Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

märklin 3056 lakschade

Gestart door ErwinLamens vrijdag 29 juli 2022, 15:34:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
märklin 3056 lakschade
Lid sinds: 2013

offline
märklin 3056 lakschade
hallo,

tijdje terug een SBB Krokodil 3056 tweedehands gekocht tijdens reinigen dom foutje gemaakt wattenstaafje bevatte nog aceton ... en dat veroorzaakt witte plakken op de verf ...

is er een tegenmiddel of welke groene RAL kleur zou ik kunnen gebruiken om bij te schilderen ...

spoorse groeten,

Erwin
Re: märklin 3056 lakschade
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: märklin 3056 lakschade
Da's balen! Maar het zal geen RAL-kleur zijn vrees ik. Dus ofwel zo laten (geen idee hoe groot/hinderlijk de vlekken zijn) ofwel zelf proberen te mengen.
Re: märklin 3056 lakschade
Ben ook bang dat het mengen wordt.

Of een paar potjes kopen die daar qua RAL waaier dichtbij komen en een proefstuk op metaal maken.

6009, 6012, 6020 ? Lastig te zien op een computerscherm met google foto's van een 3056
Re: märklin 3056 lakschade
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: märklin 3056 lakschade
Van welke deel is de lak beschadigd?
Er worden op ebay nog wel eens losse behuizingen verkocht.

Je zou kunnen proberen de witte plekken met een nat(water) wattestaafje wat op te poetsen.
Re: märklin 3056 lakschade
het was geen aceton maar methanol dat witte vlekken geeft ...
Re: märklin 3056 lakschade
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: märklin 3056 lakschade
Methanol zou niet lakoplossend mogen zijn, is het niet gewoon een residu van de methanol wat achter is gebleven?
Want in methanol zit een stof die het giftig maakt, zodat mensen het niet kunnen drinken en die stof kan als residu achterblijven.
Je zou het per 70% alcohol kunnen wegpoetsen, maar test dan eerst even met een in de 70% alcohol gedrenkt wattenstaafje aan de binnekant van de kap of de lak niet wordt aangetast.
Re: märklin 3056 lakschade
Lid sinds: 2007

offline
Re: märklin 3056 lakschade
Ik zou zeer voorzichtig zijn met alcohol (70% of hoger), zeg ik uit eigen ervaring.  Het kan de lak aantasten c.q. verwijderen wanneer er teveel en het te lang wordt gebruikt.

Willy
Re: märklin 3056 lakschade
Kap in een lauw soppie Dreft mikken..... Niet te heet hé anders krimp..... :D
Re: märklin 3056 lakschade
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: märklin 3056 lakschade
 @citaat  @citaat Klopt, maar dat is vooral 98% alcohol. 70% alcohol is mild en daarom zei ik ook;
Citaat van: Kappa op zaterdag 30 juli 2022, 14:50:20
...test dan eerst even met een in de 70% alcohol gedrenkt wattenstaafje aan de binnekant van de kap of de lak niet wordt aangetast.
Re: märklin 3056 lakschade
Een lauw sopje, zoals Ben voorstelt, levert het minste gevaari op en might do the trick.
En anders misschien voorzichtig polijsten met een heel milde cleaner die je voor verweerde autolak kunt gebruiken (Command Kleener bijvoorbeeld). Misschien haal je daar net het aangetaste bovenlaagje mee weg en is er nog genoeg van de gekleurde laklaag over.
Ik weet niet of het iets is, maar als er iets op de lak neergeslagen is (residu) is het wellicht een manier dat eraf te krijgen.

Groet,

Peter