Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ontwerp schaduwstation

Gestart door Stefanius vrijdag 12 augustus 2022, 22:57:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp schaduwstation
Goededag,

Ik ben bezig met het schetsen van mijn schaduwstatation. Vanwege een beperking in de gratiz versie van het tekenprogramma is mijn station korter dan in werkelijkheid. Echter heb ik wel zo mijn twijfels, de overhead aan lengte die ik verspil met de wissels lijkt mij wat groot. Ook lijkt het alsof de R2 bochten die aan de binnenkant van de gebogen wissels zitten te overlappen in de buitenbocht (maar ik kan dit nu niet uitproberen met de echter rails).

Ik ben normaal een M-railer (daar heb ik ruim voldoende van dus dat vervangen is geen optie) wil ik wel mijn schaduwstation in C rails gaan leggen. In M rails weet ik wel ongeveer hoe ik snel tot een aansluiting kom bij paralelle sporen als er een verschuiving ontstaat, alleen raak ik in C land een beetje de weg kwijt omdat de maatvoering wat anders is. Is hier een truukje voor om dit snel te doorgronden of is het echt een kwestie van meten?
Re: Ontwerp schadusstation
Zonder de precieze afmetingen van de beschikbare ruimte te kennen is het lastig inschatten of je daar goed gebruik van maakt met de meegebogen wissels. Geheel storingsvrij zijn deze ook niet. Sommige slepers hebben er last mee.
Daarbij zijn deze wissels R1 voor de standaardversie en R3 voor de door jou gebruikte versie. In combinatie met R2 wordt dat nogal puzzelen, vrees ik.

Belangrijker nog is echter: wat gaat zich in het zichtbare deel afspelen en hoort jouw schaduwstation daar wel bij? Ik zou het qua planning daarom liever omdraaien: eerst het zichtbare deel tekenen, dan bedenken waar de treinen vandaan komen en weer naar toe gaan en als laatste kijken of je daar een schaduwstation voor nodig hebt en hoe dat ingedeeld kan worden


Groet,

Peter

Re: Ontwerp schadusstation
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: Ontwerp schadusstation
Het overlappen lijkt te komen omdat je 772 en 771 meegebogen wissels gebruikt, zonder daar de benodigde 315 aan vast te knopen.

De 772 en 771 zijn geen R2 maar R4 of R5 (weet ik even niet uit mijn hoofd) wissels. Bij die dien je een 315 aan elk uiteinde eerst te hebben.
Alternatief is de 671 en 672 gebruiken, die zijn wel R1/R2 en passen met de 230 en 071 erachter.
Re: Ontwerp schadusstation
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ontwerp schadusstation
Er is een Marklin foldertje waarin precies staat met welke rails je mooi uitkomt.
Even een zoekopdrachtje aan wagen.

een eerste hint is dat je moet werken met een 188 en 172 rechte rails.(alle lengtes in mm)
Je hebt nu een stuk met ongeveer de lengte van een slanke wissel gebruikt
Tussen de eerste ,tweede en derde boogstraal is het lengte verschil een 77mm railstuk 24077

Een normale wissel met een 24206 eraan geeft je een 1/3e bocht R2
Re: Ontwerp schadusstation
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Ontwerp schadusstation
Of kijk eens in de 3rail wiki: https://wiki.3rail.nl/index.php/C-Rail_Geometrie.

Groeten,
Wico
Re: Ontwerp schadusstation
Lid sinds: 2020

Herstarter met Marklin HO

offline
Re: Ontwerp schadusstation
Misschien moet je wintrack gebruiken of de schijf van Marklin. werk het zelfde. Ik ontwerp n.l. mijn baanplannen met die programma's.
Re: Ontwerp schadusstation
Hoi Stefanius,

Je schrijft dat je M-rail rijder bent. Dan neem ik aan dat je ook de standaard 5100-bochten (R1) gebruikt op je baan? Mocht die aanname kloppen, dan is mijn vraag waarom je in je schaduwstation:

- Gebruik maakt van R2 (24230) en R3 (24330), en niet de R1-variant van C-rails (24130)?
- Gebruik maakt van de meegebogen wissels met boogstraal R3 (24771), en niet de meegebogen wissels welke gebruik maken van boogstraal R1 (24671)?

Met vriendelijke groet,
William