg bij de wielen.
Het middelste drijfwiel moet zijdelings kunnen bewegen ten opzichte van de andere drijfwielen. Daarvoor is bij het ontwerp geen ruimte gelaten.
De wielen moeten hogere flenzen krijgen en de wielen moeten dikker zijn. Daarvoor is bij het ontwerp geen ruimte gelaten.

Kortom, ik ben ervan overtuigd dat er zoveel details en materiaal moeten worden verwijderd, dat het model wordt verminkt.
Het is ook goed mogelijk dat er zoveel materiaal moet worden verwijderd dat een behoorlijke reconstructie eigenlijk niet meer mogelijk is.

En ik vermoed dat op basis van de nodige werkzaamheden die ik aan enkele messing modellen heb verricht en niet op basis van de hobby van mijn opa. Daarbij mijn eigen beperkingen altijd zorgvuldig in acht nemend.  :D
Gelogd

Lobomotion69

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
« Reactie #58 Gepost op: donderdag 18 augustus 2022, 12:38:15 »

Buiten alle reeds genoemde issues waarom het niet te doen is, let wel ik zeg niet dat het onmogelijk is, vraag ik mij dan af waarom je een klein vermogen uit zou geven voor een perfect schaalmodel om er vervolgens, tegen nog hogere kosten, een stuk speelgoed van te maken.
Citaat
Verder krijgje zelf een uniek model
Ja uniek zal het wel zijn. De enige finescale lok die gedegradeert is tot speelgoed ala tante M.

Zelf bouw ik alles om wat in mijn handen terecht komt. Altijd zie ik mogelijkheden om iets te verbeteren of mooier te maken. Maar dat is hier dus helemaal niet het geval. Ik zie geen enkele mogelijkheid om een perfekt schaalmodel beter te maken. Degraderen had ik al gezegd en dat is ook de juiste benaming.

Meer valt hier niet over te zeggen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 augustus 2022, 12:40:01 door Lobomotion69 »
Gelogd
Vriendelijke groet, Henk

frank-103

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Frank-103
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
« Reactie #59 Gepost op: donderdag 18 augustus 2022, 13:00:49 »

Mark hmmglaser heeft wel gelijk hoor, waar een wil is is een weg: die middelste as die voor alle problemen zorgt eruit halen met de kettingzaag, al die malle overbodige stangetjes (zand en remmen) eraf halen, die werken toch niet, zodat er ruimte ontstaat voor een sleper en de aangedreven as vervangen door iets waar gewoon antislipbanden op kunnen. Liefst de wielen van een 01 of 03 zodat het ding ook met een fatsoenlijke snelheid over de baan kan rijden. Dan is er een bruikbare lok ontstaan in plaats van vitrinekastvulling.  :D
« Laatst bewerkt op: donderdag 18 augustus 2022, 13:02:47 door frank-103 »
Gelogd
Het is hachelijk!

ronaldk

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • H0: Bouw van mijn baan
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
« Reactie #60 Gepost op: donderdag 18 augustus 2022, 13:28:21 »

 @citaat Dan staat er "Märklin" op de lok.  O:-D
Gelogd
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

Hanzi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Micro-Metakit Gattung C III Sigl Ombouwen naar Marklin
« Reactie #61 Gepost op: donderdag 18 augustus 2022, 17:50:22 »

Heb als eind besluit dat ik gewoon een diorama ga maken puur voor deze loc.
Helaas gaat hij daar niet rijden, maar ga kijken voor een analoge voeding zodat ik hem af en toe op de rollerbank kan zetten.
Heb nog een mooie plank waar ik plek hier voor heb.

Dank voor all jullie meningen.

Beste mensen, jullie kunnen over elkaar heen blijven vallen met meningen waarom je 'm wel of niet moet/kan ombouwen, maar de topicstarter/vraagsteller heeft 2 weken geleden al een (wijs) besluit hierin genomen ;).
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.023 seconden met 33 queries.