Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

BR 03.10 marklin 37912.2

Gestart door DA79 woensdag 27 juli 2022, 10:57:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2020

offline
BR 03.10 marklin 37912.2
Ik wou graag wat meer te weten komen over deze lok.
Er zit ook een 21 pins decoder in zoals in deze vraagstuk https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83872.msg1404642#msg1404642

Ik ken deze fx decoder niet, het meld zich niet automatisch aan en gedraagt zich qua rijden als een delta lok.
Na het smeren en handmatig invoeren van de lok werkt deze verder prima, alhoewel ik de sleper op een domme plek vind zitten i.v.m. de draaistel.
Kan iemand mij wat meer vertellen over deze fx decoder zodat ik weet of deze goed is?

Als ik met de cs3 de gegevens probeer uit te lezen na het handmatig invoeren krijg ik een foutmelding m.b.t. het lok adres.
Al een reset uitgevoerd van de decoder, hetzelfde resultaat.
Maar werkt verder gewoon op mm adres 3 dus laat het even zo.
Het enige wat mij opvalt is dat de draaiknop minder snel de snelheid regelt, maar dat kan aan de ingestelde stappen liggen.

Ben wel van plan om deze later om te bouwen naar msd3.

En wie weet lagers of anders, want de lok hoort bij mijn epoche I, II zekers op de baan.
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Wat je vraag aangaat kan ik daar geen zinnig woord over zeggen, heb het niet zo met Motorola.

Maar je laatste zin
Citeerwant de lok hoort bij mijn epoche I, II zekers op de baan.
vind ik een beetje raar. Deze loks zijn gebouwd in 1939, dat is helemaal aan het einde van Ep.II. Dus zo zekers is dat zekers vanuit dat oogpunt niet. Het is wel een hele mooie lok en vanuit dat oogpunt is het zekers wel zeker dat hij op de baan hoort.

Kan je wel verrassen met informatie over het voorbeeld: https://en.wikipedia.org/wiki/DRB_Class_03.10
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2021

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Mooie loc maar FX meld zichzelf niet aan.

Echter ombouwen naar een msd3 decoder geeft wel heel veel leuke extra digitale functies en de loc meld zich dan wel aan.

Succes er mee !

Groet,

Gijs
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Dank je, maar deze links had ik al.
Ga altijd voor aanschaf even de wiki en marklin site bij langs ;)

Zekers hoort deze lok nog in epoche 2, staat op het doosje  :D en daarnaast epoche 3 begint pas na ww2 als DB spoorwegen. ;)
Had wel eerst de intentie om tot tijdperk 2a te gaan, maar dan sluit ik weer mooie tijdperk 2 loks uit.
en kan nog altijd een plaat maken in de roerende jaren 30 stijl.

Om een overgang te maken tussen epoche 1-2a, roerende 30er jaren, naar epoche 3
Verder dan epoche 3 hoef ik niet.

Mijn vraag gaat eigenlijk om de decoder, wist niet dat er ook nog een 21pins decoder in fx type was.
Ik weet eigenlijk te weinig over deze decoder.
Heb nog niet geprobeerd om deze op de programmeer stick te zetten om te kijken of de programmer deze kent.
Maar meestal is marklin af fabriek toch al afgeschermd tegen programmeren.


Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Dank je Gijs,

Ik heb al mijn reeds aangeschafte delta en jongere marklin loks omgebouwd naar msd3.
Ben het met je eens dat een msd3 (of ander merk) net dat beetje extra geeft.
Kan ook niet wachten tot marklin de mfx+ decoder vrij geeft als opvolger van de msd3, de mfx+ heeft de Spielweld extra's zoals op tijd kolen-water-zand bij stoomloks.
Of het gebruik realistisch ingesteld is weet ik nog niet, maar vind het wel grappig dat je wel af en toe moet bijtanken zoals in het echt.
Last heb je er niet van, qua baanplan kom je er wel achter dat je af en toe een vulstation plek moet creëren ;)


Er is ruimte zat in de tender en de originele print en aansluiting komt al zo goed als overeen met de msd3

En mijn post ging eigenlijk om wat meer te weten te komen over de 21 pins decoder in fx
Zie link naar andere post in het 1e bericht, die heeft dezelfde decoder.
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Een Msd3 decoder past niet op de bestaande dragerprint, vanwege het zwarte blokje (Common mode choke).
Je zal de huidige dragerprint moeten wisselen met de bijgeleverde print in de mld3 decoderombouwset.

Citaat van: DA79 op woensdag 27 juli 2022, 10:57:33
Ik ken deze fx decoder niet, het meld zich niet automatisch aan en gedraagt zich qua rijden als een delta lok.
Dat komt omdat de decoder een hobby decoder is, á la 60760.
Deze ondersteunt alleen Motorola II (14 rijstappen etc) en kan zich dus niet aanmelden.
De rijeigenschappen zijn niet echt om over naar huis te schrijven.
Qua kosten had Märklin er dan beter een mLd3 in gestopt.
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Ha super, duidelijk.

Was al van plan om de print te wisselen i.v.m. de stekker van de luidspreker en overige aansluitingen.
Zag dat zwarte blokje al zitten, deze viel gelijk op, had alleen geen los msd3 decoder liggen om te proberen.
Wat er nu op zit lijkt qua maatvoering wel op de msd3 en is ook een 21 pins aansluiting.

Ik kon deze decoder niet tussen de plaatsjes vinden m.b.t. de marklin en wiki3rail omschrijving, want dan kwam ik op een decoder uit die meer op de delta type leek qua instellen lok adres. (schakelbord type)


Verder ga ik toch voor de msd3 incl print m.b.t. verdere aanpassingen zoals cabine verlichting en misschien telex, maar weet nu dat de huidige decoder zo houterig hoort te werken en verder goed is.
Net wat je aangaf, het werkt maar daar is ook alles mee gezegd, de lok snelheid veranderen werkt de helft langzamer op de cs3 en qua proberen aanpassen instellingen, tja...
Maar de lok rijd,............. ook wel belangrijk ;)

Als ik het goed gelezen heb is deze lok al voorzien van een hoogvermogen 5* ???  (Nog niet goed bekeken bij het smeren 8o)
Want dan hoef ik deze voor de verandering eens niet om te bouwen.
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Heb je hier al eens gekeken.....

https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/37912

........ want daar staat dat de lok een hoogvermogen motor heeft. Verder vraag je in de openingspost of de fx decoder goed is terwijl je ook zegt dat de lok prima rijdt. Dus ja......  :D

Gr, Ben.
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Je zal moeten kijken om vast te stellen of de loc een hoog-vermogen motor heeft.
Soms noemen ze de 5-polige (Buhler) wegwerpmotor ook zo...
Maar, ik verwacht sowieso een gelijkstroom motor.

Mvg
Marcel
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
 @citaat

Volgens mij is de lok die ik heb identiek aan deze.
Had even beter moeten kijken naar de motor, maar was dacht ik het zelfde.
De 21 pins fx decoder is wel identiek, ga er van uit dat de motor dit ook is.
Zal dan even de kap eraf moeten halen, maar kan niet missen.

Qua decoder, het werkt de trein rijd......, maar daar is ook alles mee gezegd, bij lange na niet zo vloeiend in bediening als de rest van mijn loks.
Het lokje verdient echt een betere decoder, in mijn geval de msd3, rookgenerator en misschien nog cabine verlichting en telex.
telex is eigenlijk geen must maar wel handig, heb al verschillende loks met cabineverlichting en bij een wurt c deze zelf ingebouwd en vind dit wel wat hebben samen met de stoker en machinist.

Weet iemand of bij de stroomlijn loks ook het vallen van de as net zo opviel als bij een open lok?
Heb dit nog niet bij een lok toegepast, en is eigenlijk niet eens zo heel moeilijk om te plaatsen, de aux is wel te programmeren als flikkering met decodertool.
En heb nog rode smd leds liggen.

Nog een vraag, ik zie dat bij sommige nieuwe stoomloks er aandrijflijn verlichting is geplaatst, was dit gangbaar bij stoomloks of is dit gewoon verzonnen om het speelplezier te verbeteren.
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Drijfwerkverlichting is zeker wel in het echt aangebracht bij stoomlocs. Het vergemakkelijkt het smeren en controleren.
De Zweedse locomotieven die Nederland bij Nohab bestelde in WOII werden na de bevrijding geleverd en kregen de bijnaam 'kerstbomen' omdat ze over elektrische verlichting beschikten, inclusief drijfwerkverlichting.
In vergelijking met  'onze' Engels georiënteerde en beduidend oudere machines was het een ongekende luxe.
Het locpersoneel gebruikte in de slakkenkuil nog fakkels bij de inspectie van de onderkant van de machines. Dat hadden de Duitsers en Zweden dus beter voor elkaar.

Groet,

Peter

Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Citaat van: DA79 op donderdag 28 juli 2022, 19:14:27
Qua decoder, het werkt de trein rijd......, maar daar is ook alles mee gezegd, bij lange na niet zo vloeiend in bediening als de rest van mijn loks.
Ik heb hier een Br 03 uit de startset 29830, met de bekende koffiemolenmotor en die rijdt ook voor geen meter.
Er zitten zelfs kogellagers in, maar dat mocht niet baten, ik heb van alles geprobeerd, maar lekker rijden doet ie niet.
Nu staat ze stil en heeft een andere Br 03 met motor in de ketel de dienst over genomen.


Citaat van: DA79 op donderdag 28 juli 2022, 19:14:27
Weet iemand of bij de stroomlijn loks ook het vallen van de as net zo opviel als bij een open lok?
Wat bedoel je daar precies mee? Het schudrooster?
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2019

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Een klein beetje  :offtopic:  misschien

Set 37912 zijn BR 03 (zonder meer) locs en geen BR 03.10 zoals in de titel van deze draad
Set 37955 daarentegen bevat en BR 03.10 en een BR 003

Dat allemaal volgens mijn dozen.

Ik weet dat in de Wiki ook 03.10 staat voor de 37912 maar Tante M zegt / schrijft het anders dus  :help: :important: :help:
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Hoi Alain, volgens mij heb je het verkeerd gelezen, op de site van Marklin en op de doos is sprake van een bouwserie 03.
Zie https://www.marklin.nl/producten/details/article/37912?cHash=70af89a43239bb5b85978253e89665a1


Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2019

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Absoluut Franck, dat zeg ik toch?
De 37912 zijn twee BR03 lokjes, de ene met nummer 1007 en de andere met nummer 1009

Maar, volgens de titel van deze draad, kreeg ik de indruk dat DA79 er BR 03.10 met nummers 07 en 09 had van gemaakt
Fotoke van mijn doos, duidelijk BR 03, niet?

Alain
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Hoi Alain,
ik zag dat je er een br3 van gemaakt had, dat is volgens mij onjuist  ;) Het is een baureihe 03.
En volgens wikipedia (erg deskundig) zijn de br 03  1007 en 03 1009 inderdaad locomotieven van de bouwserie 03.10. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/DRB_Baureihe_03.10.
Waarbij een gewone bouwserie 03 een 2 cilinder lok is en de 03.10 een 3 cilinder.

Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Klopt helemaal wat Frank zegt. De locs hebben de nummers: 03.10xx
Alle 03.10 machines begonnen hun leven net als de 01.10 machines als gestroomlijnde machines en dus ook als driecilinder compound locs.

Later kwam er nog onderscheid in de series tussen oliestook en kolenstook, waarbij de DR een van de DB afwijkende aanpak koos met de uitgebreide revisies. De Reko locs hielden vaak (maar zeker niet altijd!) de grote windleiplaten en de schorten voor de omloop. Jammer vind ik de trapeziumvormige voorverwarmer.
De DB was op dat vlak iets fraaier bezig, verving de windleiplaten meestal door kleinere en verwijderde vaak de schorten aan de voorzijde.
De basis techniek bleek echter gelijk, 2 cilinders voor de gewone 01 en 03 en 3 cilinders bij de .10 versies.


Groet,

Peter

Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
De gewone 2 cilinder Br03 is er ook nooit met stroomlijn bekleding geweest, dus BR 03.10 in de titel is correct.
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Kan nog net even voor den Urlaub.

Ik had de Baureihe 03.10 ook vanuit het boekje en wiki.
Wat Frank zegt had ik ook gelezen en overgenomen.

Het is inderdaad 1 van de lokjes uit de doos van 2, die ik voor een redelijke nette prijs kon kopen.
Tenminste met de huidige prijzen dan van tegenwoordig :D
Had ook graag de nieuwe 06001 in mijn bezit, maar...................heb al meer loks gekocht dan de bedoeling was dit jaar 8o :?
Heb wat met bijzondere of bekende type loks, 2/6 3/6 wurtC, wurt K, orient express met badIV..................
Dus kon deze niet laten liggen. :D :D

Dat van die drijfwerkverlichting was mij opgevallen bij sommige nieuwe loks die net op de markt zijn.
Vandaar ook mijn vraag, als ik toch een modernere decoder plaats heb ik aux aansluitingen over.
Cabine verlichting is voor mij zowiezo een must als het kan, zeker met epoche 1 en 2 preisertjes en heb dit al met andere loks gemaakt zoals de wurtC met cabine licht en rookgenerator.

En als ik naar de bouw kijk van de Br 03.10 lijkt mij hier genoeg ruimte om wat meer te doen.
Waar zat deze drijfwerkverlichting dan gemonteerd?
Onder het loopplank gedeelde boven de wielen? Zeg maar onder de trede of meer aan de zijkant van het chassis.
Licht naar onderen laten schijnen lijkt mij makkelijker dan een smd led tussen de wielen aan het chassis te wurmen.

De schuderooster,..................mij fout...........het schudden van de aslade moet dit zijn. ;)
Komt dat de duitse vertaling de aslade overzet naar schuderooster in de boekjes en programmer., deze naam is blijven hangen :D
Bij mijn Br 44 heb ik vuurkist en aslade verlichting, een vuurkist verijst een soort van +/- 3x4mm schermpje en dremel werk in het cabine deel als ik mij dat zo bedenk en is iets voor later of een proefproject.
De aslade c.q. schudrooster kan simpel met een enkele rode ledje voor/onder de cabine geplaatst worden lijkt mij, tenminste zoiets heeft mijn br44 ook.
Dit kan je dan combineren d.m.v. het schud geluid van de as rooster en dat flikkeren van het rode ledje.

Was zo even aan het bedenken wat ik kan meenemen als ik toch een msd3 inbouw, ook zonde om alleen een rookgenerator aan te sluiten.
Vandaar mijn extra vraag ook, of die stroomlijn loks wel drijfwerkverlichting hadden en of duidelijk vuur/as was te zien als men de aslade schudde.
Bij een open lok is dit zichtbaarder lijkt mij dan een stroomlijn.
Ook lijkt mij dat als er bermbrandjes ontstonden door deze as lade te schudden je het gloeiende as in de schemering of s'nachts moet kunnen zien?

En met de drijfwerk verlichting, ik heb nog geen lok met deze functie in mijn bezit, heb ook geen idee hoeveel ledjes je per kant moet plaatsen.
Zelf dacht ik aan 2 per kant?
Was wel nieuwsgierig waar die draden dan langs lopen bij de nieuwere uitgebrachte loks, maar geluk bij de stroomlijn is dat je draden e.d. niet in het zicht ziet door de kap ;)


Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Beetje rondgoogelen met zoektermen als triebwerksbeleuchtig dampflokomotieven leverde mij op dat volgens een aantal fora dat dit aan het eind  van de dertiger jaren werd ingevoerd. De BR 03 was zelfs de eerste die aan bod kwam. Meestal was er aan elke zijde boven het kruishoofd en de as met de kruk een lamp. Bij machines met een binnenliggend drijfwerk was er vaak nog een extra lamp of twee binnen het frame aangebracht.
Maar of de 03.10 ook met verlichting was uitgerust heb ik nog niet kunnen vinden. Enerzijds zou het handig zijn geweest, het drijfwerk zat immers half verborgen, maar anderzijds zie je er weinig van.
Gloeide as zul je wel onder de loc hebben zien vallen, denk ik. Daar is de machine nog open genoeg voor. Bij machines die helemaal dicht waren  (alleen voorzien van rolluiken) zul je dat niet hebben kunnen zien. Maar het Märklinmodel is redelijk open.

Groet,

Peter
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Citaat van: DA79 op zaterdag 30 juli 2022, 23:46:58

En met de drijfwerk verlichting, ik heb nog geen lok met deze functie in mijn bezit, heb ook geen idee hoeveel ledjes je per kant moet plaatsen.
Zelf dacht ik aan 2 per kant?


Ja twee per kant. En je hoeft de ledjes niet aan te sluiten want je ziet er niks van.  ;)
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Vast wel want ze schijnen naar beneden ;)
Denk dat je deze net als het aslade vuur ledje deze beter ziet in schemering of donkere omgeving of lokloods.

Heb bij mijn BR44 deze functies in een interval gezet qua vuurhaard en aslade led samen met bijbehorende geluid.
Zodat je niet steeds de functie toets hoeft te bedienen.
Als ik de verlichting boven het spoor op schemeren zet (dimmen) valt dit mooi op, net als de cabine verlichting met de stoker en machinist.
Maakt het net af qua beleving.

Bedankt voor het meedenken, wil er toch even mee gaan puzzelen als ik de decoder binnen heb.
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Alle oranje pb+ draden van een msd3 decoder waren gezamenlijk toch?
Twijfel toch even hierin, maar dacht van wel?
Maar marklin heeft ook niet voor niks aparte oranje pb+ draden voor het licht voorkant en een voor achter???????
De maximum aan vermogen ging toch via de aux en licht en niet via pb+?

Heb het meeste al weer aangesloten, maar handiger is om de oranje + van het licht voor te gebruiken en dan de weerstandjes op aux en licht voor (grijs) te zetten.
Scheelt mij 1 draad van tender naar loc.
Aangezien ik 2 extra draden bij voeg aux 2 en 3 ( cabine en aandrijf verlichting)

Het zou passen, maar de draden zijn in het zicht tussen loc en tender, dus minder is mooier.
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Citaat van: DA79 op dinsdag 16 augustus 2022, 18:38:59
Alle oranje pb+ draden van een msd3 decoder waren gezamenlijk toch?
Je bedoelt zeker de +Ub? En ja, die zijn op de dragerprint allemaal met elkaar verbonden.
Ik zou de weerstand toch aan de "hete'' kant zetten, technisch is er geen verschil, maar ik vind het veiliger.
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Bedankt Kappa,

Ja die bedoelde ik +Ub, de oranje draden.
Welke eigenlijk + zijn.

Ben het met je eens, als leidraad wordt vaak de + genoemd voor de weerstanden.
Wordt wat lastig als je de oranje draad gaat delen over meerdere gebruikers.
Dan gaan ze tussen de licht/aux draden.

De decoder zit in de tender, en ik wil een soldeer punt maken in de loc waar ik 3x +Ub kan aan solderen als gedeelde voeding. (licht voor-cabine-aandrijf)
Heb ook al een telex besteld, die kan dan weer op aux4 en er is genoeg plaats in de tender voor extra draden.
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Lid sinds: 2020

offline
Re: BR 03.10 marklin 37912.2
Had al gelezen dat deze lok klinkt als een koffie molen en dat lagers niet echt hielpen.

Klopt, heb dit ook met een S3/6 die dezelfde tandwiel constructie heeft.
Denk ook dat dit meer met het tandwielconstructie te maken heeft dan met de *5 motor.

Verder, alles werkt en zit erin, het enige wat ik nog wil aanpassen is het drijfwerkverlichting.
Het werkt...........En je ziet het goed bij schemering/nacht simulatie
Heb 2 ledjes in een V vorm gezet, op een stukje dubbelzijdig plakband. (1 ledje aan elke zijde)
Het werkt maar lijkt nog niet mooi genoeg als je de kap eraf haalt, wil nog kijken of ik een prisma/lichtgeleider of een stukje soldeerstrip in een nette V kan maken of kopen.


Waar ik wel tegenaan liep is dat de sleper bij wissels nog wel eens sluiting maakt.
Nu zit de sleper op een domme plek, namelijk op de 1e wielstel van de tender en die is ook draaibaar.

Iemand hier een oplossing voor?????????
Nog een kortere sleper zoeken?
Sleper verplaatsen in het midden van de tender en daar een langere monteren?

Want de sleper maakt bij de wissel contact met de puko en de binnenste geleiderails van de wissel bij langzaam rangeren.
Waardoor de cs3 in storing springt. :(