Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Hulp gebracht bij baanplan

Gestart door arnold_haring1977 woensdag 27 juli 2022, 20:07:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gebracht bij baanplan
Dag modeltreinliefhebbers,
Ben Arnold en na een jaar of 30 wil ik weer een modeltreinbaan bouwen. Omdat ik een apple pc heb en niet bekend ben met de railsoftware hoop ik dat er iemand ia die mij wilt helpen om mijn baanplan te ontwerpen. De afmetingen zijn 350x150 ga analoog rijden met marklin m rails. Heb voldoende seinen, rails, wissels ed.
Graag zou ik een schaduwstation willen, liefst 2. In het baanplan zie ik het liefst een klein industrie, locdepot en rangeerterrein. Ook een station met stad zou ik graag in dit ontwerp zien. Stad mag boven het spoor komen. Heb een tram van roco. Meerdere niveaus behoort ook tot mijn wensenlijstje evenals stuk dubbelspoor. Wie heeft een idee of een concreet plan? Heb enkel Nederlands materieel
Re: Hulp gebracht bij baanplan
Er is ontwerpsoftware voor de Mac: Rail Modeller. De gratis versie heeft beperkingen, maar de betaalde pro versie schijnt helemaal compleet en goed te zijn.
Waarom niet eens proberen?
Of anders een echte computer kopen...  >:-D
Maar zonder gekheid: je hebt wel flinke wensen voor een niet al te groot oppervlak.
Verder klinkt 150 cm nogal diep. Kun je er aan beide lange zijden bij?
En een paar lagen of verdiepingen: dat vergt veel klimmen en weer dalen. Een spoorspiraal is nogal een ruimtevreter. Met de geformuleerde wensen dreigt bovendien een spaghetti aan sporen.
Misschien toch even nadenken of je niet wat wilt bijstellen.

Groet,

Peter
Re: Hulp gebracht bij baanplan
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Hulp gebracht bij baanplan
Anders een online rail leg programma proberen zoals Trax Editor als het niks is verlies je hoogstens tijd, editor zelf is gratis. Online, dus zal ook wel op een webbrowser op de Apple pc werken.
Re: Hulp gebracht bij baanplan
Vanad alle kanten kan jk bij de baan. Locdepot schrap ik dan
Re: Hulp gebracht bij baanplan
 @citaat: Pak eens papier en een potlood erbij. Zet daar eens je ruimte op. Je weet wat je wensen, die heb je hier al gepost. En begin dan met schetsen. Dan krijg je een beetje een idee of het een en ander past. Als het het heel profi wil doen dan kijk je of je nog een tekensjabloon van je favoriete railsysteem kan vinden. 

Groet
Re: Hulp gebracht bij baanplan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hulp gebracht bij baanplan
Citaat van: arnold_haring1977 op donderdag 28 juli 2022, 02:06:36
....... Locdepot schrap ik dan

Hi Arnold,

Jammer dat je het BW schrapt, daar draait op mijn baan alles om.
Een goede voorbereiden en precies weten wat je wilt dat is belangrijk.
Als je ff snel een baan bouwt dan ben je later alleen maar met problemen en aanpassingen bezig.

groet
Harald
Re: Hulp gebracht bij baanplan
Hallo,

Op modelspoorforums lees ik regelmatig van dit soort topics waarbij het Royal club gehalte aardig hoog is.
Dit is geen aanval op de persoon die dit topic heeft aangemaakt, bij lange na niet.
Het vraagstuk om een railplan is vele malen uitgebreider en ingewikkelder dan alle korte antwoorden die hier gegeven zijn.

Wat voor beeld heb je voor ogen?
Hoe zijn je skills?
Kan ik dit maken?
Zijn mijn wensen haalbaar?
Is de ruimte groot genoeg voor wat ik wil?

Ik bedoel er eigenlijk mee dat een vraag om een sporenplan eigenlijk alles omvattend is.
Dit is zoals ik er tegenaan kijk niet even snel met wat losse flodders te beantwoorden.
Ik zie in de antwoorden heel veel goede en goed bedoelde adviezen.
Bij mij komen er alleen maar meer vragen boven dan de antwoorden die gegeven worden.

Ik zou zeggen probeer eens een keer echt met een ervaren modelspoorder te praten over je ideeen.
Hopelijk kun je hier wat mee! Ik post niet heel veel op forums omdat ik er de tijd niet voor heb.
Echter dacht ik dat ik er toch een keer iets over moet zeggen.

Groeten Martin
Re: Hulp gebracht bij baanplan
En wat was er mis met de adviezen, aanwijzingen en zelfs baanplan bij het Buurforum? Het is niet zo netjes naar de mensen die tijd in de antwoorden en het ontwerpen hebben gestoken om daar niets meer te laten horen. Dat motiveert niet echt om je hier te gaan helpen.
Re: Hulp gebracht bij baanplan
Citaat van: ronaldk op donderdag 28 juli 2022, 13:51:45
En wat was er mis met de adviezen, aanwijzingen en zelfs baanplan bij het Buurforum? Het is niet zo netjes naar de mensen die tijd in de antwoorden en het ontwerpen hebben gestoken om daar niets meer te laten horen. Dat motiveert niet echt om je hier te gaan helpen.

Ronald,

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het super dat je op deze manier probeert te helpen.
Echter denk ik dat je iemand beter kunt helpen één op één.
Met allerlei losse puzzelstukje die je her en der hebt gevonden heb je nog geen hele puzzel.
Ik kijk er anders tegenaan, maar als je vindt dat ik er te moeilijk over nadenk moet je maar net doen of ik niks geschreven heb.

Groeten Martin
Re: Hulp gebracht bij baanplan
hoi Martin,

Citaat van: Marklinbaan.nl op donderdag 28 juli 2022, 14:24:57
Echter denk ik dat je iemand beter kunt helpen één op één.

Nee, 1 op 1 helpen doe ik niet aan. Niet hier op het forum. Mensen mogen ook eerst zelf wat uit proberen en dat laten zien. Dat ze iets gedaan hebben en het even niet meer weten. Dat is anders dan achterover te zitten en te kijken wat er komt. Hoe moeilijk ook iets is om te doen. Als je het niet probeert kom je nergens. In dit geval: Hij was lekker bezig op het buurforum. Daar hielp men hem met het ontwerp. Daar was iemand die hem een ontwerp heeft gemaakt. Laat niets meer horen. Schrijft zich een paar dagen later hier in. Nu vraagt hij een paar dagen later hier hetzelfde. Dat is niet netjes. Dat motiveert niet om te helpen. 1 op 1 of niet.

Er zaten hier op dit forum altijd wel mensen die het leuk vonden om baanontwerpen voor mensen te maken. En dat is natuurlijk ook goed.

Citaat van: Marklinbaan.nl op donderdag 28 juli 2022, 14:24:57
Met allerlei losse puzzelstukje die je her en der hebt gevonden heb je nog geen hele puzzel.

Tegenwoordig is er heel veel informatie op het internet te vinden. Heel veel mensen verdrinken in de informatie. Die overzien het niet meer. Het combineren van de informatie is kunst. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Je kan daar wel hulp mee krijgen. Het is dan wel handig om aan te geven wat je al gevonden hebt en wat je zelf gedaan hebt. Dan kan je geholpen worden.

Citaat van: Marklinbaan.nl op donderdag 28 juli 2022, 14:24:57
Ik kijk er anders tegenaan, maar als je vindt dat ik er te moeilijk over nadenk moet je maar net doen of ik niks geschreven heb.

Iedereen mag er tegenaan kijken hoe hij of zij dat wil. Misschien denk ik er wel te moeilijk over.
Re: Hulp gebracht bij baanplan
Ik bem al maanden bezig maar krijg het geheel niet passend. Vandaar dat ik hiet een hulpvraag post
Re: Hulp gebracht bij baanplan
Hoi,

En wat is er mis met de ideeën en hulp bij het buurforum?

Citaat van: ronaldk op donderdag 28 juli 2022, 13:51:45
En wat was er mis met de adviezen, aanwijzingen en zelfs baanplan bij het Buurforum?

Citaat van: arnold_haring1977 op vrijdag 29 juli 2022, 01:34:39
Ik bem al maanden bezig maar krijg het geheel niet passend. Vandaar dat ik hiet een hulpvraag post

Het kan ook zijn dat je gewoon te veel op een te klein oppervlakte wil.  :)

Als je al een tijd bezig bent: Laat dan eens wat zien. Dus plaats foto's / Tekeningen e.d. Dan kan je laten zien wat je al gedaan hebt. En wat je ideeën zijn. Dan hebben mensen die je willen helpen er meer beeld bij.
Re: Hulp gebracht bij baanplan
Hoi Ronald,

Eigenlijk is het zo en dat geef jij eigenlijk al aan dat we meer informatie nodig zijn om goed te kunnen helpen.
Ik had de informatie op het buurforum nog niet gelezen, dat geeft al een beter beeld.
Maar nog steeds weet ik niet in welke richting we moeten gaan helpen.

Groeten Martin