Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78

Gestart door FransW donderdag 07 juli 2022, 14:33:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Is er een forumlid die meer weet over dit model? Ik weet enkel dat dit model analoog rijdt maar wat voor motor zit er onder de kap? Wat voor motor zou hier in moeten om de loc ook digitaal geschikt te maken?
Bij het uittesten van deze loc viel het mij op dat (zowel voor als achter) de kleinere wielen niet altijd meedraaien. Is dit een bekend euvel van dit model?
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Deze loc heeft een 3-polige trommelcollector motor. (standaard)
Wat het meedraaien van de voorloop-as betreft, de wrijving tussen as in voorloopdraaistel is groter dan wiel op rails. Dit kan door vuil rondom as komen, te weinig smering en te lage veerdruk.

Mvg
Marcel
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Hi Frans,

Als je de loc wilt digitaliseren kan je motor ombouwen met de motorombouwset 60941.
Nadeel van dit loc type is dat ze vrij veel lawaai maken.
Maar het blijft wel een heel leuk locje. :)
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
@Marcel: bedankt voor je reactie: Ik vermoed dat het inderdaad komt door een gebrek aan veerdruk dat sommige kleine wielen niet meedraaien. De flensen van de wielen zien er verder schoon uit.

@Ad: bedankt voor je reactie. Op andere forumposts was het mij al bekend dat de oudere Märklin-modellen van de T18 tamelijk veel geluidmaken, dat doet deze loc ook op mijn testbaan. Zou het geluid minder worden met de door jou genoemde ombouwset? Misschien dat er na ombouw nog iets valt te doen aan het geluid.
De cat.nrs. 39786 en 39787 (eveneens BR78 maar dan DB, epoche 3) hebben een andere motor dat ongetwijfeld stiller is, maar ik wil juist een uitvoering van de DRG, epoche 2. En ik denk niet dat het zo eenvoudig is om de kap van de 3303 te plaatsen op het onderstel van een 39786 of 39787.
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Het uiterlijke verschil tussen een DRG en een DB locomotief is beperkt, zeker als er nog geen DB keks op de zijkant staat.
Dan zou je met andere (geelkoperen) bedrijfsnummers en opschriften 'Deutsche Reichsbahn' al een heel eind in de richting zijn.
Er zijn leveranciers die complete nummersets en opschriften kunnen leveren, in de vorm van decals of bordjes.


Groet,

Peter
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
 @citaat: Peter: er zijn best wel duidelijk waarneembare verschillen waar te nemen. Het dak van het machinistenhuis, maar ook al wat er bovenop de ketel zit. En een afwijkende schoorsteen.
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Citaat van: FransW op donderdag 07 juli 2022, 21:52:02
Zou het geluid minder worden met de door jou genoemde ombouwset? Misschien dat er na ombouw nog iets valt te doen aan het geluid.
Ook na ombouw blijven het koffimolens Frans, ik heb van alles geprobeerd om mijn oude Br 78 (3106) stiller te krijgen, zonder bevredigend resultaat.

Citaat van: FransW op donderdag 07 juli 2022, 21:52:02
De cat.nrs. 39786 en 39787 (eveneens BR78 maar dan DB, epoche 3) hebben een andere motor dat ongetwijfeld stiller is, maar ik wil juist een uitvoering van de DRG, epoche 2. En ik denk niet dat het zo eenvoudig is om de kap van de 3303 te plaatsen op het onderstel van een 39786 of 39787.
Ik heb onlangs de 39787 gekocht en dat is echt een verademing qua geluid.
Ik vind het alleen jammer dat bij de 39787 veel ketelleidingen van kunststof zijn, die bij de 3106 uit metaalraad waren vervaardigd.
Dat geld voornamelijk voor de twee bovenliggende leiding tussen machinistenhuis en stoomdom, maar die heeft de 3303 niet.

Nu er een nieuwe constructie van de Br78 is zal jou uitvoering van de TPIIIa ook wel snel volgen.
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
 @citaat  Tijdperk IIa (dus tot 1928) heeft meer mijn voorkeur Ad. Geduld is een schone zaak, we gaan het vanzelf beleven zodra er een model van BR78 in die periode verschijnt.
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Er is inderdaad na de oorlog nog het nodige veranderd aan allerlei locomotieven. Het tijdens WO II gebruikte staal was lang niet altijd even succesvol.
Niettemin zijn er ook tijdens de nieuwbouw van diverse series allerlei verbeteringen aangebracht. Maar een vroege periode II 78er wijkt misschien te ver af van het laatste Märklin model.

Dan nog even geduld hebben!

Groeten,

Peter
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
 @citaat Geduld is inderdaad een schone zaak. Maar bij toeval zag ik vanmorgen een PIKO-brochure 'Neuheiten 2022'. En daar zie ik op pag. 4 rechtsonderaan dat er een Dampflok BR 78 DRG Ep. II wordt uitgebracht (ergens in het derde kwartaal van 2022), niet alleen in gelijkstroom maar ook in wisselstroom (cat.nr. 50616). Straks toch maar even goed opletten. Al heb ik natuurlijk liever een nieuw digitaal model van Märklin.
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Of Esu....

Kost wat, ziet er prachtig uit en hopelijk is het technisch ook op orde. Niet elk model van deze fabrikant bleek probleemloos te functioneren, maar de specificaties zien er wel goed uit.

Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
De Br 78 van ESU is wel heel indrukwekkend met gesynchroniseerde stoom, ook uit de cilinders, verende buffers, drijfwerkverlichting, vuurkist flakkeren, etc etc. En dat alles voor maar 100 euro meer dan de Märklin uitvoering.
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Goedemorgen Frans,

Ik weet dat John (Tilly) dit model voorzag van een maxon motor, zie post 3180 van zijn draadje.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg507616#msg507616

Die was daar eeg tevreden over.
Je zou hem via een persoonlijk bericht kunnen vragen zijn ervaring te delen.
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Goedemorgen,

Ik heb deze omgebouwd met een loksound 5 decoder en een 5* motor ombouwset, verlichting vervangen door smd print (gekocht bij Ali).
Erg krap onder de kap maar het is me gelukt!

groet,

johan
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Märklin H0 3303 - stoomlocomotief DRG BR78
Trix-vet ipv Märklin-olie doet ook nog wel het nodige qua geluid van een BR78. Voor de rest zijn de kappen van de oudere uitvoeringen zonder meer uitwisselbaar.