Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

c rails aanvullen met m rails

Gestart door roger maandag 07 april 2008, 20:23:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
c rails aanvullen met m rails
Lid sinds: 2007

offline
c rails aanvullen met m rails
toch maar even vragen.....
Ik heb een baan met c-rails en laat hierop m.b.v. een mobile station digitale treinen rijden. De verlichting en de wissels stuur ik aan met een aparte trafo uit de beginset (32va)
Nu wil ik een grotere baan maken, en kom ik  rails en wissels tekort, maar ik heb nog een grote doos m-rails en wissels staan. De rails is geen probleem (denk ik :?) verlooprailtje en klaar...... :D
Maar bij de wissels van het type c mis ik een bruine draad ???
Bij zoeken op het forum staan antwoorden van "niet doen want je ......." tot geen enkel probleem ... of zet er een weerstandje tussen......?????
:o :o :shock:
Maar hoe zit het nu echt ?? Gewoon een bruin draadje aan de m-rail van de wissel trafo of ????

alvast bedankt

Roger
Re: c rails aanvullen met m rails
De gele draad van een m-rail wissel gewoon aansluiten op de trafo die je gebruikt voor de stroom van je wissels en seinen. Een bruine draad is niet nodig.


Bij de oude Marklin armseinen mag je alleen niet de metalen onderplaatjes gebruiken. Dan moet je inderdaad aan de voorkant een stekker steken met daarin een bruine draad naar je trafo die je gebruikt voor de stroomvoorziening van je wissels en seinen. Dit staat volgens mij ook beschreven in de beschrijving die je bij je mobiel station hebt gekregen.

Ik zelf heb een m-rails baan met een CS maar ik had eerst een tijdje 2 mobile stations.





Re: c rails aanvullen met m rails
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: c rails aanvullen met m rails
Hallo Roger,

gewoon een overgangsrailtje van C naar M en klaar,

Als je kijkt aan de onderkant van aansluitrail C rail met box, zie je een rode en bruine draad, feitelijk kan je deze draden doortrekken naar je M rail met rode en bruine aansluiting.

Voor het besturen van de M wissels een 2e aparte trafo gebruiken, hierop heb je de bruine aansluiting, deze uitgang moet wel verbonden worden met de massa van je M rail, anders gaan je elektrische wissels niet werken,

met vriendelijke groet,

Walter

Re: c rails aanvullen met m rails
Hartelijk bedankt voor jullie reactie
Maar als ik alleen een geel draadje gebruik dan gaat het lampje toch niet branden ??
En ik mag dus wel een verbinding maken tussen de bruine aansluiting van de beide trafo's ???

Roger
Re: c rails aanvullen met m rails
Volgens mij ziet Marklin het liefst dat je massa tussen de digitale trafo en de trafo voor voor de verlichting en wissels gescheiden houdt.
Re: c rails aanvullen met m rails
maar als ik een m-wissel aan mijn trafo voor wissels zet dan verbindt ik bruin toch al met bruin van de c-rails en dus met de trafo ???

roger
Re: c rails aanvullen met m rails
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: c rails aanvullen met m rails
Citaat van: roger op dinsdag 08 april 2008, 15:28:14
Hartelijk bedankt voor jullie reactie
Maar als ik alleen een geel draadje gebruik dan gaat het lampje toch niet branden ??
En ik mag dus wel een verbinding maken tussen de bruine aansluiting van de beide trafo's ???

Roger

Nee dit mag dus juist niet, alleen de bruine uitgang van de trafo die de wissels schakelt mag met de treinbaan worden verbonden.

Lees de waarschuwing van Marklin: Als je de bruine uitgang van de trafo neemt waarmee het Mobile station gevoed wordt, dan blaas je het mobile station op.

In mijn vorige opmerking maakte ik een kleine vergissing, je wissels zullen wel werken, echter de verlichting van de M wissels werkt alleen als de bruine draad ook naar de rails doorgetrokken wordt.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: c rails aanvullen met m rails
Als je je maar aan de volgende regel houdt:

De belangrijkste regel, dat op de voedingstransformator geen andere verbruikers mogen worden aangesloten, geldt ook absoluut voor het Central Station.

Ook mag je de massa van de lichttrafo niet doorverbinden met de trafo die je gebruikt voor de voeding van je mobiele station.

Download op www.marklin.nl  allerlei brochures hierover bijvoorbeeld die over Marklin systems,

Dit staat tig keer vermeld in alle Marklin brochures.

Ook de oude seinen met de metalen plaatjes kan je blijven gebruiken zolang je maar niet de metalen plaatjes gebruikt voor de massa ook dit staat vermeld in mijn info die ik kreeg bij mijn eerste mobiele station.

Re: c rails aanvullen met m rails
Ik heb het verloopstuk van c naar m gebruikt en toen de wissels op een aparte trafo aangesloten mbv van wissel schakelaar. toen werkte bijna alles (alleen het lampje van de wissel niet)
Van een "ouderwets" aansluitrailtje alleen de bruine aan de trafo aangesloten en toen werkte alles

bedankt en groetjes Roger
Re: c rails aanvullen met m rails
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: c rails aanvullen met m rails
Hallo Roger,

duidelijk, weer een probleem opgelost, veel plezier ermee,

met vriendelijke groet,

Walter