Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ROCO loks geluidniveau's aanpassen met marklin CS2

Gestart door bouke zondag 24 juli 2022, 21:11:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ROCO loks geluidniveau's aanpassen met marklin CS2
Lid sinds: 2013

Marklin en Railraod@co

offline
ROCO loks geluidniveau's aanpassen met marklin CS2
Ik heb de laatste jaren wat Roco loks nieuw gekocht voor Marklin maar ik kan via de CS2 het volume van de loks niet wijzigen.
Er zijn wat stoomloks bij die veel te hard geluid maken.
De CS2 zegt dat het gelukt is, maar het geluidsniveau verandert niet. Ze staan onder DCC aangemeld in mijn CS2, aanmelden onder motorola protocol maakt niks uit en ik heb niet dezelfde adressen op de baan staan
Heeft iemand een idee?
Ik heb er ook één bij waarvan het geluid later is ingebouwd, deze had wat problemen toen heb ik hem een reset gegeven, probleem is weg enkel ook geen geluid meer.
Waar ik ook regelmatig last van heb, als ik meerdere Roco's op de baan heb staan en er maakt iets een lichte sluiting, dat de nieuwste Roco's in programeer modus vallen.
Dan moet ik ze eerst weer op het programeer spoor zetten en opnieuw inlezen in mijn CS2
Ik heb ook oudere Roco loks die onder motorola staan en deze geven geen problemen.
Daarom laat ik eigenlijk maar één Roco tussen mijn marklin loks meerijden dan heb ik geen problemen.
Heeft iemand de zelfde problemen of moet ik iets anders instellen

Bouke
Re: ROCO loks geluidniveau's aanpassen met marklin CS2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ROCO loks geluidniveau's aanpassen met marklin CS2
Hoi Bouke,

Het ligt eraan welke decoder er in jou Roco loc's zitten, in het verleden gebruikte ze Esu decoders en de laatste tijd Zimo.

Bij Zimo kun je het totaal volume aanpassen met CV 266

Hier is de zimo cv lijst te vinden http://www.zimo.at/web2010/documents/cvliste_en.pdf


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ROCO loks geluidniveau's aanpassen met marklin CS2
Citaat van: bouke op zondag 24 juli 2022, 21:11:37
Ik heb de laatste jaren wat Roco loks nieuw gekocht voor Marklin maar ik kan via de CS2 het volume van de loks niet wijzigen. Er zijn wat stoomloks bij die veel te hard geluid maken. De CS2 zegt dat het gelukt is, maar het geluidsniveau verandert niet.

Wat zegt de handleiding van de decoders / loks over het aanpassen van het geluidsniveaus? Welke CV's mag je daarvoor wijzigen? Het aanpassen van instellingen in de DCC-decoder gaat via CV's. Er zijn een aantal vaste CV's maar de fabrikant mag ook eigen CV's-nummers voor bepaalde zaken gebruiken. Daarom mag je altijd in de handleiding van de lok / decoder kijken welke CV's je mag aanpassen.

Citaat van: bouke op zondag 24 juli 2022, 21:11:37
Ze staan onder DCC aangemeld in mijn CS2, aanmelden onder motorola protocol maakt niks uit en ik heb niet dezelfde adressen op de baan staan Heeft iemand een idee?

en

Citaat van: bouke op zondag 24 juli 2022, 21:11:37
Waar ik ook regelmatig last van heb, als ik meerdere Roco's op de baan heb staan en er maakt iets een lichte sluiting, dat de nieuwste Roco's in programeer modus vallen. Dan moet ik ze eerst weer op het programeer spoor zetten en opnieuw inlezen in mijn CS2

Welke decoders zitten in de loks? Heb je eventueel nummers van de loks en/of decoders? Heb je in de loks zelf het MFX-protocol uitgezet? Je zegt namelijk aanmelden en inlezen. Bij DCC hoef je niet in principe niet aan te melden. Je geeft in de centrale het juiste DCC-adres in en het aantal rijstappen. Dan is het rijden maar.

groet
Re: ROCO loks geluidniveau's aanpassen met marklin CS2
Lid sinds: 2013

Marklin en Railraod@co

offline
Re: ROCO loks geluidniveau's aanpassen met marklin CS2
In de lok waar van het geluid is uitgevallen na een reset, heeft id 151 Volgens mij is dat een ESU loksoud V4 Ik heb er jammer genoeg geen boekjes bij gekregen toen ik de lok kocht. Het nr van de lok is 69750, is een lok van de LKAB uit Zweden.  Ik heb even de proef versie van trainprogrammer gedownload en wat we opviel is dat bij de functie toetsen F1 tot F6 alles op 0 staat.
Zal ik hem nog een keer een reset geven of is dat geen goed idee? De lok rijdt perfect.

Mvg Bouke